IRC-Galleria

ollip1

ollip1

http://ask.fm/ollipekkajalovaara
Jeesuksen elämä oli aikansa mediatapahtuma ja megaluokan sellainen. Jumala valitsi Jeesuksen kasvupaikaksi hyvin köyhän Nasaretin kylän. Jeesus ei pyrkinyt missään vaiheessa hankkimaan rahallisia varoja eikä maallista valtaa. Kaikesta epätodennäköisyydestä huolimatta, Jeesuksesta tuli valtaisa mediatapahtuma. Jeesus joutui kieltämään kertomasta omia tekojaan, jotta ihmismäärät, jotka häntä seurasivat, eivät olisi rajoittaneet hänen liikkumistaan. Hänen perässään tuhannet ihmiset menivät paikkoihin, jossa heille ei ollut mitään syötävää. Hänen magneettinen vetovoimansa oli sitä luokkaa, että hänestä kirjoitetaan tekstejä vuosikymmeniä ja vuosisatoja hänen elämänsäkin jälkeen. Kaikki tämä oli sellaista kuin olettaa saattaakin Jumalan Pojalta.

Jeesuksen elämä aiheutti valtavan kirjoitusten tulvan antiikin mittapuun mukaan. Alla luettelo joistakin meille asti säilyneistä kirjoituksista, jotka syntyivät, koska Jeesus Kristus eli, kuoli, haudattiin ja nostettiin ylös kuolleista sekä toi meille ikuisen elämän toivon sanoman. Sanoman Jumalasta, joka armahtaa syntistä, kun syntinen kääntyy turvautumaan Jeesukseen.

50-60 1 Thessalonians
50-60 Philippians
50-60 Galatians
50-60 1 Corinthians
50-60 2 Corinthians
50-60 Romans
50-60 Philemon
50-80 Colossians
50-90 Signs Gospel
50-95 Book of Hebrews
50-120 Didache
50-140 Gospel of Thomas
50-140 Oxyrhynchus 1224 Gospel
50-200 Sophia of Jesus Christ
65-80 Gospel of Mark
70-100 Epistle of James
70-120 Egerton Gospel
70-160 Gospel of Peter
70-160 Secret Mark
70-200 Fayyum Fragment
70-200 Testaments of the Twelve Patriarchs
73-200 Mara Bar Serapion
80-100 2 Thessalonians
80-100 Ephesians
80-100 Gospel of Matthew
80-110 1 Peter
80-120 Epistle of Barnabas
80-130 Gospel of Luke
80-130 Acts of the Apostles
80-140 1 Clement
80-150 Gospel of the Egyptians
80-150 Gospel of the Hebrews
80-250 Christian Sibyllines
90-95 Apocalypse of John
90-120 Gospel of John
90-120 1 John
90-120 2 John
90-120 3 John
90-120 Epistle of Jude
93 Flavius Josephus
100-150 1 Timothy
100-150 2 Timothy
100-150 Titus
100-150 Apocalypse of Peter
100-150 Secret Book of James
100-150 Preaching of Peter
100-160 Gospel of the Ebionites
100-160 Gospel of the Nazoreans
100-160 Shepherd of Hermas
100-160 2 Peter
100-200 Odes of Solomon
101-220 Book of Elchasai
105-115 Ignatius of Antioch
110-140 Polycarp to the Philippians
110-140 Papias
110-160 Oxyrhynchus 840 Gospel
110-160 Traditions of Matthias
111-112 Pliny the Younger
115 Suetonius
115 Tacitus
120-130 Quadratus of Athens
120-130 Apology of Aristides
120-140 Basilides
120-140 Naassene Fragment
120-160 Valentinus
120-180 Apocryphon of John
120-180 Gospel of Mary
120-180 Dialogue of the Savior
120-180 Gospel of the Savior
120-180 2nd Apocalypse of James
120-180 Trimorphic Protennoia
130-140 Marcion
130-150 Aristo of Pella
130-160 Epiphanes On Righteousness
130-160 Ophite Diagrams
130-160 2 Clement
130-170 Gospel of Judas
130-200 Epistle of Mathetes to Diognetus
140-150 Epistula Apostolorum
140-160 Ptolemy
140-160 Isidore
140-170 Fronto
140-170 Infancy Gospel of James
140-170 Infancy Gospel of Thomas
140-180 Gospel of Truth
150-160 Martyrdom of Polycarp
150-160 Justin Martyr
150-180 Excerpts of Theodotus
150-180 Heracleon
150-200 Ascension of Isaiah
150-200 Acts of Peter
150-200 Acts of John
150-200 Acts of Paul
150-200 Acts of Andrew
150-225 Acts of Peter and the Twelve
150-225 Book of Thomas the Contender
150-250 Fifth and Sixth Books of Esra
150-300 Authoritative Teaching
150-300 Coptic Apocalypse of Paul
150-300 Discourse on the Eighth and Ninth
150-300 Melchizedek
150-400 Acts of Pilate
150-400 Anti-Marcionite Prologues
160-170 Tatian's Address to the Greeks
160-180 Claudius Apollinaris
160-180 Apelles
160-180 Julius Cassianus
160-250 Octavius of Minucius Felix
161-180 Acts of Carpus
165-175 Melito of Sardis
165-175 Hegesippus
165-175 Dionysius of Corinth
165-175 Lucian of Samosata
167 Marcus Aurelius
170-175 Diatessaron
170-200 Dura-Europos Gospel Harmony
170-200 Muratorian Canon
170-200 Treatise on the Resurrection
170-220 Letter of Peter to Philip
175-180 Athenagoras of Athens
175-185 Irenaeus of Lyons
175-185 Rhodon
175-185 Theophilus of Caesarea
175-190 Galen
178 Celsus
178 Letter from Vienna and Lyons
180 Passion of the Scillitan Martyrs
180-185 Theophilus of Antioch
180-185 Acts of Apollonius
180-220 Bardesanes
180-220 Kerygmata Petrou
180-230 Hippolytus of Rome
180-250 1st Apocalypse of James
180-250 Gospel of Philip
182-202 Clement of Alexandria
185-195 Maximus of Jerusalem
185-195 Polycrates of Ephesus
188-217 Talmud
189-199 Victor I
190-210 Pantaenus
193 Anonymous Anti-Montanist
193-216 Inscription of Abercius
197-220 Tertullian
200-210 Serapion of Antioch
200-210 Apollonius
200-220 Caius
200-220 Philostratus
200-225 Acts of Thomas
200-250 Didascalia
200-250 Books of Jeu
200-300 Pistis Sophia
200-300 Coptic Apocalypse of Peter
203 Acts of Perpetua and Felicitas
203-250 Origen
jne.

Tämä kirjoitusten määrä on täysin ainutlaatuista missään muussa antiikin ajan tai varhaisemmassa historiassa tai jopa näihin päiviin saakka. Joukossa on monenlaisia kirjoituksia, harhojakin, mutta kaikki yllä mainitut kirjoitukset syntyivät Jeesuksen Kristuksen elämän vuoksi. Aikaisemmissa osissa on käyty lävitse Uuden testamentin kirjoitusten leviämistä ja valtavaa määrää kopioita, joita näistä on meille asti säilynyt. Kirjoitusten määrä, joka alkoi tuolloin, ei ole laantunut. Raamattu on maailman levinnein kirja. Jeesuksesta kirjoitetaan jatkuvasti suuri määrä kirjoja vuosittain.

Sen lisäksi, että Jeesuksen elämä aiheutti paljon kirjoituksia, myös uuden testamentin kirjoituksia siteerattiin paljon. Vaikka meille ei olisi säilynyt yhtään käsikirjoitusta Uuden testamentin kirjoista, voitaisiin uusi testamentti rakentaa pelkästään ensimmäisten vuosisatojen kirjeiden siteerausten pohjalta. Tiedossamme on yli 35 000 siteerausta uuden testamentin teksteistä pelkästään ennen vuotta 350 jKr ja kun mukaan otetaan vain seitsemän henkilön meidän aikaamme asti säilyneet kirjoitukset: Justinos marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168), Irenaueus (n. 130–202), Klemens Aleksandrialainen (n. 150 – n. 211/216), Origenes (n. 185–254) , Tertullianus (n. 155 - 230), Hippolytos (n. 170–235) ja Eusebios (n.275-339).



Tästä köyhästä puusepästä on säilynyt meidän päiviimme saakka merkittävästi enemmän kirjoituksia kuin kenestäkään aikansa suurmiehestä. Näinkin Jumala osoitti, että Jeesus Nasaretilainen ei ollut pelkästään ihminen. "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet." (Joh.1:18). Jeesus Nasaretilainen oli Jeesus Kristus, joka toi meille armon ja totuuden (Joh.1:17) ja "kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä." (Room.5:8) osoittaen näin Jumalan rakkauden meitä kohtaan.
Uuden testamentin kirjoitukset kirjoitettiin kirjojen muotoon varsin nopeasti verrattuna siihen miten Jeesuksen aikaan yleensä tehtiin. Elämme informaatioyhteiskunnassa, jossa kaikki asiat dokumentoidaan välittömästi ja pystytään jakamaan ympäri maailmaa jopa valonnopeudella. Näin ei kuitenkaan ollut antiikin aikana. Itseasiassa kirja keksittiin vasta Jeesuksen ajan ja ensimmäiset kirjat olivat koodekseja, jotka olivat käsin kirjoitettuja. Lisäksi siihen saakka oli annettu suuri arvo ulkoaopetetuille perinnäistiedolle, joka pystyttiin jakamaan kaikille kun lukutaito oli harvinainen.

Tämän vuoksi useat tapahtumat liikkuivat ensin suullisina kertomuksina ennen niiden kirjoittamista ylös joskus hyvinkin kauan itse tapahtuman jälkeen. Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta kertovien evankeliumien kirjoittaminen tapahtui hyvin nopeasti antiikin ajan yleiseen käytäntöihin verrattuna Lisäksi ne kirjoitettiin aikahaarukassa, jolloin itse Jeesuksen silminnäkijöiden oli mahdollista olla elossa.

Kun Jeesus antoi apostoleille lähetyskäskyn, evankeliumin sana alkoi leviämään nopeasti. Lähetystyön perustalta perustettiin monia seurakuntia, jotka kopioivat toisilleen saatuja paimenkirjeitä mm. Paavalin ja Pietarin kirjeitä. Lisäksi evankeliumeja ja muita kirjeitä kopioitiin toisille luettavaksi merkittäviä määriä. Itse asiassa kopioita UT:sta ja sen kirjeistä on ylivoimainen määrä verrattuna mihin tahansa kyseisen ajan kirjoihin.

Asia selviää parhaiten vertailemalla meille asti säilyneitä kopioita, niiden lukumääriä ja milloin kyseinen kopio on tehty suhteessa alkuperäiseen kirjoitukseen. Alla olevassa taulukossa esitetään kirja, milloin kirjoitettu, aikaisimmat kopiot, ero kopion ja kirjoitusten välillä ja kopioiden lukumäärä.
Mitä pienempi aika ero (time gap) itse kirjoitusten ja meille asti selvinneiden kopioiden välillä, sitä luotettavampi kopio on.
Mitä enemmän kopioita (no of copies) meille asti on säilynyt, sitä luotettavampi koko kirja on.



Huomaamme, että UT on ylivoimaisesti kopioiduin kirja mitä ihmiskunnan historia tuolta ja sitä vanhemmalta ajalta tuntee. Uuden Testamentin kirjoituksista on säilynyt sekä ylivoimaisesti eniten lukumääräisesti ja lisäksi ne ovat ylivoimaisesti lähimpänä itse kirjojen kirjoitushetkeä kuin mikään muu antiikin ajan tai vanhempi kirja. Voidaankin päätellä, että jos joku epäilee Uuden Testamentin kirjoituksien olemassaoloa tai sitä,e ttä ne eivät olisi säilyneet sellaisena kuin ne on kirjoitettu, silloin hänen pitää epäillä koko antiikin aikaa ja sitä vanhempaa ihmiskunnan historiaa, joka käsittää mm Egyptin, Rooman valtakunnan ja sen keisarit, Etruskit, Inkat, jne,

Sir Frederick Kenyon oli British Museumin johtaja ja pääkirjastonhoitaja. British Museum on koko maailman suurimpia ja merkittävimpiä ihmiskunnan historian ja kulttuurin museoita.
Kenyon kertoo, että "Missään muussa klassisten kirjoitusten osalla aikaero varsinaisen tekstin kirjoittamisen ja varhaisimman meille asti säilyneen käsikirjoituksen välillä ei ole niin lyhyt kuin UT:n kohdalla. Esimerkiksi uskomme, että meillä tiedämme Sofokleen näytelmät, mutta itse asiassa aikaisin meille säilynyt käsikirjoitus on 1400 vuotta Sofokleen kuoleman jälkeen.." (Kenyon, Handbook to the Textual Critisism of New Testament, v.1901, s.4)
Kenyon vakuuttaa kirjassaan "Raamattu ja arkeologia" seuraavaa "Väliaika itse UT:n kirjoitusten ja meille säilyneiden käsikirjoitusten välillä on niin lyhyt, että mitään epäilystä ei jää sille, että UT:n kirjat ovat säilyneet meille saakka niin kuin ne on kirjoitettu. UT:n kirjojen sekä autenttisuus että yhtenäisyys voidaan katsoa lopullisesti todistetuksi" (Kenyon, The Bible and Archeology, v.1940, s.288).

Voimme vain todeta, että Jumala on vakuuttanut meidät myös tällä tavalla siitä, että Raamattu on luotettava. Se, että Raamattu on luotettava ei ole kuitenkaan oleellisin asia, vaan se, että se kertoo luotettavasta Jumalasta, joka on ihmisen puolella. Sen vuoksi kukaan, joka haluaa tutkia Raamattua löytääkseen sen kautta yhteyden ainoaan, elävään Jumalaan, ei käytä aikaansa turhaan. Sen vuoksi kukaan, joka haluaa yhteyden Raamatun Jumalaan, ei haro tyhjää, vaan etsii elämän arvokkainta asiaa.
Toiset sanovat, että Raamattu on Jumalan sanaa, toiset sanovat, että se on vain ihmisten kirjoittama kirja. Alla oleva teksti kertoo Uuden Testamentin (UT) synnystä ja siitä miksi kannattaa etsiä sen päähenkilöä, Jeesusta Kristusta omaan elämäänsä.

Uuden Testamentin synty
Joillekin voi tulla mieleen, että pitäisi selvittää miten Raamattu ja Uusi Testamentti on syntynyt. Onko se kirjoitettu luotettavasti ja luotettavien henkilöiden taholta? Ensiksi Raamattu kertoo joko siitä mitä on tapahtunut Jumalan ja ihmisen välillä tai siitä mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Tässä mielessä Raamattu on historiankirja - näin on tapahtunut. Monet uskontojen teokset kertovat kauniilta kuulostavilta periaatteista, Raamattu on käytäntöä. Raamatun kirjoittajat kirjoittivat tapahtunutta elämää.

Voiko Jumala puhua?
Jumala on itse asiassa Mestari puhuja, paljon kykenevämpi kuin mitä me ihmiset. Sanallaan Hän loi taivaat ja maat. "Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä" (Joh.1:3). Yritäpä luoda itse jotakin sanallasi. Raamatun kirjojen osalta Jumala on sanelija, ihminen on kirjuri. "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen..." (2:Tim.3:16) Jeesus itse sanoi, että "minun sanani eivät koskaan katoa" (Matt.24:35). Raamattua lukiessa ihminen voi pyytää apua ymmärtämiseen itse tekstin sanelijalta, Jumalalta, joka Pyhän Hnekensä kautta voi avata tarkasti sanaansa mitä Hän on sitä sanellessaan tarkoittanut.

Miksi Raamattu?
Jos Jumalalla on jotakin sanottavaa, miksi Hän ei haluaisi tallettaa sanottavaansa kirjaan, jota on helppo jakaa ja kopioida. Saman kertominen jokaiselle ihmiselle erikseen ei kuulosta kovin järkevältä monessakaan suhteessa. Kun lisäksi Jumala päättää tallettaa omat sanomansa yksiin kansiin, Hän voi monilla ihmeillä ja merkeillä todentaa, että juuri tämä kirja sisältää elävän Jumalan sanoman.

Milloin Raamatun kirjat kirjoitettiin?
Raamatun kirjat kirjoitettiin kaikki ennen v. 100 jKr. Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesuksen aikalaiset ja silminnäkijät ovat voineet kirjoittaa UT:n kirjat.

Raamatun kirjoittajat
UT:n kirjoittajat olivat kaikki henkilöitä, jotka näkivät Jeesuksen. Paavali on näki Jeesuksen muista poiketen vasta Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. Jeesus ilmestyi Paavalille, Paavali ja matkatoverit kaatuivat maahan ja he kaikki kuulivat saman äänen, mutta vain Paavali näki. "Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään" UT:n kirjoittajista Matteus, Johannes ja Pietari olivat Jeesuksen 12 opetuslapsen, apostolin joukossa.
Evankeliumeista 3 oli apostolien kirjoittamia. Jos perusteluja haetaan, otetaan esiin ensiksi se, että aikalaiset ne sellaisiksi hyväksyivät. Lisäksi itse teksteistä käy ilmi, että kyseiset henkilöt ne kirjoittivat. Esim. Joh.21:24 "Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut"

UT:n kokonaisuuden muodostuminen eli kaanon
UT:n kirjojen kokelma oli vakiintunut jo vuoteen 140 jKr mennessä. Sen jälkeen ei enää uusia kirjoja tullut mukaan seurakunnissa käytännössä hyväksyttyyn kokoelmaan eli kaanoniin. Itse kirjojen sisältö on pysynyt sellaisena kuin ne olivat kirjoitettaessa. Jotkut ovat pyrkineet väittämään toista, mutta näitä väitteitä on lähes mahdoton saada pitämään. Saahan sitä väittää, mutta todeksi perusteleminen on eri asia.

UT:n kirjojen kopiot
UT:n kirjoja alettiin kopioita sen vuoksi, että niitä saataisiin lähetettyä toisille seurakunnille luettavaksi. Tämän vuoksi UT:n kirjoista onkin jäänyt vertaansa vailla oleva määrä kopioita. Nämä kopiot vastaavat toisiaan. Tämä jo itsessään osoittaa sen, että vääristynyttä oppia ei ole päässyt Uuden Testamentin sivuille.

Pystyttiinkö Raamattu väärentämään?
UT:n kaikki kirjeet ovat kirjoitettu niin aikaisin (ennen v. 100jKr), että Jeesuksen silminnäkijöiden oli mahdollista olla silloin elossa. Tämä tarkoittaa sitä, että on hyvin mahdollista, että silminnäkijät ovat itse kirjoittaneet kirjeensä minkä myös itse UT:n kirjeiden sanamuodot kertovat esim. "Me saimme katsella hänen kirkkauttaan" (Joh.1:14 ja "olimme omin silmin saaneet nähdä hänen jumalallisen suuruutensa" (2.Piet.1:16). Toisekseen tämä tarkoittaa sitä, että useisiin perustettuihin seurakuntiin ei voinut järjestelmällisesti päästä jokin harhaoppi sisään. Miksi? Siksi koska eläneet apostolit, silminnäkijät ja ne, joille oli jo opetettu tarkka tieto Jeesuksesta eivät kaikki olisi missään tapauksessa harhaa hyväksyneet.

Miksi nähdä vaivaa tutustua Raamattuun?
Jeesuksella on kaikki se mitä ihminen tarvitsee. Hänellä on ikuisen elämän sanat (Joh.6:68), Hänellä on valta yli sairauksien, luonnonvoimien, demonien ja jopa yli kuoleman, Hän haluaa vastata jokaiseen rukoukseen (Joh.14:13-14), Hän on elämämme kaipauksen vastaus. Mutta ennenkaikkea Hän on syntiemme sovitus. Hän haluaa, että sinä tulisit Hänen luokseen, jotta Hän voisi antaa näitä lahjojaan. Miksi olla käyttämättä tällaista tilaisuutta hyväksi?
Jeesuksen ylösnousemusta on todella hyvä tarkastella lähemmin. On monia, jotka ovat oikeasti lähteneet sitä kumoamaan, mutta ovatkin tulleet tässä prosessissa uskoon. Ylösnousemuksen kumoaminen ei olekaan niiin yksinkertaista kuin voisi luulla.

Aloitetaanpa käymään kohtia lävitse.
1) Tyhjä hauta
Tiesitkö, että kaikki antiikin ajan lähteet myöntävät, että Jeesuksen hauta oli tyhjä. Kukaan aikalaisista ei lähde kieltämään sitä.

2) Raamattu kertoo, että tyhjän haudan ensimmäiset todistajat olivat naisia
Tuohon aikaan juutalaiset eivät pitäneet naisten todistusta lainvoimaisena. Jos joku olisi halunnut luoda tyhjästä tarinan, hän ei olisi missään tapauksessa sijoittanut kertomukseensa todistajiksi naisia ja siten tuhonnut todistuksen lainvoimaisuutta tuona ajankohtana. Jos tarina olisi kuvitteellinen, siihen olisi sijoitettu todistajiksi miehet.

3) Apostolit kuolivat lähes kaikki todistaessaan tyhjästä haudasta.
11 apostolia kahdestatoista kuoli marttyyrikuoleman ja on todella mahdotonta ajatella, että he kaikki olisivat halunneet julistaa valhetta saaden siitä tyhjät taskut. Kukaan ei mene kuolemaan tietäen kuolevansa valheen vuoksi.

4) Yli 500 henkilöä kohtasi ylösnousseen Jeesuksen
Näiden todistajien joukossa oli mukana myös skeptikkoja. Nämä skeptikot (esim. Paavali, Jaakob) muuttuivat radikaalisti kohdatessaan ylösnousseen Jeesuksen. Sekä Paavali että Jaakob olivat valmiita kuolemaan tässä todistustehtävässään.

5) Usko vastaan näkeminen
Monet terroristit ovat valmiita kuolemaan asiansa tähden. Kuitenkin he vain uskovat, että pääsevät taivaaseen kuollessaan. Toisin oli apostolien laita, he näkivät ylössnousseen Jeesuksen, he koskivat ylössnousseeseen Jeesukseen, he kuulivat ylösnoussutta Jeesusta.

6) Mikä tuomio tulisi oikeudessa Jeesuksen hauta on tyhjä tapauksesta?
Sir Lionel Luckhoo, joka on maailman menestyksellisin lakimies (mm. 245 putkeen voitettua murhaoikeudenkäyntiä) Guinnesin ennätystenkirjan mukaan, tutustui Jeesuksen ylösnousemuksen todistusaineistoon. Tutustuttuaan asiaan vuoden ajan hän lausui "Sanon yksiselitteisesti , että todistusaineisto Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta on niin ylitsevuotava, että se vakuuttaa todistuksellaan niin ettei jää absoluuttisesti mitään epäilemistä.".

7) Jeesuksen ylösnousemuksesta valehtelu ei olisi ollut kenenkään etu
Roomalaiset saivat siitä päänsärkyä ja lopulta joutuivat antautumaan kristinuskon edessä.
Apostolit olisivat turhaan raataneet ja tuleet tapetuiksi, jos Jeesus ei olisi ylösnnoussut.
Alkukristityistä olisi turhaan mennyt tapettaviksi tuhansittain, jos Jeesus ei olisi ylösnnoussut.
Varsinkin juutalaisille koko ylösnousemus oli tuska ja tappio.

Monet ovat sitä mieltä, että Jeesuksen ylösnousemus on antiikin ajan historian perustelluin tapahtuma. Joka tapauksessa se antaa niin paljon perusteita, että jokaisen kannattaa lähteä etsimään tätä ylösnoussutta Jeesusta, koska Hänellä on ikuisen elämän sanat (Joh.6:68). Tämä Jeesus haluaa tulla sinunkin elämään antamaan sinulle täyteläisen elämän, joka kestää kuoleman tuolle puolelle.

Jeesus sanoo: "Tule!" Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä. (Ilm.22:17)
"Viimeisin laskelma galaksien määrästä perustuu Hubblen vuonna 2004 ottamaan HUDF-kuvaan. Kuva on suuruudeltaan kymmenesosa täydenkuun läpimitasta eli noin 13,5 miljoonasosa koko taivaasta. Kuvassa havaittiin noin 10 000 galaksia. Kun tämä lukumäärä kerrotaan koko taivaan pinta-alalla eli 13,5 miljoonalla, saadaan aikaisempaa tarkempi luku, noin 135 miljardia galaksia. Tämäkin luku on vain arvio, mutta se antaa paljon tarkemmin suuntaa kuin aikaisemmat arviot."
http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2004/07/text/

"Galaksien koko vaihtelee tuhansista satoihin tuhansiin valovuosiin ja niiden tähtien määrä miljoonista biljooniin"

Eli yhteensä tähtien määrä maailmankaikkeudessa noin miljoona tai biljoona * 135 miljardia galaksia. Eli numeroina 1 000 000 tai 1 000 000 000 000 * 135 000 000 000 = 135 000 000 000 000 000 - 135 000 000 000 000 000 000 000 tähteä. Suomeksi 135 000 biljoonaa - 135 000 triljoonaa tähteä, jossa yhden tähden voidaan ajatella olevan jotakuinkin kuin aurinko.

Sanoisin omana mielipiteenä sen, että Jumala osoittaa näin suuruutensa meitä kohtaan. Hän on suuri, me olemme pieniä. Jos avaruudessa olisi muutama hassu planeetta, saattaisimme kysyä, että eikö Jumala pysty parempaan. Oikeaa syytä tämänkokoiseen maailmankaikkeuteen ei ole annettu, mutta ylläoleva voi olla osasyy.

Seuraavassa mielenkiintoinen vinkki tiedosta siitä kuka nämä galaksit loi: "Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä...Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä. Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan..." Joh.1

Mutta osa otti hänet vastaan, joka on kaikki galaksitkin luonut. Mitä heille tapahtui?
"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen" joh.1:12
Heistä tuli itse Jumalan lapsia, jotka perivät Jumalan valtakunnan.
On vuosi 1986 ja luen kaverini kanssa miehestä, jolla on kummallista vetovoimaa.
Hän käyttää valtaa, valtaa yli sairauden, valtaa yli
luonnonvoimien, valtaa yli demonien ja lopuksi valtaa yli kuoleman.
Kuka on tämä mies?

Ihmiset eivät ottaneet häntä vastaan ja lopulta hänet tapettiin. Mutta se ei auttanut, Hän oli voimakkaampi, kuolema ei voinut pitää häntä otteessaan! Hän tuli takaisin, nousi kuolleista.
Kuka on tämä mies, joka ei pysy kuolleena? Tästä miehestä halusin yht'äkkiä ottaa selvää.

Hän osoittaa rakkautta. Hän ei tullut itseään varten, Hän tuli auttamaan. Hän tuli johtamaan ihmisen Jumalan luokse. Syntien sovitus, Hän pystyi siihen! Se on jotain sellaista, joka ei heti avaudu. Kadotettu saa Häneltä toivon.
Kuka on tämä mies? Hänen nimensä tiedämme, mutta tiedämmekö kuka Hän oikeasti on? Yht'äkkiä haluan tietää.

Hän kutsuu luokseen. Hän haluaa johdattaa ikuiseen kirkkauteen. Hän haluaa antaa meille Jumalallisen voiman, antaa jotain uutta. Mitä se on? Hän kutsuu tällaista syntistä, Hän antaa mahdollisuuden. Yht'äkkiä haluan tietää, haluan mennä tämän miehen luokse. Yksinkertainen raamattupiiri kaverini kanssa ja itse Jumala alkaa puhumaan sanansa kautta, osoittamaan kuka Jeesus Kristus on, joka haluaa olla Herrani. Tästä alkaa uusi tie Jeesuksen kanssa, annan Hänelle elämäni.

Hän on kuningasten Kuningas. Hän on Jumala katseltavanamme, keskellämme. Tulevina vuosina tämä mies osoittaa voimansa elämässäni. Mutta vain jos haluan antautua hänelle. Välillä huomaan eläväni kauempana, maailmaa katsellen. Kun palaan lähemmäksi Häntä, Hän avaa mahdollisuuksiansa ja niin tämän maailman rajoitukset rikkoutuvat. Jumalan mahdollisuudet avautuvat. Hän rikkoo ne rajat, jotka maailma uskottelee meillä olevan. Hän murtaa rajat rakastamiseen, Hän murtaa rajat elämiseen, ollen itse elämän lähde.

Nyt vuonna 2009 istun nuorten tilaisuudessa, jossa 97-vuotias julistaa tästä Miehestä, joka on täynnä armoa ja totuutta. Vain tämä julistaja saa 500-päisen nuorisolauman hiljaiseksi ja osoittaa mitä on Jumalan, Pyhän Hengen voima. Julistajassa itsessään ei ole enää jäljellä mitään muuta kuin luut ja nahka ja raihnaisuuus, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.

Tänäkin vuonna näen ja kuulen usein miten Jeesus Kristus vapauttaa ihmeellisesti milloin mistäkin synnin orjuudesta, huumeiden, alkoholin, väkivallan, seksin tai mammonan orjuudessa olevia vapauteen. Minutkin. Klisee onkin totta: Jeesus pelastaa, ei vain ajallisesti synnin orjuudesta vaan ikuisesti, synnin tuomiosta.

Yht'äkkiä haluan antautua tälle miehelle yhä kokonaisvaltaisemmin. Tämä mies, joka on osoittanut sanansa pitävän, on osoittanut käytännössä olevan juuri sellainen, josta Johanneksen evankeliumi ja koko Raamattu kertoo. Haluan tuntea Hänet paremmin, haluan elää Hänen kanssaan, joka jostain syystä haluaa elää minun kanssani.

Tämä mies on Herra Jeesus Kristus, elävä ja väkevä Jumala keskellämme. Silti sydämessään nöyrä ja hiljainen ja täynnä armoa.
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Apt.16:31

Video taivaaseen pääsemisestäKeskiviikko 07.10.2009 23:53

Tein videon siitä miten päästä taivaaseen.
Lyhyt versio: Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.

Tie taivaaseen
Itse tultuani uskoon, en toki heti ollut mitenkään 100% varma siitä, että Jeesus Kristus on tosi Jumala ja Raamattu Jumalan sanaa. Sen olen havainnut, että mitä enemmän olen asioita (Raamattua, muita uskontoja, tiedettä, ihmisten elämää) tutkinut ja elänyt välillä huonommin Jeesusta seuraten, välillä paremmin, niin sitä varmempi olen siitä, että asia on juuri näin. Eli siitä, että Jeesus Kristus on se kuka Hän väitti olevansa ja on Jumalan Poika, sovitti meidän kaikkien synnit, haluaa ottaa jokaisen vastaan, joka Hänen luoksensa tulee ja tulee olemaan kerran kaikkien tuomarina viimeisellä tuomiolla.

Jumalallahan on toki on taidot ja kyvyt vakuuttaa ihminen olemassaolostaan. Ja tämä on luvattukin kaikille, jotka haluavat etsiä kokosydämestään Jumalaa. Eräs erityinen todistus on, joka uudestisyntyneelle uskovalle annetaan ja se on se, että hänelle annetaan Pyhä Henki, joka on itse Jumala. Pyhä Henki itse todistaa uskovassa Jeesuksesta ja myös sen, että tämä on päässyt Jumalan lapseksi.

"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. Joh.15:26"
Ensiksi Jumala on asettanut meidät tilanteeseen, jossa Jumalan etsimiselle tulee motiivi. Tämä motiivi on se, että meille on annettu elintilamme ja elämämme pituuden rajat. Se kuka haluaa kuulla sisimpäämme asetettua halua elää ikuisesti, ymmärtää, että vain Jumala voi antaa tällaisen ikuisen elämän.
Apt. 17:26-27 hän on säätänyt niille määräajat ja asuma-alueiden rajat, jotta ihmiset etsisivät Jumalaa ja kenties hapuillen löytäisivät hänet. "Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä"

Jumalaahan saa etsiä ihan miten haluaa, mutta elävä Jumala löytyy vain siten kuin Hän haluaa antaa itsensä löydettävän. Kun ihminen halusi lähteä omille teilleen Jumalan luota, ei Jumala löydy jatkamalla omia teitä pitkin eteenpäin. Jumala löytyy aivan muusta suunnasta. Ihmisen omat tiet sisältävät synnin tekemisen, joka erottaa Jumalasta. Vain kääntymällä tästä kokosydämisesti Jumalan puoleen, voi löytää Jumalan. Kääntyminen tarkoittaa sitä, että tunnustaa synnin synniksi ja kääntyy valitsemaan Jumalan synnin sijaan.

5.Moos.4:39 ... te sitten etsitte Herraa, Jumalaanne, ja myös löydätte hänet, kun vain käännytte hänen puoleensa vilpittömästi ja koko sydämestänne.

Miksi sitten Jumala ei löydy helpommalla?
Synnin vuoksi ihminen aluksi karkoitettiin, synnin vuoksi Jumalan oma poika tuli maailmaan sovittamaan sen. Kun ihmisen on vastaanottanut lahjaksi syntien sovituksen, yhteys Jumalaa palaa. Synti erottaa Jumalasta, joten ilman sen hoitamista ei Jumalaa yksinkertaisesti löydy. Mutta kun se hoidetaan, alkaa Jumalakin löytymään. Synnin ongelmaa ei voi ohittaa Jumalan löytämisessä. Jos voi, löytyy joku muu jumala, ja näitä jumaliahan on paljonkin tarjolla, mutta tällöin ei puhuta elävästä, oikeasta, todellisesta Jumalasta.

Uskon Raamattuun Jumalan sanana. Tämä sana kertoo paljon asioista, jotka ovat meidän luonnollisille aisteillemme tavoittamattomia. Nämä meille itsessämme tavoittamattomat asiat kuten henkimaailma, Jumala, taivas jne sisältävät myös paljon elementtejä, joista me emme saa tietoa jos sitä ei Jumala meille ilmoita. Näiden seikkojen vuoksi tiettyyn osaan Raamattua (tai jopa kokonaan) tarvitaan itsensä Jumalan antamaa valaisua siitä mitä kukin kohta merkitsee. Sitä, että Hän avaa tekstiänsä meille.

Jumala kutsuu jokaista ja avaa tiettyjä asioita. Jos ihminen ottaa tätä valaisua vastaan, Jumala avaa lisää kunnes ihminen on sillä paikalla, että on valmis pohtimaan ottaa itse Jumalan vastaan omaan sydämeensä. Jumalan, joka ilmaisi itsensä Jeesuksessa Kristuksessa.

Tiede on hyvä, kunhan siitä ei tehdä uskontoa.