Peli: Dead Space 2
Alusta: PC
Muut alustat: PS 3, Xbox 360
Julkaistu: 2011
Dead Space 2 jatkaa siitä mihin ensimmäinen osa jäi. Tai no päähenkilömme Iisakin viimekertaisesta necromorfien pilkkomisesta on kulunut kokonnaiset kolme vuotta. Mies on tämän ajan viettänyt lähinnä pakkopaidassa, edesmenneen vaimon haamun kummitellessa mielen perukoilla Ishimuran (edellisen pelin tapahtumapaikka) käytävillä tapahtuneiden kauhunäkymien saattelemina. Heille joille Ishimura ja muut edellisen osan tapahtumat eivät ole selvillä tarjoaa peli pienen koosteen noista tapahtumista ja paremman puutteessa voitte lukea minun arvion pelistä: Armand. Tosin antaisin itselleni omalla pisteytysmenetelmällä korkeintaan kolmosen tuosta raapustuksesta. Eli kaikesta huolimatta olen ilmeisesti kehittynyt arvostelijana, sillä en julkaisisi enää nykypäivänä yhtä keskinkertaista kynäelmää. Oikein hävetti lukea se uudelleen.
Kuten jo mainitsin Iisakin uudet seikkailut alkavat kolme vuotta Ishimuran tapahtumien jälkeen ja mies on pahasti päästään vioittunut. Puolitietoinen pakkopaidassa hulluttelu saa luvan väistyä taka-alalle siinä vaiheessa kun ensimmäiset necromorfit ryömivät koloistaan ja insinööri Iisakin on paettava henkihieverissä perässä jahtaavilta vainolaisilta turvaan. Alun täydellinen epätoivo vaihtuu selviytymiskamppailuksi sen jälkeen kun pääkipuinen sankarimme saa kädet vapaiksi ja plasmaleikkurin käteen. Tästä eteenpäin on selvitettävä kolme m:ää ja Yksi k. Eli mitä, missä, milloin ja kuka. Kaikkeen kyllä saadaan tyydyttävä vastaus, mutta juonipuolen olisi voinut olettaa olevan hieman taidokkaampaakin materiaalia.
Pelin juoni ei ehkä ole kauhupelin sitä parasta antia, muttei se kyllä mitenkään sieltä huonoimmastakaan päästä ole. Toisaalta hienoilla nyansseilla varustettu juoni kuuluu ehkä hiukan toisenlaisiin peleihin. Sillä tämän pelin pääpainoarvo on jossakin muualla. Nimittäin kauhussa ja toiminnassa. Ensinnä mainittu toimi ainakin minulle ja muutaman kerran menin halpissäikäyttelyvipuun ja sydämmeni paukutti oikein tosissaan. Säikäyttelykohtaukset eivät onneksi ole tämän pelin kauhutunnelman avainkohta. Kauhun sydän löytyy tunnelmasta jota luodaan valon ja varjon leikeillä, mahatavalla äänimaisemalla ja mikä tärkeintä tyhjillä käytävillä. Kaikkein pelottavimmissa osuuksissa ei pomppinu eteen yhtään ainoata ötöä. Toimintapuoli on myös hanskassa ja pelintekijät ovat onnistuneet ainakin osan ensimmäisen pelin Iisakin kankeudesta hiomaan pois. Iisakkihan ei ole varsinaisesti mikään soturi vaan insinööri, siitä huolimatta hän pyyhkii mennen tullen monen muun pyssyttelypelin sankarilla vasemmalla kädellä lattiaa ja leikkelee oikessa kädessä pitelemällään plasmaleikkurilla muutaman kammotuksen. Peli ajoittain äityykin lähestulkoon pelkäksi räiskyttelyksi, vaikka ei ole varsinaisesti paukuttelupeli. Onneksi toimintaa katkotaan ajoittaisille puzzleilla ja hiljaisemmilla osuuksilla.
Iisakin varustuksiin kuuluvat haarniskat ja aseet ovat suurinpiirtein samaa kamaa mitä tarjoiltiin edelliselläkin kerralla. Tosin täytyy tässä mainita että vaikka peruskonsepti onkin lähes identtinen on se hiotumpi ja parempi kokonnaisuus kuin siinä jo muutamaan otteeseen mainitsemassani ensimmäisessä pelissä. Miksi keksiä pyörää uudelleen jos se toimii? Vielä niistä aseista sen verran että harvinaista kyllä pelin ensimmäinenkin ase toimii ihan viimeisille metreille saakka. Tämä johtunee päivityssysteemistä. Sillä halutessaan aseita voi tietyillä työpisteillä viilata paremmiksi. Minä kerkesin yhden pelin aikana virittää lähestulkoon tappiin asti vain kolme asetta. Joten onkin parempi keskittyä vain pariin kolmeen itselleen mieleiseen aseeseen ja jättää muut kylmästi laskuista pois. Aseiden lisäksi Iisakilla on painovoiman kumoaja ja "hidastussäde" jolla saa nopeasti liikkuvat esineet pysymään paikoillaan ja kaikki liian innokkasti iholle pyrkivät viholliset hidastamaan tahtiaan.
Vihulaisina toimivat necromorvit olivat ishimuran seikkailussa ehkä yksi kaikkein ällöttavimmän näköinen ja oloinen vihollispoppoo mitä olin siihen mennessä nähnyt. Tietenkään toinen osa ei saa ihan samoja väristyksia aikaiseksi. Sitä se uutuudenviehätyksen katoaminen teettää. No en edelleenkään pidä lapsien sekottamisesta kauhupeleihin ja noin puolenvälin paikkeilla seikkaillaan nimenomaan jonkin sortin avaruusasemakoulussa jonka käytävillä vastaan ryömii räjähtäviä vauvoja ja nelinkontin juoksevia pahimpien painajaisten kauhukakaroita. Onneksi tuo kohtaus oli vain pieni osa kokonnaisuutta ja pelasin sen hampaat irvessä pois päiväjärjestyksestä.
Graafinen toteutus on mahtavaa ja jättimäinen avaruusasema tuntuu toteutuksensa ansiosta todelliselta paikalta. Tietenkin joku voi moittia pelin klaustrofobisia käytäväosuuksia, mutta väliin päästään avarampiin huoneisiin joista näkee avaruuden läsnaolon. Tosinaan myös poiketaan ulkoilmassa haukkaamassa "happea". Äänet ovat terävintä kärkea ja luovat vahvan tunnelman. Tietenkin peli on kauhupeleille tyypillisesti hyvin äänekäs ja väliin se melusaaste tuntui tulevan joka reijästä ulos. Ääninäyttelijät toimivat uskottavasti ja positiivisena lisänä myös päähahmo Iisak on saanut kasvot ja äänen. Lisäksi peli parantaa lähes jokaisella osa-alueella edellisessä osassa keksittyä konseptia. Eli kyseessä on on todellinen 2011 vuoden helmiteos. Tosin tuona kyseisenä vuonna tuli monta muutakin merkittävää peliä joita kaikkia en ole vielä ehtinyt edes testaamaan.
Aina pitää myös tarkastella pelien varjopuolia ja tällaisesesta hienosta toissavuonna ilmestyneestä kokonnaisuudesta on vaikea monesti hahmottaa niitä moitteen sijoja kaiken sen pelaamani ala-arvoisen alelaarikaman jälkeen joista en edes jaksanu kirjoittaa mitään. No niiden inhoamieni lapsimötöjen tappamisen lisäksi mainittakoon muutama selkeästi esiin noussut seikka. Loppu ei nimittäin ollut sitä parasta näkemääni antia ja se vaikutti lähinnä nopeati kokoonkursitulta pikajuoksulta viimeiseen koitokseen, en nimittäin pidä tällaisesta muun pelin tyylistä poikkeavasta säntäilystä ollenkaan. Tallennuspistejärjestelmä ei ole häiritsevä tekijä varmasti pelaajalle jolla on aikaa, mutta perheellisen täytyy väliin lopettaa pelailu keskellä yötäkin lapsen vaatiessa jotakin ja arvaa harmittaako pistää peli kiinni ilman tallennusmahdollisuutta. En nimittäin halunnut tätä näyttää missään nimessä pojalleni ollenkaan ja pelasinkin sitä lähinnä yöaikana. Sitten viälä yksi epäkohta joka häiritsi. Nimittäin vaikka olisin kuinka avaruusasemalla avaruuspuku päällä, onko mitenkään mahdollista että ruumiit jäävät pyörimään jalkoihin jopa koko huoneen mitalta kuin takiaiset. Mielestäni ei.
Näistä edellä mainitsemistani pienistä vioista huolimatta olen valmis antamaan täydet pisteet ja suositukset kaikille joita vähänkään kiinnostaa tällaiset pelit.
Arvosana:
10 (asteikolla 1-10)
Yhteenveto:
Kuolleen avaruuden toinen tuleminen vie Iisakin hienolle räiskintäpainotteiselle kauhtoimintaseikkailulle.
Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.
Armand