olipa kerran nuori kolli joka meni kesken duuniviikkoa hävyttömän myöhään nukkumaan. siitä seurauksena samainen uivelo oli seuraavana päivänä töissä surkea zombie. vireystaso oli suunnilleen sama kuin verestävää liharuokaa himoavalla sumopainijalla salaattipöydän äärellä.
mutta onneksi päivä on leppoisa. ei tarvitse stressata, vaan voi pelata vaikka jetmania facebookissa. siinä muuten vasta koukuttava peli, kertakaikkiaan.
ennätykseni on 1215. kyseinen lukema on ollut voimassa marraskuun alusta, ja muistan edelleen elävästi sen päivän, kun tähänastiset ennätyslukemat räjähtivät ruutuun. olin ystäväni luona turussa, ja leikin läppärilläni tylsän sunnuntaipäivän kuluksi. pelasin rennosti. ruudulla rakettireppuinen hemmo eksyi yhä syvemmälle pikseliluolaston syövereihin. tuli sellainen tunne, että kohta voi ropista kovat pisteet. kun kosahdus sitten kuului ja rocket-dude räjähti tuusan nuuskaksi, pettymys oli valtava. vitutus vaihtui kuitenkin riemuun, kun tuo maaginen 1215 tallentui uudeksi ennätykseksi.
nyt mietin, kuinka saisin rikottua kuukausia vanhan recordin. voisiko tämä olla oikea päivä siihen? ehkä. nytkin olo on rento, ja vaikka eletäänkin keskellä hektistä viikkoa, pelailen kuin sunnuntaina konsanaan.
pääsen jatkuvasti 500 pojon paremmalle puolelle, mutta sitten posahtaa. en kuitenkaan ole siitä moksiskaan, vaan jatkan hyvällä fiiliksellä. pidän ruudulla vierivää luolastoa haasteena, taustalla kuuluvaa rakettisuhinaa rauhoittavana.
taas mennään pitkälle, mutta sitten teen virhearvioinnin ja digitaaliselta huimapäältä on jälleen henki pois.
jotta tulos olisi mahdollisimman hyvä, on löydettävä oikea pelitapa. itse lentelyhän on suorastaan naurettavan helppoa: hiirellä klikkaamalla jetman (tai -nainen, miten vaan) menee ylöspäin, irti päästämällä alas. oma tyylini pelata on lennättää sankariani aina ruudun yläreunassa, koska alas pääsee nopeammin kuin ylös. katseeni pidän useimmiten pelihahmossa, en pelinäkymän oikeassa laidassa, josta luolasto tulee vastaan. onkohan se järkevin tapa pelata? pitäisikö sittenkin keskittyä vastaantuleviin seinämiin kuin keskellä ruutua leijailevaan hahmoon? entä kannattaako korkeutta klikkailla jatkuvasti pieninä sarjapainalluksina vai suosia mielummin pidempiä liitoja?
yksi asia on ainakin varma. pelin aikana ei milloinkaan - siis milloinkaan - ole varaa jäädä epäröimään. jos vastaan tulee keskellä ruutua sojottava seinä, siitä on mentävä heti yli tai ali. ihan heti. ei niin, että "menisikös tässä nyt mielummin alitse, vai onko ylhäällä sittenkin enemmän tilaa?", ei missäään nimessä. sellainen typerä arpominen koituu aivan varmasti kuolemaksi. kuten jääkiekossa, myös jetmanissa noutaja tulee välittömästi jos jää yhtään empimään.
päätän vaihtaa hahmoa. jetman onkin nyt jetgirl, ja heti tulee kova tulos: 913. seuraavallakin kerralla pääsen pitkälle, mutta painan erehdyksissäni hiiren oikeaa nappia. sen seurauksena pelin päälle ilmestyy valikko, jossa tarjotaan lisäinfoa flash playeristä. samanaikaisesti rakettimimmi räjähtää luolan seinään. perkele.
pelaan lisää. rakettitytön suoritukset huononevat kerta toisensa jälkeen. mimmihän on ihan paska pelihahmo! saan syyttää vain ja ainoastaan itseäni, että menin tekemään näin huonon hahmovalinnan.
palaan jetmaniin - ikivihreään sankariin, jolla ennätyksenikin on tehty. näin onnistun ihan varmasti yltämään kaikkien aikojen kovimpaan suoritukseen. ja se se vasta tuleekin olemaan mahtava uroteko, kerrassaan veretseisauttava taidonnäyte rakettirepulla lentämisen professuurista. uusi, huima ennätys tulee tekemään kaikki facebook-kaverini vihreäksi kateudesta ja aikaansaa ainakin 200 uutta friend requestia.
tai sitten vaan palaan takaisin töiden pariin.