IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Pelit
Perustettu
1.4.2006
Tilastot
Käyntejä: 4 090 (1.7.2008 alkaen)
Koko
79 jäsentä
Tyttöjä: 2 (3 %)
Poikia: 77 (97 %)
Keski-ikä
33,8 vuotta
Otos: 55 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 30,5 vuotta
Poikien keski-ikä: 33,9 vuotta

Jäsenet (79)

Joo_naHilkku_MahmeTonyDieseltryfexhellssatan-Arasamon-Dm2_vilzuLekxaherkkozPyke_fear_91-leke-RevenceDumle-Dumle
« Uudemmat - Vanhemmat »

ArmandCrysis 2 Maximum EditionLuonut: ArmandMaanantai 25.03.2013 03:47

Peli: Crysis 2 Maximum Edition

Alusta: PC

Muut alustat: PS 3 ja Xbox 360

Julkaistu: 2011

Crysis 2 Maximum Edition on foorumeita silmäillessäni jakanut mielipiteitä puoleen jos toiseen. Toiset pitävät ja toiset taas suorastaan inhoavat. Edellinen osa ja sen itsenäinen lisäosa sijoittuivat trooppiselle saarelle ja moni jäi kaipaamaan tuota villimpää ympäristöä ja urbaani kaupunkimiljöö ei oikein iskenyt. No kieltämättä tiettyä samankaltaisuutta aina tulee haettua jatkokertomuksilta ja Crysis 2 ei anna ainakaan samaa ympäristökehystä kuin aikaisemmat osat. Vaan taipuu kaupunkiräiskyttelyiden genreen jättäen metsäsissit omiin oloihin. Tuntui ajoittain jopa siltä että kyseessä voisi olla ihan oma pelinsä ihan eri nimellä.

Samaa kumminkin on luvassa nanopuvun, avaruusörmyjen ja taktisten vaihtoehtojen muodossa. Tosin ensimmäisen pelin parissa taktisuus korostui laajempien kenttien muodossa. Tässä tapauksessa puolestaan seikkaillaan ikäänkuin pienoishiekkalaatikoissa jotka on ketjutettu putkeen siirtymävideoiden ja muiden "putkien" muodossa. No joka tapauksessa peli antaa ainakin kaksi taktista vaihtoehtoa. Voi joko puskea nopeaa suojamodi päällä ja leikkiä modernia viikinkiä tai hiippailla näkymättömänä ja "hitmanata" tielle sattuvat viholliset. Väliin hiippailin pitkiä osuuksia läpi tappamatta ketään naurettavan helposti. Kun puolestaan samaa kohtaa tappokoneena saattoi joutua hinkkaamaan ikävän pitkään.

Ensimmäisestä osasta tutut muukalaiset ovat vallanneet kotoisan turvallisen Ameriikkamme vapaudenpatasakaupungin ja myllänneet sen aika paskaan kuntoon. Lisäksi kaduilla jyllää paha viirusepidemia ja kaikki on muutenkin nihilistisen heikolla hapella. Kaupungin kadulla taistelee kolme osapuolta. Avaruusörmyjen lisäksi merijalkaväki kohkaa omiaan ja toisaalla eräänlainen palkka-armeija keittää omaa soppaansa. Pelaaja puolestaan on lähinnä omaa tietään kulkeva supersotilas jonka edessä kellistyy isompikin kaveri rodusta tai avaruuskansalaisuudesta huolimatta. Juonikuvio ei koskaan oikein kunnolla auennut minulle. Nimittäin sopassa on liikaa muuttuvia tekijöitä ja muutenkin raskassoutuiseen aiheeseen lisätyt lähes apocalyptiset superihmishöpinät tekivät tästä aika moisen sillisalaatin. No koskapa se juoni olisi näissä ammuskeluissa ollut se vahvin valttikortti?

Vaikka tunnenkin hienoistä närkästystä pelisarjan siirtymisestä kaupunkiin on pakko myöntää että nyki on kuvattu melko hienosti ja väliin tuli sellainen tunne että tällaista se voisi olla jos totaalinen sota äityy riehumaan suurkaupungin kaduilla. Peli on myös melko näyttävää kamaa ainakin täysillä asetuksilla, enkä ihme kyllä huomannut mitään isompia nykimisiä ja laitteistoni pysyi vakaana alusta loppuun. Äänet tuovat tunnelmaa ja mikä parasta ampumisen mekkala ja räjähtely kuulosti autenttiselta ja siinä oli sitä ns munatskua mukana. Musiikkipuoli oli loistavaa ja varsinkin teemasävellys hiveli korvia. Ääneen näyttelijät myös hoitivat hommansa kunnialla läpi. Kaiken kaikkiaan raskassoutuiseksi räiskinnäksi aika laadukas pakkaus joka viihdyttää loppuun asti.

Moitteita en anna kuin neljästä seikasta. Liian erillaisesta ympäristöstä, jotenkin innottomasta nettimoninpelistä joka ei ainakaan minua saanut koukkuunsa muutamaa iltaa pitemmäksi aikaa. Liian helppo hiiviskely tuntui haasteettomalta puuhalta yksinpelissä. Puolivälisää peli jotenkin notkahtaa lähes tylsyyden puolelle, mutta onneksi ruuvia kiristetään loppua kohden.

Arvosana:
9 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Crysis 2 Maximum Edition tarjoaa laaduksasta räiskyttelyä, mutta voi olla pettymys ensimmäiseen osaan mieltyneille.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

ArmandCrysis WarheadLuonut: ArmandMaanantai 18.03.2013 01:29

Peli: Crysis Warhead

Alusta: PC

Muut alustat: Taitaa olla vain PC-ympäristöön saatavilla.

Julkaistu: 2008

Luultavasti kaikki räiskyttelyjen ystävät ovat tutustuneet Crysis sarjaan josta on joko ilmestynyt tai kohta ilmestymässä se kolmas osa riippuen siitä koska julkaisen tämän tekstin. Crysiksien suuresta menestyksestä huolimatta tämä kyseinen pelisarjan teos on jäänyt vähemmälle huomiolle. Enkä oikeastaan ihmettele sitä tosiseikkaa. Sillä ensimmäinen Crysis kaikessa loistavuudessaan oli myös kovan luokan pettymys monelle pelaajalle. Alun mukava viidakkosota korealaisten kanssa muuttuu pitkäpiimäiseksi hinkaamiseksi avaruusörmyjä vastaan, enpä muista enää tarkalleen jaksoinko edes koko peliä pelata loppuun. Siksi olinkin hieman varautunut Steamissa asioidessani tämän hankkimiseen, pienen harkinnan jälkeen 3 euron tarjous vei voiton ja päätin ladata tämän itsenäisenä lisäosana kaupatun teoksen.

Lisäosa onkin hieman harhaan johtava termi kuvaamaan Warheadia. Sillä tämä voisi olla aivan yhtä hyvin ihan oma pelinsä. Sisällön pituuden ja laadun puolesta peliä voisi pitää itsenäisenä jatkona. Lisäosan tästä tekee lähinnä muutama pieni seikka. Ensinnäkin tapahtumat sijoittuvat samaan tarinaan ko emopeli, ainoina eroina eri sankari ja osaksi eri tapahtumapaikat. Warhead ei kumminkaan lankea samaan sudenkuoppaan kuin äitinsä ja tarjoaa koko matkalta kelpo viihdettä ja tasapainoilee hyvin sekä mielenkiintoisempien koreavihollisten että vähemmän mielenkiintoisten avaruusörmyjen välillä. Aseistus, puvun kyvyt ja toiminta itsessään on identtistä emopelin kanssa.

Tarinan päähenkilö on psyykkisesti hieman epävakaa brittiläinen ammattisotilas joka on niinikään puettu jo sarjan ikoniksi nousseeseen nanopukuun. Itse tarina ei ole millään tavalla yllättävä, mutta on omalta osaltaan tarpeeksi viihdyttävä yksinkertaiseen räiskyttelypeliin. Avaryysörmyjen artivaktia tavoitteleva keneerinen paha pohjoiskorean kenraali antaa pääpahikselle kasvot ja juonessa sankarimme ja edellä mainittu kenraali tavoittelevat samaa asiaa. Salaperäistä muukalaisteknologiaa. Kenraali yrittää kuljettaa sen kotimaahansa Koreaan ja brittisoturimme työskentelee setä samulin piikkiin ja jahtaa Korealaisten haltuunottamaa kapistusta. Matkan varrella myös avaruuden muukalaisilla oma mielipiteensä artivaktin omistusoikeudesta.

Pelaaminen itsessään on melkoisen sitä samaa putkiräiskyttelyä yllättävänkin laajoissa putkissa. Muutenkin fps-genren pelit tuntuvat aika tavalla samasta puustä veistetyiltä jo pitemmältäkin aikaväliltä tarkastellessa. Crysisksistä erillaisen kokemuksen tekee lähinnä nanopuku ja pelaajan omassa harkinnassa oleava etenemistyyli. Tätä voi pelata monella eri tavalla, itse käytin enimmäkseen hyödykseni hidasta hiippailutyyliä ja näkymättömyyttä, mutta sujuu peli myös vauhdikkaasti rynnäten speedmode päällä ja ampuen viholliset adhd-moninpelityylillä. Tosin jäljestä mainittu etenmestyyli lyhentää pelin ikää huomattavasti.

Viidakko näyttää hienolta ja pelin ikää ei tule ihan heti ajatelleeksi tätä tahkotessa. Graavinen anti nimittäin on kilpailukykyistä nykypäivänäkin ja koneessa on syytä olla tuhti näytönohjain ja muutkin seikat kunnossa jos mielii saada kaikki mehut irti. Itsellänikin oli vähän nykimisongelmia tiukimmissa taisteluissa vaikka laitteistoni pitäisi olla ylimitoitettu Warhedin kannalta ajateltuna. Ääni ja musiikkimaiilma on laatutuötä ja päähenkilön epävakuas tulee hyvin ilmi ääninäyttelijän tulkinnasta. Brittiaksentti myös oli kiva lisä sen ikuisen jenkkilätinän vastapainoksi. Kontrollit toimivat loistavasti ja kaikki mahdollinen tuntui olevan kätevästi käden ulottuvilla. Lisäksi mainittakoon että peli viihdytti koko kestonsa ajan vaikka ajoittain tulikin se tämähän on jo nähty fiilis.

Sitten niihin kakkaroihin. Ensinnäkin peli kaatuili välividoiden jälkeen syystä tai toisesta, ehkä hieman pienemmillä silmäkarkkiasetuksilla olisi saanut tuon kaatumataudin korjattua, mutta en katsonu sitä tarpeelliseksi kun muuten pyöri pelattaessa ihan mallikelpoisesti. Sen vielä jotenkin sulatan että omituinen muukalaisrotu kestää osumaa tavallista enemmän, mutta jotenkin hassulta tuntui ampua lippaallinen panoksia pelkkään maastopukuun verhoutuneeseen korealaissotilaaseen. Noin puolen välin tietämillä on muutama turhanpäiväinen kenttä joissa käytännössä vain juostaan muukalaisten lentohärveleitä pakoon ja väliin juosten ammutaan muutama vihulainen. Vastapainona tylsyydelle on vain näyttävyys ja toiminnan viihdyttävä tykitys, vaan minäpä olen nirso ja se ei aivan ollut sitä mitä peleistä haen. Viimeisenä seikkana mainittakoon että ne avaruusötöt ovat edelleenkin hyvin tylsä vihollinen. Ne olivat tylsiä emopelissä ja niin ovat myös tässä pelissä. Kakkososa odottaa vielä pelaamistani joten toivotaan niiden vähän terästäytyneen seuraavassa osassa.

Kaikenkaikkiaan pienistä vioistaan huolimatta laatupelattavaa koko kolmen euron hintansa puolesta. Ilman ikiihanaa Steamia tämäkin elämys olisi jäänyt kokematta. Ai niin pitää vielä mainita että oikea pelijorno oli läpäissyt erään arvostelun mukaan tämän noin kuudessa tunnissa, minä kellotin pelin kahdessatoista, mutta tietenkin mun tyyli on erillainen. Tutkiskeleva ja rauhallinen kun on aikaa enempi eläytyä kuin oikeilla journoilla. Suosittelen kokeilemaan, tuskin petytte ainakaan kovin pahasti jos pidätte genren peleistä.

Arvosana:
8 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Alkuperäistä peliä parempi lisäosa, suosittelen kokeilemaan.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand
Tulipa tuossa retroiltua pari päivää sitten ja siinä samalla koin valaistumisen: Modernit pelintekijät eivät osaa koodata.

Monet muistavat Pac-Manin ja Donkey Kongin kaltaiset legendat. Nämä molemmat aikoinaan käännettiin myös VIC-20 alustalle ja edustivat kokolailla aikansa huippua peleissä. Koneesta puristettiin kaikki tehot irti noiden pikselien siirtelyä vasten.

Vuonna 2003 demogrouppi PWP todisti kuitenkin mihin kaikkeen wanha matolaatikko pystyykään tuodessaan Assemblyille Robotic Liberation nimeä kantavan oldschool demon(http://www.youtube.com/watch?v=2SdGkkp1aq8). VIC-20 pyörittelee koko ruudun animaatiota, musiikkia sekä puhesyntetisaattoria oikein mallikkaasti. Tämä kaikki 16 kilotavussa. Niille joille tietokoneiden tilayksiköt eivät ole tuttuja, tyhjä Officen Word dokumentti on yleensä yli 20 kilotavua suuri.

Samana vuonna PC puolella 64 kilotavuisten sarja koki järkytyksen AND-ryhmittymän tarjoillessa kylmää kyytiä kanssakilpailijoilleen Zoom3-demollaan(http://www.youtube.com/watch?v=z-_qkJJibi4). Sarjassa missä totuttu standardi on ollut hieman yksinkertaisia 3d-primitiivien pyörittelyä, plasmarotaatiota ja madonreikäefektiä, AND tyhjäsi pajatson heittämällä reaaliaikaisesti valaistua, teksturoitua 3d-ympäristöä, 16 kanavan musiikkia, kaupallisten puhesyntetisaattorien kanssa kilpailukykyinen syna ja T&L-transformia. Kaikki tämä oli pakattu sarjan vaatimaan 64 kilotavun rajaan, joka teki videon demosta pienemmän kuin useimpien työpöydän taustakuva.

Tähän pystyttiin jo 2003, kun näytönohjaimen vakiokomentoja käytettiin kunnolla hyödyksi.

Noh, tämä sai unkarilaisen Conspiracy-demogruupin innostumaan. Seuraavan vuoden 64 kilotavuisten sarjan voiton korjasikin The Prophecy-demo(http://www.youtube.com/watch?v=Tt1pswNxmjo). Siinä missä jo Zoom3 oli uskomaton pakkauksen taidonnäyte, The Prophecy heittikin katsojien silmille 8 minuuttisen lyhytanimaation apokalyptisissä teemoissa.

Ja yhä alle 64 kilotavun.

Hieman lähemmäs peliteollisuuden taantumaa mennäkseni, muistellaanpa useamman vuoden takaista 3d räiskintää nimeltään Kkrieger(http://www.theprodukkt.com/kkrieger#22). Quake3sta ulkonäkönsä puolesta muistuttava Kkrieger eroaa hitusen: Siinä missä Quake3 pysyy juuri ja juuri CDllä, Kkrieger on kokonaisuudessaan 96 kilotavua suuri.

Joten muiden ylistäessä Crysiksen ulkonäköä ja muita moderneja pelejä, naureskelen tilavaatimuksille ja ihmettelen vain, mitä hemmettiä nämä idiootit oikein tekevät. Kaikki kolme jälkimmäistä esimerkkiä vievät vähemmän tilaa koneelta kuin yksikään digikameralla otettu valokuva. Crysis taitaa vaatia liki kahdeksan gigaa asennustilaa PCllä.

Sitä odotellessa, että ideat koneiden tehostamiseksi loppuvat jossain vaiheessa, jolloin koodia pitäisi taas alkaa opetella kirjoittamaan.

JyrpÄlanilanilaniLuonut: JyrpÄLauantai 14.02.2009 22:18

lanit huomen ft. woott , -RooBe ja O Ikola

« Uudemmat - Vanhemmat »