IRC-Galleria

arafat

arafat

Pekka Puupää

Selaa blogimerkintöjä

mutta nyt piän tovin tauon kun mietin että otanko lääkkeet nilkkakipuun ja käyn sen mietinnän tekemässä tuola missä on www ja bat . org sieltä sa kaivella hc ja sitte onkin jo aika likellä sellasta paikkaa mihin kannattaa tutustua, ja unohtaa minut vähäksi aikaa

minä ja se on eri hahmoja tää on on irc-galeria ja se on batti, pitää tietää missä on mikäkin, ja eri salasanat joka paikkaan. pikkasen pitää osata vaihtaa identitettiä vaikkei sairastaisikaan sellaisia sairauksia, joita toisillal on ja se minua harmittaa välillä, mutta vähän vähemmän kun sen tietää ja sanoja on itteesä.

meitä on moneksi ja miä tunnen monta anttia, arafattejakin on pari ja sitte on vielä yksi nimi, jota en kuitenkaan vielä paljasta, sillä onhan niin että nimille on käyttöä. hahaa

morot1!!1010 muistakaa olla tai ei, puolijohde ja diodi, hilihilililii halahalalalaa nahkapenkki mua halaa -vesa vierikko, tabu

no ja niin -miä olen ihan innoissaniPerjantai 24.09.2010 03:32

[katos tai kuules kun lukisit välillä ääneen niin tää kuulostaa ihan toisenlaiselta, mutta kun et ja hulluksihan sinua luultaisiin. miä mudatessa ja kirjotellessa paljo puhun ääneen sitä mitä sanon jotta se olisi luontevaa luettavaa, ei tämmöstä niin kirjoteta että ollaan hiljaa tai ainakaan niin että ollaan yksin hiljaa]

mutta kukapa näin. tekisi mieli muutta Lieksaan, luulen että sielä olisi kuulija, mutta se on sen verran luja hahmo että se tahtoisi puhua minua enemmän ja vielä kierjottaa siitä kirjoittaen, ja siinä se niksi.

hääränpä täälä. voisihan sitä olla jossain ylesönosssoitlla tai mistäs tiedän vaikka olisin koluministina jossain (sairaalassa) paskalehdessä, joka on keskustalaisten äänenkannattajia. agentti oikein ja sitte kun vaalit tulee niin paljastaisin kaiken. miä en tiedä vielä, mitään palkkioita ei ainkaan ole tililleni maksettu, mutta voihan se olla että kirjottelen jonkun toisen nimellä, enkä niitä rahoja havittele. minulla voi olla vallan toisenlaiset aaveet ja tavotteet mielessä, mistä ei ole itellänikään hajua kun vielä kehittelen kauhutarinaani jonkinlaista petosta ja hämmästystä.

sen uskallan arvata että jotenkin voisi roman polanski ja bitter moon olla sellanen aihio johon itteäni olen ahtamassa eli olkaa keskustalaiset ihan rauhassa, ja kaikki muutkin, en minä elävistä kirjota ja kuolleistakin keksin vaan valehia puheiksi ja luettavana on laiskan mielen vetelä virta siitä vähästä mikä on jäljellä tajunnasta kun on toi haukuttavan hermoratalääkkeen, mikä tekee nilkat entistä kipipämmiksi kun sen kuurin lopettaa ja ottaa tän toisen, millä saa jotain aikaseksi. vaikka tämä ja eileniltanen onkin ollut varsin sekavaa teille niin minulle ne ovat muistiinpanoja, joita olen laiminlyönyt makailemalla taas kilpaa television kanssa ja se voitti, mutta on ollut eilisestä n. klo 1415 kiinni ja sammuksissa.

nyt aion laittaa sen päälle kun tykkään että soitan sieltä vähän musiikkia ja kaihoseen mieleen. mihiin miä tahon tuoda vuoden 98 ja se tapahtuu soittamalla cranberriessin no need to argue -levyä.

siinä on muistoja siltä vuodelta ja niitä miä olen äsken levyn löyettyäni huomannu yhistäneeni vähän tuoreempiinkin, vaikkakin joitain vuosia vanhoja, mutta muistoja ja sen arvoisia kuitenkin että kannattaa musiikilla muistaa ja uskaltaakin ne musiikkiin yhistää.

kannattaa kunnella vaikka ei tykkäisikään, kyllä se on melkein yhtä hyvä laulaja kun sinnead o'connor ja sanojakin voi kuunnella. tuli joskus luettua niin on sitten tullut kuunneltuakin välillä, vaikka laulu on minulle musiikissa - varon etten nyt sanoisi, vain - instrumentti.

frakki-lepo-frakki-lepo

oranssi paita tänään ollut päällä, ei syksynvärinen oranssi vaan tulenpalava. kivaa kun meni se mania ohi ja se kauhia masennus ja vähän rassaa että ohjelmoinnista vaan jauhanut, mutta kun on tuo ohjelmointi tosiaan alkanut taas kiinnotaa niin on pidettävä intoa päällä, ja ehkä se juuri siksi hiipuukin aina, mutta kun on niin vaikia tapojaan muuttaa niin olen ja menen minä soitellen sotaan. katos sitä se meinaa kun mennää soitellen ei sitä että on säkkipilli mukana, mikä meinaa voittoa, jota miä aina ajattelen! hahaa! (minähän olen sanonut että en voitosta pelaa, en voitosta taistele enkä voittoa havittele: minä pelaan vain pelejä joissa ei voi voittaa, mutta en miä nyt häviämäänkään lähe. jäässä nyt on vähän vielä tärkein hahmo, mutta kyllä se lämpiää tästä kun taloonkin sain jo lämpä pattereihin vaikka varpaita taas vaivaa jo tunnottomuus ja - kuten arvaatte - nilkkoljakin alkaa jo pakotttaa, mutta nukkumaan ei tee mieli, koska aamu pelottta. on siis keikuttava täälä tai hyökättävä tekstipelien maailmaan minkä taidankin tehdä, mutta nyt se cranberries...tuli vähän muokkailtua, poistelin pari typoa ja yhden jättissössöötyksen jätin ja fixin ton yhden _aa,mutta ajattelin että en korosta sitä vaan annan olla vaan ja taas mennään 0055, vähän meni aikaa sorvatessa)
[lpc on aika hyvä, ja dgd erit oten eli dworkin's generic driver]

miä koitan maantaiksi saada siihe sellasen kernelin ja auto-filen, että pääsee tekemään viakka oman www-serverin. mul on jossain sellanen tuola syövereissä läppärin, mutta siitä on virtalähe rikki ja en ole pariin vuoteen kattonu miten on dgdtä päivitelty mutta huomiseksi en sitä saa, huomenna on oltava klo 0900 skarppina hereillä eli hereillä olen kun jännitän, skarppina en, launtaina voin ehkä kattoa sunnuntaina voin tehä. se on nopia homma, jos ei sitä ole paljoa muuteltu. joku 30 pakolista funktiota kernelissä ja autoon ihan pari yli-kuormitusta, jos äaliöistä puhutaa. vituttaahan ne, mutta minkäs teet: dgd on niin olio että ja voi, no on siinä omat puolensakin: saa tehä niitä mustia laatikoita eli tulee tutuksi static ja public jnejne ja siitä onkin jo lyhytt makta ihan vaikka olio-ceehen... cpulla pitäs osata kikkailla jotain protected modea jnejne, mut sehän on vähä ninku public ja static tai ecxecpiton...mutta ne oppii ivain osaamalla asmin ,)

ääliö ohjlemoi, olio koodaa

oli'jo-ittan'oli

(vähä niinku muaddibb, mut' ei sinne päinkään, kato olioita ilona ohjelmoinnin ja tule puhuu mulle että osaat koodata! :P

opetellaan ohjelmoiintia - kylla tai eiPerjantai 24.09.2010 00:29

[valitallennus, niita pitaa teha, oli upsi tai ei. ensimmäisenä pitää oppia se]

ohjlemointi on helvetin helppoa, mutta sen keksiminen on kovin hankalaa. ohjelmoinnissa on kysymys siitä että osaa asettaa vastauksen valmiiksi kysymykseen, eli tehdään vastaus ensin.

oikeastaan tehdään kaksi vastausta, kyllä ja ei.

ohjelminti on niin helppoa, mutta pitää keksiä se mitä on ohjelmoimassa. kuka tahansa voi tehdä jonkun saatanan cd-luettelon tai kirjanpito-ohjelman, jos tietää kirjanpitoa, sitä on sellasta ja tällasta jos on ky tai tm ja sitte on vielä yksinkertaista ja kaksinkertaista kun mennään isojen firmojen tai isojen säätkiöidenll.....plahalhpalh...

tllaisen editorin voi ohjelmoida kuka vaan. milloin tahansaa. näppäimistöä voi lukea windowsissakin helvetin helposti ja editoitiruudun saa auki visii vaikka exelistä... minul ei ole exeliä. en osa sitä käyttää enkä halua, pyydettiin minua että olisin vetänyt kansalaisopistolla kurssin execelin macroilusta, kun tulin opiskelleeksi ton visual basicin 4 kanssa miten teen käyttöliittymän kun pusasin cellä kirjastot. ja on tälläkin hetkellä vb4 se millä käyttöliittmäni olen pusaillut. eli ihan on laiillinen versio eikä mikän piraatti, mutta mitään julkastavaa ei ole... mutta mitenkäs se ohjelmointi, jokos se tuli opeteltua vai onko jotain opettelemista?

pitää valita kieli, jolla ohjlemoi. jos minä neuvoisin, niin minä sanoisin että kaivaa jostain vapaasti levitettävän assemblerin ja opettelee pikkasen assemblya, myös suomen helsingin yliopiston matemaattis- luonnonteieteellisentiedekunnan tietojenkäsittelytieteen laitoksen sivuilta voi hakea sellaisen ohjelman joka matki keskusyksikköä eli sillä pääsee tekeämään ohjelmointia tietokoneen alimalla tasolla ja se on minusta paras tapa pästä ohjelmointiin kiinni, siinä on todella kysymys siiätä että asiat eivät ole vaan ovat.

taisi olla tietokoneen toiminta ja kokonaiset 4ov se on ihan sufffelia jos on jotain ohjelmointia harratanut, mutta siinä voi aueta ihan uusi maailma.

kuten sanoin ohjelmointi on kutsumusta, siitä joko pitää tai ei pidä, ja sen oppii vaikkei pitäisi jos on pakko, kuten joillekin on, mutta jos siitä ei pidä sitä ei pidä koskaan tehdä, ja harva tekee tathtomattaan. mutta nykyään raha houkuttelee ohjelmoimmaan sellaisiakin ihmisiä jotka sitä eivät halua tehdä ja syntyy niinsanottuja mustia laatikoita eli tehdään jotain projektiluontoista työtä jossa kukaan ei yksin ole koodin haltijana ja ylläpitäjänä vaan on projektipäällikkö joka jakaa tethävän osiin, usein aikataulun mukaan ja ohjelmijat ovat epäpäteviä, hitaita ja haluttomia (sanoinhan että kukaan ei halua ohjelmoida esim. cd-arkistoinitohlmeaa, enää) ja huonoa koodia pitää suojella ja siinä on pari reikää, mistä yhdellä pääsee sisään ja toisella saa sitten jotain ulos mutta kukaan ei tiedä miten se tehdään ja sen vuoksi sieltä voi välilä tullal vähän mitä sattuu tai ohjlema kattuu kun ei ole osattu hallita vaikkapa jotain sellliasta tilannetta kun haettavaa tiedostoa ei löydy eli on noi exceptionit tai muut virhetilanteet sellasia että ei ole oikein homma hanskassa niin sitte ihmetleellään että minkä takia ei näy www-sivulla sitä ja tätä kikkaretta ja kokkarettaa. witttu.

älkää menkö töihin ohjelmoimaan, ohjelmoikaa vain jos haluatte. jos ei toi tollanen paskakoodaaminen lopu niin miä rupian konsultikis ja tulen teidnän typaikalle ja sanon että sinulle pitää antaa lopputili kun miä olen kattonu cvsästä sun mustaan laatikkoon, vittu, miä ioboxkilla kattelin noita juttuja kun hain testiryhmään ja joudun (huom. pääsin kun oli niin hyvä pomo, ja pari työkaveria pirun hyviä, mutta sitte muut mullkut oli sellasia että joko ne ei tienny tai sitte ne esitti viisaampaa kun oli eli ei hallunneet kertoa kun piti olla ite niin saatanan tärkiä. it-ala on niin huonojen ja kateellisten ja pätemisentarpeessa olevien ihmisten täyttämä että itkettää. iobox järejsti paljo ryyppyiltoja ja miä olin selvinpäin jokaisessa, koska miä juon silloin kun muut ei tai silloin kun minua huvittaa ja silloin en kun kiinnostaa nähä minkalaisia ihmiset on...vittu, joku toi siskosa sinne ja se oli malli ja voi sitä kuolan määrää ja sitte hortoilee vaimo toimistolla ettimässä koopiokonetta ja esittelee rintojaa... voi apua, jos miä nukuin toimistolla alastomana! tietäsivätpä silloset esimieheni, viakka minulle ei tuosta mitenkään pahasti sanottu, kun näkihän sen logista että olin miä olin aina käyny käynnistelemässä palveluita silloin kun olin selvinpäin yöllä tomistolla, niin joskus oli viinapullo sitte päivällä auki... toimistolla ihmetellään krapulassa kun makso kuulemma 16kmk se ilta firmalle. meitä on kaksi, late ja miä miä vedän kolemna kuukauten peräkkäin yli 55kmk ravitoloihin ja kolmatta ihmeteltiin että etti tonni lisää eli 65 niin olis saanu stokkalta sellasen littanan mitä ei vieläkään suomessa myydä, rahaa oli ja se käytettiin, viimistä penniä ja viimistä senttiä myöten niin nopiasti kun sitä tuli ja sitä tuli kun osasi sijottaa ja joka pennistä ja sentistä on kuitit vieläkin. hähä. tollasia on kiva muistellla kun sellasta ei enää koskaan tule, mutta jos joku ei ajattelisi että miä leuhkin, niin ajatteles niin että tohon voi päästä ja enempäänkin, tee niillä mitä vaan, mutta kaikki on mahollista!)

no se oli ylläpitoa, jota ei jaksanu oikein tehä kun tuli vähän ongelmia puhelmen kanssa kun en osannu espanjaa, mutta kyllä sitä ylläpitäessäkin saa ohljemointia harrastella.

ei se niin paljoa eroa ohjlmoinnista siirella tiedostoja hakemistosta toiseen (vai onko ne kansioita ja linkkejä mitä lie) ja vähän muutella niien sisältöä, mutta pientä rajaa siinäkin miten noita puurakenteita tehään ja rakennellaan. ei toi binaaripuu ole ihan niitä nopeimpia juttuja ja sitä ms-käyttää menkääs kattomaan tota rekisteri-systeemiä... wittu näistä ikkunoista puhumattakaan:P

ohlmeointia rahasta,
raha kiinnostaa, ohjlmeointi ei, sampopankkia ja varma-sampo, laki määrää llähettämään kirjeen. miä sanon että bitti on nolla

ykköstä ja nollaa, ykköstä ja nollaa, ykkästä ja nolllaa...
maantai ei mittää, tiistai ei mittää, keskiviiko torstai ei mittää -heikki harma aka hector

--kahdemkymmen ohjlmeointkielen mies, ja 4 assemblya ja muutama apuprosessori (6 miljoon dollarin mies, en koskaan nähny jaksoakaan sarjasta, olin vain kateellinen kun 1. lukalla muut siitä puhui :P

(taukopaikakllasaapolltta, sano kouluttaja marssilla)

ja miä poltin, ittenkin poltin ja nyt kun olen polttanu vaatteitani niin on ääni toinen...

teki mieli tehä empireTorstai 23.09.2010 23:48

[taas c64, ja kadonneet pelit]

jäi vähän hämäräksi empire, mutta kun panin x:än koneeseen niin huomasin että olin melkein oikiassa.

empire oli vähä niinku Thrust eli turbo-raketti voi olla tuttu mutta kuitenkin, variantteja on. empiren ajattelin sellaseksi että siinä louhitaan ja taistellaan rajanaapurien kanssa. sillä ei kupalla eli kuusnelosella vielä oikein raknneltu sellasia mekanismeja että somlitaan liitoumia tietokoneen hallitteman hahmon knassa vaikka sillä kuuhun lennettiinkin.

no, minua kuitnekin kiinnosti että jos tekisin empiren ite ja nettiin niin se jäi sitte siihen. kun tuli tuossa melkskattua joskus tulevaisuudessakin noista vitun ääliöistä eli olioista, ja olio-ohljelminnista, kun miä en ymmärrä tollasta havaninnolista paskaaa käyttöjäjestelmätasolla niin suunittelin kuitenkin structuurin sille Empirelleni, joka olisi ollut 3d grafiikkaa mutta kuvattuna aina z-akselia jos se on pystyakseli eli lylhäältäpäin ja niin että saa vähän zoomaillakin, niin se olisi liikkuvaa, sen pystyisin tekemään trigonometerialla ja siinä voisi olla helposti luotavissa fysiikka ilman että tajuan siitä hölkkäsen pöläystä (nyt maintaan pelin nimelta space taxi).

strktuuri jonka loin oli kutakuinkin sellanen että siinä määrättin näin

{
(jahas toi tabulaattori näköjään heitti taas hevon vittun ja nyt jatektaan muokkausta. katotaas miten tässä käy, ja otetaan uudestaan...

struct shape {
int shape = 1; /* default dot */
int x = 0;
int y= 0;
int z= 0;
char red = 255;
char green = 255;
char blue = 255;
struct shape dot;
}

nnoiin, näyttää tosi simppeliltä ja onkin sitä.

kyseessä on sellanen structuuri jolla shape märää muodon, eiks je?
nolla eli 0 on ympyrä silä on position ja sillä on väri ja sillä on sisäinen structuuri joka on sen radius ja voi määrätä sen väriä halutessaan, sen väri määrää sen onko ympyrä umpeenmaalattu vai piirretty vain pixeleinä, eiks je?

yksinkertaista

ykkönen on dotti eli pixeli eli sillä on vaan x ja y positio (siis z- on kaikilla vakio, me piirrämme vain kaksiulotteisia kappaleita tässä, muta strcitssa se on vain siksi että jos samaa rakennetta joskus käytetään jossain missä on kolmas ulottuuvuskin näkyvissä KUN kuvataan ylähätäpäin 8SELLAINEN on kuvittelmani Gauntlet-Paradroid -plagiattti, joka perustuu partikkeli-tehosteisiin ja piirretään ylhäältääin vain tasoja, joilla hahmot ja maisema kuvataan, kaiken voi vetää tuusan-nuuskaksi ja partikkelit haavoittaa. homma pelaa näppiksellä ohjaten kuten doom tai half-life, ja ampumasuuntaa ja näkyvyyttää (fog of war vissii nykyää se termi eli takaapäin ei nähä ellei ole kaveria joka näkee, vähän silloin itekin sellast noin suuntaa) eli kuitenkin ihan puhasta mättöä ja räiskintää, mutta edelleen käyttöliittymä ja tapahtumat ja vättämätön visuaalisuus on olellista, animaatioon kiinniteteään erityinen huomio. kuvitelkaa että se kuvataan ylhäältäpäin niin että kulmiakaan ei sidota yhteen vaan liikuttaessa lattiataso ja "kattotaso" ovat neliöitä joitka liikkuvat paralleelisit eli peli nimeltä parallax on hieno esimerkki jos ei muuten tiedä. tässä voi jopa pyöritäää kartta katseen mukaan sen saa valita, jos tykkaa gauntelitsta niin se on sellainen, mutta jos tykkaa pyöritää niinse pyörii. kokonaisluvuilla ,)

noniin se structuuri...
nolla oli siis ympyrä ja
tietenkin piste on piste ja sillä ei ole siäsistä structuuria, tai siis on mutta se on nolla eli ei varaa muistia, mehän olemme nyt tekemisissä c-kielen kanssa, sen verran annoin periksi kun tuota vääntelin...

jos shape on 2 on kyseessä tietenkin viiva, jollin sisäinen strucuuri on taas olemassa ja on viivan toinen päätepiste. nyt selviää miksi sisäinen structuuri on sama kuin varsinainen... sanonko parent tai master upper tai super? hä? vitiun oliot...

siis 2 on viiva sisäinen structuuri on toin päätepiste ja nyt molemmilla kun on väri niin olin ajatellut että käytän gouradia tuossa värityksessä, aluperin käytin siinä yhtenä parametrina myös maalaustekniikkaa, mutta ahneudessani olisin halunnut siihen tekstuurin ja vaikka tekstuuri kahdessa ulottuvuudessa onnistuukin nin ajattelin jättää sen pois kun mieleni teki että teen "tikku-ukkoja"

jos shape lisi kolme niin silloin se noudattaisi sitä että se piirtää kolmioita. olen ylhäältä kuvattua kartaa tehdessäni huomannut että kolmio tosiaan on se muoto jota tulee käyttää ja joka on varmaan luonnossakin esintyviä kuvioita parhaiten noudattava, siinä on kaikki ne edellytykset.... kultaisia leikkauksia ja sen sellaisia...

eli shapella kolme piirretään kolmioita tämä on nopeuskysymys ja perustuu sisäsien strctuurin rakenteeseen että se osoittaa kolmannella pistellä alkupisteeseen, jota ei structuurissa siis tarvisi olla, mutta se on siellä värin tähden jos käytämme erilaisia varjostus tai tekstuurimentelmiä (siis tulevaisuudessa)

shape 4 on linkitetyn listan tapainen jatkumo viivoja, joka päättyessään johtaa alkupisteeseen ja piirtää vain viivoja, varjostuksella, jokak on goraud (ihan vaan nopeus ja perspektiivi juttu, sillä jossian on aurinkokin aina, olemmehan avaruudessa)

shape 5 on muuten kuin shape 4 mutta shpe 5 on maalattu alue ja noudattaa varjostusta jokaisen pisteen suhteen.

huomiioi nyt se että shape 5 voi olla myös kolmio, mutta se on maalattu kolmio, koska shape 3 oli viivoin piirretty kuten 4, joka voi olla myös kolmio :P

näitä on helvetin helppo specsailal ja kiva ollu tehäkkin joskus kun oli saanu aikasseksi sellasen piirtorutkun että osas leikata pinnat niin että ei tullu jotain divison by zeroa kun meni maalattavan pinnan osat ruudun yli. miä kovasti tykkään c64 pelin musiikista ja pelistäkin nimeltä zoids ja tein sen takia sellasen kartanpiirtosydeemin mikä oli vaan keskellä ruutua pien juttu ja piste liikku sitte siinä ja sitä hitaammin jos oli korkeuseroja, mutta se jäi sitte siihen. mulla tahtoo jäähä asiat aina siihen kun miä huomaan että näyttäs siltä että on mahollista, mutta kun yksin ei vaan jaksa kun alkaa mielikuvitus niin viemään pois siitä yksinkertaisesta toteutuksesta ja tarvis sen takia olla joku tai pari sellasta kaveria jotka nopiasti koodaa sen mitä miä tarvin että voin viedä ideaa eteenpäin, ilman että alan keksimään kaikenlaista vipua ja nippeliä... kyllä se joka tekee paljon tai haluaisi tehä voi tietää että samanlaista se on. vittu, ohjelmointi on kutsumusammatti. näitä pyörii tässä kavereita ja miä olen näyttäny jotain 80-luvin kirjaa missä on vuokaavioita ja basic on keksitty, mutta jos se ei nappaa niin se ei nappaa. miä teen tästä j8utun!

ymmärsinkö - oikeinTorstai 23.09.2010 23:22

[jokseenkin hyvästi, mutta vain sanottu ei hyvästi niin vaan näkemiin, jos niin kuvittelitte. en minä vielä, mutta jonain päivänä kai, kuten kaikki muutkin. aikakin katoaa vai oliko se niin että "pilvet kuun peittää, varjotkin katoaa"]

olkoon miten on, koska se noin on tai sitä tarkoittaa. mutta ja taas se mutta, jota niin aina ihailen. oliko niin:

että tahtoisin tehdä karatekan tapaisen pelin, joka mukautuu ohjauksella pelaajan nopeuteen. hahmot ovat tikku-ukkoja ja ne voi tehdä trigonometrialla kun en noita tai niitä matriisi-laskuja oikein handlaa ja tahdon tehdä jutun kokonaisluvuilla eli integereillä ja sille vanhanaikasesti että minulla on sin-cos ympyrä ja sitä tutkimalla sitte hyörii ja pyörii. jos pelaajista toinen on aina hidas pelaa peli aina sen mukaan, ja ajotus tapahtuu nappia painamalla. näin voi nauttia tappelupelistä esim vähän cp-vammanenkin jotain älytöntä matti-nykäs -reaktio-kykystä jamppaa vastaan ja molemmat on kuitenkin tasa-arvosia, mutta...

jos sitä pelaa kaski keskinkertaista tai kohtalaisen samanlaista pelaajaa niin siinä on se adaptive logig, jolloin pelaajista toinen voi yrittää nostaa pelinopeutta ja toinen hidastaa tempoa, niin että välillä peli tajuaa että nyt voi liikesarjoja todella tehdä ja hidstetussa moodissa yötettyä liikesarjaa nujitaan yht'äkkiä suurella nopeudella, mutta niin että ei tiedetä kumpi (tai KUKA) oli se joka hidasti ja kuka nopeutti peliä niin että moinen tapahtui, kas tuon nopeutumisne jälkkeen tulee tietenkin hidastuma takaisin ja siinä on sauma syöttää kombo, jos tulee uusi nopeutus niin se combo toimii, jos ei nopeutusta tule, hylätään ylimääräinen liikesarja tai säästetään se sellaiseen kohtaan, jossa vastustaja toistaa liikeet, joihin combo toimi, mutta combot eivä ole sisäänrakennettuja vaan peli oppii ne pelaajalta. pelajan kannnatta olla nimellinen ja sanalanat tietenkin, sillä nettiinhän toi peli menee, koska se on rakennettu huomoiomaan viiveet. vähän kehiin fouriaeria, sen miä uskon että voin sinne tunkea jos tarvii, kun nettilagia vähan katellaan, mutta kun meilla on digitaalinen eli on-off toi ohjaus niin siina ei tarvi edes fourieria...

pelinautinto on mitä hienoin, kun se tapahtuu hieman hitaammin niin että meillä on noi tikku-ukot piirretty niin että pannaan persepektiivi niin että kierrepotkut todella näyttää kierrepotkuilta. lisätään siihen sitten kaikkea hilua ja muuta, mutta tehää tollanen ensin, ja 'digitaalinen' käyttis eli ei noita laiskoja potikoita vaan kunnon on-off ja sitte katotaa kun liikkeet on ja tapahtuu.

ne on hienoa totetuttaa niin että jos on nopeat pelaajat niin se on nopiaa, mutta jos on hitaat niin sitte siinä lasketaan vaan animaatiota väliin enemmän ja voidaan jollain yhteisellä combolla käskeä ottamaan vaikka hidastus takaa päin vielä hitaampana tai nopeuettuna kuin se oikeasti menisi jos jotain hienoa tapahtuu.

hommat pitäs pitää ensin simppelinä. menääs sinne missä meillä oli joku 20m sarja-kaapelia vai oliko se rinnakkaiskaapeli perätii mitä amigalla väännettiin stunt car raceria naapurin kanssa. se oli kuitenkin niin että kaapelin ei olis pitäny riittää siihe signaaliin mutta joku kaveri oli sähkömies niin se sano että on olemassa sellanen hommeli kun kapasitanssi eli kyllä hommat saa jotenkin pelaamaan...

ei mennä sinne wii-ohjaimiin vielä, miä olen niin paljo pitemmällä. japanissa pannaan peleihin enemmän rahaa kun jenkit aseteollisuuteen. ja kuitenkin toi peliteollisuus alkaa jo palvella aseteollisuutta ja sodankäyntiä. kun soundblaster julklasi ton sterokorttisa niin miä jo aloin ajatella että viimein tekis tosiaan sellasen kolmiulotteisn tilan, koska korvia on ihmisellä kaksi niin korvalapuilla on luotavissa automaattisesti tila, jossa kuulee kolmiulotteisesti. mene johonkin kartokikoneesaliin ja pane kämmenet korvien eteen tai taaksen niin huomaat kuinka kuulet bassoa tai diskanttia. nyt siihen tarvitaan jotain erikseen rakennettua 5.1-systeemia. itestäänsevlyyksia taas patentoidaan...

(jossain dokkarissa, peleistä ja japanissa, pantiin likka korvalput korvilla jalkapallokentälle ja jätkä väänteli radio-ohjainta vasemmalle ja oikealle, likka käveli ite ja nauro kun se meni vasemmalle ja oikealle kääntymättä vaan kallistumalla, tämä tehtiin äänellä, jokka vaikutti tasapainoasisstiin. miä haluaisin pelata tollasta jalkapalloa tai olla pelaaja, se likka sano että vähän oli paha olo sen jälkeen kun ohjaus lopetettiin eli laput korvilta, mutta ei sen aikana. MIETI anna mulle vaisalan prosessori ja pari tosi koodaajaa!)

joku jamppa, engalntilainen, joka perusti äseken vedonlyönti-yhtiön sano että 10v sisällä lyödään vetoa kuolemasta. tv-esitttää, lastenkanavillakin jotain mma:ta, mutta ei sitä minusta enää voi kieltää eikä tuomita, koska pahempaan pääsee käsiksi internetin kautta.

palataan siihen että pelit ovat pelejä. jätetään se verenlentoleikki siihen kubrikin leffaan ja tehdään tikku-ukoista silppua. tekisi mieli tehä jotain mutta kun ei enää muista asmia eika oikein ehi ja miä en halua mitään javaa optella ja c:llä taas on toi rajapinta-onglema wintoosiin. korppuja ei kukaan pulja. olis kiva tehä homma koruplla, joka boottaa, mut sitte siinä joku nujapää on jo vääntämässä virusta. miä olen joskus ajatellu miten niitä tekis kun tein pirusti jossain vaiheessa itteään muodkkavaa koodia niin myöhäänkin että alko jo olla noita virustorjuntoja jotka on aina ajossa niin voittehan kuvitella lettä ne käy itkemään jos jossain laskuytälössä joka valimstelee jotain toistoa muutetaan subbi addiksi kun asmilla puljataan? häh.

että miä kaipaan niitä aikoja kun miä olin haka :P

tikku-ukko

(opetella javaa. miä sanoin että opetella javaa ei java, sillä kyllä miä sen paskakielenosaan, mutta ei huvita sekuntiakaan uhrata aikaa sille että kävis tutkimaan mistä löytyyy se kirajasto missä on se ja tää kikka ja funktio ja yhtälö jo valmiina. miä pidän ääliömäisenä tollasta paksaa. tehää nyt vittu uniformia näistä graafisista käyttöliitytmistä ilman että ne on käyttöjärejstelmiä. mutta ei, kun pitää sorvata ja säätää. sitte toi hiireen laahaaminen kun on parikymmentä ikkunaa päälekkäin ja jotenkin transparentit ikkunat. voi vittu kun noi on idiootteja. pikkusella pittikartalla vois tehä asiat, mutta menes kattomaan miten noi teää? ikkunoitten raamitkin vois tehä niin että jos on line se millä piiretään niin on sitte vähän parametereja mutta kun jollain vitun pisteelläkin on 40 parametria boolenai ja captionia ja ties mitäv vitun parenttia ja childiä niin itku tulee. tollaset hommat pitäs todellakin jättää sovelluskohtaisiksi eik tunkea käyttikseen, vaikka se on niin mukavaa piirreää 'univormia' ikkunaa ja tohon panna liukuvoidetta ja tohon radio-buttoni ja sitte tohon kirjotetaa anaali kun se on framen otsikko vaikka nimi on my_pixel. uuuhuuhuh...)
väsyttää kiukutella jostain käyttiksistä täälä :P
[ENTER DESIGN]

miä tekisin free-ware -pelin, joka on adatiivinen, jos donaa rahaa ja saa siitä peliohjaimen pcelle.

peliohjaimessa olis moodi erikseen ja mekanismi, jolla se voidaan vääntää joystikista analogiseen, ja tekisin karatekamaisen pelin kaksinpelinä. miä huomioisin siinä sen että joku voi olla hitaampi ja sitä voi jopa pelata jollain tapaa vammainen, joka ei ole niin nopea käsistään että se tekee tekkenillä yhtään mitään muuta kun kattelee vierestä idioottimaista peliä missä olisi varmaan hienot animaatiot, jos se olis vähän hitaampaa.

provoossa saattaa vieläkin olla sellanen muovitehas mikä ei ole elcotekiä ja sieltä kyllä löytyisi tuotantolinja joikkarin kuorille. miä sen vuonna 91-2 olen kysynyt puhelimen välityksellä. miä sillo meinasin että miä teen oman joikkarin, kun oli pari peliä, mihin olis' tarvinu vähän parempaa kepulaa kun on tarjolla ollut, smakun näppisten knassa, mulla on joku archin näppis tuola, mutta ei sellasta konetta mihin es käy ja amigan näppistä parempaa tuntumaa en ole tavannut. niin surusillista se on, tällasia saatanan kumilutkuttimia kaikki eikä käytetä kuparia kun se on niin kallista ja mekaniikkaakin vaatii, kokoonpanossaihan helvetisti. vittu että kaikki on niin kertakäyttöa, streriiliä standardia epästandardia ja paskaa ja te ostatte aina sitä samaa uutena. te kuluttajat olette este kehitykselle, tajuatteko te yhtään, että jos te pitäisitte vuoden tauon ostmisessa niin jotain uutta ja ergonimista ja tehokasta ja edistyksellistä voisi tulla _markkinoille_? ette te tajua. vitun aivottomat paskat aukomassa enemmän rahapussia kuiin päätään!

miä en tajua, miksi, täallasten innovaatioitten aikana mitä moni on jo miettiny ja harmitellu, silti tehään tollasta paskaa. golfista tennikseen ja jopa nyrkkeilyyn. vitun fuzzy logig. adaptive logig pitäs olla peleissä ja se on mun keksimä yhdyssana, engalnin kielessä kun yhdysanat muodstetaan niin että single syllabelit menee yhteen ja jos on usiampi syllaabeli niin ne kirjotetaan erikseen mutta on yhdyssanoja. kato, miä osaan yhdyssanat parmemmin engalnninkielessä kun suomen ja miä muistan kun engalnnintunnilal rauhalta (keskikurisslla) kysyin yhdyssanoista niin se sano että ne on, mutta niitä ei opeteta, mutta se sano ton verran ja se riittää minulle, ihan niinku riitti se että miä muistan miten yhteen- ja vähennyslaskulla voi laskea neliöjuuren, jonka tekemisen sanoi näyttäneen opettaja nimeltä 'julma', en muistanut miten se tehdään mutta internetti näkyi tietävän *winkki silmää*

sillä internetti on ihan witusta. miä aloin vihaamaan sitä siitä päivästä kun tuli toi saatnan www ja voittehan arvata että ensimmäisenä sitä hyödynsi pornoteollisuus ja paikat on vieläkin sen tkia jumissa. menkä ihmiset vessaan tai suihkkuun ja vetäkää kättä siihen tapaan kuin se mitenkin mahtuu tai yltää, mutta ostakaa lethiä älkääkä tulko tukkimaan minun tekemisiä kun joudun tällasen reaaliaikasen editorin kanssa nykimaän ja pelkäämään kaikenaikaa että yhteyskatkeaa ja sanoja katoaa. niitä katoaa tarpeeksi jo ohjemistovirheiden vuodksi. tehkää tilaa kun keltanen valo syttyy.

(vähän editoin tota kun tekee niin mieli panna runomaiseksi, alla)

onhan teillä teineillä
jotain tajua liikennesäänöistä
ei pendoliinokuskeija voi syyttää
ihan kaikesta kun se on niin pieni
ns. webin käyttäjäkunta.

kyllä tavalliset runkkarit,
naiset ja miehet, tai tytöt ja pojat
on se jälinmäinen pari sama kuluttajakunta,
kuin hollywoodin leffoilla
sanottuna kohderyhmä.

menkääs ja kattokaas vähän aikaa taaksepäin,
tcm eli turners classic movies tai yle teema;
ihan erilaista tavaraa on joku D.O.A. tai Sunset Boullevard,
jotaka minulla on samlaal vhs-nauhalla
Gary Larssonin ekan animaation kanssa,
minkä ystävällinen yle esitti eli mainoskatkotonta materiaalia.

jos noi mainos-kanavat lopettas tai noudattaisivat noita eu-dirketiivejä mainosten teossa tai ilman niin ehkä toi
ohljmeapiratismi ainakin vähän vähenisi.

menkäi itteenne.
miä valitettavasti en mahu,
miä olen kuunnellu liikaa sky-labia.

larger than life and twise as natural,

eiks'nii'?

eiku, vittu, minulle sanottiin että en rankaisisi itteäni niin plajoa ja pitäisin vähän itestäni huolta ja tuon itseäni esiin, miettimättä mitä muut ajattelee (kohtuus toki).

--faktoja (eiks nii, aina(ko) ammatit on ja -päättellä, paitsi joitain mm. ompelioita yksin_ kohdatt_ae_ssa on poikkeus, vittumainen suomi)

(on tää kyl hieno kun voi hiirellä, tosiaan heittää ton kursorin mihin vaan, vaikka se vähän lagaa, mutta sehän on varmaan vähän netin vika ja vähän enemmän sen että teillä (irc-galleria) ole ihan kauhiasti konetehoja, mutta kyllä tän kestää ennemmin kuin että te tosiaan myytte tai annatte tietovuodon viedä asiakkaanne johonkin facebookkien maailmaan... miä ihailen teitä ja vihaan noita... eiei nnoita... noita heti tänne ja mulle kans' ja kaikki vaan riitää jos ei enempää ole niin tyytyväisyys palkitaan sanoin ja sanomattomin teoin) :P:P:P:P:P:P ei jaksa noita eikun jaksaa noita :P:P

pelit - c64 KaratekaTorstai 23.09.2010 22:00

[rankka aihe, mutta tiiän kyllä miksi ja vituttaa että kerron edes, mutta kun otin esiin tai puheeksi kirjoitella niin pidän sanani niinku olen pitänyt tähänkin asti, muita haukkuessa tai kehuessa. no ei tää nyt sellanen salaisuus ole, itsestäänselvyys, kuten kaikki hienot keksinnöt]

joku bröeband tms. mikä teki jonkun luolaseikkailukikkailun ja jonkun muun ja karatekan piti laatunsa niin että ei voi kun kehua.

eli joku tosta poppoosta oli käynyt socrateen-platonin -keskintöjen -maailmassa ja löytänyt karatekan.

karateka liikkui vaemmalta oikealle ja potki ja löi kun se oli karateka. vastaan tuli vaikiampia vastustajia ja väillä jotain yllätyksiä. tavallinen scrabble siis, kuten sanoin, mutta ei pakko-scorllia tai siis pakkovierintää eli sai huilatakin hetken ja se oli vähä niinku idiskin välillä.

[ENTER DESIGN]

animaatio oli huikea. ensinnkin se oli huikean realistinen, käsinpiirrettyä animatiota, ja mikä teki siitä vielä vaikeammn tehdä niin hienoa oli se että peli toimi hieman hidastetussa moodissa tai tilassa.

[ENTER FUZZY LOGIG]

[enter adaptive interface]

en tiedä. en tiedä todellakaan oliko se hidas vain minulle, koska silloin oli niin harvalla vielä lerppuasema. mutta idis on siinä että se oli hidastettu eli piti ajotella eritavalla eikä sillä pärjänny että ränkkäsi sitä yhtä fire-nappulaa (tulitus-nappi) ja väänteli kahvaa miten sattuu, perus-liikkeet kun oli hallussa niin nillä oli pärjättävä, ite oli kai 10dan, vastustajat oli vaikeita valkeillakin kun ei tajunnu mekanismia.

en tiedä. oliko se minulle hidas siksi että minulla on todistettavasti, kolmella eri neurologilla mitattuna pitkälle henkilölllekin pikeukksellisen hitaat hermoradat, mittaukset tehtiin armeijassa ja sen lääkäreiden toimesta.

ajatellanpa vähän millainen ohjain c64 oli, no oli siinä se potikkaohjain, mutta sivuutetaan se. keskitytään siihen että on neljä suuntaa ja fire, neljällä suunnalla saadaan vielä neljä uutta suuntaa kun on kaksi kytkintä pohjassa samanaikaisesti. näiin voidaan jo luoda ajotustakin kun imetitään että väänetään keppi ensin yhteen suuntaan ja sitä kautta toiseen päästämättä ensimmäistä. ok?

pc, joystick antaa potentiometrin avulla arvoja 0-255 muistaakseni, sillä voi tehdä aika erilaista juttua, siinä on kaksi tulitusnäppäintäkin. ei laiteta siihen imukuppeja eikä käytetä näppäimistöä. ei käytetä jotain hiivatin helikopteri-ohjainta vaan pidetään kädessä ihan sellasta, vaikka graviksen kepulaa (gravis oli se kanukki äänikoritnvalmistajakin missä oli oma suoritin ja muista sampelelle. olishan mulla ollu toi john smithin käyntikortti tossa ja puhelin numerot ja kaikki e-mailit)...

[lyrica-kusi eli 60s tai housuun]
[mutta kun miä en ehi]

(taas tuli muokkaus-on-keksen-virhe)

nyt tulee (vajaa copy-paste, eli ajatus on katkennut, mutta ei itseni tehden)

[mutta kun miä en ehi]

c64 oli sellanen peli kun karateka. se oli yksinpeli jossa edettin vierivällä ruudulla vertikalisiti eli oikealle, ihan kun joku scrabble vai millä nimellä niitä luolassa ampuvia aluksia oli pakkovieritykselllä. tässä ei ollu muistaakseni pakkovierintää, mikä on hyvä.

pelin niksi, oli tietty että aina tulee kovempaa vastustajaa. se oli hyvin simppelliä, mutta sitten astuu kuvaan aivot, jotka miettii millanen pelin, joka on tehty jo 100 kertaa vuonna 83, puhumattakaan vic ja specturm15 jnejne ja pli vai mita vaxeja ne oli... _DECin koneita, ja myöhemmin decin hylkäämän dosin tempauksia. ai vittu kun tulee mileen kun äijät tampellassa, joku mircro-kerho hehkutti md-dosia kun cp/m ei tehny mitään...

no karatekaan... (välitallennan kun otan copyn, alkaa pelottaa tämä editori)

noniin. karateka, kuten kuvailin oli tuollaista, mutta sitten astuu kehään nerokkuus jota ei ole tajuttu, ja jota pitäsi jo ymmärtää kun on tullut noi vitun wiit viimein.

taas harhaillaan. kun minä ostin soundblasterin eli eka äänikorti jonka tiesin niin sitä oli kiva rassailla. hias paska kun mikä kun piti kaikenaikaa suorittimen ja keskeytysten kanssa muisitsta syöttää sille byteä tai wordia mitä se soittaa, ei paljo tunnettu dmata (direct memory access, eli kun cpu teki jotain muuta niin apuprosessori sai lukea muistia, ja lisämuistiiin jos laitto ohjelman niin blitteri sai häärätä allamuistisa kaiken aikaa, tai olihan sielä copperi sähläämässä kuvanpiirtoa ja siinäkin oli sellanen vempain että ja voi, siinä oli älli ja tälli kohallaan, mutta jossain ei kun se ei menestynyt niin kun olisin halunnut), tai jos niin se (dma) pelasi (pcllä) vaan levareiden kanssa, eiks je? amigalla oli ihan toisin, siellä oli blitteri.

kivan oskilloskopiin sillä (sound blaster) rakensi, oli hauksa puhua kun näki taas, pitästä aikaa, omän puheensa sen jälkeen kun sen oli sanonut microfoniin. tuli jopa mieleen ja vähän aloteltuakin kaikenlaista musea ja muuta miusiikkiohlemaa, mutta sitte tuli ruottalaisilta soudtrakker ja futrure crew hannaili omaa soitto-ohjelmaanssa. miä sain sen koodaajalta kyllä specsit tohon ultrarautaan, minkä nimeä en muista ja tapsalla oli sellanen ja lisämuistit kanssa. se koodaja oli huvittava kun se kävi selittämään mulle englantia kun oli valvonut varmaan enemmän kun minä, mutta oli sitli mukava nähä. ei future crew mitenkään erikoisen hyvä ollut, mutta ei ollu oikein parempiakaan siihe aikaan.

no mutta se karateka ja unohetaas toi wii, myö tehtii liiketunnistin-peliohjain vuonna 91-2 tötterströmmin ja ilen kanssa, elohpeakytkimillä, ja sillä pysty pelaamaan f1gptä mikä on aika kova teko, amigalla (antti, saakeli, hukkas mun boottilevyn siitä, se on mulla originaalina, olen geoff grammond-fani kyllä, se on myönnettävä, revs oli kova ja siihe pistin potikan ite pelaamaan, debuggaamalla jja kone oli c64)

no mutta se karateka, unothedtaan toi wii, eli liiketunnistimet kameroineenkin. pidetään mielessä karateka ja ajattele mikä on tekken, way of the exploding fist tai joku ns. taistelupeli, ton way ofteh... jossa on muuten parhaan muusikon musat (mm. hobbit)...ehkä parhaan... :P...

vittu räplää jollain ohjailmella joka ei mahdu edes käteen jotain kymmentä nappulaa ja eti joku vitun combocombocombo-jota ei voi torjua ja siinä pitää siis sormien liikkua, ja ihan vitun nopeasti. mietiääs vähän toisenlaista lähestymistapaa noihin peleihin.

muuan jari kehu ja esitteli minulle sellasen zombpin-tappopelin minkä nimi on type or die. voittehan arvata mistä on ksymys? ruudulle ilmestyy sanoja tai merkkiyhdistelmiä, joita kirjottamalla ikäänkuin ammutaan tai kirvellä silvotaan se zombie kenen pään päällä mikäkin merkkikasa on. aika metka idis?

miä olen opettellut kymmensormijäjrestelmän sellasella ohjelmalla kun tenho typisti. mutta minulta jäi hommat kesken siinä vaiheessa kun piti opetella tota ylärivin erikoismerkistöä eli mitä saa SHIVTILLä vai mikä VAIHTO-näpääin se onkaan vaikka joskus käytänkin aika paljon sellasta merkkiä kun aalto-sulku, en tiedä mikä on kielitoimiston nimi sille { ceessä ne vissi sitä viljelee jos pitää {tehä blockki}}, eiks jee?

miä en ole siis kovin nopia typoilemaan kymmenellä sormella ja miä voin sen sanoa kun miä tota battia ja zombieta olen katellu niin sielä kylllä on sellasia sormia että tuntuu välillä että ne kirjottaa varpaillakin. toki miä olen kovi flodaamaan ajoin, mutta sitte nää nopeat osaa vielä tiivistää asiansa muutamaan 'telliin' vähän niinku irc-jos joku tietää. ei täää irc-galleria... ok.

karateka
[jenkit, niinku noi pankitkin voi kirosin sanoin]

(nyt taisi tulla vähän virheilmotuksia tästä editorista kun tein ton edellisen sulkulausekkeen jälkeen tallennuksen että tulee toi "timestamppi" siihe missä sen pitää olla ja aloin muokkamaan että saan sanottavani...pienessä rekursiossa se yritti tarjota mulle jotain löydettyä ja keskenjäänyttä merkintää, jonka editointi oli jäänyt kesken. tietokantaaanne ja mekanismejanne tuntematta arvelisin että olisi kysymys siitä että kun on tämmönen reaaliaiksanen editori niin ei ollut ehtinyt vielä "fushia" tätä merkinnän alkua tietokantaan vaan tämä kellui jossain välimuistissa niin meni hämmillen hommeli... mutta ja niin)

pentagoni ja ja joe falco, olen visiin joskus tästä tuuminut jossain tääläkin jos en niin nytpä tuumin, uudestaan ja tulen asiaan myös palaamaan, niin minua viututtaa toi decin (digital equipment corporation) hajottaminen, ja liseenssit jollekin saatanan intelille ja compaqille... vittu että siinä pysähtyi kuluttajamarkkinoille tulevien suorittimien kehitys niin että jos miä olisin korkeakouluja käyny ja suunittelisin 64k kernelin ja suorittimen, jossa on sisäänrakennettu ceemäinen-ohjelmointikieli ja debuggeria hieman kehittyneempi vempele, niin miä olisin töissä vaisalalla ja tekisin sen.

mutta niin ei ole, eikä tule koskaan olemaan. minun on vaan puhuttava siitä millaista kaiken tulisi olla ja millaiseksi kuvittelen kaiken, jos jotain asioita ei olisi tapahtunut ja jos jotkut asiat olisivat tapahtuneet toisin.

pentagoniin. joe falco vetää myyntipuhetta 111mar93 jossain vitun domessa miä en muista mikä se teekkarikyulän messuhalli on, mihin tilaisuus alpha-prosessorin esittelystä ohjelmistotuottajille siirrettiin, kun ilmotatuttuneita oli niin pljo että johonkin suomenniemeen eli sielä missä dec lie oli ei ollut tilaa sille määrälle (noin 80 henkilöä, mikä minusta on vähän kun vuosi on 93, mutta tanska oli vienyt jo c64 aikana suomelta maineen ja kunnian, purebyte ei oikein koskaan jaksanut tehä mitään, ainakaan sillä nimellä ja miä enimmäkseen pelailin)

(kylläpäs taas ajatus harhailee, kohta on 16k täynnä ja tätä ei pysty edes itse lukemaan.)

no, julkastaanpas nyt se aplhpa-prosessori ja miä olin ennen kutsua saanu kirjan, jota olen kovasti ettinyt! missä on kellojaksot ja komennot listattuna. exceptioneilla voi emuloida mitä vaan prosessoria ja suoritin on risci, rekistereita riittää ja ilman muistin osotusta suoritetaan kahta käskyä rinnakkain, kyseessä ei ole multi-core, kellotaajutta riitää ja mipsit voi heittää hevon kuuseen.

pentakkooni rahotti, sano joe falco, ja sitte se oli new engalndissa eli jossain bostonissa missä on mit, eikä silokooni-valley, missä on kauhiasti teollisuusvakoilua nin sai rauhasssa rassailla. varmuuen vuoksi oli joe vielä suunitellu suorittimen asuen irlannissa eli se oli, ,kuten sanoi oikeastaan eurooppalainen prosessori. no noi jutut jokainen tietää. parempaa on se että silloin piti vielä pentagonilta pyytää lupa että sai tuoda suomeen sellasen koneen missä oli nt kuva heijastettuna seinälle ja suorittimena alpah ja toinen oli sitte ihan tavan pc... tollasia vertailuja on kiv katella ja puheet on vielä parempia. ehkä miä en ymmärtänyt tarpeeksi engantia? en tiedä.

pentagoni päättää että dec teki liian kovan vempaimen, malikoiden käsiin kun digitali kaavaili että se on 20v edelä muita suoritinvalmistajia. väite on vitun kova kun pena on just tullu harvojen ja valittujen käyttöön ja ibari on yhessa motorolan kanssa luvannu aika kovan suorittimen. huhut liikku vielä siitä että saksalaiset olis ostaneet oikat commodoreen ja siitä oli jotain tietoakin että millanen dsp (digital signal processor) siishe tulisi: se suortitaisii vielä max 5 käskyä jumpin jälkeen jos kakussa ei ole muistiosotuksia tai jumppeja.

tommosta vehettä, missä on tollanen alpha ja dsp, olis aika saatanan kiva ohjlmeioida konekielellä eli asmillal eli assemblyllä eik ämillään vitun assemblerila. vitun penskat kun tuli kuvioihin niin cooderit oli c-kieltä ja assembler, mikä on kääntä muuttu kieleksi, vittu. no kiukkulla ja kuitenkin mieti, mikä editori!

vieressä näkyy rivinumeroien (sijaan) kellojaksot. hoidat ite cpun, mmu (memory management unit) ja dspn, aika vitun hieno kone.

miä olen aina katunut sitä että miä ääliö menin hukkamaan sen amiga500 missä oli jenkki-entteri, mutta jos jostain sais amiga 1000 niin eiköhän se ole sen aika että miä siirryn takasin amigalle.

wicco the boss, on joikkari, peli on menace ja ilman autofiree on horkka-fire. taon ympäri sitä kun tapsa flipperiä.

hc on batti ja miä esittelin ja tötterströmmin kanssa suuniteltiin sellanen fillirutku amigalle että sitä ei koskaan päästy kokeilemaan. pakko palata ajassa taaksenpäin, mutta ei niin paljoa kun mitä kaverit imee c64sesta. siihe miä en pysty, se on myönnettävä ja tunnustettava, enkä amigallakaan olisi paras ja nopein, mutta näyttävyyttä, ja designiä olis. miä en rupia mitään directx.x.y.z.1.2 opettelemaan. miä en rupia juoksemaan jonkun kaupallisen teknologian perässä. miä pysähyin jo aikoja sitten ja aion taantua.

miä jo yhen fyysikon (antti taisi sekin olla) kanssa puhelin siitä ennen multicoreja että jos rakentaisi oman emolevyn missä on kaks 8086 suoritinta ja ihan noi vanhat isa väylät ja hitaat näytönohjaimet... kiitos mercantilille että sain sierran specsit monisteina kotiin vaikka niitäkin varjeltiin kuin teollisuus salisuutta. nopiahan sierra olikin, mutta tseng oli ihan omaa luokkaansa. sen takia miä vihaankin noita ja hitaimman mukaan on mun mielestä mentävä.