johannes kirjoittaa; ja minä näin yhden sen päistä olevan ikään kuin kuoliaaksi haavoitetu, mutta sen
kuolin haava parantui, ja koko maa seurasi ihmetellen petoa. ilm.13:4.
peto voidaan tulkita joko maailman vallaksi, yhdeksi hallitsiaksi tai molemmaksi. yksi mahdollisuus
on siten nähdä kuolinhaava yhden maailman vallan kukistuvaisena ja jälleen nousemisena esimerkiksi:
rooma,saksa Eu ja niin edelleen.
toinen mahdollisuus on nähdä se yhden ihmisen kokemuksena joko konkreettisena kuolinhaavana tai
kuvannollisena poliittisen uran katkeamisena ja jälleen nousemisena.
kolmas mahdollisuu on että jokin maailman valta ja sen johtaja kokevat molemmat piliittisen kuoleman
ja uudelleen nousemisen. neljäs mahdollisuus on nähdä kuolinhaavassa piikki kristinuskonsa perussanomaa
kohtaan, nimittäin antikristus jäljittelee kaikkissa kristusta.
myös hänen kuolemansa ja ylösnousemustaan. rakentaa uskonnollisen rakennelman joka korvaa totuuden. tähän
sopisi hyvin johanneksen tulkinta pedosta ikään kuin kuoliaaksi haaavoittunut.
viides mahdillisuus on nähdä tässä viittaus yleensäkkin inhimilliseen pahuuteen, joka ei koskaan kuole
vaan nousee aina uudelleen valtaan. edessmennyt muusikko juha kela kirjoitti eräässä laulussaan että
KOIRAN UNTA NUKKUU HITLER, SYDÄMMESSÄ JOKAISEN.
johannes jatkaa näin; ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle,
ja kumarsivat petoa sanoen: "kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkka puheita, ja sille annettii valta tehdä sitä
neljäkymmentä kaksi kuukautta.
ja se avasi suunsa jumalaa pilkkaamaan , pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä jotka
taivaassa asuvat. ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan
annettiin kaikki sukukunnat aitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjotettu teurastetun karitsan elämän
kirjaan,hamasta mailman perustamisesta.ilm.13:4-8.
Tää teksti yhteys viittaa yhteen todelliseen oikeaan ihmiseen antikristukseen. lohikäärme, saatana antaa
tälle miehelle vallan ja arvoituksen. hän on mies jollaista kauvan odotettu. hän on taitava puhuja,vomakas
poliitikko ja mahdollisesti laskelmoivan miellyttävä ihminen.
hän saa valtaansa koko maailman . hänestä tulee maailman johtava itse valtias, neljäksikymmeneksi kahdeksi
kuukauseksi eli taas kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
tää on merkillistä miten usein tää kolme ja puoli vuotta toistuu.
ilmestyskirjassa tää mies tulee olemaan
erittäin uskonnollinen ihminen joka lankeaa isäntänsä lohikäärmeen saatanan kiusaukseen ja korottaa itsensä
jumalaksi ainoaksi palvonnan kohteeksi.
hänen puheensa oh äärimmäisen vasta kristilistä, humanistita,ihmiskeskeistä ja ihmistem korva syyhyn sopivaa.
hän pilkkaa jumalaa ,hänen enkeleitään ja hänen uskovia ihmisiä. hän vainoaa ja tappaa kristittyjä jumalan
pyhiä jeesukseen uskovia.
tämä paratiisin palauttaja kun sellaisen kuvan hän itsestään tulee antamaan jotta koko maailma tervehtii
pelastajanaan, niin tämä henkilö osoittautuu helvetin tuojaksi, mutta ihmiset, kansat huomaavat sen liian
myöhään. tällaista miestä odotetaan tällä hetkellä, miestä joka olisi tarpeeksi älykäs, tarpeeksi
lahjakas,tarpeeksi julkea.
ryhtyäkseen messiakseem, suostukseen näyttämään että minä se olen. tänä päivänä odotetaan miestä joka
lupaa laittaa asiat kuntoon. tää aika on kypsä tähän.
raamattu puhuu kuitenkin kahdesta lopunajallisesta peto hahmosta se sataa tulla monille yllätyksenä.
ilmestyskirja tekee selvän eron viimeisinäaikoina vaikuttavan maallisen johtajan eli antikristuksen ja
hengellusen johtajan eli väärän profeetan välillä.
ensimmäinen peto eli antikristus noysee merestä, toinen nousee maasta. heidän taustansa ovat erillaiset.
kyseessä voi olla viittaus tämän toisen pedon juutalaisiin sukujuuriin sillä meri yhdistettiin juutalaisuuessa
yleensä kaikkien kansojen mereksi ja maa israelin maahan ja kansaan.
tää olisi erittäin uskonnollinen hahmo, erityisesti tää toinen peto. ilmestyskirja 13:11 sanoo.
näin sillä oli kaksi sarvea niin kuin karitsan sarvet ja se puhui niin kuin lohikäärme.
johannes näki toisen pedon nousevan maasta. tää toinen peto on sama henkilö josta
ilmestyskirja 19 ja 20 sanoo että hän on väärä profeetta.
siellä sanottiin että peto oteettiin kiinni ja sen kansan väärä profeetta.
joka oli tehnyt sen nähden ihmeitä jolla hän oli eksyttäänyt ne jotka oli
ottanaat pedon merkin ja ne jotka oli kumartaneet pedon kuvaa ja ne molemmat
heitettiin elävältä tuliseen järveen.
tää toinen peto muistuttaa ulkoisesti karitsaa. hänellä on kaksi sarvea mutta
hän puhuu niin kuin lohikäärme.
antikristus puhuu niin kuin lohikäärme ja väärä profeetta lopunajallinen
uskonnollinen johtaja puhuu niin kuin lohikäärme. hän muistuttaa karitsaa,
muistuttaa kristillistä nöyyyden palveliaa, esiintyy ulkoisesti kristillisyyden
ja täyttää ulkoisesti kirstillisyyden kriteerit mutta hänen maailmankuvansa,
julisuksensa tulee olemaan kaikkea muuta kuin kristillinen.
hän on ulkoisesti karitsa mutta sisäisesti kristin vihollinen.
kuka on tämä väärä profeetta, onko kyseessä henkilö vai onko kyseessä jokin
instituutio tai jokin inhimillinen laitos tai inhimillinen uskonto?.
onko kyseessä esimerkiksi niin sanottu nimellinen kristillisyys? lopun ajan kirkko.
ilmestyskirjan 3 luvussa jakeessa yksi, jeesus lähetti terveisiä sarden
seurakunnan enkelille ja sanoi että kirjoita
näin sanoo hän jolla on ne jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä.
minä tiedän sinun tekosi,
sinulla on se nimi että elät mutta sinä olet kuollut.
monien mukaan lopunajallinen kristillisyys muistuttaa sarden seurakunnan kristillisyyttä
se muuttuu yhä muodollisemmaks ja sen sanomasta tulee irvikuva evankeljumista, se keskittyy
ihmiseen ja ihmisen onnellisuuteen ja vähät piittaa siitä mitä jumala sanassaan sanoo.
evankeliumin tilalle tulee sosiaallinen hyväntekeminen, armontilalle tulevat hyvät teot.