Tiiättekö maailma tarvis enemmän sosiologiaa. Koska sosiaalinen on semmonen mitä ei oikein huomioida. Siis sanotaan vaan vaik et sun ei tarvii olla niinku kaverit. Sun ei tarvii tehä niinku kaverit tekee. Ole yksilö, älä anna muiden vaikuttaa. Sosiaalinen siis kielletään ja jäljelle jää vaan biologia ja psykologia. Sosiaalinen vaikutus on sellasta mikä ei ole suotavaa. Ongelmana vaan on se et sil on jokatapauksessa vaikutusta. Sosiaalinen on merkittävä vaikuttaja ihmisen elämässä halus sitä tai ei. Lisäksi se alkaa jo primäärisosialisaatiolla varhaislapsuudessa. Sosiaalinen tavallaan havaitaa mutta sitä ei ymmärretä. Siksi sosiologiaa pitäs opettaa jo bio- ja psykologian kanssa.
Heti alkuun täytyy korostaa, että tässä minun on tarkoitus selittää, miten luonnollisuus-argumenttia käytetään väärin internetkeskusteluissa ja jokapäiväisessä ajattelussa. Yleensä kun jotain asiaa nimitetään luonnolliseksi tarkoitetaan sillä oikeasti sitä, että se tuntuu itsestä luonnolliselta. Toisinsanoen kun sanotaan, että 'insesti on luonnonvastaista' tai 'insesti on luonnollisesti väärin', niin sillä tarkoitetaan oikeasti sitä, että 'minusta insesti on väärin'.
Jokaisessa kulttuurissa on kuitenkin jonkinlainen insesti-kielto. Tosin kiellon sisältö vaihtelee kulttuureittain (esim. serkkuja/tiettyä serkkuja voidaan pitää myös sisaruksina). Tämän vuoksi insesti-kieltoa voidaan kuitenkin pitää universaalina piirteenä. Tutkijat ovat pitkään pohtineet tämän syytä. Biologisena selitysmallina on esitetty insesti-kiellon juontavan sen geneettistä vaihtuvuutta heikentävistä ominaisuuksista. Tätä ja muita funktionaalisia malleja on kuitenkin kritisoitu siitä, että ihmiset ovat harvoin tietoisia insestin seurauksista. Hyvänä esimerkkinä voisin mainita tilanteen, jossa A ja B ovat sisaruksia, mutta kukaan ei tiedä sitä. Tällöin A:n ja B:n väliselle suhteelle ei ole käytännössä minkäänlaista estettä. Varteenotettavimpina selitysmalleina ollaan esitetty psykologisia taupumuksia. Yhden selityksen mukaan yhdessä kasvaneet eivät tunne seksuaalista vetoa toisiinsa. Toisen mallin mukaan miehet luokittelevat kaikki naiset kahteen eri kategoriaan, "vaimoihin" ja "sisaruksiin".
Siispä insesti-kiellon yleisyyden vuoksi voisimme helposti väittää insestin olevan luonnotonta. Kuitenkin insesti-kielto näyttää olevan enemminkin olosuhteiden ja kulttuurin yhdessä muovaama ilmiö. Ei siis varsinaisesti biologinen ilmiö.
Lisäksi käyttäessämme luonnoliisuutta argumentoinnissa kohtaamme aina seuraavan ongelman: jos jokin ilmiö esiintyy luonnossa, kuinka voimme sanoa, että se on luonnotonta? Lopulta siis päädymme siihen, että kaikki mitä tapahtuu on luonnollista, koska emme voi tietyssä mielessä tehdä aitoa eroa luonnollisen ja epäluonnollisen välille.
Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan kieltää teitä puhumasta luonnollisuudesta, mutta on hyvä tiedostaa sen ongelmallinen luonne argumentoinnissa. Luonnollisuus sopii lähinnä kuvailevaksi adjektiiviksi lauseisiin kuten 'minusta se tuntuu luonnolliselta' tai 'luonnollisestikin olen ottanut asian huomioon'. Luonnollisuuden käyttäminen argumentoinnissa johtaa meidät helposti loogiseen umpikujaan ja päädymme lopulta vain argumentoijan oman maailman sisään. Esimerkiksi siis tilanne jossa esitetään vaikka väittämä: "homous on luonnotonta, koska kaikkien olentojen tarkoitus on vain siirtää geeninsä eteenpäin". Tässä tapauksessa luonnollisuuden määrittää se, että "kaikkien olentojen tarkoitus on vain siirtää geeninsä eteenpäin". Mikä siis ei ole mikään todennettavissa oleva objektiivinen fakta, vaan lähinnä argumentoijan oman maailmankatsomuksen lähtökohta.
Lisättävää? Kommentteja? Olenko kenties väärässä? Tahtoisin tietää kovasti :)
Lueskelin uutta MikroBittiä, ja siellä oli mainittu kiva lelu anatomian yleissivisämiseen. Google Body Browser.
Sivusto luo 3D mallin ihmisruumiista jota voi tutkia. Vasemmalla on liukukytkin jota siirtämällä voi kuoria itseään syvemmälle kehoon. Oikealta löytyy tarvikkeet yksityiskohtaisemmalle manipulaatiolle. Zoomaus hoituu kätevästi hiiren rullalla, ja pyörittely ja siirtely hiirellä pitämällä vasenta painiketta pohjassa. Osille löytyy nimet klikkaamalla osaa.
En ole vielä ehtinyt tutustua kaikkiin palvelun yksityiskohtiin, mutta suosittelen kovasti.
"Lukitut ovet voivat olla varmasti erittäin stressaavia tässä tilanteessa (koulu-uhkaus), mutta yritä nyt vaan unohtaa ne... Älä kumminkaan kävele päin lasia."
Ope: Kun te etitte niitä sammalia tai jäkäliä, nii älkää ottako multaa mukaan, koska se alkaa haisemaan vihkon välissä.
Samuli: Ite haiset.
Ope: Onneks en niin pahalta kuin sinä.
Minä: Siis meidän pitää ettiä kolme jäkälälajia?
Ope: Kyllä.
Minä: No tuollahan opettajainhuoneessa ois yks jo valmiina (yhen open sukunimi siis Jäkälä)
Ope: Hirveetä miten rumia sä oikein puhut. Mihinkä me muka hänet sitten laitettas?
Minä: No toihan oli aika typerä kysymys. Purkkiin kuten kaikki muutkin.
Ope: Hei! Mitä sulla siellä on? *kurkkii pojan reppuun*
Oppilas: Karkkia...?
Ope: Annapas mulleki *käsi ojossa*
Oppilas: Öääh..? Miks?
Ope: No ku mulla on karkkinälkä.
Oppilas: Ethän säkään anna meidän käydä kaupassa koulupäivinä, joten ei mekään anneta sulle karkkia!
"Nämä kirjat ovat huonot... Suoraan sanottuna paskat, mutta kärsikää!"
"Mä olen ihan mukava ope, mutta osaan kyllä myös olla ihan hirvee ämmä."
Samuli: Hei, eihän tohon kymppiin vaadita paljoo mitään! Janikin tossa seuraa jatkuvasti ympäristöään.
Jani *pyörittelee päätään ja kattelee ympäriinsä*
Ope: Toihan on kyllä ihan totta, hyvin aktiivinen tuntuuki olevan - KATO VARIS! *osoittaa ikkunaan*
Jani: Ui vitsi! Missä?! *juoksee ikkunan ääreen*
*koko luokka hajoo opettaja mukaan lukien*
Ope: Hei sinä siellä, alapa tekee tehtäviä!
Oppilas: Mä tein ne jo.
Ope: TEIT? Kaikkiko muka?
Oppilas: Joo...?
Ope: Minä revin hanurini irti jos sinä oot saanu kaikki tehtävät valmiiks