Erään veljen kristillisen kanssa turistessa tulin kirjoittaneeksi ajatuksiani asian suhteen. Laitetaan kevyesti editoituna tännekin, josko näistä joku jotain kostuisi.
-=-=-=-=-=-
Olen varsin riittämiin miettinyt Jeesusta ja kristinuskon sanomaa, sekä yhdessä että erikseen. Ei tämä tilanne ja johtopäätökseni lisää pohtimalla tai selittämällä tästä enää mihinkään muutu. Mikäli Jeesus tai Israelin Jumala haluavat tehdä itsensä tietyiksi, ovat he aina tervetulleita itsestään ilmoittamaan. En tällä hetkellä näe painavia syitä heidän puoleensa kääntymiseen kristinuskon opettamalla tavalla, oli sitten Krishna olemassa tahi ei. Uskomiseni tai uskomattomuuteni Krishnaan ei mitenkään vaikuta suhtautumiseeni Jeesukseen tai kristinuskon jumalaan.
Mikä sai minut epäilemään Jeesuksen jumaluutta? Sanotaanko vaikka niin, että mikään ei ole tähän asti vielä saanut minua uskomaan kristinuskon opetuksiin. Sen sanoma ei yksinkertaisesti ole tarjonnut minulle etsimääni, ei koskettanut merkityksellisellä tavalla. Olen nähnyt paljon "eläväisiä" ja karismaattisia saarnamiehiä monissa eri uskonnoissa, myös herätysliikkeiden parissa. Silkka karismaattinen esiintyminen ja hurmostilat eivät sinänsä merkitse juuri mitään.
Olen toistaiseksi tutustunut asiaan riittämiin, enkä tällä hetkellä ole harkitsemassa kristinuskoa vaihtoehtoiseksi uskonnoksi. Ei, en myöskään ole kokenut sitä herätystä jonka kristityt kokevat pyhältä hengeltä saavansa uskonsa perustaksi. Eivät liioin kristityt ole kokeneet niitä herätyksiä tai valaistumisia, joita monien muiden eri uskontojen seuraajat ovat kokeneet. Niiden totuutta ja syvyyttä on näinollen vaikea objektiivisesti verrata toisiinsa.
Totta kai kristitty ajattelee oman kokemuksensa olevan kaikista suurin ja jumalaisin. Kristinuskon jumalkokemusta ei varmastikaan löydy muista uskonnoista, eikä liioin muiden kokemuksia kristinuskon parista, koska uskonnot ovat erilaisia. Jokainen olettaa omansa joko parhaaksi tai ainoaksi totuudeksi. Sitä se maailma on pullollaan. Hindulaisuutta et voi todistaa Raamatusta, et Israelin jumalaa Upanishadeista, etkä kumpaistakaan teleskoopilla tai psykoanalyysilla.
En kristinuskon pyhän hengen herätyksestä kuultuani ole vakuuttunut, että kyseessä olisi kokemus jota juuri minä haluan tavoitella; koen monet muut henkiset ja hengelliset saavutukset ensisijaisempina. Et pysty kokemusta sanallisesti toiselle todistamaan vaikka kuinka monta kertaa toistaisit. Jokainen voi toki kontekstualisoida toisen uskonnon parissa syntyneet kokemukset omaansa nähden alisteiseen tai vastakkaiseen asemaan.
Miten tahansa historiallinen Raamattu sitten onkin, ei se itsessään todista sen sanoman totuutta. Kukin uskonto pitänee oman perinteensä pyhiä kirjoituksia jumallisina. Todistettavasti jumalallista Raamatusta ei tee mikään muu kuin uskovan usko. Olen nämä argumentit sen jumalallisuuden puolestakin kuullut moneen kertaan. "Katso, tuossa ennustus joka toteutui" ei sinänsä tee siitä Nostradamusta ihmeellisempää, jne. jne. Tulevaisuutta osaavat mahdollisesti tuumia kryptisin sanoin niin jumalan kuin saatanan, sekä sun sen seitsemän muun henkiolennonkin innoittamat.
En ala tässä sen laajemmin luettelemaan syitä kristinuskoon asennoitumiseni suhteen. Olen tutkinut kyllikseni niin kristinuskon teologiaa, historiaa kuin nykytilannettakin. Niiden pohjalta olen todennut, ettei kristinusko ole vastaus minun hengellisiin tarpeisiini. Kaikki nämä hyvässä tahdossa kertomasi asiat eivät ole minulle uusia. Siksi olisi kenties viisaampaa käyttää aikaansa ja energiaansa heihin, jotka ovat etsimässä; saattavat olla avoimempia sanomallesi.
Ja sanonpa vielä toistoksi, mikäli se ei tuosta käynyt ilmi, että ne painavat syyt kristinuskon puoleen kääntymiseen, mikäli ovat löytyäkseen, saavat tulla suoraan Jeesukselta tai Israelin Jumalalta. Ilmoittanevat tarpeen vaatiessa toiveistaan. Ihmisten antamat syyt ja selitykset on tältä erää nähty, kuultu ja puntaroitu. Mutta ole sinä autuas uskossasi, älä anna näkemysteni häiritä omaa sielunrauhaasi.
-=-=-=-=-=-
Näin tästä, ja kaikelle kansakunnalle suotakoon pyhää henkeä ja mirhamia ja kaunista talvea myös. Tähän voin sitten tulevaisuudessa taas viitata muita asianajajia toistamatta itseäni. Sanotaan vielä selvyydeksi, että puhun nimenomaan useista kohtaamistani kristinuskon nykyilmentymistä, en tradition juurilla olevista Jeesuksen opetuksista.