IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Elämänkatsomus ja filosofia
Perustettu
9.3.2005
Tilastot
Käyntejä: 11606 (1.7.2008 alkaen)
Kommentteja: 1
Koko
173 jäsentä
Tyttöjä: 132 (77 %)
Poikia: 41 (23 %)
Keski-ikä
38,6 vuotta
Otos: 109 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 37,5 vuotta
Poikien keski-ikä: 41,5 vuotta

Mitä mieltä olet kasvissyönnistä? Miksi? Oletko kasvissyöjä? Miksi/miksi et?

• mandikomandiko[#41] 27. marraskuuta 2012 12:27:10

[[tom kirjoitti 27.11.2012 08:06: Olen kasvissyöjä ja ylpeä siitä, vaikka saankin kuulla asiasta isältä (joka on vannoutunut lihansyöjä) ja äitiltä, joka valittaa että on raskasta tehdä kahta eri ruokaa kotona. Poikaystävänikin varmaan toivoisi, että söisin lihaa.

Kasvisyömiseni alkoi siitä, että lopetin ekaksi punaisen lihan, sitten kanan ja lopuksi kalan. Käytän kuitenkin maitotuotteita ihan suht. säännöllisesti :3
    Kasvissyömisen syy minulla on se, että en vain pidä lihan mausta, makkaran haju kuvottaa yms. Työskentelen silti kokkialalla ja eikä minulla ole mitään ongelmaa käsitellä lihoja.
    4 vuotta kasvissyöntiä takana.

Jotenkin tässä jäi vaivaamaan se, että jos olet itse kokkilinjalla ja äitiäsi kasvisruoan tekeminen haittaa, mikset tee ruokaasi itse? :--D
  • 31871683187168[#42] 27. marraskuuta 2012 15:27:13

mandiko kirjoitti 27.11.2012 10:27:
    [[tom kirjoitti 27.11.2012 08:06: Olen kasvissyöjä ja ylpeä siitä, vaikka saankin kuulla asiasta isältä (joka on vannoutunut lihansyöjä) ja äitiltä, joka valittaa että on raskasta tehdä kahta eri ruokaa kotona. Poikaystävänikin varmaan toivoisi, että söisin lihaa.

Kasvisyömiseni alkoi siitä, että lopetin ekaksi punaisen lihan, sitten kanan ja lopuksi kalan. Käytän kuitenkin maitotuotteita ihan suht. säännöllisesti :3
    Kasvissyömisen syy minulla on se, että en vain pidä lihan mausta, makkaran haju kuvottaa yms. Työskentelen silti kokkialalla ja eikä minulla ole mitään ongelmaa käsitellä lihoja.
    4 vuotta kasvissyöntiä takana.

Jotenkin tässä jäi vaivaamaan se, että jos olet itse kokkilinjalla ja äitiäsi kasvisruoan tekeminen haittaa, mikset tee ruokaasi itse? :--D

oon laiska, mut kyll mä syön jtn mitä aina keksin xD
  • 35578003557800[#43] 18. joulukuuta 2022 15:04:02

Olen kaikkiruokainen, syön lihaa myös sillä se on ravintotiheää.
    Sisältää paljon vitamiineja ja hivenaineita mitä ei kasviksista saa että
    myös siitä saa helposti imeytyvää proteiinia.
    Mitä lähempää ruoka tulee, sen parempi vaihtoehto.
    Rakastan avocadoja ja manteleita mutta en niitä itse osta
    koska ne pitää tuoda rapakon takaa rahtaamaalla.

Lihassa toki suosin eniten riistaa mutta myös lähellä tuotettua lihakarjan lihaa,
    mieluusti nautaa taikka lammasta.

Ylipäänsä rakastan ruokaa ja syömistä.
    Kasvisruoat, vegeruoat tai liha- ja kalaruoat on nam.

En tuomitse ihmisiä heidän ruokailutottumuksien puitteissa
    vaan miten he kohtelee toinen toistaan.

Tämän enempää en ala jankkaamaan moraalisaarnoja
    kenellekään että mitä ihmisen kuuluisi syödä.
  • 35781323578132[#44] 8. tammikuuta 2023 08:23:42

Spektri
  • DimkeflurZDimkeflurZ[#45] 12. tammikuuta 2023 21:36:10

Olen huomannut että kasvisruokavalio usein on hitusen kalliinpi kuin lihaakin sisältävä, eikä kaikkein köyhimmille ehkä siksi voi suositella pelkkää vegeä...
  • 35798863579886[#46] 13. tammikuuta 2023 10:15:17

Itse olen sekasyöjä siitä syystä, etten sairauteni vuoksi kykene olemaan täysin kasvisruokavaliolla/vegaani. Jostakin on saatava proteiinia, kun kasvikunnan proteiinit ei oikein sovi minulle. Jos tätä sairautta ei olisi, niin tuskinpa juurikaan söisin lihaa. En kuitenkaan näe lihansyöntiä pahana asiana, sillä se voi olla myös ekologinen teko. Toki onhan lihan tuotanto ja kulutus aikamoista nykypäivänä, ja siitä syystä suosin itse lähiruokaa. Kuten tuossa jo aiemminkin tuli jollain esiin, niin mitä lähempänä tuotettu sen parempi. Itse maatilalla varttuneena ihmisenä tiedän mistä se ruoka tulee, eikä sen puolesta esimerkiksi eläimen teurastaminen ole minulle shokeeraava asia. En halua yleistää, mutta ehkäpä joissakin tapauksissa ihmisten käsitys lihan tuotannosta voi olla hämärtynyt. Ja tätä tarkoitan lähinnä sillä, että nykyään tarjolla on niin paljon erilaisia eineksiä; lihapullia, nakkeja, nugetteja jne. jotka ei ole lihaa juuri nähneetkään.
    Sitten myös tuosta ruoan hinnasta, mikä myös tuli aiemmin esiin. Kaikki ei kykene olemaan kasvissyöjiä tai vegaaneja siitä syystä, ettei vaan pysty sellaiseen taloudellisesti. Sehän on ihan lottovoitto, mikäli asuu sellaisessa asunnossa, missä on mahdollista kasvattaa jotain kasviksia edes pienellä pläntillä ulkona. Mutta tällaistakaan vaihtoehtoa ei läheskään kaikilla ole. En itse halua tuomita muita ihmisiä ruokailutottumustensa vuoksi, sillä kaikkihan meistä tarvitsee jotakin sapuskaa elääkseen. Se, mitä kukin valitsee lautaselleen, on jokaisen henkilökohtainen asia. Olen itse nimittäin saanut kuulla sitä, miten sairauteni on olevinaan "tekosyy" olla olematta vegaani, ja pahaltahan se on näin kroonisesti sairaana tuntunut... Se, että syön lihaa (mieluusti sitä lähellä tuotettua) ei tarkoita sitä, ettenkö tekisi muita ekologisia tekoja ja valintoja. Mutta en tahdo tuomita ketään. Jokainen tehkööt ja syökööt omien valintojensa pohjalta.
  • CeramicCeramic[#47] 18. joulukuuta 2024 04:35:14

Vittuun kasvissyöjät. Ite olen sekasyöjä ja pitää sitä proteiinia ja vitamiinejakin aivot saada.yhdessä työpaikassa missä olin teininä, ei kasvissyöjä muija saanut edes maalipurkin kantta auki, kun oli aina niin heikossa kunnossa. Jälkeen päin nähnyt monia piiperöitä jotka huonossa kunnossa, mutta kun pakko vain vetää rehuja kun mukamas se on ihmisravintoa. Koko kasvisten ja rehujen syöni on pelkkää nykyajan suomessa olevaa lobbausta. Onneksi kohta ne maksaakin jo niin paljon, että vihervasemmistolaisilla ei ole varaa siviilissä niitä syödä😁ne syö jatkossa kunnon joulukinkkua nam nam! Hyvää tulevaa joulua vaan kaikille!
  • incdincd[#48] 25. joulukuuta 2024 23:53:21

Vegaani- ja kasvisruoka on kyllä erinomaista, pystyy kyl hyvin elämään ilman lihaakin. ✨
  • CeramicCeramic[#49] 27. joulukuuta 2024 05:42:11

Aivan normia woke kulttuuria taas suomessa, Että joku heittää sanan että ihminen elää pelkillä rehuilla🤣 Voin sanoa että esim: monessa sairaudessa, kuten suolisto, Ei kasvisruoka sovi ollenkaan. Ihminen on lihansyöjä alkujaan. Mutta jos haluaa olla vähän tietämätön ihminen ja mennä tässä, niin kutsutussa Suomessa "muodin mukaan", niin ei haittaa minua, jos joku pilaa viimeisenkin terveytensä. Paska maa tämä Suomi on muutenkin, Täynnä tyhmiä ihmisiä hallituksen talutusnuorassa🤣
  • incdincd[#50] 27. joulukuuta 2024 14:55:35

Ceramic kirjoitti 27.12.2024 05:42: Aivan normia woke kulttuuria taas suomessa, Että joku heittää sanan että ihminen elää pelkillä rehuilla🤣 Voin sanoa että esim: monessa sairaudessa, kuten suolisto, Ei kasvisruoka sovi ollenkaan. Ihminen on lihansyöjä alkujaan. Mutta jos haluaa olla vähän tietämätön ihminen ja mennä tässä, niin kutsutussa Suomessa "muodin mukaan", niin ei haittaa minua, jos joku pilaa viimeisenkin terveytensä. Paska maa tämä Suomi on muutenkin, Täynnä tyhmiä ihmisiä hallituksen talutusnuorassa🤣

Ihana kuulla, että olet kartalla yleisistä suolistosairauksista, mutta harmi kuulla, ettei nykyhallitus miellytä sinua. Woke-kulttuuri on itselleni tuntematon käsite, mutta lähtökohtaisesti se kuulostaa hyvältä jos se edistää vegaani- tai kasvisruokavalion yleistymistä.
  • CeramicCeramic[#51] 29. joulukuuta 2024 07:14:05

Sen verran voin valoittaa asiaa lihapainoitteisesta ruuasta, että lapselleni joka sai suolistosairauden, niin oli järkevä lääkäri ja on edelleen hänellä. Ehdotti liha-ruokavaliota ja sen jälkeen tilanne ollut aivan eri. Pystyy elämään täysipainoista elämää, kun saa kunnon proteiinit ja vitamiinit ruuasta. Itselläkin IBS, meni pahaksi kun aloin syömään rehuja ja muuta paskaa. Nostelin 15 vuotta painoja ja söin kolmen ihmisen edestä ja massaa tuli. Kun lopetin koska loukkasin paikkoja erinäisissä harrastuksissa, aloin syömään kasviksia ja muuta paskaa, niin suolisto sairastui! Eli älä sinä tule minulle itkemään, kuin ihanaa olla "mukamas" terve kasvissyöjä. katotaan kun pääset miehen ikään ja tulet huomaamaan, että nykyravintosuositukset on aivan huuhaata. Saadan ainakin suomalaiset sairaaksi, ellei jopa tyhmäksi.
  • CeramicCeramic[#52] 1. tammikuuta 2025 06:09:43

Sudet syö kasvissyöjien lapsetkin poskeensa nykysuomessa. Varmaan niitten vanhemmatkin, kun kasvimaalla kyykkivät. Moni tuollaisista ei edes itse kasvata rehujaan nykysuomessa, vaan tulevat täynnä torjonta-aineita käytettynä ulkomaiden pelloilta, helsinkiläisten nenän eteen kauppaan. Jotka ovat näitä vihervasemmistolaisia ja jotka eivät pysty betonilähiöissä edes omia rehuja kasvattamaan. Edelleen ihminen on muuten lihansyöjä.
  • jjuhajjuha[#53] 7. tammikuuta 2025 01:06:07

Sekasyöjä olen. Mutta suapi sitä olla vegetaristi tai vegaanikin.
  • Minde69Minde69[#54] 23. tammikuuta 2025 10:44:00

Ceramic kirjoitti 27.12.2024 05:42: Aivan normia woke kulttuuria taas suomessa, Että joku heittää sanan että ihminen elää pelkillä rehuilla🤣 Voin sanoa että esim: monessa sairaudessa, kuten suolisto, Ei kasvisruoka sovi ollenkaan. Ihminen on lihansyöjä alkujaan. Mutta jos haluaa olla vähän tietämätön ihminen ja mennä tässä, niin kutsutussa Suomessa "muodin mukaan", niin ei haittaa minua, jos joku pilaa viimeisenkin terveytensä. Paska maa tämä Suomi on muutenkin, Täynnä tyhmiä ihmisiä hallituksen talutusnuorassa🤣

Siis onko jonkun mielestä nykyinen hallitus hyvä? Toki sellaselle joo, joka on kultalusikka perseessä syntynyt. Mitä kasvisruokavalioon tulee niin olen jättänyt tehotuotetun paskan pois ja syön riistaa ja järvikalaa sekä kasviksia ja hyvin pärjään.
  • janniujanniu[#55] 27. tammikuuta 2025 22:39:50

Mitä mieltä olet kasvissyönnistä?
    -No kaikki saa kai syyä sitä mitä haluaa

Miksi?
    -Minkä takia sen pitäis jonkun elämään vaikuttaa mitä muut tekee

Oletko kasvissyöjä?
    -Olen

Miksi/miksi et?
    -No, jos mulle annetaan elävä sika ja veitsi, emmä sitä haluais tappaa ja syyä
  • SorinSorin[#56] 2. helmikuuta 2025 17:51:27

Minde69 kirjoitti 23.1.2025 10:44:

Siis onko jonkun mielestä nykyinen hallitus hyvä? Toki sellaselle joo, joka on kultalusikka perseessä syntynyt. Mitä kasvisruokavalioon tulee niin olen jättänyt tehotuotetun paskan pois ja syön riistaa ja järvikalaa sekä kasviksia ja hyvin pärjään.

Paskin hallitus ikinä kieltämättä.
  • Minde69Minde69[#57] 2. helmikuuta 2025 21:46:13

Samaa mieltä
  • KlaustrofobiAKlaustrofobiA[#58] 6. helmikuuta 2025 13:45:07

Minusta on jotenki mukavaa kun voi ihmisten päivän pilata pelkästään sillä että sanoo suosivansa kasvisruokaa :D "Muttaku muttaku vittu minä haluan vetää makkaraa niin sinunki pittää"
    Tässäkin keskustelussa enemmän on äänessä lihansyöjät. Jos ei vain puututa siihen mitä kelläki on lautasella nii olis paljon kivempaa 😊 Me ollaan sekasyöjiä ja joskus on mukava kokata haasteella että millä korvaa jonku lihan jossakin perinne ruuassa tai kehittää aivan uuden maukkaan reseptin. Kasvissyönti ei ole sitä että veät jotaki salaattia päivät pitkät. On tietysti niitäkin kasvisyöjiä jotka vaativat että ku he ei syö lihaa niin ei pitäis sinunkaan, mutta minun oma henkilökohtainen kokemus on se että se on justiinsa kyrsän syöjät joille on elämääkin suurempi ongelma ku joku ei halua laittaa lihaa lautaselle.
  • Minde69Minde69[#59] 7. helmikuuta 2025 14:01:55

KlaustrofobiA kirjoitti 6.2.2025 13:45: Minusta on jotenki mukavaa kun voi ihmisten päivän pilata pelkästään sillä että sanoo suosivansa kasvisruokaa :D "Muttaku muttaku vittu minä haluan vetää makkaraa niin sinunki pittää"
    Tässäkin keskustelussa enemmän on äänessä lihansyöjät. Jos ei vain puututa siihen mitä kelläki on lautasella nii olis paljon kivempaa 😊 Me ollaan sekasyöjiä ja joskus on mukava kokata haasteella että millä korvaa jonku lihan jossakin perinne ruuassa tai kehittää aivan uuden maukkaan reseptin. Kasvissyönti ei ole sitä että veät jotaki salaattia päivät pitkät. On tietysti niitäkin kasvisyöjiä jotka vaativat että ku he ei syö lihaa niin ei pitäis sinunkaan, mutta minun oma henkilökohtainen kokemus on se että se on justiinsa kyrsän syöjät joille on elämääkin suurempi ongelma ku joku ei halua laittaa lihaa lautaselle.

👍
  • näkki333näkki333[#60] 12. helmikuuta 2025 08:11:59

Mielestäni harvaanjohtavaa kutsua kasvis syöjiä eri makusiksi. Tämä on just sitä snobismia jota haluan vätellä kaikella sisullani. Itse kutdun kaikkia syömiäni ihmisiä samanmakuisiksi. Joistakin totus on tylsää. Olen tylsä