IRC-Galleria

Kristian1

Kristian1

Rakas taivaan isä joka loit maan ja taivaan ja ihmiset. Rakastan jumalaa,itseä, lähimmäisiä ja sitten ystäviä. Aamen.

10 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:22

Yleensä tämän raamatunpaikan sanoman ajatellaan olevan osoitus ihmisten syntisyydestä: "joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä". Tämän opetuksen sanoma on kuitenkin ohitettu, sillä se sisältää tärkeän ja syvällisen esikuvan Uudesta Liitosta.

1. Jeesus osoitti ihmisille, että laki ei riittänyt pitämään heitä synnittöminä

Ensin hän osoitti, että jokainen oli syntinen, sanoen: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä". Kaikkien paikalla olevien omatunto todisti heidät syntisiksi ja he menivät pois. Tämä johtui siitä, että elettiin vielä Vanhaa Liittoa, jolloin ihmiset eivät pysyneet synnittöminä. On väärin luulla, että sama pätee Uudessa Liitossa.

2. Jeesus siirsi tuomiovallan pois ihmisiltä

Paikalle jäivät ainoastaan syntinen nainen sekä Jeesus, joka oli ainoa synnitön. Jeesuksen olisi pitänyt lain mukaan kivittää nainen, mutta Jeesus ei kivittänyt häntä. Tämä oli esikuva Uudesta Liitosta, jossa Jeesus otti tuomiovallan pois ihmisiltä vapauttaessaan ihmiset laista ja siirsi tuomion viimeiseen päivään valtaistuimelle. Laki kuolemanrangaistuksesta on edelleen voimassa, vaikkakin se odottaa ihmisiä viimeisellä tuomiolla, eikä se ole enää ihmisten käsissä maan päällä (Matt 25:31-41).

3. Jeesus antoi naiselle armoa

Jeesuksen armo oli naisen ainoa pelastus, koska hän katui Jeesuksen edessä. Samoin Uudessa Liitossa me voimme pelastua ainoastaan armosta, sillä Jeesuksen mahdollistama armo riittää peittämään kaikki aikaisemmin tekemämme synnit kun kadumme niitä Jeesuksen edessä.

4. Jeesus osoitti naiselle, ettei hänen tarvitse tehdä enää syntiä

Jeesus sanoi naiselle: "Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee." Armossa pysymisen edellytyksenä oli, ettei nainen enää tee syntiä. Samoin Uudessa Liitossa meidän ei tarvitse enää tehdä syntiä. Jos lankeamme, olemme langenneet pois armosta ja pelastavasta uskosta.

"Ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä"

Matt 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.



Myös tämän raamatunpaikan sanoman ajatellaan yleensä olevan osoitus ihmisten syntisyydestä: "ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä". Tämän opetuksen sanoma on kuitenkin ohitettu, sillä Jeesus selkeästi opettaa tässä, että on ensin vapauduttava itse synnistä jotta voi nuhdella toista hänen synneistään. Jos olet itse syntinen, niin et voi nuhdella toista ihmistä hänen syntisyydestään. Raamatussa on kuitenkin monia kohtia joissa kehoitetaan nuhtelemaan ihmisiä synneistään (Tiit 2:10-16). Myös Paavali nuhteli seurakunnan parissa olevia ihmisiä kirjeissään heidän synneistään. Se todistaa, että hän oli ottanut "malkan omasta silmästään", jotta hän näkisi ottaa "pois rikan veljiensä silmistä". Hänellä itsellään ei ollut mitään tunnollaan (1. Kor. 4:4).

"Seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen"

Sananl 24:16 Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen.

Tästä jakeesta on helppo ymmärtää, että myös vanhurskas uskovainen ihminen lankeaa useita kertoja syntiin, mutta nousee aina uudelleen pelastettuna. Todellisuudessa lankeaa -sana tulee alkutekstissä hepreankielen sanasta nâphal, joka ei tarkoita pelkkää lankeamista, vaan myös masentumista, epäonnistumista, väkivaltaista kuolemaa, nujertumista ja monia muita asioita. Kyse on siis kuvainnollisesta lankeamisesta, kuten kaiken menettämisestä ja onnettomuudesta. Lopullisen varmistuksen tälle saamme jakeen asiayhteydestä, mikä paljastaa, että lankeaminen ei tarkoita syntiin lankeamista, vaan sitä kun jumalaton hävittää vanhurskaan majan/leposijan.

Sananl 24:15 Älä väijy, jumalaton, vanhurskaan majaa, älä hävitä hänen leposijaansa.
16 Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen.
17 Älä iloitse vihamiehesi langetessa, älköön sydämesi riemuitko hänen suistuessaan kumoon,
18 ettei Herra, kun sen näkee, sitä pahana pitäisi, ja kääntäisi vihaansa pois hänestä.
19 Älä vihastu pahantekijäin tähden, älä kadehdi jumalattomia.
20 Sillä ei ole pahalla tulevaisuutta; jumalattomien lamppu sammuu.

Vaikka lankeaminen tässä kohdin tarkoittaisikin syntiin lankeamista, ei se oikeuta ketään opettamaan, että Uuden Liiton uudestisyntynyt uskovainen lankeaisi samalla tavalla kuin Vanhassa Liitossa. Sananlaskut on kirjoitettu Vanhan Liiton aikana, jolloin ihmiset eivät pysyneet synnittöminä vaan olivat alttiit lankeemuksille, sillä Jeesus ei ollut heissä.


"Ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä"

Saarn 7:20 Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

Aikaisemmin käsittelemämme jakeen tavoin myös tämä jae ei oikeuta ketään opettamaan, että Uuden Liiton uudestisyntynyt uskovainen lankeaisi samalla tavalla kuin Vanhassa Liitossa. Saarnaajan kirja on kirjoitettu Vanhan Liiton aikana, jolloin ihmiset eivät pysyneet synnittöminä vaan olivat alttiit lankeemuksille, sillä Jeesus ei ollut heissä.

"Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi"

Fil 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

9 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:21

Olen avannut ja tutkinut Johanneksen ensimmäisen kirjeen tulkintoja, alkutekstiä ja kielioppia tarkemmin artikkelissa: Johanneksen ensimmäisen kirjeen "me"

"Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä"

Joh 8:1 Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle
4 ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.
5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
6 Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

8 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:20

Paavali itse kirjoittaa samassa kirjeessä myöhemmin uskovaisista näin:

Room 8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Room 6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

Tässä tulee selkeästi esiin se kahtiajako, josta Paavali puhuu. Kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja olleet Jumalan kirkkautta vailla, kunnes ovat ottaneet vastaan uskon Jeesukseen ja tulleet vanhurskaiksi. Ei suinkaan niin, että kaikki uskossa olevat ihmiset olisivat tehneet syntiä ja ettei kukaan heistä olisi vanhurskas.

Room 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

"Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme"

1. Joh 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Yllä oleva raamatunpaikka tulkitaan yleensä tarkoittavan uskovaisia, koska johannes puhuu me -persoonapronominissa. Tulkinta tarkoittaisi sitä, että me uskovaiset teemme Jumalasta valehtelijan jos väitämme, ettemme tee syntiä. Asiayhteydestä paljastuu, että todellisuudessa Johannes puhuu tässä kohdin ihmisistä, jotka väittävät olevansa synnittömiä, mutta tekevät syntiä. Siksi näillä ihmisillä ei ole yhteyttä Jeesuksen kanssa eikä pelastavassa uskossa olevien ihmisten kanssa:

1. Joh 3:3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Johannes ei tarkoita itse olevansa syntinen käyttäessään me -persoonapronominia, koska hän käyttää samaa ilmaisua myös silloin, kun hän puhuu valkeudessa vaeltavista uskovaisista. Se on vain hänen tapansa ilmaista sanomansa. Samassa kirjeessä hieman myöhemmin Johannes puhuu uskovaisista näin:

1. Joh 3:6 Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
7 Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
10 Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

Myös yllä olevasta raamatunpaikasta on tehty vääriä tulkintoja. Koska sana "tekee" on preesensissä, sen väitetään tarkoittavan jatkuvaa tekemistä. Näin ollen on tulkittu, että uskovainen tekee kyllä satunnaisia syntejä, mutta ei elä jatkuvassa synnissä. Todellisuudessa preesens voi yhtä hyvin ilmaista "mitä tapahtuu nyt kertaluontoisesti". Asiayhteys määrittää sen, mitä preesens ilmaisee. Tässä asiayhteydessä preesens ilmaisee ilmiselvästi kertaluontoista tapahtumaa, koska ensimmäisen luvun jakeessa 7 on "puhdistaa" -sana (preesens) ja "meidät" -sana (akkusatiivi). Koska tässä lauseessa preesensin jälkeen tulee akkusatiivi, niin preesens ei voi ilmoittaa, että jotakin tapahtuu aina, vaan se ilmaisee, että jotakin tehdään loppuun kertaluontoisesti. "Puhdistaa" -sana tulee uudelleen jakeessa 9, jossa se on aoristi-muodossa, joka ilmaisee kertaluontoista tapahtumaa. Näin ollen uskovainen puhdistetaan kerran ja sen jälkeen hänen ei tarvitse "ikinä syntiä tehdä" (1. Joh 3:6):

1. Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

7 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:16

"Ei ole ketään vanhurskasta"

Room 3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.


Yllä oleva raamatunpaikka tulkitaan yleensä tarkoittavan kaikkia ihmisiä, myös uskossa olevia ihmisiä. Tämä tulkinta tarkoittaisi siis sitä, ettei ole yhtäkään uskovaista joka ei olisi uskoontulonsa jälkeen "poikennut pois ja käynyt kelvottomaksi" ja ettei kukaan uskovainen ole vanhurskas. Tulkinnan mukaan uskovaisetkin ovat "synnin alla". Asiayhteydestä paljastuu, että todellisuudessa Paavali ei puhu tässä kaikista ihmisistä, vaan niistä ihmisistä, joilla ei ole Jumalan pelkoa ja jotka ovat lain alla, eli jotka eivät vielä ole tulleet pelastavaan uskoon. Paavali nimittäin jatkaa näin:

Room 3:13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

6 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:15

D. Sekoittaa täydellisyyden ja synnittömyyden käsitteet

Esim: "Raamattu opettaa, ettei meistä tule koskaan elämämme aikana täydellisiä. Siksi me emme koskaan tule täysin synnittömiksi."

On totta ettei meistä tule täydellisiä, mutta täydellisyys ja synnittömyys eivät ole Raamatussa sama asia. Jos ihmiselle uskotellaan ettei hän koskaan vapaudu kokonaan synnistä, niin hän kieltää Jeesuksen voiman. Tällaisessa uskossa ihminen nöyrtyy synnin edessä, eikä hän kestä kaikkien koetusten ja kiusausten edessä. Olen avannut ja tutkinut läpi Raamatun keskeisimmtä opetukset täydellisyydestä artikkelissa: Täydellisyys

E. Sekoittaa kasvamisen ja synnistä vapautumisen käsitteet

Esim: "Raamattu opettaa, että me kasvamme uskossamme vähitellen. Siksi me vapaudumme synnistä pikkuhiljaa askel askeleelta."

On totta että me kasvamme uskossamme vähitellen, mutta kasvaminen ja synnistä vapautuminen eivät ole Raamatussa sama asia. Jos ihmiselle uskotellaan että hän kasvaa pikkuhiljaa synnistä ulos, niin hän kieltää Jeesuksen voiman. Tällaisessa uskossa ihminen taistelee syntiä vastaan todellisuudessa omin voimin ilman Jeesusta, eikä hän kestä kaikkien koetusten ja kiusausten edessä. Olen avannut ja tutkinut läpi Raamatun keskeisimmät opetukset kasvamisesta artikkelissa: Kasvaminen

4. Eksytyksen käyttämät jakeet

Olemme jo aikaisemmin todenneet tässä artikkelissa, että tämä suuri kristillisyyden sisällä oleva eksytys käyttää lähteenään Raamattua. Saatana lisää ja poistaa Raamatusta asioita, sekä irroittaa jakeita asiayhteydestä (Matt 4:1-11). Tässä luvussa esittelen keskeisimpiä jakeita, joilla vääristynyttä oppia perustellaan ja jotka saavat vääristyneet opin näyttämään Raamatulliselta. Kumoan nuo perustelut yksi kerrallaan ja osoitan mikä Raamatun todellinen ilmoitus on asiasta.

5 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:13

Eksymys ja paatumus

On äärimmäisen tärkeää sisäistää, että jokainen opetus mikä alentaa kynnystäsi lankeemukseen, ei tunnusta Jeesusta ja eksyttää sinut pois pelastavasta uskosta. Tällaisesta eksyttävästä opetuksesta omaksuin vääristyneen näkemyksen suhteestani syntiin ja siksi paaduin ja eksyin huomaamattani. Kun tutkimme Raamatusta opetusta eksytyksestä ja paatumuksesta, niin ymmärrämme paremmin mitä Raamattu opettaa uskovaisen suhteesta syntiin. Alla on tiivistelmä aiheesta. Sulkeissa olevat jakeet on avattu aiheen pääartikkelissa: Eksytys ja paatumus

Ihminen voi uskoa Jeesukseen väärin

Kuvittele, että olet omistanut koko elämäsi sille, että uskot Jeesukseen tavalla, jonka olet oppinut. Parannat hänen nimessään sairaita, herätät kuolleita, ajat ulos riivaajia, ennustat asioita, puhut kielillä ja teet monia voimallisia ihmetekoja. Kaikki tämä Jeesuksen nimessä. Olet koko pitkän elämäsi ajan uskonut pelastuvasi, kunnes lopulta viimeisellä tuomiolla anelet Jeesuksen kasvojen edessä armoa, ja Jeesus sanoo sinulle: "Minä en ole koskaan sinua tuntenut; mene pois minun tyköäni, sinä laittomuuden tekijä!" (​Matt 7:21-22). Juuri näin tulee tapahtumaan monille kristityille siksi, koska heidän suhteensa syntiin on vääristynyt.

Oikean uskon löytäminen ja siinä pysyminen ei ole mikään pulmapeli eikä älykkyystesti. Totuus saavutetaan vilpittömyydellä, rakkaudella, lapsenkaltaisuudella ja yksinkertaisuudella. Jumala ei anna kenenkään kietoutua valheeseen, joka vilpittömästi huutaa Jumalan puoleen (1. Kor 3:18, Matt 18:1-5, 1. Kor 15:1, Joh 7:38, 1. Joh. 2:27, Matt 19:23-30).

Eksytys koskee erityisesti uskovaisia

Joillekin ihmisille on uusi asia, että kaikken suurin eksytys on nimenomaan kristinuskon sisällä kohdistuen Jeesuksen seuraajiin (Matt 24:24) ja se käyttää lähteenään Raamattua. Saatana lisää ja poistaa Raamatusta asioita, sekä irroittaa jakeita asiayhteydestä (Matt 4:1-11). Saatana on suunnitellut ovelia ja valheellisia antikristillisiä oppeja, joilla on ollut 2000 vuotta aikaa sulautua osaksi krisinuskon perusoppia. Raamatussahan on laaja profetiasarja, joka puhuu lopunaukojen suuresta luopumuksesta, missä uskovaiset kääntyvät noudattamaan riivaajien oppeja eivätkä enää kärsi kuulla tervettä oppia (2. Tess. 2:3, 1. Tim. 4:1, 2. Tim. 4:3). Siksi ei ole lainkaan hullua väittää, että enemmistö kristityistä on eksynyt ja paatunut pois terveestä ja pelastavasta uskosta.

Koetelkaa kaikki henget

Eksytys tapahtuu myös henkien osa-alueella. Meidän kokoontumisiimme on aina pyrkinyt eksytyksen henkiä, pyrkii tälläkin hetkellä ja tulee jatkossakin pyrkimään. Siksi meitä on käsketty koettelemaan kaikki henget (1. Joh 4:1-6, 1. Tess 5:19-23).

On kirjoitettu: ”yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta”. Asia ei ole kuitenkaan niin mustavalkoinen, sillä riivaajatkin uskovat Jumalaan (Jaak 2:19) ja suullansa tunnustavat Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja Jumalan Pyhä (Luuk 8:28, Luuk 4:34, Luuk 4:41) sekä lankeavat Jeesuksen eteen (Mark 3:11). Vaikka Raamatussa sanotaankin, että "suun tunnustuksella pelastutaan", emme voi koskaan luottaa pelkkään suun tunnustukseen arvioidessamme toisen henkilön sisäistä uskontilaa. Suun tunnustus ei itsessään riitä, sillä toinen erottamaton elementti on sydämen usko (Room 10:9-10).

Tästä kaikesta voimme päätellä, että vaikka opetus tapahtuisikin Jeesuksen nimessä, niin se ei automaattisesti tarkoita että kyseinen opetus olisi Jumalasta. Kyseessä on paljon enemmän kuin pelkkä suun tunnustus. Antikristus, eli antikhristos tarkoittaa "kristusta vastaan" ja "kristuksen sijaan". Saatana siis pyrkii tuomaan keskuuteemme opettajia, profeettoja ja oppeja, jotka näyttävät olevan Jeesuksen puolella, mutta ovatkin Jeesusta vastaan. Seuraavaksi pureudumme yhä tarkemmin siihen, miten voimme erottaa oikean opetuksen väärästä.

Kaiken eksytyksen yhdistävä piirre

Eksytyksiä on monenlaisia ja jokaisesta eksytyksen muodosta voisi kirjoittaa kirjan. Meidän on mahdoton pysyä niistä kaikista selvillä. Kuitenkin meillä on ainakin yksi yhdistävä vastaus, joka on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen. Jos seurakunnan opettaja luulee olevansa terveessä ja pelastavassa uskossa, mutta on itse eksynyt, niin silloin hän voi kyllä opettaa 99% totuudellisesti, mutta jäljelle jäävä 1% johtaa ihmisiä pois terveestä ja pelastavasta uskosta. Tuo 99% opetuksesta on helppo mieltää hyväksi hedelmäksi, mutta silti tuon valheellisen 1% osuuden takia kuulijat eksyvät pois terveestä ja pelastavasta uskosta. Tuo 1% osuus on opetus, mikä alentaa kynnystäsi lankeemukseen. Sen opetuksen kautta opettaja ei tunnusta Jeesusta. Tämä on kaiken eksytyksen ydin, jolla kaikki eksytyksen muodot ratsastavat (Matt 7:15-20, Apt 20:28-31, Gal 1:6-12, Luuk 17:1-2, 1. Tim 4:1-2).

Saatanan päätehtävä on saada ihminen lankeamaan syntiin

Saatana aiheutti lankeemuksen paratiisissa, kun hän onnistui houkuttelemaan Aatamin ja Eevan tekemään syntiä. Siitä lähtien hänen kaikkein tärkein tehtävänsä on pysynyt samana. Syntiin langettaminen on hänen ainoa keinonsa saada ihmiset Helvettiin. Saatana ei halua että me kuulemme Jumalan sanaa. Joiltakin hän ottaa sanan pois heti ja syöttää tilalle valheellista sanaa. Ihminen voi myös kiusauksen hetkellä langeta syntiin ja luopua uskostaan. Saatana on kehitellyt ihmisille runsain mitoin huolia, rikkautta ja hekumaa, johon hän tukehduttaa ihmisten uskon (Luuk 8:4-18, Matt. 22:29).

Esimerkkejä opetuksesta, joka kieltää Jeesuksen

Meidän tulee vieroksua opetusta, joka ei tunnusta Jumalan voimaa, sillä sellainen opetus kieltää Jeesuksen ja eksyttää meidät pois terveestä ja pelastavasta uskosta.

Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa."

Sellainen opetus:

A. Olettaa että tulemme vielä lankeamaan

Esim: "sinä et pysty olemaan synnitön koko loppu elämääsi"

Raamattu opettaa, että jos ainoastaan pyrimme tekemään kutsumisemme ja valitsemisemme lujaksi, niin emme koskaan lankea (2. Piet. 1:10). Meidän tulee ilolla rohkaista ja opettaa toisiamme, ettei kenenkään meistä tarvitse langeta syntiin.

B. Olettaa ettei lankeemus vie ihmistä pois pelastuksesta

Esim: "jos uskovainen lankeaa syntiin, ei hän ole silloin joutumassa helvettiin. Olemme aina pelastettuja vaikka lankeamme ja kadummekin vuorotellen syntejämme"

Raamattu opettaa, että yksikin lankeemus vie pois pelastavasta uskosta (Jaak. 1:15). Meidän tulee suhtautua lankeemuksiin vakavasti ja Raamatun opettamalla tavalla, sillä on hirmuista langeta elävän Jumalan käsiin (Hepr. 10:31). Ei ole minkäänlaista kultaista välitilaa. Asia on Raamatun mukaan hyvin mustavalkoinen.



C. Pitää jotain syntiä vähäisempänä pelastuksen kannalta

Esim: "jokaisellahan meillä on satunnaisia syntejä, mutta emme enää tahallamme ala varastamaan ja murhaamaan"

Raamattu opettaa, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan (Gal. 5:9) ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä (Luuk. 16:10) ja joka rikkoo lain yhtä kohtaa, on rikkoja kaikissa kohdin (Jaak. 2:10). Jumala ei katso henkilöön vaan siihen, onko Jeesus hänessä. Jos uskovainen lankeaa syntiin, hänellä ei ole pelastavaa uskoa eikä Jeesus ole hänessä (2. Kor. 13:5).

4 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:12

Jos teemme syntiä, mitätöimme armon

Alkuseurakunnassa tapahtui kerran eräs opettavainen tilanne, kun Paavali syytti Keefasta, Barnabasta ja monia muita uskovaisia syntiin lankeamisesta. Tämä osoittaa, että uskovaisen on tottakai mahdollista tehdä syntiä. Seuraukset eivät kuitenkaan ole hyvät. Paavali nuhtelee edellä mainittuja syytettyjä kovin sanoin. Jos me uudestaan teemme syntiä, vaikka olemme kuolleet siitä pois, me rakennamme UUDELLEEN itsellemme synnin ruumiin, eikä Jeesus enää ole meissä. Silloin olemme tehneet mitättömäksi Jumalan armon, ja lopettaneet lihassa sen, minkä olemme aloittaneet Hengessä. Tämä on täysin turhaa, sillä meidän ei tarvitse enää tehdä syntiä (Gal 2:11-21, Gal 3:1-4).

Jotkut ihmiset kääntävät armon päälaelleen

Keskuudessamme on ihmisiä, jotka opettavat armon tarkoittavan jatkuvaa puhdistumista lankeemuksista. Sellainen oppi tekee ihmisistä lihallisia ja heikentää heitä tekemään syntiä. Sellaiset ihmiset kääntävät Jumalan armon irstaudeksi, eikä Jeesus pysy heissä, vaikka he Jeesukseen uskoisivatkin. Vaikka he puhuvatkin Jeesuksesta, he saarnaavat väärää armoa ja sitä KAUTTA kieltävät Jeesuksen (Juud 1:3-4).

Älkää eksykö pois armosta!

Olkaa varuillanne, ettette eksy ja lankea pois omalta lujalta pohjaltanne (2. Piet 3:17-18). Pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet Jumalan sanasta (2. Tess 2:15-17).

Jos teet syntiä, lankeat pois armosta

Meidän tulee pysyä lujina, emmekä saa antaa uudestaan sitoa itseämme synnin orjuuteen. Jos teemme syntiä, me lankeamme pois armosta. Me olemme uskosta synnittömiä, sillä Jeesuksessa meillä on rakkauden KAUTTAvaikuttava usko. Tähän sisältyy KAIKKI tai ei mitään asetelma: Jos lankeamme syntiin, niin se hapattaa meidät kokonaan. Tällaista vaihtoehtoa meillä ei saa olla (Gal 5:1-9).

Uudestisyntyminen

On äärimmäisen tärkeää sisäistää, miten uudestisyntyminen vaikuttaa ihmiseen ja mitä siinä tapahtuu, jotta voi ymmärtää mitä Raamattu opettaa uskovaisen suhteesta syntiin. ALLA on tiivistelmä aiheesta. Sulkeissa olevat jakeet on avattu aiheen pääartikkelissa: Uudestisyntyminen

Uudestisyntyminen on ainoa tie pelastukseen

Jeesus on uhrautumisellaan mahdollistanut meille uudestisyntymisen. Kun uskomme Häneen, me synnymme uudesti ja pääsemme pelastettujen joukkoon (Joh 3:3-8).

Yksikään uudestisyntynyt ei tee syntiä

Maailma ei tunne meitä, koska olemme uudestisyntyneet Jumalan lapsiksi. Olemme panneet tähän toivomme, ja siksi olemme puhtaita kuten Jumala on puhdas. Jeesus on ilmestynyt ottamaan pois synnit. Kun pysymme Hänessä, emme tee syntiä. Jos teemme syntiä, niin emme tunne häntä. Älkää antako kenenkään eksyttä itseänne! Asia on hyvin mustavalkoinen: Se, joka on vanhurskas, on vanhurskas niinkuin Jeesuskin. Se, joka tekee syntiä, on perkeleestä. Ei yksikään uudestisyntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia (1. Joh 3:1-10, 1. Joh 5:18-20).

Uudestisyntyneelle Jumalan käskyt eivät ole raskaat

Uudestisyntyneenä me noudatamme Jumalan sanaa. Hänen käskynsä eivät ole meille raskaat, sillä uudestisyntyneet voittavat maailman (1. Joh 5:1-5).

Kiusaukset ja koetukset

On äärimmäisen tärkeää sisäistää, että uskovaisilla on sama asema kiusauksiin ja koetuksiin nähden kuin Jeesuksellakin oli. Silloin ymmärrämme mitä Raamattu opettaa uskovaisen suhteesta syntiin. Jeesus oli ihmisenä kiusausten ja koetusten alainen, mutta hän ei koskaan langennut syntiin, vaan kesti kaikki kiusaukset ja koetukset. ALLA on tiivistelmä aiheesta. Sulkeissa olevat jakeet on avattu aiheen pääartikkelissa: Kiusaukset ja koetukset

Meidän ei tule langeta kiusauksiimme

On aivan normaalia, että oma himomme vetää ja houkuttelee meitä tekemään syntiä. Meidän ei kuitenkaan pidä eksyä tähän, sillä yksikin lankeemus tuottaa kuoleman, eikä Jeesus silloin enää ole meissä (Jaak 1:13-16). Muut ihmiset tietävät, että olemme uskovaisia. Siksi meidän on oltava esikuvia, emmekä voi tehdä syntiä. Tämä on kilvoittelu, jossa meidän on juostava kestävinä (Hepr 12:1-6).

Jeesus raivasi meille edeltä tien synnittömään elämään. Hän on meidän edeltäjuoksijamme, joka kuoli ristillä meidän syntiemme anteeksisaamiseksi. Niin siis ristintyö ja ylösnousemus on esikuva meidän uudestisyntymiselle, vaeltaaksemme sen jälkeen hänen laillaan vanhurskaana (Hepr 4:14-15). Myös me kestämme kaikki kiusaukset ja koetukset uudestisyntymisen jälkeen (2. Kor 13:4-6).

Kiusausten ja koetusten kestäminen vie pelastukseen

Vaikka pelastummekin uskosta, pelastuksessa pysyminen edellyttää meiltä kiusausten ja koetusten kestämistä (Jaak 1:2-4, 1. Piet 4:12-19, Jaak 1:12, Psalm 66:8-12)

Jumala on valmistanut meille pääsyn kaikista kiusauksista

Jumala on valmistanut meille pääsyn kaikista kiusauksista, niin että voimme ne kestää (1. Kor 10:12-14, Hepr 2:18)

Jotkut eksyvät kiusauksien takia

Jotkut ihmiset ottavat ilolla vastaan evankeliumin, mutta kiusauksen hetkellä luopuvat siitä (Luuk 8:13).

3 vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:11

Synnittömänä pysyminen on armoa

Se on armoa, että me olemme kärsivällisiä ja emmekä lankea syntiin vaivan ja kärsimyksen keskellä. Jeesus kärsi meidän puolestamme, jättäen meille esikuvan, että me noudattaisimme hänen jälkiänsä, joka ei syntiä tehnyt. Hänen uhrautumisensa ansiosta me elämme synneistä pois kuolleina (1. Piet 2:19-25)

Kun olemme armossa, me pidämme itsemme synnittöminä

Me olemme armosta kuolleet pois synnistä, emmekä enää elä synnissä. Siksi jos sanomme olevamme Jeesuksessa, meidän valvollisuus on elää synnittömästi kuten Hän (1. Joh 2:6). Meidän ruumiimme on kuollut pois synnistä, ja myös pidämme itsemme synnille kuolleina. Synti ei enää hallitse meitä, koska olemme armon alla, ja meidät on vapautettu synnistä. Armo ei merkitse meille syntien anteeksisaantia, sillä me pysymme armon alla, emmekä siksi enää tee syntiä ( ROOM 61-23).

2 vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:09

"Tällainen on tosiuskovainen
enkeli ja pikkupaholainen
osaan unissani pyhät käskyt
valveilla taas taidan pahat läksyt

Tiedän liian hyvin miltä tuntuu
tehdä jotain josta maine mustuu
tiedän miltä tuntuu saada selkään
selkäsaunan löylyä mä pelkään

Olen kuullut: Kun sä tulet uskoon
KAIKKImuuttuu, kaikki tulee kuntoon
aina vaan kun lankean mä syntiin
petyn noihin lupauksiin tyhjiin

Enpä ole tullut paremmaksi
sisälläni sotii aina kaksi
voimaa joista toinen pahaa tahtoo
toinen taasen parastani katsoo

Olen saanut rauhan omaantuntoon
joskaan en voi koskaan tulla kuntoon
olen aina syntinen ja hurskas
samaan aikaan likainen ja puhdas

Silti tahdon parastani tehdä
vaikka päivänvaloa en kestä
olen vapaa vaikka vaivan vanki
Suuren Parantajan ottolapsi"

Kuinka Hyvä Paimen otti minut luokseen

Tiettyjen kovien kokemusten ja vainojen KAUTTA Jumala ravisti minut hereille ja käynnisti minussa prosessin, jonka aikana tunsin voimistuvaa hengellistä kaipuuta. Jumala oli alkanut kutsua minua juuri oikea-aikaisesti. Minua vaivasi, sillä uskoni ei tuntunut täyttävän hengellistä tyhjiötä sisälläni. Halusin todistaa itselleni, että uskon Jeesukseen miten Hän haluaa minun uskovan. Hain Raamatusta opetuksia, jotka liittyivät siihen mikä on uskovaisen suhde syntiin. Jossain vaiheessa lopetin yrittämästä itse todistella uskoani oikeaksi. Nöyristyin riittävästi Jumalan edessä, jotta kykenin vilpittömästi rukoilemaan:

"Anna minun tietää totuus!"

Jumala vastasi minulle hyvin pian sellaisella tavalla, jota en ollut edes ymmärtänyt pyytää. Jumala vuodatti hitaasti ja ylenpalttisesti rakkauttaan minun päälleni. Käytännössä tämä ilmeni siten, että kun aamulla heräsin, tunsin valtavan rauhan ja sävyisyyden Hengen lepäävän minussa. Kun illalla menin nukkumaan, se vaivutti minut lepoon. Ajoittain se voimistui minussa niin, että tunsin yliluonnollista rakkautta, selkeyttä, virvoitusta ja kirkkautta sisälläni. Se oli jotain mitä en ollut odottanut. Sitä kesti viikosta toiseen ja se yltyi yltymistään. Tuo uudenlainen uskontila auttoi minua arkielämässäni. Sen ansiosta aloin toimia tavoilla, joista yllätyin jopa itse. Mieleni oli jollain tavalla vaihtunut, ja se heijastui myös käytökseeni.

Aloin tiedostaa itsestäni sen, että suhteeni syntiin oli saanut kokonaan uuden perspektiivin. En enää kokenut sellaisia tilanteita, joissa olisin huomannut vasta jälkeenpäin langenneeni syntiin. Myöskin mieleni oli tullut niin voimakkaaksi Jeesuksessa, että jos lihani muistutti mielessäni pieniäkin vääränlaisia vivahteita, niin pystyin kokonaan torjumaan ne pois. Elämääni oli tullut uudenlainen usko, jota eläessäni en yksinkertaisesti langennut syntiin millään ajatusten, sanojen tai tekojen osa-alueilla. En tahallani, en vahingossa, enkä tietämättänikään. Nyt aloin yhtäkkiä tajuta, ettei minun tarvitse välttämättä enää koskaan tehdä niitä syntejä joita olin aikaisemmin tottunut tekemään. Olin vapaa kaikista inhottavista tavoistani joista olin vuosia yrittänyt päästä eroon, enkä ollut päässyt paitsi nyt! Ja se kaikki tapahtui kerrasta.

Tässä tulee artikkelin ydinväittämä, jonka tulen myöhemmin perustelemaan laajasti: Sinun ei tarvitse uskovaisena langeta syntiin.


3. Raamatun kokonaisvaltainen opetus uskovaisen suhteesta syntiin

Aloin käydä läpi hengellistä kriisiä, koska tämä kokemus oli vastoin kaikkea aikaisemmin oppimaani ja kokemaani. Tunsin ihmisiä, jotka väittivät ettei uskovaisen tarvitse tehdä syntiä, mutta olin pitänyt heitä harhaoppisina. Nyt minulla itselläni oli sama usko. Ajattelin ettei kokemukseni mitenkään ole Raamatun mukaista, vaikka se hyvältä tuntuikin. Halusin koetella sen Raamatulla. Päätin tutkia kaikki Raamatun keskeisimmät opetukset Uudesta ja Vanhasta Liitosta, armosta, uudestisyntymisestä, kiusauksista ja koetuksista sekä eksytyksestä ja paatumuksesta. Päätin myös etten tee johtopäätöksiä ja tulkintoja oman kokemukseni perusteella, sillä janosin vain ja ainoastaan puhdasta totuutta. Nyt kaikki on tutkittu läpi tässä artikkelissa. Olen mielestäni onnistunut asettamaan kaikki Raamatun opetukset linjaan keskenään siten, ettei mikään siinä ole ristiriidassa keskenään.

Uusi ja Vanha Liitto

On äärimmäisen tärkeää sisäistää, mikä on Uuden ja Vanhan liiton ero, jotta voi ymmärtää mitä Raamattu opettaa uskovaisen suhteesta syntiin. Alla on tiivistelmä siitä, mikä on uhrin, lain, lihan, hengen, itsepetoksen, pyhäkön, ylimmäisen papin ja synnin ero Uudessa ja Vanhassa Liitossa. Sulkeissa olevat jakeet on avattu aiheen pääartikkelissa: Uusi ja Vanha Liitto

Uhri

Vanhan Liiton uhrit eivät voineet ottaa ihmisiltä syntejä pois, eivätkä ne koskaan voineet pyhittää ihmisiä täydellisesti. Ihmiset lankesivat tekemään syntiä aina uudelleen ja siksi he joutuivat säännöllisesti uhraamaan syntiensä edestä. Uudessa Liitossa Jeesuksen uhri sen sijaan on puhdistanut ja pyhittänyt ihmisen kertaluontoisesti ja täydellisesti kaikesta synnistä. Siksi Uuden Liiton uskovainen palvelee elävää Jumalaa puhtaalla omallatunnolla, eikä hänen kerran puhdistettuna enää tarvitse uudelleen uhrata syntien edestä, sillä hänellä ei ole mitään tuntoa synneistä.

Laki

Vanhan Liiton aikana ihmisillä oli laki, jonka tarkoitus oli pitää ihmiset kiinni hengellisessä elämässä, mutta laki tuottikin heille hengellisen kuoleman. He olivat lihallisia, myytyjä synnin alaisuuteen, vankeuteen ja orjuuteen. Uudessa Liitossa ihmisen uudestisyntyessä hänet kuoletetaan vapaaksi kirjoitetun lain vankeudesta Jeesuksen kuoleman kautta. Silloin Jumala laittaa lain uskovaisen sisimpään ja kirjoittaa sen hänen sydämeensä, jolloin hän saa samalla myös voiman noudattaa sitä omaatuntoaan seuraten. Kun uskovainen elää rakastaen Jumalaa ja lähimmäistään, hän vahvistaa lain elämässään.

Liha ja Henki

Vanhan Liiton aikana ihmiset elivät lihan mukaisesti, eli tekivät syntiä. Uudessa Liitossa uskovaiset ovat saaneet itselleen Hengen, jonka tilassa eläessään he kuolettavat ruumiin teot, eli pysyvät erossa synnistä. Uudessa Liitossa Jumala on määrännyt uskovaiset Poikansa kuvan kaltaisiksi, kutsunut pelastukseen, vanhurskauttanut ja kirkastanut.

Paatumus

Uuden Liiton aikana elää monia kristittyjä, joiden käsitys Jumalan armosta on yhtä vinoutunut kuin Efraimilla Vanhan Liiton aikana. Siinä missä Efraim rakensi paljon alttareita tehdäkseen syntiä ja kuvitellakseen saavansa myöhemmin anteeksi, nykyään rakennetaan oppia suuresta armosta, jotta ihmiset voisivat olla heikkoja synnin edessä ja kuvitella saavansa säännöllisesti anteeksi. Armossa eläminen ei kuuluisi enää Uuden Liiton aikana tarkoittaa uskovaisten kohdalla säännöllistä syntien anteeksisaamista, vaan synnistä vapaana elämistä armon varassa.

Pyhäkkö ja jumalanpalvelus

Uudessa Liitossa ei ole enää maallista pyhäkköä tai temppeliä, sillä tie kaikkeinpyhimpään on auki Jeesuksen uhrin KAUTTA, ja uskovaisten ruumiista on tullut Jumalan temppeli. Kaikkeinpyhin on varjokuva siitä pyhyyden tilasta, missä ihmiset saavat elää uudestisyntymän jälkeen Uudessa Liitossa. Jumalanpalvelussäännöt olivat varjokuvia siitä uskon vaelluksesta, jota ihmiset saavat nyt vaeltaa Hengen uudessa tilassa.

Pappeus

Vanhan Liiton pappeus ei alunperinkään riittänyt pyhittämään ihmisiä täydellisesti, vaan se oli varjokuva siitä pyhyyden tilasta, missä ihmiset saavat elää uudestisyntymän jälkeen Uudessa Liitossa. Myös papiston puvut kuvastavat samaa pyhyyden tilaa, sillä Uuden Liiton papit, eli uskovaiset, pukeutuvat Jeesukseen, valkeuden varusteisiin ja Jumalan sota-asuun. Uudessa Liitossa kaikki uudestisyntyneet ihmiset ovat osa Jumalan pyhää papistoa. Pyhäkköpalvelus on varjokuva siitä uskon vaelluksesta, jota ihmiset saavat nyt vaeltaa Hengen uudessa tilassa.

Armo

On äärimmäisen tärkeää sisäistää, että Raamatun MUKAAN armossa elämisen ei tarvitse merkitä uskovaiselle syntien anteeksisaamista, vaan synnistä erotettuna elämistä. Silloin ymmärrämme mitä Raamattu opettaa uskovaisen suhteesta syntiin. ALLA on tiivistelmä aiheesta. Sulkeissa olevat jakeet on avattu aiheen pääartikkelissa: Armo



Synnittömäksi tuleminen on armoa

Jokainen ihminen on tehnyt syntiä, eikä kukaan ei ole vanhurskas. Mutta kun saamme lahjaksi Jumalan armon, niin tulemme synnittömiksi. Tämän armon me saamme Jeesuksen uhrautumisen ansiosta, kun uskomme häneen ( ROOM 39-31, Psalm 32:1-5, Psalm 65:3, Jer 33:8, Mark 3:28).

Meillä on Jeesuksen uhrautumisen ansiosta pääsy armoon

Meillä on Jeesuksen uhrautumisen ansiosta pääsy armoon ROOM 5:1-5, Room 5:15-19). Jeesuksen uhrautumisen ansiosta saatu armo riittää peittämään kaikki synnit (Room 5:20-21).

1 Vapaudu synnistäTiistai 30.06.2015 17:08

Vapaudu synnistä


Tässä artikkelissa pureudun suureen eksytykseen, joka on sulautunut lujasti valtavirtakristillisyyteen. Kerron Raamatun avulla kuinka itse pääsin siitä pois ja kuinka sinä voit päästä siitä pois.

Sisällysluettelo:

1. Johdanto
2. Onko suhteesi syntiin vääristynyt?
3. Raamatun kokonaisvaltainen opetus uskovaisen suhteesta syntiin
4. Eksytyksen käyttämät jakeet
5. Eksytys sulautui kristillisyyteen
6. Kuinka voin elää vapaana synnistä?
7. Lue MYÖS
8. Loppusanat
9. Lähteet

1. Johdanto

Tämä artikkeli perustuu väittämille, jotka suurin osa nykyisistä kristityistä on VALMIS tyrmäämään. Moni ei kykene ottamaan vastaan tällaista opetusta siksi, koska he pitävät lujasti kiinni omakohtaisesta näkemyksestään ja koettelevat opetusta ainoastaan henkilökohtaisten tunteidensa ja kokemustensa perusteella. Heidän on vaikea tarkastella asiaa puhtaalta pöydältä, koska he uskovat siihen mitä he ovat aikaisemmin oppineet. Sinulta tullaan tätä artikkelia lukiessasi edellyttämään avointa mieltä uusien näkemysten edessä, sekä järkiperäisen ja tunneperäisen ajattelun tasapainottamista.

En ole kevyin perustein laatinut tätä artikkelia. Tulen perustelemaan KAIKKI väittämäni mahdollisimman selkeästi ensin oman kokemukseni perusteella, sitten Raamatun perusteella ja lopuksi kirkkohistorian perusteella. Toivon että rukoilet ymmärrystä etkä jätä lukemista kesken, sillä muuten et näe kokonaiskuvaa etkä voi arvioida väitteitäni rehellisesti.

2. Onko suhteesi syntiin vääristynyt?

Olin eksynyt lammas

Uskonelämäni muistuttaa hyvin paljon Jeesuksen opetuksia eksyneestä lampaasta (Matt 18:12-14). Lapsuuteni aikana kävimme perheeni kanssa säännöllisesti monien eri seurakuntien kokouksissa ja konferensseissa. Vanhempani veivät minut MYÖS seurakuntien kesäleireille. Nämä kokemukset olivat pääsääntöisesti positiivisia. Minua kohdeltiin kuin olisin ollut uskovainen ja siksi itsekin uskoin olevani uskovainen. Elin kuitenkin lankeemuksen kierteessä ja tein milloin mitäkin, minkä tiesin olevan syntiä.

Kevytmielinen suhtautumiseni asiaan todisti sen, että omatuntoni oli paatunut. Pyysin aina säännöllisesti syntejäni anteeksi Jeesuksen edessä, sillä minulle oli opetettu, että uskovainen ei voi olla tekemättä syntiä, vaan hän lankeaa aina ennemmin tai MYÖHEMMIN. Siksi minulla ei ollut voimaa lopettaa lankeemuksen kierrettä, enkä koskaan tehnyt lopullista parannusta enkä hyljännyt syntejäni. Uskoin eläväni ihan normaalia uskovaisen elämää. Tuossa uskontilassa elin vuosia, paatuen yhä pahemmin. Suhteeni syntiin vääristyi, enkä itse edes huomannut sitä. Haastan sinut tutkimaan itseäsi ja koettelemaan, onko sinullekin mahdollisesti käynyt samoin. Pastori Tarvo Laakson kappale Tosiuskovainen kertoo hyvin tuolloisesta uskontilastani hieman kärjistäen, mutta osuvasti: