Eurovision-laulukilpailun ei kuuluisi olla politiikkaa, mutta se on sitä. Vaikka kantaa ottavia kappaleita ei saisi esittää ja puolueettomuuteen pyritään, maat vähintäänkin ovat antaneet toisilleen pisteitä geopoliittisin perustein. Tämän vuoden Euroviisut olikin Ukrainan kriisin ja Venäjän huonontuneen ihmisoikeustilanteen takia äärimmäisen mielenkiintoinen.
Seksuaalivähemmistöjen oikeudet Venäjällä ovat olleet huolenaiheena länsimaissa jo pitkään. Maassa on otettu käyttöön "lapsia suojaamaan" tarkoitettuja lakeja, joiden mukaan "homopropagandan" julkinen esittäminen (esimerkiksi homoparin julkinen suudelma) on rangaistava rikos. Viha seksuaalivähemmistöjä kohtaan on yltynyt jopa ns. homosafariksi kutsuttuun ilmiöön, jossa vihamieliset ryhmittymät "metsästävät" homoseksuaaleja. Ryhmittymät rinnastavat homoseksuaalisuuden ja pedofilian samaksi asiaksi. Homoseksuaali nuori houkutellaan tapaamiseen netin kautta. Nuori kuvittelee menevänsä treffeille, mutta päätyykin nöyryytetyksi julmilla tavoilla kameran kuvatessa kaiken. Netissä liikkuu materiaalia lähtien läpsimisestä hakkaamiseen, pään tunkemiseen vessanpönttöön, nännien leikkaamiseen ja lasipullolla raiskaamiseen.
Samaan aikaan Eurooppa on matkannut liberaalimpaan suuntaan: esimerkiksi Ranska ja Iso-Britannia ovat äskettäin hyväksyneet homoparien avioliitto-oikeuden. Myös Suomessa avioliitto-oikeudesta on keskusteltu pitkään, ja muut Pohjoismaat ovatkin sen jo sallineet.
Kahtiajako taantumukselliseen itään ja avoimeen länteen on selkeä. Siksipä asetelma, jossa Euroviisuista intoileva Venäjä esiintyy samalla stadionilla Itävaltaa edustavan drag-hahmo Conchita Wurstin kanssa homoseksuaalien rakastamassa laulukilpailussa, on suorastaan pelottavan kiinnostava.
Wurst leikittelee sukupuolirooleilla räikeästi. Conchita Wurst on Thomas Neuwirthin luoma drag-hahmo – ulkoiselta olemukseltaan siro nainen, jolla on parta. Jo ennen laulukilpailun varsinaista alkamista edustaja sai runsaasti huomiota osakseen niin hyvässä kuin pahassa. Hahmo on oikeastaan kaikkea sitä, mitä Venäjän eliitti* vihaa: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen edustaja (vaikkakin varsinaisesti kyse on dragista, ei sukupuolivähemmistöstä), miehen ja naisen välillä tasapainoileva malliesimerkki lännen yltiöliberaaliudesta ja moraalisesta rappiosta.
Eurooppa rakasti Conchitaa ja buuasi Venäjän esitykselle. Buuauksen varsinainen kohde eivät olleet kuvankauniit venäläiskaksoset, vaan Putinin politiikka Ukrainan kriiseineen ja homopropagandalakeineen. Vaikka viisujen ei kuuluisi olla paikka poliittisille kannanotoille, Sochin olympialaisten sateenkaarikynsien ja -lippujen tavoin se oli. Yleisö kannusti vapautta suosionosoituksillaan Wurstille, Eurooppa antoi tukensa äänillään.
Venäläinen pop-tähti pohti Itävallan voittoa osuvasti: "Ehkä se oli jonkinlainen protesti venäläisiä mielipiteitämme vastaan. Ehkä meidän pitäisi pysähtyä ajattelemaan. Ehkä meillä ei pitäisi olla niin ehdottomia asenteita eri tavalla seksuaalisesti suuntautuneita ihmisiä kohtaan". Toivottavasti muutkin heräävät Venäjällä.
Wurstin voitto oli ennen kaikkea kannanotto suvaitsevaisuuden puolesta. Selkeästi hän itsekin sen tiedosti kommentoidessaan heti voiton selvittyä uskovansa vapauteen ja todetessaan: "we are unstoppable". Vaikka voimakas balladi ihan hyvä veto olikin, ei se ollut kisan musikaalisesti mahtavinta antia. Viisujen varsinainen voittaja ei ollut siten Itävalta tai paras kappale, vaan Wurstin edustama suvaitsevaisuus.
Euroviisujen keskeisin tehtävä on ollut yhdistää eurooppalaisia, ja mahdollisesti eilisiltainen tapahtuma loi meihin suurempaa yhdenkuuluvuuden tunnetta kuin talouskriisit ja unionit koskaan ovat pystyneet. Eurooppa hyväksyy, ehkä Venäjäkin jonain päivänä. Ehkä maailma ei sittenkään ole niin ikävä paikka.
blogistani http://erkkipekka.blogspot.fi/2014/05/suvaitsevaisuus-on-euroviisujen-suurin.html
Herkkuja ja hyvää seuraa. Mä veikkaan että Eukut voittaa ITÄVALTA! Eli se parrakas nainen joka laulaa biisin nimeltä "Rise like a Phoenix". Se ei siis ole mun henk.
kohtainen lemppari, Suomella on kyllä tosi hyvä biisi jos lemppari pitäis valita ^_^
Ei vittu jätkät ja huorat sain just tietää mistä toi UMK eli Uuden Musiikin Kilpailut on saanu nimityksensä.
Basically se tarkottaa sitä ettei kukaan jo mainetta niittäny artisti saa ilmottautuu mukaan, vaa kaiken musiikin pitää olla uutta ja freshiä, eli toisinsanoen sellast, jost kukaa ei koskaa oo kuullukkaa.
Ja UMK:n tarkotus on sit valita Suomelle Euroviisuedustaja, jos joku ei tienny.
I know Euroviisut jeejee kukkahattutädit yms en oletakkaa et nykyajan koripallonuoriso ymmärtäis perinteikkään yhdessäolemisen hauskanpidon päälle, koska ne haluu vaa ostaa räp-albumeita ja twerkkaa.
Mut oikeesti vittu mitä hessua?
Kenen idea oli keksii sääntö joka kieltää kaikkien suosittujen artistien osaanoton?
Ihan ku tän maan Viisuhistoria ei olis jo valmiiks surullisempi ku JB:n fanit tällä hetkel, ei sitä paskaa menestyst tartte viel lisää järjestämäl kilpailut pubi-artistien ja Ruotsinlaivaesiintyjien välillä, joist sit valitaa edustaja Euroviisuihin.
Nehä jo hämmentyy niiden kisojen skaalast yht paljo ku sä parsakaalist.
Sama homma ku Suomen jalkapallomaajoukkueesee alettais yhtäkkii valita pelkkii 6-vuotiait tyttöi et hävitää viel varmemmin.
Toi UMK-käytäntö otettii muistaakseni käyttöö vast muutama vuos sitte ja sen jälkee Suomi ei oo sijottunu top 3:sta ylemmäs (paskemmuus järjestyksessä).
Suomen Euroviisukarsinnat on nykyää vähä sama ku joku Voice of Finland; kuka tahansa pari keikkaa jossai räkäläs heittäny nobody saa ilmottautuu mukaa, eikä niide edes täydy olla heti hyviä. Ne dumarit viel opettaa niit samal ku kisat etenee. Ei saatana Suomi. Ei vittu. Mä lopetan.