IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Elämänkatsomus ja filosofia
Perustettu
29.10.2006
Tilastot
Käyntejä: 2 418 (1.7.2008 alkaen)
Koko
11 jäsentä
Tyttöjä: 3 (28 %)
Poikia: 8 (72 %)
Keski-ikä
42,1 vuotta
Otos: 8 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 43,7 vuotta
Poikien keski-ikä: 41,1 vuotta
Ylläpitäjä
BabaBom

Jäsenet (11)

CosmosShamanNuhrukkaoldBroSchlampeneonicomBabaBomLeena_MKonnasoulseeker69hOtGiRL-nnuppe-
- Vanhemmat »
Vaikka olikin aluksi Facebookiin, laitetaan tänne myös...

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

"Teimme facebookissa pyörineestä aikuisten testistä henkisiä koulukuntia seuraaville ja kaukomailla reissaneille sopivamman ja mielenkiintoisemman version, jätimme vain yhden k-18 tyylisen kysymyksen ja "oletko käynyt 5 kertaa Levillä" tyyliset vaihdoimme hieman eksoottisempiin."

35 pistettä et täysi nörtti mutta parantamisen varaa
45 mualimaa on tullut nähtyä
50 monessa mukana
60 reissumies
70 kova luu
80 autenttinen hippi tai matkaava Swami
90+ Renny voisi kiinnostua elämänkerrastasi

Tee uusi päiväkirjamerkintä ja kutsu vastaamaan 10 ystävääsi joiden oletat nähneen maailmaa ja elämää.
Poista allaolevasta vastaukseni ja kommenttini, täytä omasi. Laita lopuksi takaisin myös linkki omaan tarinaasi.

Olen...

[1] kävellyt yhteen menoon yli 15 km [lähes puoli vuotta 22km päivittäin pyhän vuoren ympäri]
[2] juonut suoraan joesta Intiassa (tai Kaukoidässä) [eräässä vaiheessa päivittäin]
[3] nähnyt kuolleen ihmisen [Intiassa satoja]
[4] jäädyttänyt kieleni talvella kiinni metalliin [joskus penskana]
[] pelastanut jonkun hengen
[5] ostanut jotakin kadulta käsityöläisiltä
[6] murtautunut jonnekin luvattomasti
[7] uinut joessa vuoristossa.
[8] elänyt selibaatissa ainakin 2 vuotta [yhteensä kaiketi 7 vuotta vuosien varrelta]
[9] odottanut lentokentällä ainakin 12 tuntia
[] ajanut fillarilla yli 100 km päivässä.
[10] ostanut oman asunnon
[11] tavannut henkilökohtaisesti suurimman idolini
[12] saanut kirjoitukseni lehteen
[13] ollut lähellä kuolemaa
[14] saanut potkut [useammasta kultista]
[] avustanut eläimen synnytyksessä
[15] toiminut opettajana
[16] kokenut tai nähnyt livenä luonnonmullistuksen
[17] käynyt Intiassa (tai kaukoidässä) yli 5 kertaa [asuttu 6 vuotta yhteensä]
[18] juonut lehmän virtsaa ja Gangesin vettä
[19] käynyt kuumassa lähteessä
[] saanut sakkoja viisi (5) kappaletta tai enemmän [en saanut, mutta kaiketi ansainnut...]
[20] ollut käsi/jalka kipsissä
[21] antanut haastattelun medialle
[22] hukannut matkallani ainakin 200€ edestä valuuttaa
[23] myöhästynyt lentokoneesta
[24] käynyt vähintään kymmenessä eri maassa
[] käynyt vähintään kahdessakymmenessä eri maassa
[25] ottanut kimppakyydin tuntemattomien hippien kanssa
[26] ollut käräjillä asianosaisena [on kyllä yritetty kutsua... =D]
[27] valmistanut ruokaa kerralla yli 50 ihmiselle
[28] valmistanut aterian kokonaan luonnosta kerätyistä aineksista
[29] ostanut ulkomailta auton/moottoripyörän/asunnon/kesämökin/lemmikin/puolison
[30] tippunut jäihin [en kuitenkaan vakavasti]
[31] uinut valtameressä
[32] nukahtanut seisaalteen
[33] teettänyt astrologisen karttani
[34] käynyt ainakin 3 vuoristossa
[35] päättänyt luopua ansiotyöstä ja oravanpyörästä
[] laitesukeltanut
[36] ollut mukana polttohautauksessa [seurannut useita kymmeniä]
[37] reissannut ulkomailla reppu selässä viikkoja/kuukausia vailla tarkkoja suunnitelmia
[38] ollut mukana spontaanissa näytelmässä
[39] esiintynyt tv:ssä
[40] veneillyt Gangesilla
[41] juossut maratonin [pikakävelyä 2x22km Govardhana-vuoren ympäri 7-8 tunnissa kuukauden ajan päivittäin]
[42] blogannut
[43] ottanut lävistyksen tai tauoinnin
[44] salakuljettanut jotakin rajan yli
[45] käynyt totalitaarivaltiossa tai sota-alueella [Nepalissa vallankumouksen aikaan]
[46] tehnyt konkurssin [suljettiin pulju vähin äänin, ei virallista konkurssia...]
[47] kirjoittanut kirjan [en kuitenkaan vielä painoon asti saanut]
[] synnyttänyt tai ollut mukana synnytyksessä.
[48] ollut kylässä jossa olin ainoa länsimainen henkilö
[49] kiivennyt tunturille
[50] kasvattanut yrttejä
[] tehnyt testamentin
[51] tullut uhatuksi aseella
[52] hätistellyt torakoita huoneestani
[53] ollut kihloissa
[54] laulanut kadulla
[55] kieltäytynyt kosinnasta [Intiassa ja Nepalissa yritettiin tehdä vaimokauppaa sukulaisten toimesta]
[56] sisälläni on ollut ameeba [hyvin todennäköisesti kyllä!]
[57] kerännyt ruokareseptejä
[58] pitänyt villieläintä lemmikkinä [hiiriä ja sammakoita =D]
[59] opetellut aikuisena uuden kielen
[60] menettänyt ajokorttini määräajaksi [erääntyi kun en kakkosvaihetta ajanut, joten ei varsinaisesti määräajaksi...]
[] ollut putkassa
[61] ottanut eläkevakuutuksen [ja peruuttanut viikon sisällä, huijarit perkele =D]
[62] syönyt yli 15 lajin aterian
[63] ajanut kolarin [pienen töpsähdyksen valuvassa autossa]
[64] (ollut niin sairaana että) asunut päivän wc:n lattialla [parin metrin päässä vessasta, ei ollut tilaa olla sisällä]
[65] yöpynyt sairaalassa aikuisiällä [ex-vaimon leikkauksessa avustajana Intian maaseudullai]
[66] tilannut kirjoja ulkomailta [edellisessä erässä 140kpl]
[67] ollut vapaaehtoisesti ilman televisiota yli puoli vuotta
[68] luonut lantaa
[69] istuttanut puun
[70] ollut rekan kyydissä/ajanut sellaista
[71] liftannut
[72] tehnyt rikosilmoituksen
[] vaeltanut Lapissa
[] laskenut koskea
[73] yöpynyt itämaisessa luostarissa
[74] ollut purjehtimassa
[75] tavannut kuninkaallisen henkilön [Ystäväni Amrit on Nepalin kuningassukua.]
[76] käynyt taistelulajien harjoituksissa
[77] pitänyt ainakin 3 päivän paaston
[78] joutunut väkivaltaiseen konfliktiin ulkomailla [Intiassa, tosin venäläisten kanssa!!]
[79] kokenut ruumiistairtautumisen
[80] kohdannut aaveen
[81] maalannut taulun
[82] huijannut vakuutusyhtiötä
[] ratsastanut elefantilla
[83] muuttanut nimeni
[84] ollut savusaunassa
[85] ollut pienlentokoneessa [itse puikoissa, seitsenvuotiaana]
[86] ajanut vasemmanpuoleisessa liikenteessä [Intiassa]
[] käynyt Tiibetissä
[87] tehnyt yli 30h junamatkan [Varanasista Chennaihin maitojunalla yli 40 tuntia]
[] harrastanut seksiä henkilön kanssa jonka nimi jäi arvoitukseksi
[] käynyt Vladivostokissa
[88] tehnyt propagandaa systeemiä vastaan
[89] lahjoittanut ainakin 3000€ kerralla hyvään tarkoitukseen [Krishna-liikkeessä tienattiin katukaupustellessa temppelille lienee kolmatta sataa tuhatta euroa...]
[90] olen meditoinut säännöllisesti ainakin 3v ajan päivittäin
[91] olen vannonut valoja
[92] nähnyt enneunia
[93] nukkunut öitäni juna-asemilla

90+ Renny voisi kiinnostua elämänkerrastasi =D
Karma eli kunkin toiminnan tulos, vanha tuttu syyn ja seurauksen jatkumo, on minkään yksittäisen tekijän sijasta usean muuttujan yhteissumma. Seuraus tässä tarkoittaa kaikkia teosta ajan myötä syntyviä, suoria ja epäsuoria usein kauasvaikutteisiakin seurauksia. Ennenkaikkea karma syntyy tekijän toiveesta ja tarkoituksesta. Kullekin teolle lankeavaa seurausta määrittävät muunmuassa seuraavat:

1) Motiivi. Oliko tarkoitusperä positiivinen vai negatiivinen, aiottiinko hyvää vai pahaa? Toteutettiinko teko impulsiivisesti, harkitusti vai erehdyksessä?
2) Toteutus. Toteutuiko aiottu teko tarkoituksen mukaisesti vai sitä vastoin? Saatettiinko hyvä tai paha teko päätökseen asti?
3) Seuraus. Ovatko teon tosiasialliset seuraukset positiivisia, negatiivisia vai sekoittuneita, niin yksilö- kuin kollektiivisellakin tasolla?
4) Kohde. Oliko hyvän teon kohde erityisen ansaitseva vai tarvetta vailla? Oliko pahan teon kohde avuton ja viaton, tasavertainen ja neutraali, vai suurempi ja itsekin pahantekijä?
5) Olosuhteet. Tehtiinkö teko todelliseen tarpeeseen vai vailla tarvetta? Oliko tekijä pakkotilanteessa vai vapaan valinnan edessä?

Esimerkkejä näistä voimme itse kukin mielessämme hahmotella, periaatteet lienevät selvät. Tutkittaessa teon tosiasiallista seurausta ja sen vaikutusta teon kohteeseen, kohteelle tapahtuneen muutoksen vaikutukseen kollektiivisella tasolla, sekä teon taustalla olevaa motiivia, alkaa itse kullekin sarastaa kuinka monisyinen syyn ja seurauksen verkko lopulta onkaan.

Ylläolevan olettaisin olevan kokolailla universaali ja suurimmilta osin myös rikosoikeudellisesti pätevä eettinen mittari, jos vaikka onkin sanomatta selvää että muuttujien puntarointi on lähtökohtaisesti subjektiivista puuhaa. Uskonnot toki ovat kukin antaneet asialle oman kantansa, ja näiden joukossa buddhalainen analyysi on itselleni kiehtovimmalta mallilta vaikuttanut, vaikken sanokaan siihen kokonaisuudessaan yhtyväni.

Erityisesti vanhat buddhalaiset luostarisäännöt (vinaya) ovat tässä yhteydessä mielenkiintoista luettavaa johtuen kommentaaritradition yliampuvan yksityiskohtaisesta ja perinpohjaisesta rikefilosofiasta, joka keskittyy rikettä määritettäessä erityisesti motiiviin ja teon rikkeeksi asti toteuttamiseen. Vinaya Pitakan järjestelmä ei käsittele teon muuttujia suhteessa sen pitkäaikaiseen seuraukseen; tarkoituksena on ainoastaan määrittää onko itse rike tapahtunut, ja mikäli näin, kuinka vakavan tasoisena.

Buddhalaisten munkkien neljä parajika-loukkausta eli anteeksiantamatonta rikettä, joiden seurauksena munkki hylätään ehdoitta yhteisöstä loppuiäkseen, ovat seuraavat: 1) seksuaalinen kanssakäyminen, 2) ihmistappo, 3) varastaminen ja 4) valheellinen oman henkisen asemansa esittäminen. (Mikäli munkki ei kykene hallitsemaan sukupuoliviettiään, voi hän luopua munkkeudestaan ja elää parisuhteessa kaipaamansa ajan, ja myöhemmin ryhtyä uudestaan munkiksi. Mikäli hän munkkina ollessaan harjoittaa seksiä, hänen tilinsä on iäksi suljettu.)

Yksityiskohtaisimmin luostaritraditio luonnollisesti käsittelee näitä neljää vakavinta munkin loukkausta. Esimerkkinä varastamisen määrityksestä traditio asettaa neljä kriteeriä:

1) Kohde: Mitä tahansa toiselle ihmiselle tai ihmisryhmälle kuuluvaa.
2) Näkemys: Kohde ymmärretään toiselle ihmiselle tai ihmisryhmälle kuuluvaksi.
3) Tarkoitus: Henkilö päättää varastaa kohteen.
4) Pyrkimys: Henkilö varastaa kohteen.

Ylläolevassa kohdan 2) puuttuessa eettisesti rangaistavaa rikettä ei ole tapahtunut. (Erehdyksessä anastettu esine toki tulee palauttaa asian valjetessa.) Kohdan 3) puuttuessa erehdyksessä pohtimansa kohteen anastanut ei myöskään syyllisty täyteen rikkeeseen, ei liioin kohdan 1) puutteessa kenellekään kuulumatonta tai omaansa ottanut varas. Lisäksi kohteen arvo on suoraan verrannollinen rikkeen vakavuuteen. Ihmisen tappamisrikkeeseen puolestaan vaikuttavat seuraavat tekijät:

1) Kohde: Elävä ihminen. (Kommentaaritraditio lukee mukaan myös sikiön. Sääntö syntyi nunnille annettujen aborttilääkkeiden seurauksena.)
2) Tarkoitus: Haluta tietäen, ymmärtäen, harkiten ja tarkoituksella aiheuttaa kyseisen henkilön kuolema. "Tietäen" merkitsee myös seuraavaa:
3) Näkemys: Havainto henkilöstä elävänä ihmisolentona.
4) Pyrkimys: Mitä tahansa tehdäänkin henkilön kuoleman aikaansaamiseksi.
5) Lopputulos: Teon seurauksena henkilön elämä päättyy.

Ylläolevassa kohdan 2) puuttuessa, esimerkiksi vahinkolaukauksessa, ihmistaposta rangaistavaa eettistä rikettä ei ole tapahtunut. Kohdan 3) puuttuessa, esimerkiksi tapettaessa ihmisen sijaan erehdyksessä eläin tai toinen ihminen (mutta ei kuitenkaan jos hänet mielletään kohteeksi), täyttä rikettä ei ole tapahtunut. Kohdan 4) puuttuessa täyttä rikettä ei myöskään ole tapahtunut, koska tahdon aikaansaamaa siirtymää harkinnasta tekoon ei ole ilmennyt. Vailla tarkoitusta, ja siten myös vailla pyrkimystä, tapahtuva kuoleman aiheutus ei johda eettiseen rikkeeseen.

Vinaya-traditiosta kiinnostuneille suosittelen Thanissaro Bhikkhun teoksia Introduction to the Patimokkha Rules ( http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/vin/sv/bhikkhu-pati-intro.html ) ja Buddhist Monastic Code ( http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/bmc1/bmc1.intro.html ), joita on vapaasti hyödynnetty ylläolevaa kirjoitettaessa. Jälkimmäisessä erityisesti parajika-loukkauksia käsittelevä neljäs kappale ( http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/bmc1/bmc1.ch04.html ) luotaa toiminnan etiikkaa perinpohjaisesti ja hyvin esimerkein varustettuna.
GeeVees-artikkelisarja luotaa reilun vuosikymmenen elämää hindulaisuuden Gaudiya-vaishnava -suuntauksen puitteissa. Suurennuslasin alla omien kokemusten ohella ovat tradition keskeiset opit, niiden käytännön toteutus, vaihtoehtoiset sovellukset, sekä mielenkiintoiset yhtäläisyydet ja eriävyydet mainittavien intialaisperäisten traditioiden kanssa.

-=-=-=-=-

- http://www.halfsatori.com/2008/11/geevees-great-repercussion.html
- http://www.halfsatori.com/2008/12/geevees-00-roots.html
http://exbhaktat.valaistuminen.com

Usealla palstalla asustanut eXbhaktat-foorumi avaa ovensa laajemmalle yleisölle! Palsta on omistettu kaikille (uus)uskontojen parissa näppinsä polttaneille, maailmankatsomustaan avartaville, elämää ihmetteleville etsijöille ja kulkijoille.

Nimi eXbhaktat juontuu sanskritin sanasta bhakta, joka tarkoittaa uskonnolleen tai traditiolleen hartaasti omistautunutta seuraajaa. Monet intialaisperäiset lahkot ja liikkeet ovat länsimaihin rantautuessaan karkeasti hyödyntäneet tätä hyväntahtoista henkisen etsinnän toivoa; ilmaista työvoimaa, psykologista ja seksuaalista väkivaltaa, rahastamista... Syntilista on monilla pitkä kuin nälkävuosi.

Muutaman vuoden foorumi toimi ainoastaan entisten Hare Krishna -liikkeen jäsenten puintipalstana; jutut tuli kuitenkin monella tarvetta myöten jutelluiksi, ja palsta hiljeni kokolailla tuoreen jutunjuuren hyhmettyessä. Alkuperäisestä jäsenistöstä on vielä mukava kourallinen jäljellä; on ateistia, buddhalaista, hippiä, kristittyä, neo-hindua, pakanaa ja vapaa-ajattelija, joista monet ovat viettäneet runsaat vuodet Krishnaliikkeen munkkeina tai nunnina siirtyen eteenpäin kohti omaa, itsenäistä elämää ja avarampaa ajatusmaailmaa.

Suurempaan maailmaan siis — tervetuloa itse kullekin rotuun ja lahkoon katsomatta! Jokaisella, enemmän tai vähemmän kokeneella tahi vasta asioiden laitaa arvailevalla, on omat arvokkaat aatteensa jaettavana universaaleiden ilmiöiden maailmassa. Pidetään keskustelu kauniina, kehittävänä ja ohjenuoriemme hengessä!

http://exbhaktat.valaistuminen.com

BabaBomKasti ja isänmaaLuonut: BabaBomSunnuntai 13.01.2008 18:15

Intian vielä menneinä vuosikymmeninä vahvasti yksilön elämään vaikuttanutta kastilaitosta on usein herjattu ihmisten mahdollisuuksia rajaavana, koska kasti on määräytynyt syntymän perusteella. Tätä syntymän muassa perittyä yhteiskunnallista asemaa ja siihen liittyvää ammattia ei perinteisessä hinduyhteiskunnassa ollut kukaan oikeutettu vaihtamaan. Kastilaitoksen historiasta on keskusteltu riittämiin, tässä huomioitakoon ainoastaan sen kritiikin kohteena ollut tila.



Ihmisoikeudet arvoonsa, jokaiselle yksilölle haluamansa mahdollisuudet elämässä edistymiseen — eittämättä jaloja uuden vuosituhannen arvoja. Mutta piileekö yhteiskuntamme juurella ruma ja likainen jäännös, suuri seiväs vanhojen kulttuurien rikkaa tarkkailevassa länsimaisen yhteiskunnan silmässä?

Isänmaa! Kansalaisuus, tämä syntymän perusteella määräytyvä sidos, joka minulta kysymättä on ylleni leimattu, joka minut velvoittaa erilaisiin toimiin. Kuten nyt tähän pöydällä olevaan asevelvollisuuteen. Kukaan ei odottanut minun kasvavan kypsäksi aikuiseksi ja näin vartuttuani tekevän valistuneen päätöksen elämästäni ja sidoksistani.

Tästä kansalaisuudesta en liioin ole vapaa luopumaan, mikäli en ole ensin järjestänyt itselleni toisen maan kansalaisuutta — prosessi, johon saattaa usein kulua pitkälle toista vuosikymmentä. Vaikka asun pysyvästi toisella puolen maailmaa, de facto "kastini" Suomen kansalaisena vaatii osallistumistani erinäisiin — nykyisestä elämäntilanteestani katsottuna tarkoituksettomiin — velvollisuuksiin isänmaalle, jota en ole valinnut.

"Sinä työläiseksi syntynyt, älä pappisvirkaan koske, älä kirjoituksia lausu!" sanoo ortodoksihindu. "Sinä suomalaiseksi syntynyt, suorita velvollisuutesi isänmaata kohtaan!" sanoo patriootti. Mikä heidät erottaa toisistaan? Molemmat, nämä perinteisiä arvoja ylistävät kiihkomielet, velvoittavat yksilöä osallistumaan syntymän myötä saamansa leiman mukaisiin velvollisuuksiin.

Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus (artikla 15) toteaa, "Jokaisella on oikeus kansalaisuuteen." Velvollisuudesta kansalaisuuteen ei kuitenkaan erikseen mainita (jos vaikka YK:lla kansalaisuudettomuuden välttämiseksi ilmeisesti onkin jonkinlainen kansainvälinen ohjelma). Onko jokainen nykymaailmaan syntyvä ihminen pakotettu kansalaisuuteen, josta on vaikeaa haluttaessa irtautua?

Lysti ei myöskään ole ilmaista: Suomen kansalaisuudesta luopuminen maksaa 400 euroa. Onneksi siitä ei sentään joudu vankilaan.
- Vanhemmat »