IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Elämänkatsomus ja filosofia
Perustettu
23.10.2006
Tilastot
Käyntejä: 6 958 (1.7.2008 alkaen)
Koko
37 jäsentä
Tyttöjä: 11 (30 %)
Poikia: 26 (70 %)
Keski-ikä
29,4 vuotta
Otos: 23 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 28,0 vuotta
Poikien keski-ikä: 30,0 vuotta
Ylläpitäjä
Darvi
Valvojat
Schattenjäger

Sukupuolen kokeminen/tiedostaminen

• DarviDarvi[#1] 17. joulukuuta 2011 03:14:04

Tunteeko ihminen sukupuolensa vai tiedostaako ihminen mihin sukupuoleen kuuluu siinä missä tiedostaa mihin lajiin kissa tai koira kuuluvat?

Ihmisellä on sisäisiä tuntemuksia ja haluja jotka ovat sukupuolille tyypillisiä, mutta tuntisiko ihminen sukupuolensa, jos hänellä ei olisi sukupuolten vertaisryhmiä tutkittavana?

http://rixstep.com/2/20111127,06.shtml Viimeisessä osassa esitettiin väite, että jos lapsena tytöksi leikattu ja koko ikänsä tyttönä kohdeltu kokee olevansa silti poika/mies, niin sukupuoli ei ole vain yhteiskunnallinen konstruktio johon voidaan ehdollistaa, vaan sisäinen tuntemus.

En vain ymmärrä, että miten tuollainen ilmiö kertoisi sukupuolen kokemuksesta erityisesti eikä vaikka siitä, että osaa tunnistaa omista piirteistään kumpaa sukupuolta muistuttaa enemmän.

Väitän, että aivan samoin kuin ihminen ei tunne lajiaan, vaan voi toki helposti päätellä mihin lajiin kuuluu, kun hänelle osoitetaan vaihtoehdot, niin sukupuolikin päätellään samoin. Tuntemuksilla ja haluilla ja ominaisuuksilla ei itsessään ole sukupuolta. Miksi ihminen pitäisi edes tuntea sukupuoli?
  • DarviDarvi[#2] 17. joulukuuta 2011 03:49:42

Miten ihminen ylipäänsä voi erottaa, että tunteeko hän sukupuolensa vai tunteeko hän sukupuolelleen tyypillisiä tunteita. Miten ihminen, joka on aina ollut yhtä sukupuolta, voi tietää, mikä osa tunteista olisi sukupuolta ja mikä vain omaa itseään. Tunnistaminen vaatii vertailua.
  • NemilianNemilian[#3] 27. toukokuuta 2012 21:38:43

Tästä tuli joku aika sitten dokkari. Muistelen että aivoja tutkimalla osoitettiin että aivoilla on sukupuoli, joka ei ole sidoksissa ulkoisiin sukuelimiin. Aivojen sukupuoli muodostuu sikiövaiheessa ja on altis keikahtamaan kummaksi vaan, huolimatta jo käynnissä olevasta tietyn sukupuolen fyysisestä muodostumisesta. Lapset jotka syntyvät ilman selvää sukupuolta, voivat tuntea olevansa kumpi tahansa. Asiaa ei voi päätellä mistään. Varmaan sama juttu "väärään" sukupuoleen syntyneillä. Heillä aivot ovat erisukupuoliset kehon kanssa.

Onko tämä sitten pelkkää biokemiaa? En tiedä, mutta en usko..
  • DarviDarvi[#4] 27. toukokuuta 2012 22:03:25

Nemilian kirjoitti 27.5.2012 18:38: Tästä tuli joku aika sitten dokkari. Muistelen että aivoja tutkimalla osoitettiin että aivoilla on sukupuoli, joka ei ole sidoksissa ulkoisiin sukuelimiin. Aivojen sukupuoli muodostuu sikiövaiheessa ja on altis keikahtamaan kummaksi vaan, huolimatta jo käynnissä olevasta tietyn sukupuolen fyysisestä muodostumisesta. Lapset jotka syntyvät ilman selvää sukupuolta, voivat tuntea olevansa kumpi tahansa. Asiaa ei voi päätellä mistään.

Jos ihmisellä on väärän sukupuolen aivot, niin hän on homoseksuaali. Sen sijaan kukaan ei tunne omaan sukupuoltaan sen enempää kuin tuntee oman solurakenteeseensa. Ihmisillä on eläinsoluja eikä kasvisoluja. Jos jollain ihmisellä sattuisikin olemaan kasvisoluja, niin hän ei tuntisi itseään kasviksi. Hän voisi sen vain selvittää tutkimalla. Aivojen sukupuoli on sidoksissa sukupuolielimiin. Se ei vain ole rikkoutumaton sidos. Suurimmalla osalla ihmisistä on aivot jotka soveltuvat sukupuolensa optimaaliseen lisääntymisstrategiaan. Tapauksia, kun niin ei ole on vain muutama prosentti ja on hyvin kyseenalaista riittääkö se luomaan evoluutiossa paineen sukupuolensa tuntemiseen, kun on jo voimakkaampi paine, joka pyrkii välttämään sitä sekaannusta alunperin.

Minä olen syntynyt selvällä sukupuolella, enkä minä siltikään tunne omaa sukupuoltani. En ole sitä koskaan tuntenut, mutta olen sen tiennyt pitkään. Ihminen on vain biokemiaa.
  • NemilianNemilian[#5] 27. toukokuuta 2012 22:41:38

Darvi kirjoitti 27.5.2012 19:03:
    Jos ihmisellä on väärän sukupuolen aivot, niin hän on homoseksuaali. Sen sijaan kukaan ei tunne omaan sukupuoltaan sen enempää kuin tuntee oman solurakenteeseensa. Ihmisillä on eläinsoluja eikä kasvisoluja. Jos jollain ihmisellä sattuisikin olemaan kasvisoluja, niin hän ei tuntisi itseään kasviksi. Hän voisi sen vain selvittää tutkimalla. Aivojen sukupuoli on sidoksissa sukupuolielimiin. Se ei vain ole rikkoutumaton sidos. Suurimmalla osalla ihmisistä on aivot jotka soveltuvat sukupuolensa optimaaliseen lisääntymisstrategiaan. Tapauksia, kun niin ei ole on vain muutama prosentti ja on hyvin kyseenalaista riittääkö se luomaan evoluutiossa paineen sukupuolensa tuntemiseen, kun on jo voimakkaampi paine, joka pyrkii välttämään sitä sekaannusta alunperin.

Minä olen syntynyt selvällä sukupuolella, enkä minä siltikään tunne omaa sukupuoltani. En ole sitä koskaan tuntenut, mutta olen sen tiennyt pitkään. Ihminen on vain biokemiaa.

Niin, miltä se sitten tuntuu tuntea sukupuoli? Onko se vetoa vastakkaiseen, onko se omaa seksuaalisuutta, onko käyttäytymis- tai ajattelutapa? Kuitenkin, tunnen selvästi olevani nainen, mutta miltä se tuntuu? Tunnen myös olevani välillä maskuliininen, sillä onhan molemmat puolet jokaisessa läsnä.

Olen ymmärtänyt että jaottelu maskuliiniseen ja feminiiniseen on vähän kuin lämmin ja kylmä. Tavallaan aika neutraalit. Ehkä ihmistenkin kuuluisi olla enemmän neutraaleja?

En kyllä lähtisi kiistämään että miehissä ja naisissa on eroja, niitä on. Mutta palatakseni tuohon "väärän sukupuolen aivot". Ajattelin itse äsken siten, että jos aivot ovat erisukupuoliset kuin muu keho, niin silloin tuntee itse olevansa nainen, vaikka luokiteltaisiin mieheksi. Homo ei tunne syntyneensä vääränlaiseen kehoon, transseksuaalinen tuntee. Homous on sitä että pitää samasta sukupuolesta kuin itse on, eli transseksuaalikin voi olla homo mikäli siis pitää vastakkaisesta sukupuolesta. Menikö tarpeeksi monimutkaiseksi..

Minun tunteeseeni naiseudesta on vaikuttanut suuresti äitiys. Ennen kyseisiä äitiyteen liittyviä kokemuksia tunsin olevani paljon enemmän vain ihminen, en niinkään nainen. Myös oma seksuaalisuus on syventänyt naiseuden kokemista.

Sanoisin että sukupuoli on kokemus. Ei solujaan tunne, sairauksissa ehkä, mutta onhan ajatuksetkin hermosolujen sähköimpulsseja ja meille hyvin todellisia.
  • DarviDarvi[#6] 28. toukokuuta 2012 01:21:01

Ei tunnu miltään, koska sukupuolta ei tunneta, vaan se tiedostetaan määritelmien perusteella. Aivan kuten ihminen ei tunne, mikä on koira, vaan tunnistaa koiran esimerkkien ja koiran määritelmien perusteella. Ei ole erikseen mitään koira-aistia kuten ei ole sukupuoliaistiakaan.

Miksi ihmisten kuuluisi olla neutraalimpia? Sukupuolet ovat erilaisia mieleltään, koska ovat erilaisia biologialtaan. Se ero juontaa juurensa siitä, että vain nainen voi tulla raskaaksi. Siitä, että alkio kasvaa naisen elimistöstä saamallaan ravinnolla. Tämän vuoksi naisen jälkeläisten määrä on rajoitetumpi kuin miehen, jolloin optimaalinen seksuaalistrategia on erilainen.

Transseksuaaleilla on tunnehäiriöitä. Sitä on yritetty selittää sillä, että syntyisivät väärään kehoon, mutta mitä näyttöä siitä on? Eikä se selitä sitä, että mikseivät homot ja lesbot tunne samaa vaikka ovat syntyneet väärään kehoon.
  • NemilianNemilian[#7] 28. toukokuuta 2012 03:02:33

Darvi kirjoitti 27.5.2012 22:21: Ei tunnu miltään, koska sukupuolta ei tunneta, vaan se tiedostetaan määritelmien perusteella. Aivan kuten ihminen ei tunne, mikä on koira, vaan tunnistaa koiran esimerkkien ja koiran määritelmien perusteella. Ei ole erikseen mitään koira-aistia kuten ei ole sukupuoliaistiakaan.

Miksi ihmisten kuuluisi olla neutraalimpia? Sukupuolet ovat erilaisia mieleltään, koska ovat erilaisia biologialtaan. Se ero juontaa juurensa siitä, että vain nainen voi tulla raskaaksi. Siitä, että alkio kasvaa naisen elimistöstä saamallaan ravinnolla. Tämän vuoksi naisen jälkeläisten määrä on rajoitetumpi kuin miehen, jolloin optimaalinen seksuaalistrategia on erilainen.

Transseksuaaleilla on tunnehäiriöitä. Sitä on yritetty selittää sillä, että syntyisivät väärään kehoon, mutta mitä näyttöä siitä on? Eikä se selitä sitä, että mikseivät homot ja lesbot tunne samaa vaikka ovat syntyneet väärään kehoon.

Eikö seksuaalisuus voisi olla sukupuoliaisti? Kyllähän miehen ja naisen seksuaalinen käyttäytyminen eroaa toisistaan, koska tuntemuksetkin eroavat. Sukupuoli näin ajatellen olisi kehollinen kokemus ja fyysinen tunne. Sehän on evolutiivinen sukupuolen tehtäväkin. Jos tarkoitat abstraktimpaa eroa, miten ihminen tiedostaa käsitteen "oma sukupuoli", se varmasti värittyy sosiaalisilla normeilla ja varhaisella sosiaalistumisella.

Onko sitten feromoneilla jokin osuus, ehkä ainakin toisen ihmisen sukupuolen kokemiseen. Se on alitajuista ja liittyy vahvasti vastakkaiseen sukupuoleen.

Jos transsukupuolisilla on erisukupuoliset aivot kuin keho, niin sehän riittää näytöksi. Aivojen sukupuolen voi määritellä kokeilla. Mutta jos kyse on vain tunteesta, niin sitten ei ole näyttöä. Homot eivät muuten tunne syntyneensä väärään kehoon, he tuntevat vetoa samaan sukupuoleen ja ovat sinut oman sukupuolensa kanssa.
  • DarviDarvi[#8] 28. toukokuuta 2012 03:24:05

Seksuaalisuus on haluja. Aistit kertovat maailmasta. Halut ohjaavat tavoitteisiin. Seksuaalisuusaisti olisi älyttömän spesifinen ja turha aisti. Sukupuolelleen ei voi mitään. Eikä se vaihdu, joten siihen ei tarvita mitään reagointivalmiutta. Sama kuin olisi ihmisyysaisti joka havainnoi vain sitä, että onko ihminen, jottei hevoseksi itseään kukaan luule ja hirnahtele niitylle laukkaamaan.

Homoilla on tutkitusti toisen sukupuolen aivot. Aivan kuten olettaakin voi. Homomiehillä on naiselliset aivot, jotka ovat luontaisesti viehättyneet miehistä. Lesboilla taas on miehiset aivot, jotka luontaisesti ovat viehättyneet naisista. Tämä havainto selittää homojen ja lesbojen poikkeuksellisen käytöksen. Koska homoseksuaaleilla ei ole suoraa ongelmaa sukupuolensa kanssa, niin transseksuaaleilla pitää olla jotain muutakin vialla kuin väärää sukupuolta olevat aivot. Jos edes on väärää sukupuolta olevat aivot. Ehkä heillä on vain jokin vika siinä kohtaa aivoissa, joissa minäkuva muodostuu.
  • MuistijälkiMuistijälki[#9] 9. syyskuuta 2012 01:19:02

Miksi oon mustalla listallasi?