Uuden testamentin kirjoitukset kirjoitettiin kirjojen muotoon varsin nopeasti verrattuna siihen miten Jeesuksen aikaan yleensä tehtiin. Elämme informaatioyhteiskunnassa, jossa kaikki asiat dokumentoidaan välittömästi ja pystytään jakamaan ympäri maailmaa jopa valonnopeudella. Näin ei kuitenkaan ollut antiikin aikana. Itseasiassa kirja keksittiin vasta Jeesuksen ajan ja ensimmäiset kirjat olivat koodekseja, jotka olivat käsin kirjoitettuja. Lisäksi siihen saakka oli annettu suuri arvo ulkoaopetetuille perinnäistiedolle, joka pystyttiin jakamaan kaikille kun lukutaito oli harvinainen.
Tämän vuoksi useat tapahtumat liikkuivat ensin suullisina kertomuksina ennen niiden kirjoittamista ylös joskus hyvinkin kauan itse tapahtuman jälkeen. Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta kertovien evankeliumien kirjoittaminen tapahtui hyvin nopeasti antiikin ajan yleiseen käytäntöihin verrattuna Lisäksi ne kirjoitettiin aikahaarukassa, jolloin itse Jeesuksen silminnäkijöiden oli mahdollista olla elossa.
Kun Jeesus antoi apostoleille lähetyskäskyn, evankeliumin sana alkoi leviämään nopeasti. Lähetystyön perustalta perustettiin monia seurakuntia, jotka kopioivat toisilleen saatuja paimenkirjeitä mm. Paavalin ja Pietarin kirjeitä. Lisäksi evankeliumeja ja muita kirjeitä kopioitiin toisille luettavaksi merkittäviä määriä. Itse asiassa kopioita UT:sta ja sen kirjeistä on ylivoimainen määrä verrattuna mihin tahansa kyseisen ajan kirjoihin.
Asia selviää parhaiten vertailemalla meille asti säilyneitä kopioita, niiden lukumääriä ja milloin kyseinen kopio on tehty suhteessa alkuperäiseen kirjoitukseen. Alla olevassa taulukossa esitetään kirja, milloin kirjoitettu, aikaisimmat kopiot, ero kopion ja kirjoitusten välillä ja kopioiden lukumäärä.
Mitä pienempi aika ero (time gap) itse kirjoitusten ja meille asti selvinneiden kopioiden välillä, sitä luotettavampi kopio on.
Mitä enemmän kopioita (no of copies) meille asti on säilynyt, sitä luotettavampi koko kirja on.
Huomaamme, että UT on ylivoimaisesti kopioiduin kirja mitä ihmiskunnan historia tuolta ja sitä vanhemmalta ajalta tuntee. Uuden Testamentin kirjoituksista on säilynyt sekä ylivoimaisesti eniten lukumääräisesti ja lisäksi ne ovat ylivoimaisesti lähimpänä itse kirjojen kirjoitushetkeä kuin mikään muu antiikin ajan tai vanhempi kirja. Voidaankin päätellä, että jos joku epäilee Uuden Testamentin kirjoituksien olemassaoloa tai sitä,e ttä ne eivät olisi säilyneet sellaisena kuin ne on kirjoitettu, silloin hänen pitää epäillä koko antiikin aikaa ja sitä vanhempaa ihmiskunnan historiaa, joka käsittää mm Egyptin, Rooman valtakunnan ja sen keisarit, Etruskit, Inkat, jne,
Sir Frederick Kenyon oli British Museumin johtaja ja pääkirjastonhoitaja. British Museum on koko maailman suurimpia ja merkittävimpiä ihmiskunnan historian ja kulttuurin museoita.
Kenyon kertoo, että "Missään muussa klassisten kirjoitusten osalla aikaero varsinaisen tekstin kirjoittamisen ja varhaisimman meille asti säilyneen käsikirjoituksen välillä ei ole niin lyhyt kuin UT:n kohdalla. Esimerkiksi uskomme, että meillä tiedämme Sofokleen näytelmät, mutta itse asiassa aikaisin meille säilynyt käsikirjoitus on 1400 vuotta Sofokleen kuoleman jälkeen.." (Kenyon, Handbook to the Textual Critisism of New Testament, v.1901, s.4)
Kenyon vakuuttaa kirjassaan "Raamattu ja arkeologia" seuraavaa "Väliaika itse UT:n kirjoitusten ja meille säilyneiden käsikirjoitusten välillä on niin lyhyt, että mitään epäilystä ei jää sille, että UT:n kirjat ovat säilyneet meille saakka niin kuin ne on kirjoitettu. UT:n kirjojen sekä autenttisuus että yhtenäisyys voidaan katsoa lopullisesti todistetuksi" (Kenyon, The Bible and Archeology, v.1940, s.288).
Voimme vain todeta, että Jumala on vakuuttanut meidät myös tällä tavalla siitä, että Raamattu on luotettava. Se, että Raamattu on luotettava ei ole kuitenkaan oleellisin asia, vaan se, että se kertoo luotettavasta Jumalasta, joka on ihmisen puolella. Sen vuoksi kukaan, joka haluaa tutkia Raamattua löytääkseen sen kautta yhteyden ainoaan, elävään Jumalaan, ei käytä aikaansa turhaan. Sen vuoksi kukaan, joka haluaa yhteyden Raamatun Jumalaan, ei haro tyhjää, vaan etsii elämän arvokkainta asiaa.