Who dares enter the mad matrix vault wins*! Now freely available in various formats for your peculiar edification and enlightenment, "The Great Book of Commentarial Treasures — Mystified Interlocution and Discursive Intercourses in the Land of Cyberversia".
Compiled by Lamæ Parse Bitshit Lopön, the renowned parser and compiler of disjoint lamæ bitshit materials. Covering Stardate range s12.2014-n02.2015. Featured as the pilot volume in the "Cybersocial Metempsychosis" series published from the AtMatrix Book Laboratory.
"Indeed and the job is now done. Enjoy the mad crackers and pop a trip around with the random button if you can't deal with the linearity. 800 lines of code for a parser and producer scripty. God dame I just wrote a book." ~ Mr. Author; Stardate f03.2015
This is a story of how the past always catches up with you. You may run; but you may not hide! The past returns from four flanks; and through the median connector; kindling back to flames every stick of yore; even the decaying bones of a past unreconciled...
≡ A Vision of the Heart of Islam ≡
"By those who extract with violence;
And those who remove with ease;
And those who glide as if swimming;
And those who race each other in a race;
And those who arrange each matter...
"On the Day the blast will convulse this creation,
There will follow it a subsequent blast.
Hearts, that Day, will tremble, their eyes humbled.
They are saying, "Will we indeed be returned to our former state?
Even if we should be decayed bones?""
— Surat An-Nāzi`āt ("Those who drag forth") - سورة النازعات
Katkelma toisaalle kirjoittamaani tekstiä aiheesta hindulaisuus, hinduksi ryhtyminen, sekä oma lyhyt pitkä historiani kaiken sen parissa.
## Etkö sinäkään ole hindu???
En tätä nykyä tunnusta yhtä tahi toista maailmankatsomusta omakseen. Aloitin humpat Hare Krishnojen parissa, jatkoin kohti jutun juuria Gaudiya Matha -liikkeen vaishnavien parissa, ja viimeinen episodi vaishnavismia kului puolen vuosikymmenen aikana Intiassa, aiempiin poppoisiin sen enempää enää kytkeytymättä.
"Hare Krishna" on Prabhupadan aloittama liike. Osa Gaudiya Mathan poppoota on sittemmin omaksunut saman tittelin, mutta vanhemman gaudiya-vaishnava -tradition edustajat perinteen kotomaassa eivät tunne, saati sitten käytä, kyseistä nimikettä. Hindulaisiksi heidät (kuten myös minut) miellettiin kautta linjan, omalta kohdaltani muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.
Vaishnavismin jäädessä omalta osaltani historian lehdille siirryin Advaita-vedantan pariin (Shivananda, Ramana, jne.), hääräsin niinikään Shaiva-osastolla sekä eri sortin buddhalaisissa piireissä horisonttia avartaakseni. Tätä nykyä maailmankatsomukseni on pirteä synteesi tätä kaikkea sekä paljon muuta. Näiden seikkailujen satoa suomeksi esim. osoitteessa http://www.valaistuminen.com/.
## Hindu on vain puhdas sellainen. Käännynnäinen ei ole aito hindu. ... hinduksi synnytään, ei käännytä.
## Intian niemimaalla pitää syntyä ja hinduksi, jotta on mahdollista päästä moksaan eli pois jälleensyntymisen kiertokulusta...
Tätä samaa tarinaa ollaan kuultu jo tällä palstalla jo iät ajat, mutta toistaiseksi ei kukaan ole tämän ajatuksen perusteita esitellyt. (Mutta siitä huolimatta samaa tarinaa tarjotaan vuosi toisensa perään.)
Hindulaisuus on fuusio lukemattomia samansuuntaisia traditioita, joiden näkemykset syntyperäisestä statuksesta ja kääntymisestä ovat varsin kirjavia. Näinollen "puhdasta hindulaisuutta" ei edes ole olemassa, saati sitten että sellaisena olemiselle olisi täsmällisiä kriteereitä.
Koulukirjoihin päätyneiden ylimalkaisten katsausten sijaan kannattanee perehtyä laajan tradition rikkaaseen perimään, länsimaissa asuvalle eritoten tutkimalla eri perinteiden opetuksia ja kirjallisuutta, joihin pohjaten voi sitten halutessaan vaikkapa matkata itse Intiaan asiaan perehtymään "aitojen hindujen" kera.
Johtuen traditioiden kirjavuudesta keskustelu nk. "intialaisen hindun" kanssa saattaa tarjota hyvinkin suppean perspektiivin hindulaisuuteen. Mikäli hinduun törmäät ja häntä haastattelet, kysy samalla mitä perinnettä tämä edustaa, jotta saat viitekehyksen hänen ajatuksilleen siitä, mitä hindulaisuus on. Heiltä oppinet runsaasti hindulaisesta kansanuskosta, jumalista ja jumaltarustoista. Jutut upanishadeista ynnä muusta filosofisesta paatoksesta saattavat heidän kanssaan jäädä vähemmälle.
Askeetikkona Intiassa eläessäni sain hyvin lämpimän vastaanoton kirjavalta joukolta "Intian hinduja", jotka tarjosivat yösijaa ja kestittivät "aidon" hindulaisen pyhän miehen tapaan, ja tulipa vastaan matkan varrella jokunen oppilaakseni vonkaavakin, nimenomaan tätä niemimaalla syntynyttä ehtaa hinduainesta. Heitä ei näyttänyt närästävän ihonvärini — mielenkiinto oli enempi siinä, mihin malliin dharmaa harjoitin.
Karman laki nähdään monasti suoraviivaisena syyn ja seurauksen lakina, lähes naivistisen yksinkertaisin termein.
Universaali jälleenkierrätys
Itse näen karman lain juurella olevan jujun abstraktimpana, universumin itsesyntyisenä symmetriana. Ei niin, että Eskon vaarin piiun paaun jälleensyntyy naapurin martan lehmäksi, koska männäkesänä varasti mansikoita ja joi olutta vääränä päivänä. Pikemminkin niin, että se määrä kylmää ja pimeää jonka maailmaan syökset on täsmälleen vastaava määrä kylmää ja pimeää tannerta taivallettavaksi, ja samoin myös positiivisen ilmaisun saralla.
Sikäli mikäli mielellä on kuoleman tuolle puolen jonkin sortin jatkumoa, oli sitten ikuisena sieluna tai jonkin sortin abstraktimpana tajunnan sumana tai tietoisuuden virtana, varmasti sen luoma ympäristö ja sen itseensä jättämät vaikutelmat kantautuvat tuleviin olemassaolon muotoihin tai tasoihin, mitä ne sitten kenellekin ovat. Mikäli sitten mitään ei ole ja mikään ei jatku, samapa se mitä me näistä mietitään, kun mitään ei käteen kuitenkaan lopulta jää.
Mikäli näin monisyisin termein pitää ryhtyä olemassaoloa puntaroimaan, tuppaan tätä nykyä suosimaan jyrkästi piirretyn uskonnollisfilosofisen mallin sijaan tällaista pehmeän ymmyrkäistä Tao-Tao -maailmankatsomusta. Yksioikoiset ja rautalangasta väännetyt ihmismieleen helposti istuvat mallit eivät välttämäti vastaa laajemman skaalan maailmanmenoa, rajallinen kun on tämä inhimillisen tajunnan piiri. Ja eiku laajentamaan!
*****: Do satanist's even know what love is?
D: Excuse me?
*****: U heard me
D: Ofc they know? They're people just like everyone else
*****: Yea,but i thought evil people can't love
D: .....Wow you really don't know much about "us" now do ya?
*****: Well,what can i do - i despise evil cults
D: Then why are u talking to a person belonging in an "evil cult"? >.>
*****: Oh good point,maybe i should delete you?
D: Please do ^^
*****: Burn in hell bich
D: sure will :)
Siinä meni "kaveri" jonka olin tuntenu jotai 2v :)
Täytyy näköjää vaihtaa vittu samantien koko persoonallisuus jossei vittu ees melki parhaalle kaverille kelpaa~ :3 jejej....
Oon tästälähtien oikeen sellanen kunnon tavisplikka joka ei ikinä kiroile et saa paljo joululahjoja joulupukilta ja hankin poikaystävän vasta sittenkun olen 18-vuotias,jolloin minulla on lupa ehkä tietyissä olosuhteissa kuherrella hänen kanssaan ja tietenkin: ei seksiä ennen avioliittoa.Rivot puheet ovat aivan tyhmiä.Puillakin on tunteet joten niitä täytyy halia,jeee <3
Jatkoa edellisestä eli selibaatin suhteesta henkiseen kasvuun, tänään kosketuspintana eritoten buddhalainen maailma.
-=-=-=-=-=-
Mitä tulee sielunkehitykseen ja valaistumiseen, sen suhde selibaattiin odottaa vielä selvitystään. Mitä tulee erilaisiin fantasmaagisiin väitteisiin selibaatin hyödyistä, niitä 130-vuotiaita tiibettiläisiä odotetaan edelleen en masse saapuvaksi ihmisten ilmoille.
Vaikka joku yksilö olisikin seksin kokenut valaistumiselleen haitalliseksi, kyseessä ei toki ole minkäänlainen universaali laki, jonka olisi jonkin opinkappaleen johdosta pädettävä jok'ikiseen ihmisolentoon. Seksi ja selibaatti ovat juuri niin haitallisia, kuin omaksumasi viitekehys niistä tekee.
Buddhalaisena tiedät, etteivät niin psyykeen kuin kehonkaan elementit ole lähtökohtaisesti hyviä tai pahoja; ne ovat olemassa vain omassa neutraalissa itseisarvossaan. Ihmiset sälyttävät niiden ylle moninaisia drishtejä, värittyneitä näkemyksiä, ja elävät mielikuviensa maailmassa. Seksistä kummajaisen itselleen luova varmasti myös seksin myötä kärsii.
Samyag-drishti viittaa asioille ominaisen luonteen havaitsemiseen, ei niiden kuorruttamiseen lukemattomin projektioin. Dukkha eli murhe syntyy puolestaan asioihin takertumisesta — ei asioista itsestään. Seksi, kuten mikä tahansa muukin, muodostuu ongelmaksi mikäli siihen ei suhtauduta järkevästi ja kohtuudella.
Toisaalla oli keskustelua selibaatista, henkisyydestä ja antaumuksellisesta uskonnosta keinona selibaatin maksimointiin. Tässä niille, joita aihe kiinnostaa. Avaus eritoten Krishna-uskonnon yhteydessä.
-=-=-=-=-
Olen henkilökohtaisesti tavannut valtavan kirjon eri Krishna-traditioiden bhaktoja, enkä ole metodia sinänsä sen mainiommaksi havainnut selibaatin suhteen kuin minkään muunkaan hartaususkonnon parissa. Silloin kun selibaatin parissa ahkerammin puuhastelin, toimivimmiksi havaitsin Hatha-joogan ja Chigong-tradition metodit sublimoida seksuaalista energiaa. Huomattavasti konkreettisemmat efektit, koska psykofyysistä kokonaisuutta harjoitetaan kokonaisvaltaisemmin.
Mitä tulee bhakti-metodin toimivuuteen, kysehän on pitkälti ihmisen oman psykologian muovautumisesta uusille raiteille. On sitten kyseessä Krishna, Shiva tahi Jeesus, uskonnolliset mystikot ovat autta aikain ammentaneet "armoa ja energiaa" moninaisilta jumaluuksiltaan.
Jos mantraa hoettaessa pysyvät siemenet pussissa, se ei sinänsä vielä ole todiste siitä, että Krishna olisi Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, eikä kyseinen jumaluus kyllä miltään Kosmiselta Selibaatin Kontrolloijaltakaan ainakaan minun silmääni vaikuta. No, mikäli toimii niin mikäs siinä.
Selibaatin suhde henkisyyteen on ylipäätään kyseenalaista. Mikäli on todella olemassa jotakin metafyysistä, transsendentaalista jne. joka on muuttumatonta tai ikuista, ja joka me jossakin ydinolemuksessamme olemme, tämän transkendenssin tulisi olla moisille fyysisille vaihteluille immuuni.
Etiikan osa henkisessä kasvussa on toki aivan asia erikseen, mutta selibaatissahan ei ole kyse etiikasta, koska siemensyöksy ei itsessään loukkaa kenenkään oikeuksia. Etiikan pariin kuuluu se, minne on soveliasta siemeniään kylvää.
Mikäli siemensyöksy tuo tietoisuuden "kehon tasolle", silloin lienee aiheellista oppia suhtautumaan kehon tasoon luonnollisena osana olemassaoloamme. Henkisyydessä ylipäätään mennään vikateille tavoiteltaessa aina jotakin, joka on juuri piirun verran liian kaukana, kuten kuuluisa sateenkaaren pää.
Niitä kultaruukun löytäneitä ja siemenensä aivoihin nostaneita kun on aniharvassa asiaa todistamassa, dialogi liikkuu lähes järjestään teorian tasolla, piireissä missä hyvänsä. Olen henkilökohtaisesti kaiken tällaisen kanssa aikani vehdattua päätynyt siihen, että elämä eri aloillaan on runsaasti mielekkäämpää keskityttäessä suhtautumaan ja ymmärtämään tiedetysti olemassaolevaa — ei erilaisten utopioiden tavoitteluun.
Teksti on käännetty suoraan alkukielestä. Apuna on käytetty useita erilaisia ja erilaatuisia käännöksiä sekä viittä sanskritinkielistä kommentaaria (Shankara, Ramanuja, Sridhara, Madhusudana, Baladeva). Kommentaari keskittyy ainoastaan käsitteiden yleiseen selventämiseen kommentaaritraditioon nojaten, ei uuden tulkinnan luomiseen.
Tässä kansiossa sijaitsevat sekä DOC- että PDF-tiedostoiksi tallennetut kappaleet ovat valmiita, eivät kuitenkaan kriittisesti tarkistettuja. Ainoastaan DOC-tiedostoina olevat käännökset ovat keskeneräisiä. Niissä olevien diakriittisten sanskrit-tekstien lukemiseen tarvitset Unicode-kirjaimia tukevan fontin (esimerkiksi ilmainen DejaVu), mikäli sellaista ei vielä ole järjestelmääsi asennettu.
Jatkoa aiempaan "Kasti ja isänmaa" -tekstiin. (BabaBom&beid=11515046&action=showcomments).
Vaikka vertaus saattaa ensikatsomalla näyttää hyvin summittaiseta, yhtäläisyyksiä kastin ja kansalaisuuden välillä löytyy itse asiassa rutkasti. Alla joitakin instituutioiden jakamia ominaisuuksia.
- Kastista luopuminen on vaikea ja monimutkainen prosessi.
- Kansalaisuudesta luopuminen on vaikea ja monimutkainen prosessi.
- Kastista luopuneelle ei ole sijaa kastiyhteiskunnassa.
- Kansalaisuudesta luopuneelle ei ole sijaa pakollista valtioideologiaa vaalivassa maailmassa.
Yhtäläisyyksistä tekee merkittävää nimenomaan se, että niihin sitoutuu vääjäämättä syntymänsä mukaisesti voimatta käytännössä irtisanoutua syntyen allekirjoitetusta sopimuksesta.