Esitän nyt siis ihmiselämän tärkeimmän kysymyksen: Mistä tiedän olevani oikeassa uskossa, matkaavani kohti suurta taivasjuhlaa? Mistä tiedän, että Jeesus Kristus on minussa ja minä Hänessä? Vastaan tähän polttavaan kysymykseen viiden lyhyen kohdan KAUTTA.
I Kasteessa ihmisestä tulee Jumalan lapsi ja hän saa Pyhän Hengen lahjat
Jeesuksen opetuslapsen selvin ulkonainen tuntomerkki on se, että hänet on kastetÂtu kolmiyhteisen Jumalan nimeen. "Joka uskoo ja kasteÂtaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomiÂtaan kadotukÂseen." (Mark 16:16) "Menkää siis ja tehkää KAIKKI kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." (Matt. 28:19-20)
Kasteeseen tulee aina liittyä MYÖS Jumalan kokonaisen sanan läpi KOKO eliniän jatkuva opetus: Seurakunnan keskellä meitä tulee opettaa pitämään kaikki, mitä Jeesus on käskenyt meidän pitää. Jos ja kun meidänkin maassamme kastetaan ilman, että kastettaville opetetaan lyhentämätöntä Raamattua, niin seurauksena on ennemmin tai myöhemmin pelastuksesta eroon joutuminen.
Yksin Jumalan sana, joka luo tyhjästä uutta, uudestisynnyttää. Jumalan sana uudestisynnyttää ihmisen, joka on syntynyt synnin alaiseen langenneeseen lihaan (1Piet. 1:23). Nimenomaisesti ja konkreettisesti tämä hengellisen elämän luomistyö tulee esiin Herramme asettamassa kasteessa. Kaste on se Nikodeemukselle opetettu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä (Joh. 3:5) sekä uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä (Tiit. 3:5). Kasteen KAUTTA tullaan Jumalan lapseksi ja taivaskansalaiseksi. Kasteen kautta saadaan Pyhän Hengen LAHJA, niin kuin Pietari helluntaina opettaa (Apt. 2:38-39).
Jumala on voiÂmallinen antaÂmaan tuon pelastuksen lahjan myös vasÂtasynÂtyneelle lapselle tai jopa äitinsä kohdussa kasvavalle pienelle ihmiselle. Ihmisen korkealle kehittynyt ymmärrys ja järki ovat etupäässä este uskolle. Ainoa asia, mihin ihminen itse kykenee, on epäusko. Siksi kastettukin voi langeta pois uskosta ja joutua paatuneeÂna ja paranÂnusta tekemättömänä helvettiin. Erityisesti näin tapahtuu silloin, kun kastettu ei kuule Jumalan sanaa. Vailla hengellistä ravintoa hän kuihtuu ja vaipuu TAKAISIN kuoleman ja kadotuksen tilaan.
Jos kastettu luopuu uskosta, niin hän ei pelastu. Ihminen ei voi itse valita tai vaikutÂtaa uskoa Jeesukseen; se on Jumalan lahja, jonka Hän antaa ja ylläpitää sanansa kautta. Siksi kastekäskyn toinen osa - opettaa pitämään kaikki, mitä Jeesus on meidän käskenyt pitää - on aivan yhtä elintärkeä osa pelastuksessa kuin kastekin.
Ensimmäisen kohdan tiivistelmä: Tiedän olevani Jeesuksen opetuslapsi, koska minut on kastettu ja uudestisynnytetty Hänen omakseen: Minua opetetaan kasteeni mukaisesti pitämään kaikki, mitä Jeesus on käskenyt.
Jos joku elää sellaisen joukon keskellä, missä ei opeteta kokonaista Raamattua; jos joku ei kuule kokonaista ja lyhentämätöntä Jumalan sanan saarnaa ja saa ottaa vastaa Herran käskyn mukaisesti toimitettua sakramenttia, niin kehotan välittömästi hakeutumaan sinne, missä annetaan Jumalan pyhälle sanalle sille kuuluva arvo.
II Jakamattoman kirkon uskontunnustuksiin yhtymiÂnen niin suulla kuin sydäÂmelÂlä
"... sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room 10:10)
Kohtaamme niin kirkon jäsenten kuin työntekijöiden, nykyisin jopa piispojen keskuudessa, sellaisia, jotka kieltävät tai turhentavat uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaa ja Pyhään Henkeen. Tällaiset ovat itse erottaneet itsensä kristillisestä uskosta ja pelastuksesta.
Johannes kirjoittaa: "Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus. 8. Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan. 9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. 10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; 11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa." (2Joh. 7-9)
Kun jumalanpalveluksessa yhdymme apostoliseen tai Nikean tai Athanasioksen uskontunnustukseen niin suullamme kuin sydämellämmekin, tiedämme olevamme Pyhän Hengen uudestisynnyttämiä. Kukaan ei voi tunnustaa Jeesusta Herraksi muutoin kuin Pyhässä Hengessä (1Kor. 12:3). Jeesus on Herra -lausuma tarkoittaa sitä, että tunnustamme Jeesuksen Vanhan testamentin Jahveksi, Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumalaksi; Häneksi, jossa on luotu niin taivas kuin maa.
Kohta kaksi tiivistettynä: Kun uskontunnustuksen lausun ja siihen myös uskon, tiedän olevani Herran oma ja matkalla taivaan hääjuhlaan.
III Omantunnon suhde Jumalan sanaan, Pyhään RaaÂmatÂtuun
Seuraavassa esitetyt kohdat eivät aina tule uskovan elämässä esiin tässä järjestyksessä; usein ne kulkevat lomittain.
A) Omatuntosi kolkuttaa rikkoessasi Raamatun täydellisyyttä vaativaa lakia (tiivistetysti 10 käsÂkyä)
B) Toteat totuuden mukaisesti syntiturmeluksesi ja lankeemukÂsesi; kauhistut tilaasi ja haluat tehdä parannusta
C) Tunnustat rikkomuksesi Jumalan edessä ja MYÖS niiden ihmisten edessä, joita vastaan olet rikkoÂnut
D) Uskot syntisi anteeksiannetuksi Jeesuksen sovitusÂtyön tähden
Näiden neljän kohdan JÄRJESTYS elämäsÂsäsi ei ole tärkeintä: tärkeinÂtä on, että et kiellä syntejäsi ja uskot JeesukÂsen sinut niistä pelastavan.
"... ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, 10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. 11. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet PESON, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä." (1Kor. 6:9-11)
Kohta kolme tiivistettynä: Näet ja tunnustat Raamatun edessä oman vajavuutesi, kauhistut syntisyyttäsi ja pakenet Jeesuksen ristinveren turviin.
IV Pyhän Hengen, se on Jeesuksen Hengen, asumiÂnen sydämesÂsäsi
Paavali kehottaa meitä koettelemaan itseämÂme: "KoeÂtelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teisÂsä? ElÂlei, niin ette kestä koetusta." (2Kor. 13:5)
Pyhä Hengen - se on Jeesuksen läsnäolo - elämässämme, vaikuttaa syntien anteekÂsisaamiÂsen uskoÂmisen LISÄKSI myös rakkautta, kiitosta ja ylistystä Herraa kohtaan.
"Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen: 68. 'Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen...'" (Luuk 1:67-68).
Mutta Pyhän Hengen työ eli ihmiÂsen pyhittyminen, Jumalaa yhä lähemÂpänä oleminen, näyttää samalla myös yhä selvemmin meisÂsä olevat puutÂteet ja viat. Siksi omilta silmilÂtämme nuo Hengen hedelÂmät jäävät varjoon, usein KOKOÂnaan kätketyiksi. Mutta me tiedämme, että Jeesus on meissä, koska kaipaamme Hänen sanaansa ja ehtoollispöydän armoravintoa.
Kohta neljä lyhyesti: Tiedät Pyhän Hengen vaikuttavan ja olevan sinussa, koska haluat tulla Jumalan kansan keskelle kuulemaan syntisten ystävästä Jeesuksesta. Haluat yhdessä toisten armahdettujen kanssa myös kiittää Häntä, rauhan Ruhtinasta. Haluat nauttia Herran tosi ruumiin ja pyhän veren syntiesi anteeksiantamiseksi ja iankaikkiseksi elämäksi.
V Kristityllä on maailmassa on ahdistus; Kirkko on pilkattu, vastustettu ja vainottu
Jeesukseen uskovat ihmiset ovat tässä ajassa vieraita ja muukalaisia. Me emme kuulu tähän maailmaan, vaan taivaaseen. Maailman julkinen irstaus ja jumalattomuus vaivaavat meitä. Täällä alhaalla Perkeleen hallitsemassa maailmassa uskovat ovat aina hengellisen sodan ja taistelun keskellä.
Apostoli Pietari kirjoittaa: "Jumala poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät. 7. Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi; 8. sillä asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla." (2Piet. 2:6-8)
Jeesusta tuntemattomat ja Hänet hylänneet ihmiset ovat sydämelÂtään usein niin pimentyneitä, että he eivät ainoastaan itse ole epäuskoisia, vaan usein MYÖS aiheutÂtavat tuskaa ja pahaa oloa niille, jotka uskovat JeesukÂseen.
Jeesus sanoo: "Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. 23. Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee. 24. Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä. 25. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!" (Matt 10:22-25)
Johanneksen evankeliumin luvussa 16 Jeesus sanoo: "Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." (Joh. 16:33)
Viimeinen kohta viisi lyhyesti: Jeesukseen uskova ihminen ja seurakunta joutuvat tässä synnin tähden kirotussa ja Pahan vallassa olevassa maailmassa monella tapaa kärsimään ja ahdinkoon. Mutta me nostamme katseemme ajallisista ahdistuksista iankaikkiseen lepoon ja autuuteen, jotka Herra Jeesus on meille ansainnut synnittömällä elämällään ja täydellisellä ristinpuun kärsimyksellään.