Ensimmäistä kertaa sitten The Orange Boxin julkaisun jälkeen voisikin suunnata 19.11 pelikaupoille. Mikäkö silloin sitten ilmestyy? Ei vielä Half-Life: Episode III, mutta toinen Valven tuotos eli Left 4 Dead 2.
Steamin kautta tuli ladattua kyseisen pelin demo. Joku aika sitten tuli jotain erittäin epävirallista versiota pelattua ensimmäisestä Left 4 Dead pelistä ja koko systeemi vaikutti todella hyvältä ja toimivalta. Jatko-osassa koko paketti on viety huomattavasti pidemmälle ja peliin on saatu monipuolisuutta sekä sisältöä lisää. Demon perusteella peli vaikuttaa siltä, että siihen voisi sen pienen "omaisuuden" uhrata :D
Half-Life:n tuotanto-porukalle näytän tässä vaiheessa vain keskisormea. Half-Life ilmestyi vuonna 1998, josta tuli välittömästi yksi kaikkien aikojen suosituimmista PC-peleistä. Modeja ja lisä-osia tuli vaikka millä mitalla, mutta tarina jatkui vasta vuonna 2004 Half-Life 2:n myötä ja heti 2006 ilmestyi lisä-osa nimeltä "Episode I". Samoihin aikoihin tuli tieto, että ns. "Half-Life 3" tulisi olemaan nämä kolme julkaistavaa lisä-episodia, jossa tarina vietäisiin päätökseen. Episodi 2 (The Orange Box) ilmestyi lokakuussa 2007, mutta sen jälkeen onkin ollut melko hiljaista. Huomioon ottaen, että episodi 2 päättyi melko mielenkiintoiseen tilanteeseen, alkaa tämä odottelu ottaa pahasti päähän! Kaiken odotuksen keskellä Valve kuitenkin päättin "hypettää" faneja lisää ilmoittamalla, että tarina ei päätykkään kolmanteen episodiin...
eli siis "mitä vittua?" Tässä odotetaan kolmatta episodia, mutta tiedetään samalla, että sekin tulisi päättymään jonkinlaiseen clif-hangeriin?
Valve on julkaissut hyviä pelejä ja kehitys kertoisi siitä, että viivästys johtuu yksinomaan siitä, että ideoita, mahdollisuuksia ja potentiaalia on lähes liikaa. Half-Life on paisunut niin suosituksi peliksi, että siihen täytyy satsata kaikki tarjolla oleva ja Oranssin boxin mukana tullut Portal on tarkemmin ajateltuna ehkä suurin syy tämänhetkiseen "umpikujaan". Portal on poikkeuksellinen peli, jossa räiskintä on jätetty pois kuvioista. Pelissä seurataan "Gordina Freewoman" (epävirallinen nimi?) nimisen (androidin) hahmon pakoa Aperture Science-yhtiön tiloista. Apunaan Gordinalla on portal-laite, jolla voi luoda seiniin ulos/sisään-käynnin. Source pelimoottorin jo alunperin tarjoama toimiva fysiikkamallinnus vie tämän toiminnon aivan uusiin ulottuvuuksiin ja se lienee syy Half-Lifen viivästymiselle. Aperture Science oli nimittäin Half-Lifessa esiintyneen Black Mesan kilpailija ja Half-Life: Episode 2:n lopussa nähtiin vilaus Borealis-nimisestä laivasta, jossa komeili Aperture Sciencen nimi. Tuosta Gordina Freewomanista en mene varmaksi sanomaan mitään, koska en nyt muista mistä siitä luin ensimmäisen kerran eikä kovinkaan virallista tekstiä tunnu googlesta enää löytyvän. Black Mesa (Gordon Freeman) ja Aperture Science (Gordina Freewoman) asetelma jos pitää paikkansa...
vaikuttaisi siltä, että Valve on onnistunut ajamaan oman mestariteoksensa melko suureen umpikujaan.