en oikein ymmärrä miksi bostonin oma poika matt on tämän hetken tuottoisin hollywood-tähti. okei, osaahan se näytellä ja charmiakin vissiin löytyy, mutta en kyllä itse maksaisi miehelle 40 miljoonaa dollaria CIA:n ja interpolin jahtaamana agenttina heilumisesta.
medusan verkko oli hyvä elokuva, eikä medusan isku ollut sekään paskempi jatko-osa. sarjan kolmas, muttei taatusti viimeinen osa, on kuitenkin pienoinen askel taaksepäin.
tällä kertaa medusa nimeen on lyöty perään typerältä kuulostava sinetti-jatkoliite. medusan sinetti. onpas surkea nimi elokuvalle! toisaalta, ei nimi miestä pahenna. varsinkaan, jos kyse on matt damonin tähdittämästä jason bournesta.
no kannattaako bondin kovimmaksi haastajaksi tituleeratun bournen takia sitten raahautua leffateatterin pimeyteen? kyllä ja ei. kuten sanottu, edellisosiin verrattuna medusan sinetti on, kovemmasta budjetistaan huolimatta, hieman latteampi kokonaisuus. ja älkää nyt hyvät ihmiset ymmärtäkö väärin, latteudella en suinkaan viittaa visuaaliseen ilmeeseen - autot kyllä romuttuvat, talot räjähtelevät ja pyssyt paukkuvat entiseen malliin. sen sijaan tarkoitan latteudella lähinnä juonta, on sitä tutumpaakin tuttua huttua. on valtiotasolla tapahtuvaa läpimätää vedätystä, ihmisiä jotka tietävät liikaa ja joista on tietysti päästävä eroon, pakollinen nainen sutinoineen päivineen, ja ennen kaikkea jahtaamista.
siis kerrassaan armotonta, oikein hengästyttävää ja perinpohjaista jahtaamista!
katsoja alkaa itsekin hikoilla seuratessaan superkuntoisen bournen uskomatonta eloonjäämistaistelua lähes koko maailman poliisivoimia vastaan selvittäessään oikeaa identiteettiään. kaksi tuntia pelkkää pakoa ja taistelua. yllätys yllätys.
varsin yksitoikkoinen yhden miehen uskomaton selviytymiskamppailu ei vielä sinällään ole kovin ärsyttävää - kyllähän sen jo teatteriin mennessään tiesi mitä tuleman piti - mutta asioiden esittämistapa sen sijaan on. voin vain kuvitella sitä hirvittävää työn ja tuntien määrää, joka on käytetty huikeisiin takaa-ajo -ja actionkohtauksiin. harmi vain, että nämä vaivalla luodut purkitukset menevät osin hukkaan surkean kuvauksen takia.
lähes koko leffa on kuvattu käsivarakameralla. käsittämättömän nopea kohtausten leikkaus ja jatkuvasti heiluva kuva luovat kyllä siellä olon tunnetta, mutta samalla kuvaustapa myös pilaa paljon. asioita on vaikea hahmottaa, kun yhdessä leikkauksessa näkyy kaksi sekuntia heiluvaa filminpätkää, joka vielä zoomaautuu äkillisesti. lisäksi ympäristöjä ja tapahtumia jää näkemättä: "ai tossako toi pariisi nyt sitten oli, kameramies juoksenteli vähän ympäri päärautatieasemaa? ja miten toi auto päätyi yhtäkkiä kyljelleen sillan alle, nano sekunti sittenhän se vasta kiilasi sitä pahaa jätkää!"
turboahdetusta ja kiivastempoisesta sisällöstään huolimatta medusan sinetti oli silti ainakin kolmen tähden arvoinen. miksikö? hei c'mon, matt damon on jason fucking bourne! mies puhuu kaikkia maailman kieliä, on ennennäkemättömän hyvä enduro-kuski, taitaa jokaisen taistelulajin, on älykkäämpi kuin supertietokone, ei kuole mistään ja selviytyy pommista kuin pommista tukka edelleen hienosti muotoiltuna!
aika äijä.