Hitto tää Left 4 Dead on kyl hyvä peli! Oon nyt pelannu jo 2 iltaa tätä hitto ku tykkään :) Ja siis tosiaan oon pitkään puhunu et ku mun mielestä pelitarjonta nykyään on tosi kuraa, en pidä FPS peleistä saatika multiplayereista, mut tää on kyl poikkeus. Mielettömän hyvä peli :) Oon kyllä vaan tosi paska tässä pelissä ku tosi vähän pelannu PC:llä ja varsinki FPS pelejä (kuten edellä mainitusta lauseesta arvata saattaa). Plus että ostin tän vasta toissapäivänä xDD No joo, pelailut jatkuu sitte huomenna :) Pills here! TAAAANK!
En varsinaisesti ole tämän luokan arvosteluja kirjoitellut, mutta nyt vain tuli sellainen fiilis että tähänkin kategoriaan voisi perehtyä tekstin muodossa enemmän. Suurin syy arvostelujen kirjoittamatta jättämiseen lienee se, että mieli tekisi kirjoittaa arvosteluja monelle muullekin pelille ja suurin osa peleistä sisältää niin paljon asiaa, että teksteistä tulisi luonnottoman pitkiä (esim. jos kirjoittaisin arvostelun Half-Lifesta).
Saatan toistaa jotain samaa asiaa kuin edellisessä kirjoituksessani, jossa tarkoitukseni oli vain kertoa ensivaikutelmista peliin, mutta karkasin hieman asiasta ja meinasin eksyä pahemminkin tuonne Half-Lifen puolelle. Kävin siis pelin välittömästi noutamassa heti julkaisupäivänä ja olen sitä siitä lähtien pelannutkin jo ihan kiitettävästi. Demoversio olikin vain pieni alkusoitto sille, mitä oli luvassa ja peli ylitti odotukset jo 5 minuutin pelaamisen jälkeen. Ensimmäiseen osaan tutustuin joskus puolisen vuotta sitten hieman "epävirallisen" version kautta ilman mitään tilastoja, saavutuksia tai nettipeliä, mutta kyseessä oli ehdottomasti sellainen kauhuräiskintä, jota oli jo pitkään kaivattu pelimarkkinoille. Joskus jopa hieman ihmettelin, miksi tämmöistä peliä ei aikaisemmin ollut tehty. Kuolleiden aamunkoiton- ja 28 päivää myöhemmin- elokuvien kaltaisia zombie-räiskintöjä ei ole liiemmin tehty vaan kaikki kauhupelit ovat olleet Silent Hillin ja Resident Evilin kaltaisia "Third person" ongelmanratkonta-pelejä, jotka eivät itseäni ole kovinkaan kauaa jaksaneet kiinnostaa. L4D ei tosin tarjoa samankaltaista kauhua kuten edellä mainitut klassikot vaan kauhu perustuukin lähinnä kiperiin tilanteisiin, pakenemiseen ja apokalyptiseen tunnelmaan.
Ensimmäinen osa L4D ilmestyi vuosi sitten, mutta näyttää kakkososan rinnalla lähes sisällöttömältä ja yksinkertaiselta. Tämän arvostelun pitäisi kohdistua kakkososaan, mutta ensimmäistä ei voi jättää huomioimatta, koska sen kanssa suurin vertailu tehdään.
Ensimmäisessä osassa seikkailivat eri henkilöt kuin kakkosessa ja jokaisessa kamppanjassa tarkoituksena oli vain selvitä kentän loppuun ja taistella lopussa valtavaa zombie-laumaa vastaan, jonka päätteeksi piti vielä selvitä pelastajien kyytiin. Kakkosessa seurataan aivan uutta porukkaa, johon selvästikin faniryhmän on ollut vaikea tykästyä, mutta kaiken uuden hyväksyminenhän tuntuu olevan nykypäivänä jonkinlainen trendi. Omasta mielestäni oli vain hyvä, että pelit irrotettiin tarinoilla/henkilöillä toisistaan ja haluan korostaa puhuvani "kakkososasta" enkä todellakaan "jatko-osasta". Kakkososa toi mukanaan huomattavasti monipuolisemman asevalikoiman, hauskan ja klassisen lähitaisteluaseiden valikoiman jota ensimmäisessä osassa ei ollut ollenkaan ja kolme uutta special-zombieta. Lähitaistelu-aseista mainittakoon erityisesti kriketti-maila (Elokuvasta: Shawn of the Dead), moottorisaha (Elokuvasta: Dawn of the Dead) ja sorkkarauta (Valven klassikosta: Half-Life) sekä hyvinä lisinä myös palokirves, poliisin pamppu, paistinpannu, machete, katana, sähkökitara sekä pesismaila (vain ennakkotilaajille).
Vaikka oma koneeni ei kykenekään peliä pyörittämään täysillä asetuksilla, se näyttää silti hyvältä ja toimii täydellisesti kuten kaikilla source-moottoria käyttävillä peleillä on tapana. Paikotellen "överiksi" vedetty väkivaltamallinnus tuo räiskintään lisää potkua ja laittaa muistelemaan menneitä. Vielä kymmenisen vuotta sitten kohuttiin Soldier of Fortunen huikeasta väkivaltamallinnuksesta, jossa luodinreikä ilmestyi jotakuinkin siihen kohtaan johon uhria ammuttiin. Nyt uhrille tapahtuu juuri niinkuin voisi esim. palokirveellä lyömisestä kuvitella tapahtuvan, mutta kohua ei ole ollut laisinkaan. Lieneekö syy siinä, että pelissä uhrit ovat zombeja eivätkä ihmisiä? voi olla, mutta näyttävyydestä peliä ei voi haukkua.
Haukkumisesta puheen ollen täytyy nostaa muutama "MUTTA" pöydälle.
Lainasin Tiltin pelikaupan peli-esittelystä:
"AI Director 2.0: L4D:n ainutlaatuista pelattavuutta johti ”AI Directoriksi” nimetty edistynyt teknologia, joka muokkasi vihollismäärää, tehosteita ja musiikkia pelaajien suorituskyvyn perusteella. L4D 2 sisältää ”AI Director 2.0:n”, joka laajentaa tekoälyn säätelykyvyn käsittämään kentän asettelun, maailman esineiden, säätilan ja valaistuksen eri vuorokaudenaikojen luomiseksi. "
Kentän asettelu tarkoittaa lähinnä toisen oven olevan kiinni ja viereisen olevan auki sattumanvaraisesti eli tämä ei suurta muutosta peliin tuo eikä koko vaihtelua edes muutaman pelikerran jälkeen huomaa. Maailman esineet kyllä vaihtelevat paikkaa melko hyvin, mutta useinmiten samasta paikasta löytyy joku esine vaikka kyseessä ei olisikaan sama kuin edellisellä kerralla. Esineiden löytöpaikat on yleensä helposti selitettävissä, mutta katanan, krikettimailan ja moottorisahan löytyminen Dark Carnival kamppanjan "kiddieland" huvipuisto-alueen keittiöstä pisti hieman huvittamaan. Säätilan, valaistuksen ja vuorokauden vaihtelujen osalta en tiedä, mitä näillä tarkoitetaan sillä jokaisessa kamppanjassa on aina ollu sama sää. Tässä olikin suurin osa pelin miinuksista.
L4D pelisarja on nettipelinäkin aivan oma lukunsa, sillä yhteistyön merkitys korostuu, mitä vaikeammalla vaikeustasolla peliä pelaa. Yksin seikkailevat vaippasankarit eivät pitkälle pötki sillä special-zombejen kynsistä pääsemiseen tarvitaan aina tiimikaverin apua. "Smoker" voi vetää selviytyjän pitkällä kielellään kauaksi muista ja kuristaa hengiltä, "Hunter" voi loikata kaukaa uhrin kimppuun, "Jockey" hyppää uhrin niskaan kuljettaen tätä kauemmaksi muista, "Charger" tempaa ryntäyksessä uhrin mukaansa ja paiskaa tämän maahan. Spitter sylkee tahmeaa ja voimakasta happoa uhrien jalkoihin ja Boomer oksentaa uhrin näkökentän pimeäksi sekä johdattaa kaikki tavalliset zombiet hänen/heidän kimppuunsa. Suuri plussa tulee myös siitä, että nettipelissä voi asettua myös näihin rooleihin. Harvinaisempi pelattava special-zombie on "Tank", joka voi tyrmätä pelaajan parilla iskulla maahan, heitellä valtavia kiviä sekä tönäistä suuria objekteja (autoja/roskatynnyreitä) selviytyjiä päin. Ainoa ei-pelattavissa oleva special-zombie on "Witch", maassa istuva itkevä tyttö, joka ykkösosasta poiketen löytyy kakkosesta myös kävellen harhailevana versiona. Pelaajien viisain ratkaisu on kiertää Witch kaukaa, sillä häiriintyessään se kykenee haastavemmilla vaikeusasteilla tappamaan uhrin yhdellä iskulla.
Kokonaisuutena Left 4 Dead 2 on yksi parhaimmista kauhuräiskinnöistä, joita olen koskaan pelannut. L4D2 on kuitenkin enemmän nettipeli kuin yksinpeli, joten yksinpelin toivossa sen ostaminen ei välttämättä ole kannattavaa. L4D kuitenkin avaa ehkä parhaimman mahdollisuuden tutustua nettipelaamiseen ja yhteistyön merkitykseen, joka eroaa tietokoneen ohjaamista tekoäly-pelaajista reippaasti. Pelin avulla löysin itse nettipelaamisen hienouden uudestaan menetettyäni sen pari vuotta sitten Counter-Strike Sourcen kakara-helvetissä, jossa 10-vuotiaat ipanat kiljuivat mikrofoneihinsa kaikkea mahdollista "noob,lol,awikkahomo"-paskaa.
Suosittelen.
Ensimmäistä kertaa sitten The Orange Boxin julkaisun jälkeen voisikin suunnata 19.11 pelikaupoille. Mikäkö silloin sitten ilmestyy? Ei vielä Half-Life: Episode III, mutta toinen Valven tuotos eli Left 4 Dead 2.
Steamin kautta tuli ladattua kyseisen pelin demo. Joku aika sitten tuli jotain erittäin epävirallista versiota pelattua ensimmäisestä Left 4 Dead pelistä ja koko systeemi vaikutti todella hyvältä ja toimivalta. Jatko-osassa koko paketti on viety huomattavasti pidemmälle ja peliin on saatu monipuolisuutta sekä sisältöä lisää. Demon perusteella peli vaikuttaa siltä, että siihen voisi sen pienen "omaisuuden" uhrata :D
Half-Life:n tuotanto-porukalle näytän tässä vaiheessa vain keskisormea. Half-Life ilmestyi vuonna 1998, josta tuli välittömästi yksi kaikkien aikojen suosituimmista PC-peleistä. Modeja ja lisä-osia tuli vaikka millä mitalla, mutta tarina jatkui vasta vuonna 2004 Half-Life 2:n myötä ja heti 2006 ilmestyi lisä-osa nimeltä "Episode I". Samoihin aikoihin tuli tieto, että ns. "Half-Life 3" tulisi olemaan nämä kolme julkaistavaa lisä-episodia, jossa tarina vietäisiin päätökseen. Episodi 2 (The Orange Box) ilmestyi lokakuussa 2007, mutta sen jälkeen onkin ollut melko hiljaista. Huomioon ottaen, että episodi 2 päättyi melko mielenkiintoiseen tilanteeseen, alkaa tämä odottelu ottaa pahasti päähän! Kaiken odotuksen keskellä Valve kuitenkin päättin "hypettää" faneja lisää ilmoittamalla, että tarina ei päätykkään kolmanteen episodiin...
eli siis "mitä vittua?" Tässä odotetaan kolmatta episodia, mutta tiedetään samalla, että sekin tulisi päättymään jonkinlaiseen clif-hangeriin?
Valve on julkaissut hyviä pelejä ja kehitys kertoisi siitä, että viivästys johtuu yksinomaan siitä, että ideoita, mahdollisuuksia ja potentiaalia on lähes liikaa. Half-Life on paisunut niin suosituksi peliksi, että siihen täytyy satsata kaikki tarjolla oleva ja Oranssin boxin mukana tullut Portal on tarkemmin ajateltuna ehkä suurin syy tämänhetkiseen "umpikujaan". Portal on poikkeuksellinen peli, jossa räiskintä on jätetty pois kuvioista. Pelissä seurataan "Gordina Freewoman" (epävirallinen nimi?) nimisen (androidin) hahmon pakoa Aperture Science-yhtiön tiloista. Apunaan Gordinalla on portal-laite, jolla voi luoda seiniin ulos/sisään-käynnin. Source pelimoottorin jo alunperin tarjoama toimiva fysiikkamallinnus vie tämän toiminnon aivan uusiin ulottuvuuksiin ja se lienee syy Half-Lifen viivästymiselle. Aperture Science oli nimittäin Half-Lifessa esiintyneen Black Mesan kilpailija ja Half-Life: Episode 2:n lopussa nähtiin vilaus Borealis-nimisestä laivasta, jossa komeili Aperture Sciencen nimi. Tuosta Gordina Freewomanista en mene varmaksi sanomaan mitään, koska en nyt muista mistä siitä luin ensimmäisen kerran eikä kovinkaan virallista tekstiä tunnu googlesta enää löytyvän. Black Mesa (Gordon Freeman) ja Aperture Science (Gordina Freewoman) asetelma jos pitää paikkansa...
vaikuttaisi siltä, että Valve on onnistunut ajamaan oman mestariteoksensa melko suureen umpikujaan.
En tiedä kumpaa alottaisin pelaa. Mutta jomman kumman aloitan varmasti, en jaksa enään tätä pelkkää datausta. Kyllästyttää kun niin tylsää aina koneel.. : DDD
En viiti kyllä kahta peliä aloittaa, menee niin no-lifettämiseks 4sure ja liian kallista!
Left 4 Dead olisi halpa aloittaa ja ei tarvisi maksaa mitään peliaikaa,
kuin taas AION:ssa pitää maksaa :D
Left 4 Dead olisi jännittävää, kiva ja hauskaa ajanvietettä kavereitten kanssa ja ammuskella zombei. Kunnon räiskintää yms.
AION olisi taas niin wow kakkonen mulle, mut tos on sitä jotain über siistiä. Esim. se on AASIALAINEN!! ja hahmon/ tyypin tekeminen. Mulla menee tos varmaan pari tuntii tehdä pelkkä hahmon/ tyypin!
That's just so AWESOME!
Pelottavan jännittävä ja sika siisti peli!
Yksin toi on aika boring ja ehkä paljon pelottavampi pelata : D
Kun sais kaveriporukka pelaamaan tota niin ois sika siisti, yhteensä 4 tyyppii voi pelaa tos sillei online ja sit mennä tota sillei läpi ah! ♥