IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Pelit
Perustettu
11.10.2005
Tilastot
Käyntejä: 1 007 (1.7.2008 alkaen)
Koko
2 jäsentä
Poikia: 2 (100 %)
Keski-ikä
23,6 vuotta
Otos: 1 jäsen
Poikien keski-ikä: 23,6 vuotta

Jäsenet (2)

The_soulcollctrgunsnroses
« Uudemmat - Vanhemmat »
Olen pelejä sivunnut joissakin elokuva-arvosteluissani, mutta tekee mieli avautua vielä tässäkin muodossa kun tuli nyt halloween-alesta tuo uusin tekele ostettua. 50€ oli hieman liian suolanen hinta arvostelujen lukemisen jälkeen, joten odottelin rauhassa, että hinta putoaa siedettävälle tasolle.

Kaikki leffat ja pelit (viimeisintä AvP-leffaa lukuun ottamatta kun ei ole vielä tarpeeksi halpa) löytyvät kokoelmista joten pakko se oli tämäkin sitten katsastaa. Tässä arvostelun aluksi mainitsen epä-ammattimaiseen arvostelutyyliin, että en ole pelannut peliä vielä Alienilla loppuun enkä Predatorin kamppanjaa edes alottanut, mutta sen verran olen jo nähnyt että tunnen tämän arvostelun olevan vapaa syntymään.

Aloitetaan pelin ehdottomasti hyvistä puolista, sillä niitä on valitettavan vähän. Peli näyttää ensinnäkin upealta ja ammattilaisten tekemänä se voisi heittämällä olla paras AvP ikinä. Tunnelma on paikotellen verrattavissa jopa ensimmäiseen AvP:n (1999) ja erityisesti Marinen kamppanjan alkupuolisko lupailee todella paljon. Pimeät käytävät, liikkeentunnistimen naputus ja siihen ilmestyvä kohde luovat mukavan hyytävän tunnelman. Pidin ehdottomasti myös realismista alieneita vastaan taistellessa, sillä ne haavoittuvat edelleen vastaavalla tavalla kuin aiemmissa peleissä, mutta kestävät paljon enemmän osumia. Pääosumat tietenkin tappavat ne nopeiten, mutta jalkoihin ammuttaessa ne jatkavat tuttuun tyyliin ryömimällä. Alieneita on huomattavasti vähemmän kuin aiemmissa peleissä, mutta niiden vaarallisuutta on nostettu entisestään ja sen vuoksi peli muistuttaakin enemmän pelisarjan ensimmäistä osaa, jossa kuolema saattoi tulla todella yllättäen. Animointi pelissä toimii tyylikkäästi ja Alienille sekä Predatorille on luotu useita erilaisia "FINISH HIM" tyylejä tappaa vihollinen. Näihin voi Marinella tosin tutustua vain uhrin roolissa, johon taas päädytään helpoiten machoilemalla käymällä lyöden Alienin/Predatorin kimppuun. Yksi lyönti riittää harhauttamaan alienia hetkeksi, jonka aikana ehtii taaksepäin juosten lataamaan aseen, mutta käsirysy alienin kanssa johtaa välittömästi yllä mainittuun teloitukseen. Hyvistä puolista jäljellä onkin enää Charles Bishop Weyland, jonka Lance Henriksen on itse äänittänyt.

Sitten sitä paskaa! Yllämainitun perusteella voisi luulla, että kyseessä on hyväkin peli, mutta unohdettakoon se kokonaan, sillä kyseessä on AvP elokuviin verrattava juosten kustu, viimeistelemätön, amatöörimäinen typeryys. Marinen osuus vaikutti alussa vielä hyvältä, mutta ensimmäinen suuri miinus, mitä en voinut millään uskoa oli, että MERIJALKAVÄEN SOTILAS EI OSAA KYYKISTYÄ. Kyseessä on täysin perus-toiminto, joka on ollut varmasti jokaisessa FPS-pelissä n. 20 vuoden ajan. Pelisarjasta pitävänä tahdoin kuitenkin sivuuttaa tämän naurettavuuden ja ajattelin ettei sille toiminnolle välttämättä sitten ole tarvetta kunnes vastaan tulivat taistelu-androidit. RageQuit oli erittäin lähellä ensimmäisen supersotilaan saapuessa ja kyykistyesä laatikkokasan taakse suojaan. Siinä tämä "Rookie" nyt seisoi taistelukentällä selkä suorana koittaen jotenkin ampua raajoja irti siltä maitomieheltä. Marinen osuus oli kokonaisuutena aika perinteinen putkijuoksu, jonka aikana kohdattiin 3 entistä upeampaa Praetorian-alienia ja yksi Predator. Lopetus sijoittui vastaavanlaiseen temppeliin, joka oli ensimmäisessä AvP-elokuvassa, mutta tässä vaiheessa homma hajosi käsiin. Omasta mielestäni seurasin pelin yksinkertaista tarinaa huolella, mutta en ymmärrä kuinka pääpahiksen putoaminen laavaan sai koko temppelin romahtamaan ja mistä seurasi tällä kertaa tuo lähes jokaisen elokuvan/pelin päättävä ydinräjähdys? Kysympähän vaan.

Sitten Alien-paskaa! Marinen osuus oli loppujen lopuksi pettymys, mutta Alienin tarinaa alotellessa alkoi näyttää siltä, että se oli myös pelin parasta antia. Alienin ainoaksi hyväksi puoleksi jää nämä tyylikkäät tapot, joita voi suorittaa kunhan paikalla ei ole muita vihulaisia. Marinen kyykistymisongelman jälkeen alkoi melkein itkettämään kun ALIEN EI PUOLESTAAN OSANNUT SEISTÄ. Itselläni alkoi ainakin särkemään päätä tämä facehugger-perspektiivistä tirkistely. En ymmärrä, mitä vikaa oli ensimmäisen AvP:n alienin liikkumisessa? Useissa arvosteluissa sitä sanottiin vaikeaksi, mutta kuinka Eteen, Taakse, Vasemmalle, Oikealle, Kyykky/seinäkiipeily ja Hyppy saattoi olla joillekin niin mahdoton yhdistelmä (6 nappia, yhdellä kädellä pelattavissa ja ainoastaan keskisormea tarvitsi välillä liikauttaa). Tuolloin Alien oli vielä taitolaji jossa monet pelaajat olivat hetken harjoittelun jälkeen melkoisia virtuooseja. Omasta mielestäni Alienin hahmo pilattiin jo AvP 2:ssa, sillä pitkien hyppyjen suorittaminen ei onnistunut enää ilman järjetöntä karjaisua, jolloin hiiviskely-strategian sai unohtaa. Tasaiseen tahtiin taso on siis vain huonontunut ja tällä kertaa Alien ei osaa mennä edes ilmastointikanavan reiästä ilman erillistä napin painallusta. Uhrin pään lävistäminen pikkuleuoilla ei enää onnistu hiiren ykköspainikkeesta (loogisin ratkaisu) vaan teko täytyy suorittaa E:tä painamalla. Pieni plussa Alienin liikkeissä on kun pääsee yksinään harhailevan Marinen kimppuun. Hännällä ei voi enää tappaa samalla tavalla kuin kahdessa edellisessä pelissä, mutta sillä voi viedä sotilaalta jalat alta, jonka jälkeen voi käydä suorittamassa tämän tyylikkään viimeistelyn. Huono puoli on siinä, että jos etäisyys menee liian pienekis, aloittaa Alien välittömästi ns. Asterix-lyönnin valmistelun, jonka esityö on niin hidas, että Marine ehtii hyvin soittaa apujoukot paikalle. Monesti tuo hitaasti suoritettava lyönti menee myös kokonaan ohi tai on niin tehoton, että seurauksena on nolo äkkikuolema. Alienissa on paljon potentiaalia pelihahmona, mutta sen toteutus on yksinkertaisesti niin surkea, että pelaaminen päättyy puolen tunnin välein vitutuksen rauhoitteluun. Alienilla on myös pakottava tarve tarttua aina seiniin vaikka pelaaja ei sitä haluaisikaan. Tämän takia seiniin tarttumiseen tarkoitettu nappi onkin lähinnä käytössä vain niistä irrottautuessa, joka ei tosin kapeassa käytävässä onnistu, sillä Alien hyppääkin siihen vastapuoleiseen seinään. Yllätyshyökkäykset pudottautumalla jonkun taakse voi siis unohtaa tyystin. Myös niiden ykkösestä (tai kakkosesta) tuttujen pitkien loikkien suorittaminen ei onnistu enää ollenkaan. Alien osaa nyt hypätä vain seinästä seinään tai jos seinää ei ole niin typerän näköisesti suoraa ylöspäin. Ulkotilassa luulin pääseväni tekemään tyylikkään hyökkäyksen kiipeämällä puun latvaan ja ponkaisemalla sieltä kaukana olevan Marinen kimppuun, mutta turhaan, sillä kohde ja maanpinta olivat liian kaukana moisen hypyn suorittamiseen. Lisää paskaa oli tietokoneen ohjaamien Marineiden tekoäly, joka on nykypäivän mittapuulla lähes laittoman huono. Tarkemmin muistellen tekoäly oli 100% samalla tasolla kuin ensimmäisessä AvP:ssä:

"Saavuin ilmastointikanavan kautta huoneeseen, jossa oli 3 Marinea jotakuinkin kaikki selätysten toisiinsa nähden. Viimeistelin jokaisen tyylillä eikä kukaan huomannut mitään äänistä ja varjoista huolimatta. Pelasin saman kohdan toistamiseen ja jätin yhden henkiin, joka hetken pohdinnan jälkeen lähti liikkeelle ja käveli ruumiiden yli noteeraamatta niitä laisinkaan."

Tuollaisen tekoälyn kanssa pelatessa vuonna 2010 ilmestyneessä pelissä alkaa välittömästi tuntumaan siltä, että pelissä on joku "Only for Retards!!!" tarra kannessa. Alienin heikkouksista mainittakoon vielä tuo erillisen napin takaa löytyvä "Focus mode", jota täytyy painaa jos haluaa loikata hieman kauempaa ilmastointikanavaan suojaan tai jonkun kimppuun.

Kokonaisarvio on, että peli on todella suuri pettymys. Predatorin osuus on kuulemani mukaan yhdistelmä Marinea ja Alienia. Predator ei myöskään osaa kyykistyä ja hyppääminen korkealle vaatii myös tämän "Focus moden" ja silloinkin hyppääminen voi tapahtua vain ennalta pelin tekijöiden määrittelemiin pisteisiin, mikä on varmasti nettipelissä hienoa kun vastustaja oppii nuo paikat. Peli on kuin kiskoilla kulkemista, pelaajan perusvapaudet on riisuttu ja taitopelaamisen voi unohtaa. Pelin järjettömyyttä korostaa myös se, että sen takaa löytyy alkuperäisen ja parhaan AvP:n tehnyt pelitalo Rebellion. Lyökää itseänne!

Tämän pelaa vain kerran läpi jokaisella hahmolla ja sen jälkeen todennäköisesti peli poistuu koneelta tilaa viemästä.

Lisäys: No ilmeisesti Predatorin tarinan lopetus selittää tuon temppelin romahtamisen ja ydinräjähdyksen, mutta oli se siinä vaiheessa hieman WTF-elämys. Alienin osuuden läpäisin tänään ja kokemus oli aika "lame". Predatorin osuutta alotin ja huomatessani, että Predator ilmeisesti kuolee paikotellen jopa nopeammin kuin Alien, päätin pitää pienen vitutus-tauon.
« Uudemmat - Vanhemmat »