Jumalan armo on sitä, että Jumala antaa syntejä anteeksi syntisille ja muuttaa heidän syntisen mielensä vanhurskaaksi mieleksi, Kristuksen mieleksi. Jumalan armo ei jätä syntiensä sitomaa ja synneistään kärsivää sielua syntiensä valtaan vaan kasvattaa häntä, niin että hän voi hyljätä jumalattomuuden ja maailmalliset himot, ja elää vanhurskaasti, siveästi ja jumalisesti. Jumalan armo ei ole vain syntien anteeksiantamista ja syntien anteeksisaamista, vaikka se on sitäkin. Maan päällä ei ole niin vanhurskasta ihmistä, että tekisi vain hyvää eikä lainkaan syntiä. Tarvitsemme sen vuoksi toistuvasti Kristuksen veren vihmontaa eli syntien anteeksiantoa syntiemme tähden. Uskovaisen ei ole kuitenkaan lupa jäädä elämään synnissä, jos hän lankeaa. Me emme saa rypeä synnissä niin kuin jumalattomat, jotka elävät pahojen himojensa ja syntisen mielensä vallassa. Me nousemme ylös synnin suosta niin monta kertaa kuin lankeamme.
Armo kasvattaa syntinsä anteeksisaaneen sielun pois synnistä. Jumalan armo muuttaa ihmistä ja kasvattaa häntä Kristuksen tuntemisessa. Jeesuskin varttui armossa, vaikka ei tehnyt syntiä.Jumala antaa lastensa kasvaa armossa ja viisaudessa, niin että voimme noudattaa hänen tahtoaan maan päällä
Jumalan armo ei ole vain syntien anteeksiantamista ja syntien anteeksisaamista, vaikka se on sitäkin. Maan päällä ei ole niin vanhurskasta ihmistä, että tekisi vain hyvää eikä lainkaan syntiä. Tarvitsemme sen vuoksi toistuvasti Kristuksen veren vihmontaa eli syntien anteeksiantoa syntiemme tähden. Uskovaisen ei ole kuitenkaan lupa jäädä elämään synnissä, jos hän lankeaa. Me emme saa rypeä synnissä niin kuin jumalattomat, jotka elävät pahojen himojensa ja syntisen mielensä vallassa
JUMALAN ARMO
Jumala ei ilman muuta, ilman ehtoja, armahda, vaan Jumalan armo on ehdollinen. Et voi tehdä mitä tahansa ja luottaa siihen että koska Jumala on rakkaus niin Hän joka tapauksessa antaa anteeksi pahat tekosi jotka olet tieten tahtoen tehnyt. Elämä Jumalan omana eli Jeesuksen omana edellyttää siis jatkuvaa tahtoa puoleltasi ja tämä tahtosi näkyy niissä valinnoissa joita päivittäin teet. Raamattu, jossa Jumala ilmoittaa tahtonsa meille, sanoo tästä asiasta näin:
"Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon." (Sananlaskut 28:13) "Sillä jos annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin myös taivaallinen Isänne antaa teille anteeksi, mutta ellette anna ihmisille anteeksi heidän rikkomuksiaan, ei Isännekään anna teille anteeksi rikkomuksianne." (Matt. 6:14-15)
"Ei jokainen, joka sanoo Minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon." (Matt. 7:21) Armon ehdot ovat siis seuraavat: Armon ehdot ovat siis seuraavat:ASinun tulee tunnustaa syntisi synneiksi. BSinun tulee hylätä ne asiat, asenteet, tavat ja teot jotka ovat syntiä. CSinun tulee antaa kaikille kaikki anteeksi.
DSinun tulee ehdottomasti totella Herraa Jeesusta.
Sanot: "En kykene kaikkeen tuohon. En pysty muuttamaan tapojani. En voi antaa sille ihmiselle anteeksi." Raamattu sanoo: "Kaikki voin Hänessä, Kristuksessa, joka minua vahvistaa." (Fil. 4:13) Kysymys ei ole siitä kuinka hyvin onnistut pyrkimyksissäsi toteuttaa armon ehdot vaan se yritätköedes. Kysymys on siis asenteestasi, tahdotko vai et! Jos yrität vilpittömästi niin Hän (Jeesus) auttaa sinua eikä Hän odota sinulta muuta ja niin Jumalan armo tulee osaksesi. Olkoon päivittäinen rukouksesi:
"Herra Jeesus. Tahdon elää mielesi mukaista elämää. Auta minua siinä. Tee Sinä mahdolliseksi se mikä minulle oman heikkouteni tähden on mahdotonta, sillä Sinulle on kaikki mahdollista "
Tuomio on Jumalan pettämistä ja jatkamista esim lähimmäistä vastaan tai vaimonsa jakkaamista joka on armottomuutta ja anteeksi antamattomuutta.
Rakkaus on syvä kiintymyksen tunne johonkin, useimmiten toiseen henkilöön.
Länsimaisessa kulttuurissa rakkaus jaetaan usein Platoninesittelemän kolmijaon mukaan:eros (eroottinen rakkaus), filia(veljellinen rakkaus), agape(jumalallinen rakkaus). Neljäntenä rakkauden muotona voidaan mainita amor, romanttinen rakkaus.
rakkaus onuskon tärkein perusta. Matteuksen evankeliumin ja Markuksen evankeliumin mukaan Jeesusopetti rakkauden kaksoiskäskyn. Käskyssä kehotetaan rakastamaan Jumalaa kaikesta sydämestä, kaikesta mielestä ja kaikesta hengestä ja lähimmäistään niin kuin itseään.
Paavali kertoo rakkaudestaensimmäisessä korinttilaiskirjeessä. Kirjeen tunnettuja kohtia ovat muun muassa:
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.
Jumalan laki on laki, joka saa alkunsa suoraan Jumalantahdosta eikä ole ihmisen aikaansaannosta. Jumalan laki on ihmisen tahdosta riippumaton samoin kuin luonnollinen laki eikä ihminen voi muuttaa sitä omilla toimillaan.
Jumalan laki on niin sanottu rakkauden laki, joka kehottaa ihmisiä rakastamaan Jumalaa, lähimmäisiään ja myös itseään. Lain suurimmat käskyt ovat: ”rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi” ja ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”. Näin opetti Jeesus.
Jumalan laki pitää sisällään myöskymmenen käskyä, jotka Jumala julisti Hoorebin vuorelta Israelin kansalle pian heidän Egyptin orjuudesta vapautumisen jälkeen Kymmenen käskyä selvittää tarkemmin miten ihmisten tulisi rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään. Edelleen Mooseksen kirjoissa, myös osittain Uudessa Testamentissa, olevat useat kymmenet moraalisäännöt selventävät kutakin käskyä tarkemmin. Esimerkiksi vuorisaarnassaJeesus opetti käskyn ”älä tapa” kieltävän myös toisen ihmisen ”tappamisen ja nujertamisen” vihaamalla ja halveksivilla sanoilla.
Jeesus opetti, että Jumalan laki ja jokainen sen käskyistä on voimassa ikuisesti ja että mikään käskyistä ei muutu.
Jumalan laki ilmaisee miten Jumala haluaisi ihmisten elävän ja kohtelevan toisiaan. Sen tutkiminen paljastaa myös synnin, jota ei saisi tehdä. Apostoli Johannes kirjoittaa synnin olevan Jumalan lain rikkomista.