en tajua niitä ihmisiä, jotka ei koskaan pistä massia viihdeteollisuuden tuotoksiin. siis yhteenkään konkreettiseen levyyn, elokuvaan, kirjaan, peliin tai tv-sarjaan. tiedän jengiä, jotka imuttais leivänpaahtimenkin netistä, jos se vaan olis mahdollista.
kaikkeen ei tietenkään kannata aina suinpäin syytää vähäisiä pennosiaan, mutta kyllä musta on kiva silloin tällöin vinguttaa visaa jonkun hyvän tuotteen puolesta. on ihan eri asia saada aitoa matskua kirjahyllyyn pölyttymään, vaikka sen sais kuinka halvalla kovalevyversiona ebaysta.
cd-levyt on tästä hyvä esimerkki. valtaosa mun jäätävästä itunes-kirjaston täydennyksistä on kyllä hoideltu vastaanotetuiden tiedostojen kautta, mutta kyllä mä edelleen haluan hankkia levyjä. siinä on se oma fiilisksensä, kun ensin venaa jotain ilmat pihalle saavaa julkasua ja lueskelee kahviloissa musalehdistä lättyä koskevia uutisisia, huhuja mahdollisista tuottajista ja muita rumourseja ja sitten lopulta vielä ite julkaisua rummuttavia ensi-arvioita. ja kun d-day vihdoin koittaa, marssii innoissaan kolikot taskussa poltellen levykauppaan, lataa dollarit tiskiin ja poistaa albumin. kotona sitä sitten kuuntelee kiekkoa ja haistelee kansilehtiä, niin sen kuuluu mennä!
ja tähän kaikkeen edellämainittuun ei ehdottomasti sovi se, että toimii tällä tavoin kiltisti artistia tukien valitettavan usein just niiden kaikkein suurimpien bändien kohdalla.
. . .
ennen viva la vidaa oon viimeks ostanu ff:n viimesimmän, viime syksynä turussa. tää fakta tuli mieleen, kun astelin sunnuntaina coldplayn uusin kädessäni stokkan levyosaston tiskille.
chris martin kavereineen ei tarvi enää yhtää enempää rahaa. foo fighterskin olis luultavasti onnistunut tankkaamaan yksityiskoneensa ja tulemaan viimekuisen provinssin pääesintyjäks ilman mun tukeakin.
miks vitussa mä sitten pistin parikybää coldplaylle - bändille, joka on tienannu jo niin paljon, että ne vois kerran viikossa ihan vaan huvikseen rakennuttaa keskelle autiomaata sata metriä korkeen timanttivessanpöntön käydäkseen siellä ainoastaan kertaalleen paskalla?
siks, koska viva la vida on hyvä levy.
jätkien edellinen, x&y, kuulosti ehkä aavistuksen liikaa stadioneille räätälöidyltä. viva la vida on vähän nöyrempi; biiseistä puuttuu se räjähdys, joka saa pyhäpäivän aamuna kaffea hörppivän keski-ikäsen miehen itkemään villapaidassaan. se on vähän yllättävää, koska producerina hääriny brian eno on tuottanut mm. david bowieta ja u2:ta.
ok, chris martinin sanotukset on naiiviudessaan edelleen lähes bonon tasoa (kuten sinkkulohkasu violet hillissä: "en tahdo olla sotilas kahlittuna uppoavaan laivaan..."), mutta se ei haittaa. viva la vida on aikasempia coldiksia rockimpi ja silti samaan aikaan kokonaisuudessaan niin hyvä ja maltilla hiottu pop-albumi, että sitä jaksaa pyörittää repeatilla ainakin vielä jokusen aamun.
siinä samalla kaffetta keitellessä.