Kirjoitan parhaillaan kommentaaria kääntämääni Gitan 16. kappaleeseen jossa Krishna kuvailee jumalaista ja pirullista luontoa sekä niiden seurauksia, ominaisuuksia jotka johtavat vapautukseen ja kahliutumiseen.
Alla ensimmäiset kaksi 26 jumalaisen ominaisuuden listasta, nimittäin pelottomuus ja olemassaolon puhtaus.
—o)O(o—
Pelottomuus (abhaya) syntyy kahdesta tekijästä. Ensimmäinen on oivallus Jumaluuden kaikkialla läsnäolevasta luonteesta yhdistyneenä pyyteettömään ja kokonaisvaltaiseen tälle omistautumiseen. Toinen on oivallus ikuisesta tietoisesta itsestä erossa materian maailmasta, karkeasta ja hienojakoisesta kehosta jotka ovat uhkien kohteina pelon tuojat. Nämä oivaltaessaan viisas yogi näkee tasavertaisina niin onnen ja kärsimyksen, turvan ja uhan kuin elämän ja kuolemankin. Pelko syntyy eksistentiaalisesta väärinymmärryksestä.
Olemassaolon puhtaus (sattva-saṁśuddhi) ilmenee tietoisuudesta lähtien eri olemassaolon tasoilla, niin psyykeessä kuin kehossakin. Tietoisuutensa himon ja vihan kahleista vapauttaneen viisaan ajatukset kulkevat luonnostaan puhtaita ratoja, niin ovat puhtaita hänen tekonsakin. Olemassaolo puhdistetaan järjestelmällisesti jumalaista luontoa kehittämällä ja epäpuhtauden monenlaisia aiheuttajia huolella välttäen. Hän, jonka tietoisuus on kirkastunut jatkuvaksi jumaltietoisuuden virraksi, on puhdistanut olemassaolonsa kauttaaltaan.
—o)O(o—