IRC-Galleria

MasterTool

MasterTool

Pierdolenie o Szopenie

Selaa blogimerkintöjä

Valkoinen kotka, punainen tähti, valkoiset tähdet – Quo Vadis Polska?

http://scoutmaster.typepad.com/photos/uncategorized/warsaw_uprising_boyscouts.jpg
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2006/02/images/20060209-1_d-0146-515h.jpg

Siemka Polska, puhun sinulle nyt kuten ystävä ystävälle.


Teletapeista ja muita uutisia Puolasta

”Vietin paljon aikaa kesämökillä lehtiä lukien, ja seurasin kuinka Puola jatkoi luisumistaan barbaarimaaksi.” –Esko Valtaoja kesälomastaan

Saamme nykyään usein lukea pieniä, mutta sitäkin omalaatuisempia uutisia jotka tulevat Baltian takaa Varsovan kuningaskunnasta, jossa ultrakonservatismi nostaa päätään.
Viimeisimpänä otsikkona on ollut Puolan hallituksen lapsiasiamiehen Ewa Sowinskan halu kieltää teletapit homoseksuaalisuutta aiheuttavana, ja siten lapsen kehitykselle haitallisena. Sowinskan kohteena oli erityisesti violetti, kolmionmuotoisella antennilla ja käsilaukulla varustettu Tiivi-Taavi –hahmo, joka ymmärrettiin transvestiittiseksi epiteetiksi.
Tätä ennen kohulausuntoja aika ajoin suoltavan Andrzej Lepperin johtaman, hallituksessa istuvan kansallispopulistisen ja äärikatolisen Itsepuolustuksen edustajia on tavattu natsikarkeloista joissa illanmittaan innostuttiin riehakkaasti heiluttelemaan hakaristilippuja.
EU:ssa Puola on usein valmis ajamaan asiaansa niin härkäpäisesti, oli kyse sitten Venäjän lihakiistasta tai Venäjän-Saksan kaasuputkesta (tuosta uudesta Molotov-Ribbentrop-sopimuksesta, jollaisena se Varsovasta katsottuna näyttäytyy), että se saa ranskalaisetkin näyttämään koulupojilta, ja suomalaiset suorastaan pikku enkeleiltä.


Menneisyys Puolan nykypäivässä

“The US is a difficult partner, but an indispensable one. Everyone who have had to do with US politicians and diplomats knows they aren't easy to deal with. That is because of their immense sense of power. But an alliance with the US is absolutely necessary because of our relations with, on the one hand, Germany and France, and, on the other, Russia.” –Lech Kaczyński

Sodan muistot ovat Puolassa taas nousseet pintaan Kaczyńskin veljesten myötä, ja Puola vaatii oikeuksiaan kärsijänä. Niin sydäntä musertavia kuin puolalaisten kärsimykset toisen maailmansodan aikana olivatkin, sisältyy kärsijärooliin poliittinenkin aspekti: Puola vetoaa nyt asiassa kuin asiassa natsimiehityksen aiheuttamiin kärsimyksiin ja tuhoihin. Mutta eivät puolalaiset pelkästään keskity olemaan hankalia EU-kumppaneita, he myös tekevät töitä valoisamman huomisen eteen.
Kaczyńskin veljesten isä, varsovalainen insinööri Rajmund Kaczyński, oli Puolan kotiarmeijan Armia Krajowan veteraani ja taisteli natseja vastaan Varsovan kansannousussa 1944. Veljeksistä Lech toimi ennen presidenttikauttaan Varsovan pormestarina, ja nykyisin kun Varsovan kansannousua saa vihdoin virallisella tasolla muistella, on Puolassa oikea boomi asian ympärillä ja Armia Krajowan miehiä ja naisia muistellaan sankareina. Voisikin sanoa, että Lech Walesan luotsaaman Solidaarisuus-liikkeen voitettua 1989, ja Neuvostoliiton lakattua olemasta 1991, on Puolassa tapahtunut patsaiden vaihto. Viimeisetkin reaalisosialismin kauden patsaat ovat nyt hallituksen tulilinjalla. Tästä herää kysymys siitä, onko historiaa tervettä lakaista kokonaan pois näkyvistä, vaikka se edustaisi ikävämpiä aikoja.
Moskovaa tällainen ei miellytä, ja Puolassa ollaankin nyt suorastaan allergisia kaikelle idästä tulevalle sanelulle. Puolalaisen sähköpostiystäväni mukaan puolalaiset poliitikot tekevätkin yleensä tarkoituksella päinvastoin mitä Moskova toivoisi. Yleisesti ottaen, suomalaisen ei todennäköisesti ole vaikea orientoitua puolalaisten Venäjä-tuntemuksiin.
Muiden entisten itäblokin maiden tavoin Puola kurkottaa nyt länteen, ja EU löytääkin näistä maista eurooppalaisimmat eurooppalaisensa. En sano innokkaimmat eurooppalaisensa, sillä Varsova, Praha ja Budapest ovat aina kuuluneet Euroopan sydämeen, viime vuosikymmenien reaalipolitiikka ja siitä syntyneet mielikuvat ovat hämärtäneet meille tätä asiaa. Lyhyesti: Nämä vanhat kulttuurikaupungit eivät sielultaan ole mitään Neuvosto-Moskovan esikaupunkialueita, vaikka osa niiden lähiöistä siltä tänään näyttääkin.
Samoin Yhdysvallat on löytänyt näistä maista nyt innokkaita uusia ystäviä korvaamaan kovin nihkeäksi käyneitä läntisen Euroopan liittolaisia. Puola ottaakin Yhdysvaltain liittolaisena ja NATO-maana osaa operaatioihin niin Afganistanissa kuin Irakissa, joissa Puola nyt pääsee näyttämään potenssiaan muiden isojen poikien rinnalla kuuluisimman vapaustaistelijansa Tadeusz Kościuszkon, tai sitten modernimmin Rambon, hengessä.
Tämän päivän Puolan, valitettavan populistisessa, poliittisessa ilmapiirissä yksi naapurussuhteisiin heijasteleva tekijä on se kuinka Saksan peikolla ajetaan äänestäjiä oikeaan vaalikarsinaan. Tässä ei ole kyseessä pelkästään 38-miljoonaisen Puolan pelko 83-miljoonaisen naapurinsa vaikutuksesta ja päätösvallasta EU:n sisällä, vaan tämä peikko on historiasta ammentava, ja sillä on tapana rapsutella kansakunnan rupia auki.
Täytyy kuitenkin sanoa, että vastaavasti olen lukenut kuinka Saksassa saattaa törmätä huonoon palveluun, jos tulee luulluksi puolalaiseksi tai venäläiseksi, joita pidetään vähemmän sympaattisina. Pääosin saksalaisten ja puolalaisten ihmisten välit ovat nykyään kunnossa, mutta kuten voimme Suomessakin valitettavan usein huomata; old habits die hard.


Puola on hevimaa

Olen kuullut että Suomi on HEVIMAA, joten olen tuntenut tarvetta tulla ulos kaapista nyt kertomani asian kanssa…
Puolalainen musiikki vetää vertoja jopa musiikin suurvallalle Ruotsille. Jokaisen, joka todella uskoo Suomen olevan The Hevimaa (kuka näitä termejä oikein lanseeraa!?), kannattaa tarkistaa kuinka Vader-yhtyeen vaarit homman hoitavat (sikäli kun ei ole allerginen tuulikoneille). Tukka heilui Puolassa jo reaalisosialismin aikana kun Vaderin miehet takoivat rautaesiripun takana metallia.
Riverside, eräs allekirjoittaneen lempiyhtyeistä, joka tuo mieleen englantilaisen Porcupine Treen ja amerikkalaisen Toolin, on tulossa marraskuussa Helsinkiin, ja on varmasti laajemmin musiikkia kuuntelevan pitkä- tai lyhyttukkaisen fanittajan mieleen.

Näkemiin, dowidzenia.

Kirjoittaja on Turun yliopistossa kandintyötään Varsovan kansannousun (1944) siviileistä tekevä kulttuurihistorian opiskelija, joka suosittelee hyvien vahvojen oluiden ystäville puolalaista Wojakia.

[Ei aihetta]Lauantai 15.09.2007 17:24

Joskus teemme asioista totuuksia vain toistamalla asiaa.
-Siitä saat vihtaa (vitsaa) ja siitä!

-Mutta äiti... minä olen vasta viisi...

-No niin justiinsa, olisihan se pitänyt arvata... Et ollut edes Talvisodassa!
*lisää vitsaa*

Gorefest - Rise to ruin (2007)Tiistai 04.09.2007 01:22

6. Speak When Spoken To

You call this life?
This dormant state.
Full control.
You vegetate.
Cast from one mould.
Billions alike,
The right to speak you wave goodbye.

Speak When Spoken To.

March at command,
No questions asked.
One straight line
Towards the end.
Cast from one mould,
Lemmings alike.
You've been kept stupid, kept silent.

Speak When Spoken To

The kissing of the flag
Guns locked and loaded.
I've seen this frame before.

Full of shit and righteousness.
High on divine blessings.
I've seen this frame before.

Speak When Spoken To!

Sitaatti rauhalleMaanantai 03.09.2007 19:58

Minä en tunne vihollisia – en tällä tai tuolla puolla raja-aitojakaan. Minä tunnen vain ihmisiä!
(Ernst Friedrich)

Give God a change?Keskiviikko 29.08.2007 14:04

On ikävää huomata kuinka kaikenmaailman uskovat (ts. juuri ne kaikkein pimeimpiä ja taantumuksellisempia voimia edustavat) vaativat kunnioitusta uskolleen.
Mielipiteissäni minun ei tarvitse ottaa kenenkään jumalaa huomioon, eikä sinunkaan tarvitse. He haluavat ja vaativat sitä että joka asiassa tiedettä ja yhteiskuntaa myöten otettaisiin huomioon heidän jumalansa (yhteisöjä ja perheitähän he jo hallitsevat). Tälle ideologialle ei pidä antaa valtaa, sillä kun se sen saa, se laittaa meidät muut ottamaan itsensä huomioon, ja se haluaa aina tunkeutua yhä uudemmille elämänalueille.
Tieteen ei tarvitse ottaa jumalaa huomioon, sillä tieteentekijän on oltava mieli avarana, ei niin että hän jatkuvasti miettii kuinka saisi mahdutettua jumalan ja luomisteorian tähän kuvioon.
Se on kumma että nämä huru-ukkelit ja –muorit (ja tarkoitan nyt kaikenikäisiä uskovia) tuntuvat edustavan säännönmukaisesti kristittyjä lahkoja, tai sitten islamia.
Islaminuskoisten maahanmuuttajien tapauksessa pitäisi vähemmän ottaa huomioon heidän jumalansa, ja enemmän nämä ihmiset.
Minun mielipiteeni vain on että usko on henkilökohtainen asia, enkä kaipaa sitä opetettavaksi kouluissa tai muutenkaan. Se on jotain minkä ihminen itse löytää, jos löytää, ja tällainen ihminen myös osaa vastaavasti kunnioittaa muiden uskoa (tai uskonnottomuutta!), eikä vaadi itselleen uskonsa vuoksi mitään erityishuomiota.

Hradcany: Hetki paratiisissaTiistai 14.08.2007 23:55

Laskeudun alas Hradcanyn kuninkaalliseen puutarhaan. Koko rinne on peittynyt köynnöksellä. Ilma on kostea ja melkein trooppinen, lämpimät sadekuurot seuraavat toisiaan.
Olen laskeutunut alas paratiisiin! Laakson pohjalla virtaa puro, ja päälleni kaartuvat jättimäiset lehtipuut. On viikunapuita ja päärynäpuita, mutta suurinta osaa en tunnista. Korkealla ylläni kohoaa zeniittiä kohti kurkottaen pyhän Vituksen katedraali goottilaisine torneineen. Mietin sen tornien tavoittelevan Taivasta ja Jumalan läheisyyttä. Joka tapauksessa, sen korkeimman tornin lähes 300 porrasta kuljettavat tästä klaustrofobisesta matkasta selvinneen vieraan Prahan upeimmalle näköalapaikalle: tornin kiertävä voi kameralla saada aikaan täydellisen ympyräpanoraaman.
Kuvaan pohjalla eteenpäin juoksevaa puroa kun kaksi ystävällisenoloista turistia pysäyttää minut ja pyytää ottamaan itsestään kuvan. He ovat saksalaisia, ja ainakin viisissäkymmenissä, nainen on tumma ja kaunis, mies leppoisa. Kun he asettuvat kuvattavaksi puroa ylittävälle sillalle nainen ottaa kassista esiin pehmolelun, elefantin ja kertoo tämän myös tulevan kuvaan. He pitävät sitä välissään kuin koiranpentua pidetään sylissä, ja mietin heidän olevan lapsettomia. Mutta ennen kaikkea heistä paistaa kuinka rakastuneita he ovat.
Kun olen ottanut kuvan ja jatkamme suuntiimme, kuulen heidän vielä arvuuttelevan kansallisuuttani, he päätyvät minun olevan luultavimmin venäläinen. Mietin menisinköhän tshekistä; olen ruskeasilmäinen ja –tukkainen, ja nenäni ei ole täysin suora, tshekeillä nimittäin näkyi monella olevan komeanpuoleinen klyyvari. Kesäpisamat kasvoissa kuitenkin kavaltavat minun olevan pohjoisesta, ja neantherdalilainen ulkomuotoni antaa viitteitä valmistusmaasta. Tai ehkä minut paljastaakin kamerani.
Kiertelen vielä tovin laaksossa ja mieleni lentää kunnes minut keskeyttää roima sadekuuro. Panen repun pääni päälle ja juoksen pakoon oluttupaan nauttimaan tuopillisen maailman parasta olutta.
”Jag har min metod, ser du. Jag tiger. Som muren.” –Gunnar Johansson, suomenruotsalainen sotareportteri Itä-Karjalassa 1941

”…meidän oli koetettava sovittaa kansallinen luonteemme maailmanhistoriallisiin puitteisiin. Meidän oli koetettava ymmärtää, mihin maailma oli menossa, ja mitä se, eikä vain jokin yksityinen kansa, tahtoi.” Eduard Benes, Tsekkoslovakian päämies sodan aikana

"
Venäjä, elokuun 8. 1939
Odessa kuumassa iltapäivähelteessä elokuun 8. päivänä 1939. Miten täysin samanlaisia satamat kaikkialla maailmassa ovat. Uudenaikaisten laiturien äärellä ei ole muita aluksia kuin meidän upouusi ja muodoiltaan melkein virtaviivainen laivamme ”Taskent”.
Viimeksi jää Odessasta mieleeni komea ja uhittelevan ivallinen, matruuseista muodostettu satamamiliisi. Taas hätkähdän tuota selvästi kuvastuvaa halveksuntaa heidän katsellessaan touhujamme: Me emme kadehdi teitä porvarit, te olette mielestämme vain naurettavia… Mutta juuri tätähän muu maailma ei millään halua uskoa – tätä Neuvostoliiton ihmisten uskomatonta i t s e t i e t o i s u u t t a. Kasvoista ei kuitenkaan heijastu vain iva, vaan myös uhma: ”Tulkaa meitä vastaan, senkin hölmöt, me olemme kyllä valmiit!” Jälleen soi mielessäni sävel, jonka kuulin kaikkialla Neuvostoliitossa ja joka väkevimpänä syöpyi muistiini:

Jezlib zavtra voina…
Jos huomenna on sota…

Mänttä, Suomi 20. kesäkuuta 1941. Palvelukseen astuminen jatkosodan aattona.
”Illansuussa teen yleisen intoilun ja hälinän masentamana yksin pyörämatkan Mänttään ja joudun tällöin todistamaan näytelmän, joka vaikuttaa minuun kuin paha enne. Pistävässä, syksyä muistuttavassa ilta-auringon valossa on Mäntän torille taiteellisen pikkukirkon eteen järjestetty lähtevien joukkojen paraati. Niin ilmeistä, suorastaan kyynillistä innottomuutta en ole missään sotilasjoukossa nähnyt. Tämä on jo selvä mielenosoitus, eikä sitä suinkaan riitä selittämään vain se, että sotilaissa Mäntän tehtaiden takia on tietenkin paljon ”punaista” ainesta. Synkän ja jurottavan tunnelman huipistaa lopullisesti keskellä toria seisovan sotilaspastorin perin epäonnistuneesti valitsema, täysin poliittinen saarnateema. Hän puhuu ”suurvalloista”, jotka tulevat auttamaan Suomea. Aikaisemminkin Suomea on auttanut suurvalta – Jumala – mutta tällä kertaa sitä tukee myös Saksa; ja nyt kun sekä Jumalan että Saksan ”suurvallat” ovat puolellamme niin kaikki päättyy varmasti hyvin! Saarnan jälkeen veisataan tietysti ”Jumala ompi linnamme”, ja silloin teen tyrmistyttävän havainnon, että toria reunustava miesrivistöjen neliö kieltäytyy laulamasta… Vain pari vanhempaa aliupseeria säestää pastoria, joka keskellä toria saa laulaa virren loppuun melkein yksin. Eivätkä miehet turvaudu vain tähän äänettömään mielenosoitukseen, vaan he kääntyvät supatellen, ja ivallisesti naurahdellen toistensa puoleen. Ilmassa on melkein kuin kapinaa.
Kuin salaman valossa näen, miten odottamaton ja käsittämätön tämä sotaan lähtö on varsinaiselle Suomen kansalle. Ja onko se ihme? Talvisota oli toista. Mutta tämän sodan syyt ovat niin kietoutuneet suurpolitiikan ja kansainvälisten probleemien verhoihin, että niiden ymmärtäminen on vaikeata sivistyneellekin ihmiselle. Kansanmiehen suoraviivaiset aivot eivät kerta kaikkiaan niitä tajua. Hänelle tämä on vain ”herrojen” sotaa.

23. kesäkuuta, juhannusaatto
Radion sanomalehtikatsauksessa kello 12:10 uutinen, jonka perspektiivi miltei huimaa; ”Kremlin punaiset tähdet sammutettu.” Moskovassakin on siis pimennyspakko. Tuleeko tuo lause muuttumaan vertauskuvalliseksi? Tulevatko Kremlin punaiset tähdet todella sammumaan? Mikä mahdoton ajatus. En usko sitä.

27. kesäkuuta
Hetkellisen sensaation saa aikaan jonkun kertomus, että Vilppulan asemalla oli nähty Aamulehden julkaisema sähkösanoma, jossa tiedotettiin Minskin, Kievin ja Odessan valtauksesta. Ensimmäinen vaikutelma on kuohahtava ilo ja voitonhuuma. Sitä seuraa yhtä nopea nolous ja suuttumus. Mitä helvetin järjettömyyttä tuo nyt on!
Kun radiokaan ei tiedä asiasta mitään, loppuu intoilu pian pahimmiltakin sotahulluilta.
Taas pako maisemaan tekemään tilitystä itseni kanssa. Tien varren pikkujärvet kiehuvat lämmintä valkoista sumua. Kilometri kilometriltä kiihdytän pyörän vauhtia, kunnes olen hiestä likomärkä. Hikoilen itsestäni kiukkua. Hyi helvetti! Ankaraa pohdiskelua sumua kiehuvan järven rannalla olevassa venekodassa, kunnes aamuyön kylmyys on tunkeutunut ei vain hikisen ruumiin jokaiseen soluun vaan myös aivoihin. Pää kylmäksi, pää kylmäksi, hoen. Olenhan nähnyt Venäjän.

29. kesäkuuta
Ylipäällikön (-Mannerheim) ällistyttävä päiväkäsky aamulla. Miten pateettinen, epäaito ja ennen kaikkea epäsuomalainen. ”Pyhä sota” siinä haiskahtaa melkein tsaarinajan ryssäläisyydelle. Ja miten voisi suomalainen talonpoika innostua moisesta käsitteestä kuin ”ristiretki”! Luterilaiset pappimme, jotka pitävät meitä suorastaan Jumalan valittuna kansana, hihkuvat tietysti innosta. (-Akateemisen Karjalaseuran (AKS) keskuudessa puhuttiin Neuvostoliitosta Ilmestyskirjan Petona. Paavolaisen mukaan Suomi ainoana maana Euroopassa omasi kristillistä sanomaa julistaneen fascismin (IKL ja AKS). Koko tämä juttu alkaa epäilyttävästi haiskahtaa militaristien seikkailulle. Se on kertakaikkisesti ”herrojen sotaa”. Alan olla jo täynnä pahoja aavistuksia lorun lopusta. Toissapäiväinen nolostuminen on taas saattanut minut selville raiteille. Pää kylmäksi, pää kylmäksi, hoen jatkuvasti.

30. kesäkuuta Pieksämäen rautatieasema
Vasta Pieksämäellä ensimmäinen vaikutelma liikekannallepanosta, Kuolettavan pitkä ja ikävä matka yötä myöten Joensuuhun saakka. Loppumattomia sotilasjunia seisoo asemilla. Kioskien ympärillä tungettelee sotilaita. Syvää vastenmielisyyttä tuntien kuuntelen, miten eräät komppanian pojista panevat asemille saapuessaan pystyyn laulusakkeja, koettaen opettaa yleisölle ja oudon hiljaisille sotilaille Pallen typerimpiä schlagereita, varsinkin inhoittavalla tavalla pornografissadistista ”Ryssää silmien välliin…” Keinotekoista raakuutta ja ryhdistäytymistä, jolle omituisen vastakohdan muodostavat vaaleanpunaisen ruskon alla uinuvat, loppumattoman hiljaiset yölliset metsät ja erämaavedet. Suomen kansan kunniaksi on sanottava, että huutosakinkaan voimalla ei siviilejä enempää kuin sotilaita juuri saada yhtymään kertosäkeeseen.

1. heinäkuuta, Joensuu
Suuret joukot lottia hytisee asemalaiturilla. He lienevät saapuneet pitkien matkojen takaa. Aamutyhjä kaupunki. Hautausmaalla säpsähdyttää vuoden 1918 sankaripatsaan runosäkeistö:

Tule ei vaivatta vapaus,
eipä kuorman kantamatta,
eipä uhrin antamatta.
Valloille elon ja kuolon
itseuhri on ihanin.

Avuttoman mystillinen sana ”itseuhri” jää soimaan mielessäni. Mitä se tarkoittaa? Koko itsenäisyyden ajan on Suomen kansalle korostettu uhrautumisen merkitystä. Und setzet ihr nicht das Leben ein, nie wird euch das Leben gewonnen sein. Mutta entä tuo outo käsite ”itseuhri”… Onko uhraus jo muuttunut itsetarkoitukseksi? Onko uhrautumisesta tullut ihanne s i n ä n s ä?

2. heinäkuuta
Uskonnollinen komedia jatkuu. Nyt luetaan Saksan Evankelisen Kirkon julkilausuma: ”Englannin kansa on tehnyt valintansa, eikä enää taistele kristinuskon puolesta.” Tableu. Vai on siis uuspakanallisen Saksan tulkinnan mukaan Englannista nyt tullut antikristillinen!

19. heinäkuuta
Suurpolitiikan tulevan kulun ahdistavaa aavistelua luettuani päivällä Enckellin kanssa ruotsalaisten lehtien lausuntoja. Taistelut lähestyvät Leningradia. Mutta se ei riitä että Saksa voittaa Venäjän. Jos se v ä s y y voittajana, on se kuitenkin hävinnyt sodan. Mikä on silloin Suomen kohtalo? Miten lapsellisen sokeasti me tuijotammekaan saksalaisten ”voittoon” ja Moskovan valloitukseen! Voi tulla meillekin sellainen aamu, jolloin heräämme kauhuun voittajan seppel ohimolla…


Olavi Paavolainen palveli jatkosodan ajan propagandaupseerina. Nämä hänen sodan aikana pitämänsä yksityiset päiväkirjansa hän julkaisi sodan jälkeen 1946. Julkisuudessa Paavolaista syytettiin "kotipesän likaamisesta".