IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Tietokoneet ja Internet
Perustettu
19.7.2005
Tilastot
Käyntejä: 1 841 (1.7.2008 alkaen)
Koko
19 jäsentä
Tyttöjä: 1 (6 %)
Poikia: 18 (94 %)
Keski-ikä
31,8 vuotta
Otos: 14 jäsentä
Poikien keski-ikä: 31,8 vuotta
Ylläpitäjä
echuta

Jäsenet (19)

P|kku-miesEntri-NiQo-pinkkisFryGuyLaciviousroscisAkzuuAajiiWopeoDespiteViCoX-ozeePredatorRauli_BaddingLocane
« Uudemmat - Vanhemmat »
Loppukohtauksen idea syntyi vasta tuotannon viimeisellä viikolla: Halusin pöytäanimoinnin zoomaavan ulos, joka paljastaisi ison IRC-Galleria -logon. Efekti koostettiin luomalla kaksi identtistä IRC-Galleria -tekstiä, joista toista käytettiin ns. luma mattena. Tätä layeriä käytettiin maskina Pöytäanimointi-kompositiolle. Tämä tarkoittaa sitä, että Pöytäanimointi-kompositiosta näkyy vain se kohta mikä osuu päälle IRC-Galleria tekstin kanssa. Molemmat tekstilayerit ja Pöytäanimointi-kompositio sijoitettiin 3D-avaruuteen yhdessä kameran kanssa. Pöytäanimointi-kompositio pidettiin paikallaan, mutta tekstilayereitä siirrettiin koordinaatiston syvyyssuunnassa kauemmaksi kamerasta.

Tekstin valoefekti saatiin käyttämällä useaa eri valoefektiä: CC Light Sweep, CC Light Burst 2.5:sta ja kahta eri Glow:ta. Valoefektien valon lähde animoitiin siirtymään kuvan vasemmasta reunasta oikealle, jolloin valonloiste liikkuu vastaavasti tekstin poikki. Taustalle lisättiin muutaman perinteisen "swoooh"-ääniefektin miksaus ja runsaasti erittäin matalia taajuuksia, joiden toivoin tuntuvan fyysisesti rintakehässä jos tilassa on tarpeeksi bassoa.

Lopullinen projektitiedosto vei noin kolme megatavua ja kaikki tiedostot yhteensä 3.23 gigatavua. Yksittäisiä tiedostoja kertyi 1812 kappaletta. Kaksiytiminen 2.4 Ghz työasema renderöi projektia parhailla asetuksilla noin seitsemän tuntia.


Katso myös muut osat:
Garo Osa 1: Taustakuva
Garo Osa 2: jaffan ja shalafin irkkauskohtaus
Garo Osa 3: Pöydän animointi ja kuvatekstit
Garo Osa 4: Taustan häivyttäminen huomiokuvia varten
Projektin alussa ongelmaksi muodostui huomiokuvien erottaminen taustasta. Koska katsojan haluttiin kiinnittävän kaikki huomio tiettyihin tarinaa kuljettaviin huomiokuviin, keksittiin sopivaksi ratkaisuksi himmentää taustalla oleva pohjakuva. Kun kameran liikkeen nopeus laskee tarpeeksi, taustalla oleva pohjakuva blurrataan ja sen saturaatio vähennetään nolliin (jolloin kuvasta tulee mustavalkoinen). Tämä saa katseen kohdistumaan värillisenä pysyviin huomiokuviin.

Koska yksittäisiä huomiokuvia oli pitkälle toistakymmentä, taustan blurrauksen animointi erikseen olisi ollut huomattavan työlästä. Lisäksi jos kameran animointia olisi muutettu (mitä muutettiin useita kertoja projektin aikana), blurrauksen animointi olisi pitänyt tehdä uudestaan vastaamaan kameran animointia. Onneksi After Effectsistä löytyy tähän helppo ratkaisu sen sisäisellä javaskriptiin pohjautuvalla skriptaustavalla. Alkuperäinen idea saatiin VideoCoPilot-sivuston tutoriaalista: http://www.videocopilot.net/tutorials/speed_particles/

Oheisessa kuvassa näkyy muutama säädin, joiden arvoja ohjataan kameran liikkeen mukaan. Kameran liike saadaan expressiosta "thisComp.layer("Camera 1").transform.position.speed, joka muokataan ensiksi "Kameran raw nopeus"-säätimessä sopivaksi. Koska lopussa haluttiin ohittaa automaattinen blurraus, tässä vaiheessa mukaan yhdistettiin "nopeuden ohitus"-säätimen arvo, jolla automaattinen blurraus voidaan ohittaa tietyssä kohtaa aika-janaa.

Tämä esikäsitelty nopeus muokattiin sopivaksi kahdessa säätimessä, toinen blurraukselle ja toinen saturaation vähentämiselle (jolloin taustakuvasta tulee mustavalkoinen): Jos nopeus (V) on yli 200, annetaan säätimen arvoksi nolla. Jos nopeus laskee alle 200 yksikön, annetaan säätimen arvoksi (200-V)/2. Näiden kahden säätimen arvojen avulla ohjataan erillisiä saturointi ja blurrauslayeri -efektejä, jotka vaikuttavat pohjalla oleviin kuviin.


Katso myös muut osat:
Garo Osa 1: Taustakuva
Garo Osa 2: jaffan ja shalafin irkkauskohtaus
Garo Osa 3: Pöydän animointi ja kuvatekstit
huomiokuvia varten
hhttp://irc-galleria.net/user/Garo/blog/21451347 Osa 5: loppukohtaus
Pohjalla käytettävän taustakuvan kahdeksan osaa koostetaan yhdeksi pohjaksi Pöytäanimointi-nimisessä kompositiossa. Samassa kompositiossa on 3D-avaruudessa lentävä kamera ja kaikki yksittäiset huomiokuvat. Kamera animoidaan siirtymään eri huomiokuvien päälle tiettyinä ajanhetkinä, jolloin tausta hämärtyy ja katsojan huomio keskittyy haluttuun kuvaan.

Näiden lisäksi tässä kompositiossa toteutetaan TG-tekstit (tg on lyhenne text generator:sta, millä tarkoitetaan ruudun edessä olevia (kuva) tekstejä, joilla kerrotaan esimerkiksi toimittajan nimi). Yksittäiset TG tekstit ovat layereitä 2D avaruudessa. Koska kamera liikkuu 3D avaruudessa, TG teksteinä toimivat layerit pysyvät paikallaan aina kameran edessä, koska ne ovat 2D avaruudessa. Tämä johtuu After Effectsin toiminnallisuudesta erottaa 2D ja 3D avaruudessa olevat koordinaatistot toisistaan.

Yksittäiset TG-layerit asetettiin ilmestymään näkyviin tiettyinä ajanhetkinä. Oheisessa kuvassa näkyy osa Pöytäanimointi-komposition TG-layereista ja kamera, sekä näiden animointi aikajanalla.


Katso myös muut osat:
Garo Osa 1: Taustakuva
Garo Osa 2: jaffan ja shalafin irkkauskohtaus
Garo Osa 4: Taustan häivyttäminen huomiokuvia varten
Garo Osa 5: loppukohtaus
Videon alkuun haluttiin jaffan ja shalafin irkkauskohtaus, joka ei paljastaisi vielä videon todellista luonnetta. Videon piti alunperin näyttää pelkästään irkkaukselta, tosin mukaan haluttiin kamerazoomaus, jotta tekstistä saisi paremmin selvää. Vasta irkkauksen loputtua kamera siirtyisi ulos irkki-"valokuvasta" ja lähtisi pyörimään pitkin virtuaalista pöytätilaa kuvaten muita valokuvia.

Kohtaus jaettiin kolmeen eri kompositioon: Pohjalla on irssi-ikkuna, joka esittää putty:n ja irssin kokonaisuudessaan: irssi on kuvattu yhtenä isona kuvana ja yksittäiset tekstirivit ovat yksittäisiä kuvia, jotka paljastetaan tietyssä kohtaa aika-janaa. Päälimmäisenä on lisäksi kaksi efektilayeriä: yksi tekee Cell Pattern -efektillä kohinaa, jonka tarkoituksena on saada pinta muistuttamaan näyttöä ja toinen on ns. adjustment layer, jolla tehdään Glow-efekti tekstille. Lopputuloksena saadaan hieman monitorin pintaa muistuttava kuva.

Irkki-ikkunan kamera-ajo -kompositiolla tehdään kamera-ajo ikkunan eri kohtien välillä. Kompositiossa on irssi-ikkuna -kompositio 3D-avaruudessa, jota kuvataan avaruudessa liikkuvalla kameralla.

Kolmannessa kompositiossa (irkki-ikkuna) asetetaan irkki-ikkunan kamera-ajo -kompositio, sekä tämän komposition viimeinen frame yksittäisenä kuvana. Pohjalla on lisäksi valkoinen väriläyeri (ns. solid layer), jolla tekee kompositioon valkoiset reunukset.


Katso myös muut osat:
Garo Osa 1: Taustakuva
Garo Osa 3: Pöydän animointi ja kuvatekstit
Garo Osa 4: Taustan häivyttäminen huomiokuvia varten
Garo Osa 5: loppukohtaus
Tässä lyhyt kooste miten Galtsun 500k-bileiden kunniaksi tehty historiavideo syntyi. Videon voi katsoa 500k yhteisöstä. Video tuotettiin Adobe After Effects -ohjelmistolla, joka on käytännössä "Photoshop videolle." Osa kuvista esikäsiteltiin Photoshopilla.

10000 x 5000 pikselin kokoiseen pohjaan käytettiin 217 yksittäista valokuvaa, joille jokaiselle asetettiin valkoiset reunat käyttäen Photoshopin skriptiä. Ensiksi etsittiin Galtsusta sopiva kuva käyttäen Satunnainen-sivua, kopioitiin kuva leikepöydälle, ja luotiin uusi ikkuna Ctrl+N -yhdistelmällä, jonka jälkeen ajettiin kuvanduunaus-makro Ctrl+F3 -napilla. Makro liittää kuvan leikepöydältä uuteen kuvapohjaan, suurentaa siihen valkoiset reunat, kopioi muokatun kuvan uudelleen leikepöydälle ja liittää sen lopuksi isoon kuvapohjaan muiden kuvien joukkoon. Tämän jälkeen uusi kuva asetellaan muiden kuvien joukkoon.

Lopullinen pohja vei muistia 725.5 megatavua yksittäisten layerien kanssa. Ensimmäisissä kokeiluissa After Effectsin kanssa törmättiin renderöintiongelmiin: AE ei pystynyt renderöimään 10000x5000x4x2 (~380 megatavua) tavun kokoista kuvaa, ainakaan omalla koneellani. Tämän takia pohjakuva pilkottiin 2500x2500 pikselin kokoisiin osakuviin, jotka aseteltiin AE:n kompositioon muodostamaan kokonaisen pohjakuvan.

Katso myös muut osat:
Garo Osa 2: jaffan ja shalafin irkkauskohtaus
Garo Osa 3: Pöydän animointi ja kuvatekstit
Garo Osa 4: Taustan häivyttäminen huomiokuvia varten
Garo Osa 5: loppukohtaus
« Uudemmat - Vanhemmat »