IRC-Galleria

BabaBom

BabaBom

^ ElektroMagneettiVäinämöinen ^ ...☺☺☻´ { www.halfSatori.com | www.atMatrix.com }
On Sunday I had [5x] five breads of life and [+/-] two friendly fishes for [--+] breakfast. Then I touched the [-+-] stream and the [-++] gentle wind. I saw the [-+] signs of [+--] thunder and [+-+] flames by the [++-] lake when gazing at the [+++] heaven [++] above. A [++] tender ray from [+] high above had fallen to [---] earth by the [+++] sea of crystal!

Today we [--] contemplate on the crumbs of a [+] tasty and [-] satisfying [±] breakfast.

http://www.halfsatori.com/2011/02/breakfast-eating-straight-from-book-of.html

http://www.halfsatori.com/2011/02/breakfast-eating-straight-from-book-of.html
This is the [±] Journey of [+] Moon and [-] Code in the [-] Nights of the [--] Winter's [-] Dark and [+] Bright [±] Lunar Cycles in the [∞0] Primal Cradle of the [±] Wheels of Life.

I seem to be in a [-+-] Flowing [--] State of Occultation once again, exploring the integral domain of the [+++] Lotus Crown of Being and the [++] Universal Relations underlying all the [2^3 = 8x] ternary polarity composites in the domain of the [2^2 = 4x] Four Fundamental Influences governing the [8x] Principal Archetypes of the [±] Mirror of the [2^1 = 2x] Mind.

We journey on the [8x] Straight Path of Life to the [8x] Corners of Being through the [8x] Steps of Cognitive Evolution, [+] Pushed and [-] Pulled by our ![±] Flickering Mind, meeting with [+] Happiness and [-] Distress in our [±] Great Journey of Life.

|- Continued: http://www.halfsatori.com/2011/01/moon-spheres-of-occultation-and.html »



≡ Four and Two and More: Derivative Phases of [-] Code and [+] Moon ≡
Such are the forms of the [--] Heart of Logos. [-] Code is the matrix of patterns.
[+] Moon is the soothing light of insight. These two are the life-nourishing essence
of the prime foundation of reality, the roots of perennial peace and symmetry.

|- Continued: http://www.halfsatori.com/2011/01/moon-spheres-of-occultation-and.html »
|- Polarity Reference: http://www.syspir.com/node/wisdom_models »
Alla suomenkielistä yhteenvetoa kuluneina kuukausina julkaistuista eri uskontoja, maailmankatsomuksia ja ajattelun aloja yhdistävistä malleista. Lisää aiheesta esimerkiksi Systemic Spirituality -kotisivuilla: http://www.syspir.com/

# Wisdom Wheel: The Abstract Quest for Universal Patterns
» http://www.syspir.com/node/wisdom_models

# Spiritual Synthesis: Wisdom Singularity Flow Model
» http://www.halfsatori.com/2011/01/spiritual-synthesis-wisdom-singularity.html

# Sphinx of Heaven and the Soulless Soul-Seeker
» http://www.halfsatori.com/2011/01/sphinx-of-heaven-and-soulless-soul.html

# Enigmatic Soul Matrix of Eight Principal Towers
» http://www.halfsatori.com/2011/01/enigmatic-soul-matrix-of-eight.html

=-=-=-=-



Merkeistä ja symboleista. Olen kartoittanut uskontojen ja maailmankatsomusten kirjavaa maailmaa sitten teinivuosieni; etsinyt, tutkinut ja pohtinut niitä yhdistäviä tekijöitä. Loppujen lopuksi ihmiset kuitenkin ovat sisimmässään samaa, ja ovat etsineet samoja asioita kautta maailmanhistorian.

Näihin yleismaailmallisiin symboleihin olen pyrkinyt kokoamaan ne yhdistävät tekijät, jotka jäävät jäljelle kun uskonnoilta riisutaan kulttuurien kaavut ja tutkitaan niissä opetettujen uskonnollisten aatteiden syvintä olemusta. Samoihin ideaaleihin yhtyvät päivän päätteeksi myös tieteen, psykologian ja mytologian maailmat, kukin omine käsitteineen ja näkökulmineen.

(∞)
Äärettömyys, rajattomuus, ajattomuus, lopullisuus, vapaus. Muslimeille yksi suuri ja tuntematon Allah. Kristityille Jumalan pyhä henki ja ikuinen luomaton valo. Buddhalaisille rajaton Nirvana ja lopullinen rauha. Hinduille kaikenkattava mutta piilevä Brahman -maailmanhenki, jne. Lopulta puhutaan aivan samasta äärettömästä periaatteesta, joka heijastuu myös pyhimysten ja profeettojen kokemuksissa, teoissa ja sanoissa kautta uskontojen.

(±)
Tasapaino, jatkuvuus, rakkaus, yhteys, kokemus. Muslimeille ihmiset ja Jumalan yhdistävä Islam eli äärettömän tahto. Kristityille Jeesuksen suuri kaksoiskäsky rakastaa niin Jumalaa kuin lähimmäistään. Buddhalaisille tietoisuuden peili, jossa viisauden tasapaino ja maailman olemus heijastuu. Hindulaisille joogeille alitajunnan syöverit ja toiveen siementen tutkailu. Tässä periaatteessa on "rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto", ja se on myös uskonnon olennainen ydin.

(+) ja (-)
Positiivinen ja negatiivinen, alku ja loppu, voima ja viisaus, kaaos ja logos, aurinko ja kuu. Muslimeille (+) maailman luonut Allah ja (-) Mahdi, profeettojen tiedon ydin. Kristityille (+) maailman luonut Taivaan Isä ja (-) Jumalan Poika, vapahtaja ja armon tuoja. Buddhalaisille (+) olevaa tutkiva ja käsittelevä tietoisuus ja (-) olevan raukaiseva ja yhdistyvä tietoisuus. Hindulaisille mahtava jumala ja luomuksena ilmentyt alkuperäinen jumalatar. Tieteen maailmankuvassa (+) materiaa muuntava säteily ja (-) olevaksi kudotut alkeishiukkaset.

(++) (+-) (-+) (--)
Neljä olemassaolon perustalla olevaa voimaa ja ilmiötä. Yleisin termein (++) suuri tapahtumien kokonaisuus, (+-) välittömät muutokset, (-+) vähittäiset muutokset ja (--) paikallaanpysyvyys. Tieteen parissa vahva vuorovaikutus, elektromagnetismi, heikko vuorovaikutus ja painovoima. Kristityssä maailmassa esim. arkkienkelit Gabriel, Mikael, Rafael ja Uriel, sekä ilmestyskirjan neljä tuhon tuovaa hevosmiestä. Buddhalaisille esim. neljä "suurta hyvettä" eli laupeus, myötätunto, kanssailo ja tasavertaisuus. Myös näissä puhutaan olennaisilta osiltaan samoista periaatteista ja ajattomista perusvoimista.

(+++|++-|+-+|+--||-++|-+-|--+|---)
Kahdeksan periaatetta, kahdeksan olevan luonteenpiirrettä. Luonnon termein taivas, meri, tuli, ukkonen, tuuli, virta, vuori ja maa. Kristityille esim. usko ja seitsemän kardinaalihyvettä. Muslimeille kahdeksan Allahin enkelten ryhmää. Psyykeen maailmassa kirkas tietoisuus, alitajuinen tietoisuus, analyyttinen tietoisuus, himoava tietoisuus, laajakatseinen tietoisuus, luonnollinen tietoisuus, puolustava tietoisuus ja vastaanottava tietoisuus. Buddhalaisille puolestaan jalon kahdeksanosaisen tien periaatteet — jotka jälleen puhuvat täsmälleen samoista asioista.

Mitä haluan tällä puntaroinnilla viestiä on se, että kaikissa uskonnoissa, jotka pyrkivät ihmisen sydämen ja mielen puhdistamiseen sekä maailman tasapainoon, on valtavasti yhteisiä piirteitä, niin tuonpuoleisten uskomusissa kuin arkipäivän elämässäkin. Olennaisia yhtäläisyyksiä huomattavasti runsaammin kuin kulttuureista ja ihmismielistä syntyneitä eroavaisuuksia, ja näiden jälkimmäisten vuoksi sitten lopulta kuitenkin riidellään ja soditaan.

Riidan kylväntä ei kuitenkaan alun perin ole ollut uskontojen tarkoituksena. Jos itsekkäät kiihkouskovaiset malttaisivat pysähtyä ja pohtia sekä toteuttaa kukin omien kirjoitustensa todellista ydinsanomaa, sen sijaan että etsisivät raivon vimmalla eroavaisuuksia joista kättä vääntää, maailma olisi huomattavasti mukavampi paikka meille jokaiselle elää. Pidetään tällä erää tämän mittaisena. Suuria asioita!

Zen of BarbersTiistai 16.11.2010 06:08

The barber may shave himself or use another barber. Himself he shaves the others who save themselves from shaving. Tell, how is the sight of another barber saving another barber from shaving another barber?
Vastine median uutisointiin Facebook-lakkokampanjasta.

-=-=-=

Oikaisuja Facebook-lakkokampanjan uutisoinnista



Facebookissa valmistellun yli 110,000 kannattajaa keränneen "Yleislakko 15.10.2010" -aloitteen uutisointi oli pääsääntöisesti yksikantaista, vaillinnaista, ja asiavirheiden täyttämää. Kirjoituksessani pyrin korjaamaan ilmeisimmät median lapsukset, ja kehoitan mediaa uutisoimaan asioista vastuullisemmin ja huolellisemmin, jotta kansa saa lukea tosiasiat kokonaisuudessaan.

Helsingin Sanomat (16/10/2010) otsikoi uutisensa muuta mediaa heijastellen, "Facebook-lakosta tuli pannukakku" ja "Yli satatuhatta uhosi, vain parikymmentä saapui paikalle". Eduskuntatalolla järjestetty mielenosoitus ei kuitenkaan ollut alunperin osa Facebook-kampanjaa, vaan viime hetkellä vireille laitettu jälkiajatus. Löyhästi organisoitu lakkokampanja ei lukuisan kannattajamäärän kertyessä ollut edes tiedoittanut kyseisestä mielenosoituksesta.

Mielenilmaukselle Facebookissa omistettuun erilliseen tapahtumaan "Yleislakko 15.10.2010 Mielenilmaus" saapuvaksi itsensä ilmoitti vain 134 ihmistä. Tämä lukema koko päivän kestäneessä tapahtumassa kaiketi vierailikin, mutta media veti johtopäätöksensä "paristakymmenestä osallistujasta" pitkälti tapahtuman alkuhetkien perusteella. Tapahtuma kuitenkin jatkui yömyöhään, ja kiersi myös kulkueena ympäri Helsingin keskustaa.

Iltalehden "Olitko lakossa?" -mielipidekysely oli lauantaina kello 16:00 saanut 9695 vastausta, ja vastaajista 22% -- eli 2312 oletettavasti työssäkäyvää ihmistä --- ilmoitti olleensa vastalauseena lakossa. Mikäli tähän otantaan on luottaminen, lakkoilijoiden määrä on saattanut maanlaajuisesti olla huomattavasti runsaampilukuinen; 110,000 ajatuksen kannattajasta 22% tekisi peräti 24,200 lakkoilijaa!

Ns. lakkoilijoiden, eli mieltään eduskunnan palkankorotuksia vastaan ilmaisseiden ihmisten yhteiskunnallinen profilointi oli myös hyvin vajavaista. STT uutisoi, "Tiedossa ei ollut, että kukaan olisi jäänyt pois töistä protestin vuoksi." STT:n edustajat eivät kuitenkaan tiettävästi haastatelleet kuin satunnaisia osallistujia. Helsingin Sanomat puolestaan antoi virheellisesti kategorisen lausuman, "Lakkoilijat olivat opiskelijoita, työttömiä ja pienpuolueiden jäseniä."

Olin paikalla kannattelemassa "Suoraa demokratiaa" -banderollia myös YLE:n ja MTV3:n uutisissa, sekä antamassa oman ääneni tukena valitettavan vähälukuiseen ja puutteellisesti organisoituun tapahtumaan. En kuitenkaan mahdu tähän Helsingin Sanomien esittelemään demografiseen profiiliin; olen nimittäin poliittisesti sitoutumaton kansainvälisen IT-yrityksen teknologiajohtaja. Lakko ei sinänsä minua koskenut, koska en työskentele tai asu tätä nykyä Suomessa, mutta yhtä kaikki vastustan kansanedustajien ansiottomia palkankorotuksia.

Helsingin Sanomat viittaa tilastokeskuksen lukemiin, joiden mukaan kansanedustajien palkat ovat kohonneet välillä 2001-2010/q2 vain 29%, siinä missä yksityisen sektorin palkansaajien palkat ovat nousseet peräti 40.6%. Korotus "keskivertosuomalaisen" keskipalkkaan, ja kansanedustajien palkankorotukset heidän tulotasonsa ollessa sellaisenaankin moninkertaisia keskipalkkaan nähden, ovat kuitenkin käytännössä varsin eri asioita.

Iltalehden yleisöäänestyksessä "Ovatko kansanedustajat ansainneet korotuksensa?" kyselyyn vastanneista 51,838 ihmisestä 98% piti korotuksia ansiottomina; tämä on selkeästi suuren yleisön kanta. Siksi useat mielenilmaukseen osallistuneet tahot kuuluttivatkin "suoraa demokratiaa", jotta kansa voisi tosiasiassa vaikuttaa asioihin -- eritoten mielipiteiden ollessa näin jyrkästi napit vastakkain "kansan edustajien" kanssa!

Mielenilmauksen puheenvuoroissa kuulutettiin myös mm. kansanedustajien palkan sitomista keskipalkkaan, jotta he tosiasiassa edustaisivat kansaa. Kysymyshän on viime kädessä siitä, ovatko kansanedustajat tosiasiassa omistautuneet epäitsekkääseen ja rehelliseen kansan edustamiseen ja heidän etujensa ajamiseen heidän ääntänsä kuunnellen, vai ensisijaisesti omien etujensa ajamiseen sekä ne takaavan järjestelmän ylläpitoon.

Media! Uutisoikaa asioista vastuullisesti, ja esittäkää niistä totuudenmukainen kokonaiskuva; mehevät lööpit ja hyvän vaikutusyrityksen marginalisointi toki lisäävät myyntiänne, mutta kyse ei nyt kuitenkaan ole julkimoiden toilailuista, vaan oman kansanne eduista ja oikeuksista, joiden tärkeyden toivoisi olevan itse kullekin itsestäänselvyys. Jään odottamaan seuraavaa kansalaiskampanjaa, vastaisuudessa toivottavasti huolellisemmin organisoituna.

Ystävällisin terveisin,
Markus Oskari Loponen
oslopo@gmail.com

The Tao of Self-GovernanceLauantai 16.10.2010 05:55

In light of the ongoing indignation against so-called democratic governments, here are a few salient thoughts from Tao Te Ching, an ancient Chinese treatise on the natural order of things, a perhaps utopian ideal where people may live whilst enjoying real freedom and happiness, instead of the grief-laden facade of a free world we live in.

The exact details of contemporary application will of course vary a good deal, as we're living a fair 2500 years apart in a radically different world, but the heart of the ideology of a passive mode of government, where the people themselves make the decisions and bear the responsibility, is something that strikes a strong chord in me. I believe some call it pure democracy...
-=-=-=-=-=-=-

"To be concerned about whether people look upon you with favour, or whether you are in disgrace, is to live in fear. Why does concern with favour and disgrace imply living in fear? Favour corrupts you; you fear losing it, and yet you are convinced you do not deserve it.

"A ruler may treat the welfare of his own body above the welfare of the political bod [the people]; that would make him unworthy of trust. A ruler who treats the political body with as much care as he treats his own body, is worthy of trust."
~o~

"The best leaders are hardly known to their people; they are shadowy figures in the eyes of those they rule [because they stay out of the way]. The next best leaders are those who are known and admired by their people. Below them come leaders who are feared by their people. And the worst leaders are those, who are despised by their people.

"If leaders do not trust their people, their people will not trust them; if they give no trust, they will receive no trust. If leaders enable their people to live well, and do not fuss or boast of their achievements,, then the people will take the credit for themselves, saying: 'We did that.'" [And so learn to become adept and rely on themselves.]
~o~

"In ruling his country, the king should do what is expected [by people]. In winning a war, he should do what is unexpected. In controlling the world, a person should do nothing. ... The more rules and regulations there are in the world, the poorer people become. The more experts a country has, issuing edicts on every aspect of life, the more confused people become. ...

"Thus the wise leader says: 'I shall do nothing, and let the people look after themselves. I shall enjoy tranquility, and let the people find justice for themselves. I shall avoid interfering in the conduct of business, and let the people prosper on their own. I myself am free from desire; let those who are wise among my people share my freedom."
~o~

"In ruling the people and in serving heaven, it is best for a ruler to be inactive. If he is inactive from the start of his rule, the people will soon learn to expect inactivity from him; and thus they will learn to rule themselves. As a result, his country will enjoy an abundance of virtue; and he himself will be invulnerable, because he will have no enemies.

"When the inactive ruler decides on rare occasions to be active, no-one will oppose him, because they will have forgotten how to oppose. Thus the inactive ruler has unlimited power. But he will retain this power only so long as he uses it sparingly. The inactive ruler is like a tree with deep roots and and strong trunk. The less a ruler uses his power, the longer he keeps it."
-=-=-=-=-=-=-

- Adapted from Robert Van De Weyer's "366 Readings from Taoism and Confucianism".
After recording and publishing another innocuous little tutorial for a CMS software I've created and worked on for the better part of the past two years, I returned to check out the automatic transcript Youtube had made.

The man inside the machine at Youtube clearly has his share of issues to sort through, as he finds very definite political and sexual undertones in what I speak, and in no politically correct terms at that. CIA watchlist, here I come!!

http://www.halfsatori.com/2010/09/devil-votes-on-skinhead-crystals-with.html

Existential DilationKeskiviikko 15.09.2010 04:34

Motion of consciousness at speeds faster than the speed of existence creates a phenomena of ontological dilation, where the relevance of subjects, objects, observations and reflections cease before their arising.

Viisautta yli ihmisolennonKeskiviikko 11.08.2010 07:36

Päivän teemana tiedon jooga ja kristillinen maailmankuva.



Löytyykö ihmisestä itsestään kaikki tarvittava tieto ja vastaukset hengelliseen autuuteen? Mitä miettivät hindutietäjät — onko kyseessä uhka kristilliselle maailmankuvalle ja arvoille?

Sinänsä "ihmisessä itsessään" ei ole valoa, ei liioin vastauksia. Tavoitteena on ymmärrys, jossa ihmismielen asettamat rajat hälvenevät, ja jossa yksilökäsitys vaikenee antaen tilaa välittömälle kokemukselle kaiken läpitunkevasta ja kaikkialla olevasta "jumalasta". (Tässä kokemuksen tilassa Atman on yhtä kuin Brahman, yksilösielu "sulautuu" universaaliin sieluun.)

Aiemmin mainitun Ramana Maharshin opetukset lukeutuvat jnana-yogan eli "tiedon yhteyden" alle. Kristillinen traditio lukeutuu "hindulaisittain" bhakti-joogan eli "antaumuksellisen yhteyden" pariin. Siinä missä antaumuksellisissa perinteissä armon vastaanotto on keskeisemmässä roolissa, yhtä kaikki se "henkinen tieto" josta puhutaan on jumalsyntyistä ja niinikään jumalassa koettua — ei ihmismielen luomaa.

Jnana-tradition parissa "perisynti", eli juurisyy ihmisoloomme tilaan, on Ajnana, eli tietämättömyys itsen ja olemassaolon tosiasiallisesta luonteesta. Ajnana synnyttää olosuhteet, jossa ihminen rakastaa fyysistä ja psyykistä olemusta todellisena itsenään. Tietämättömyyden hälventyessä (jumalan) henkinen luonto koetaan välittömänä ja itsen sisältävänä.

Viime kädessä monet eri henkiset ja uskonnolliset traditiot ovat hyvin samankaltaisia, käsittelevät eri termein samoja tai vastaavia asioita. Kristinuskon kanssa pääasiallinen nokkapokkaa aiheuttava tekijä on sen parissa kehittynyt yksinomaisuus — "ainoastaan Jeesus, ei kukaan muu missään ikinä". Moisen opin sisäistäneiden kera ei juuri dialogille ja molemminpuoleiselle oppimiselle sijaa jää. Jeesus itse ei tiettävästi boikotoinut itämaan tietäjiä.
Katkelma toisaalle kirjoittamaani tekstiä aiheesta hindulaisuus, hinduksi ryhtyminen, sekä oma lyhyt pitkä historiani kaiken sen parissa.


## Etkö sinäkään ole hindu???

En tätä nykyä tunnusta yhtä tahi toista maailmankatsomusta omakseen. Aloitin humpat Hare Krishnojen parissa, jatkoin kohti jutun juuria Gaudiya Matha -liikkeen vaishnavien parissa, ja viimeinen episodi vaishnavismia kului puolen vuosikymmenen aikana Intiassa, aiempiin poppoisiin sen enempää enää kytkeytymättä.

"Hare Krishna" on Prabhupadan aloittama liike. Osa Gaudiya Mathan poppoota on sittemmin omaksunut saman tittelin, mutta vanhemman gaudiya-vaishnava -tradition edustajat perinteen kotomaassa eivät tunne, saati sitten käytä, kyseistä nimikettä. Hindulaisiksi heidät (kuten myös minut) miellettiin kautta linjan, omalta kohdaltani muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.

Vaishnavismin jäädessä omalta osaltani historian lehdille siirryin Advaita-vedantan pariin (Shivananda, Ramana, jne.), hääräsin niinikään Shaiva-osastolla sekä eri sortin buddhalaisissa piireissä horisonttia avartaakseni. Tätä nykyä maailmankatsomukseni on pirteä synteesi tätä kaikkea sekä paljon muuta. Näiden seikkailujen satoa suomeksi esim. osoitteessa http://www.valaistuminen.com/.


## Hindu on vain puhdas sellainen. Käännynnäinen ei ole aito hindu. ... hinduksi synnytään, ei käännytä.
## Intian niemimaalla pitää syntyä ja hinduksi, jotta on mahdollista päästä moksaan eli pois jälleensyntymisen kiertokulusta...

Tätä samaa tarinaa ollaan kuultu jo tällä palstalla jo iät ajat, mutta toistaiseksi ei kukaan ole tämän ajatuksen perusteita esitellyt. (Mutta siitä huolimatta samaa tarinaa tarjotaan vuosi toisensa perään.)

Hindulaisuus on fuusio lukemattomia samansuuntaisia traditioita, joiden näkemykset syntyperäisestä statuksesta ja kääntymisestä ovat varsin kirjavia. Näinollen "puhdasta hindulaisuutta" ei edes ole olemassa, saati sitten että sellaisena olemiselle olisi täsmällisiä kriteereitä.

Koulukirjoihin päätyneiden ylimalkaisten katsausten sijaan kannattanee perehtyä laajan tradition rikkaaseen perimään, länsimaissa asuvalle eritoten tutkimalla eri perinteiden opetuksia ja kirjallisuutta, joihin pohjaten voi sitten halutessaan vaikkapa matkata itse Intiaan asiaan perehtymään "aitojen hindujen" kera.

Johtuen traditioiden kirjavuudesta keskustelu nk. "intialaisen hindun" kanssa saattaa tarjota hyvinkin suppean perspektiivin hindulaisuuteen. Mikäli hinduun törmäät ja häntä haastattelet, kysy samalla mitä perinnettä tämä edustaa, jotta saat viitekehyksen hänen ajatuksilleen siitä, mitä hindulaisuus on. Heiltä oppinet runsaasti hindulaisesta kansanuskosta, jumalista ja jumaltarustoista. Jutut upanishadeista ynnä muusta filosofisesta paatoksesta saattavat heidän kanssaan jäädä vähemmälle.

Askeetikkona Intiassa eläessäni sain hyvin lämpimän vastaanoton kirjavalta joukolta "Intian hinduja", jotka tarjosivat yösijaa ja kestittivät "aidon" hindulaisen pyhän miehen tapaan, ja tulipa vastaan matkan varrella jokunen oppilaakseni vonkaavakin, nimenomaan tätä niemimaalla syntynyttä ehtaa hinduainesta. Heitä ei näyttänyt närästävän ihonvärini — mielenkiinto oli enempi siinä, mihin malliin dharmaa harjoitin.