Niminerkki Quatermass kirjoitti 5.4. galleriapäiväkirjamerkinnän otsikolla "Tyhmyyttä" (http://irc-galleria.net/channel_blogs.php?channel_id=2515005), joka sai minut miettimään, että onko hän edes yrittänyt ymmärtää lukemaansa. Hän kritisoi päiväkirjamerkinnässään ApologetiikkaWikin artikkelia "Koulumassamurhat" (http://www.apologetiikkawiki.fi/Koulumassamurhat). Hänen tekstinsä on pullollaan virheellistä argumentointia, ja koko artikkelin sisältöä kuvaa hyvin "argumentum ad ridiculum".
Hän aloittaa tyylikkäästi nimittämällä ApologetiikkaWikin, lyhyemmin "ApoWikin" käyttäjiä "sekopäiksi", eli syyllistyy heti ensimmäisessä ingressin jälkeisessä kappaleessa argumentum ad hominemiin. Hän myös yrittää selittää, että ApoWikin artikkelissa olisi väitetty ateismin olevan yhtenäinen aate ja kumoaa väitteen. Tämähän on olkinukke; hänen kumoamansa väite on nimittäin hänen itsensä, ei ApoWikin, esittämä. Kukaanhan ei käsittääkseni edes rivien välistä yritä sanoa, että ateismi olisi aate, eikä Quatermasskaan tarjoa perusteita uskoa näin. Herää kysymys, että miten ihminen ylipäänsä pystyy ahtamaan argumentointivirheitä tekstiinsä noin paljon, sillä olkinukkekin löytyi ensimmäisestä kappaleesta.
Quatermass siteeraa väärin. Hän listaa lainauksia mielestään hauskimmista artikkelin osista. Hänen ensimmäisen lainauksensa menee seuraavasti: "Molemmat ampujat olivat ateisteja. Auvinen ei missään jättämässään dokumentissa suoraan kerro olevansa ateisti, mutta hänen jälkeensä jättämät dokumentit kokonaisuutena suorastaan julistavat ateismia." Kyseinen virkehän vaikuttaa hauskalta, jos sen haluaa hauskana nähdä. Se tosin ei ole yhtä naurettava, jos lukee muutakin kuin tuon virkkeen, nimittäin ne perustelut. Artikkelissa nimittäin on 5 lainausta Auvisen teksteistä, jotka antavat syytä pitää häntä ateistina. Sen lisäksi hänen dokumenttinsa ovat kaikkien luettavina netissä (http://retecool.com/uploads/mirrordir/pekka/Manifesti.doc). Yrittääkö Quatermass nyt ihan tosissaan väittää, että Auvinen uskoi Jumalan olemassaoloon?
Neljännessä kappaleessa Quatermass heittäytyy teologiseksi ja toteaa seuraavaa: "Kristitty uskoo välttyvänsä rangaistukselta kunhan vain 'katuu' syntejään ja uskoo herraansa." Lyhyesti: ei se ihan noin mene. Perustelen. Tällä teologisella kannanotollaan hän yrittää todistaa, että Auvisen toiminta olisi ollut kristityllekin rationaalista. Tässä hänen logiikkansa pissii kahdestikin. Ensinnäkään "katumus" ei käsittääkseni ollut kristillisessä traditiossa muuta kuin lähinnä jumalanpilkkaa. Lienee selvää, että kristityn tulee todella katua kaikesta sydämestään saadakseen syntinsä anteeksi. Sen lisäksi jos kristitty päättäisi ennen tapporeissulle lähtöään katuvansa tappoa, ei riittäisi, että hän katuisi vain tappoa. Hänen tulisi katua myös typerää yritystään kusettaa yleisesti kaikkivaltiaana pidettyä Jumalaa.
Heti seuraavassa virkkeessä Quatermass toteaa, että omenat maistuvat paskalle, koska appelsiinit ja ananakset eivät maistu hyvälle: "Uskonto ei ole ikinä ainakaan vähentänyt väkivaltaisuuksia." Uskonnot saattavat lisätä väkivaltaisuuksia. Ristiretkeläiset käännyttivät jengiä miekalla, Hitler ja Stalin tappoivat jengiä puolihuvikseen ja Al Qaida harrastaa korkean profiilin terrorismia. On kuitenkin melko älytöntä niputtaa uskonnot, esim. saatananpalvonta ja kristinusko samaan settiin. Luuleeko Quatermass ihan tosissaan, että kristityt edes yrittäisivät puolustella saatananpalvontaa? ApoWikin jengi ei varmaan ole ikinä yrittänyt väittää, että kaikki uskonnot olisivat hyvä asia.
Lopuksi Quatermass iskee hampaansa artikkelin kappaleeseen "Jokelan massamurha". Artikkelissa esitetään hypoteesi, jonka mukaan tietokonepeleillä olisi ollut osuus massamurhiin sikäli, että ne projisoituivat massamurhien tekotapaan. Sen jälkeen Quatermass tunnustaa pelaavansa väkivaltaisia pelejä, ja katsovansa väkivaltaviihdettä, kun ei pelaa. Lopuksi hän paljastaa, ettei häntä silti tarvitse pelätä. Hän yrittää tällä todistaa, etteivät esim. väkivaltaiset pelit tee ihmisestä massamurhaajaa. Mitä hän luulee tällä todistelulla voittavansa? Artikkelissa on referoitu äkkiä laskettuna kolmen henkilön analyysejä tapahtuneesta, eikä heistä kukaan ole esittänyt väkivaltaviihdettä massamurhien syyksi.
Mitä Quatermassin päiväkirjamerkinnästä jäi käteen, kun se on karsitty älyttömyyksistään? Jäljelle taisi jäädä kehotus lukea kyseinen artikkeli, ja tähän kehotukseen voin itsekin yhtyä.
http://www.apologetiikkawiki.fi/Koulumassamurhat