Janos Valmunen (s. 18. toukokuuta 1970, Uusikaupunki - 15. elokuuta 1999, Vehmaa) oli suomalainen pop-muusikko.
Janos Valmunen oli vuonna 1990 debyyttisinglensä ja -albuminsa markkinoille saanut tähdenlento. Hän voitti 1990-luvun alussa Auraviihteen järjestämän "Ponnahdus pinnalle" -laulukilpailun. Erikoisen hänen tapauksestaan tekee se, että hänen musiikkiaan pidetään poikkeuksellisen huonona. Väitetään, että jotkut DJ:t olisivat soittaneet hänen omakustanne-singleään, "Bussipysäkillä", piruuttaan radiossa, koska halusivat puijata ihmisiä ja mahdollisesti levy-yhtiöitä. Tarkin versio tarinasta sanoo, että Radio Cityssä toimineet Puka Oinonen ja kanavan musiikkipällikkö Axa Sorjanen yrittivät tarkoituksella tehdä kappaleesta hitin todistaakseen, että hitiksi kelpaa mikä tahansa kappale. Tämän jälkeen kappaletta olisi soitettu kyseisellä kanavalla kerran kahdessa tunnissa. Single loppui Helsingin levykaupoista, ja levy-yhtiö lähetti niitä lisää Turusta taksin takapenkillä. Single myi joka tapauksessa lopulta tuhat kappaletta radiosoiton seurauksena ja Valmunen teki levytyssopimuksen albumia varten turkulaisen Ensio Musicin kanssa. Albumi ei kuitenkaan myynyt hyvin ja Valmunen hävisi musiikkibisneksestä, kunnes palasi 1990-luvun lopussa julkaisten yhden singlen ja albumin. Valmunen sävelsi ja sanoitti itse kaikki omat kappaleensa.
Kesällä 1990 Valmunen oli juhlituin tähti Helsingin Kaivopuistossa järjestetyssä Elmu ry:n ilmaiskonsertissa. Konsertissa esiintyi Janos Valmusen lisäksi muun muassa Frederik, Kolmas Nainen ja Värttinä.
Janos Valmunen voitti Kotkan Merimieslaulukilpailut solistiluokassa vuonna 1998.
Elokuussa 1999 Valmunen löydettiin kuolleena vehmaalaiselta pikkutieltä sivuvaunullisen museomoottoripyöränsä selästä.
Janos Valmusen "Bussipysäkillä" on muodostunut suomalaisessa populaarimusiikissa eräänalaiseksi "huonon musiikin klassikoksi", joka soi usein radio-ohjelmissa, joissa soitetaan kuuntelijoiden toivomia mahdollisimman huonoja kappaleita. Janos Valmusen musiikkia on julkaistu lisäksi useilla kokoelmalevyillä.
Valmunen oli kuollessaan avoliitossa, ja häneltä jäi jälkeen kolme lasta.
Diskografia
Singlet
* Bussipysäkillä / Onnen onginta (1990)
* Tähti / Tämä maa (1990)
* Mistä sinut löytäisin / Hei pikku tyttö (1990)
* Marion / On kesä (1991)
* Ikuisesti sinun / Itämaa (1997)
Albumit
* Bussipysäkillä (1990)
* Sademies (1999)
"Selkeimmin manipuloitu hitti oli Janos Valmusen Bussipysäkillä. Se sai alkunsa krapulaisena kevätaamuna 1990, kun Puka Oinonen valitti Lepakon kuppilassa Cityn musiikkipäällikkö Axa Sorjaselle kuinka huonoja levyjä nykyään tehdään. Esimerkkinä hän mainitsi Sorjasen juuri soittaman Bussipysäkillä. Sorjanen arveli, että kyllä siitäkin voisi hitin tehdä. Kappale alkoi soida asemalla vähintään kerran kahdessa tunnissa ja saavutti suuren suosion. Sinkkujen loputtua pääkaupungin levykaupoista turkulainen levy-yhtiö lähetti niitä lisää Helsinkiin taksin takapenkillä. Elokuussa Janos Valmunen oli Elmun Kansanjuhlan ykköstähti. Edellinen esiintyminen oli ollut muutamalle kymmenelle ihmiselle Uudessakaupungissa." - Miska Rantanen, "Lepakkoluola - Lepakon ja liekkihotellin ihmisiä ja tapahtumia 1940-2000", WSOY 2000
BUSSIPYSÄKILLÄ
- Säv. & san. Janos Valmunen, alkup. esittäjä Janos Valmunen (1990).
- Anssi esitti tämän biisin Suomalaisen äänilevyn 100-vuotisjuhlakonsertissa 25.10.01 Tampereen PakkaÂhuoneella. Konsertti lähetettiin suorana Radiomafiassa. Jokainen konsertin esiintyjä oli saanut tehtäväkseen soittaa myös jonkin suomirockin historiaan liittyvän lainakappaleen ja Anssin valinta oli surullisenkuuluisa Janos Valmusen "Bussipysäkillä". Kappaleen ilmestyttyä Radio Cityn toimittajat päättivät äkillisestä mielijohteesta kokeilla voiko ”surkeasta kappaleesta” tehdä hitin, ja onnistuivat siinä.
- Anssi bändeineen esitti versionsa Bussipysäkillä-laulusta Queenin We Will Rock You -kappaleen kompilla. ”Janos Valmusen Bussipysäkillä sovitettuna Queenin We Will Rock You -muottiin tuntui niin perverssiltä, että pakkohan se oli toteuttaa!”
- ”Biisiä ei juurikaan harjoiteltu; bändi soitti sen ensimmäistä kertaa alusta loppuun suorassa radioÂlähetyksessä.” ”Laulun soittamisella halusin vain nostattaa muutamia kulmakarvoja... Kieli poskessahan sitä soitettiin. Ehkä biisin esittämisen voi tulkita kannanotoksikin: tämä on vain musiikkia - ei oikeasti mitään tärkeää! Teimme jälkeenpäin herrasmiessopimuksen, ettemme soita tuota biisiä enää ikinä.”
(Anssi = Anssi Kela)