Tutoriaali alkaa ensimmäisen caps lock -kohdan jälkeen. Sisältää kaikkea kommentoinnista ohjelman käyttämiseen ja piirtämiseen. Parannusehdotuksia sopii antaa.
Alku sisältää vanhaa ja hävettävää tekstiä, mutten millään raaski poistaa sitä.
Alkuperäinen merkintä:
yksi päivä galleriasta ja...
wtf, 12 kommenttia!! O.O;
suorastaan järkyttävää!
//editto: pari päivää tuon jälkeen niitä oli 14.
Myöhemmät lisäykset eli tutoriaalin puoli:
Muokkaan tätä tutoriaalia myös omalla koneellani, tiedoston nimi on Tutoriaalin teksti.rtf (RTF-muodossa, koska se on niin kätevän pieni, muotoiluja voi käyttää, eikä siinä käsittääkseni ole kokorajoituksia.)
Nii, siis mikä siinä on niin vaikeeta?
Mie voisin neuvoo siuta, mie ku oon ollu täällä jo yli vuoden ja osaan käyttää ainakii omasta ja useimpien mielestä ShiPainteria ihan suht hyvin.
--johku--
PS. Totta puhuen osasin piirtää edes hiukan silmää miellyttävällä tavalla vasta 14-vuotiaana eli kasin keväällä. Tai noh, öööh... Silloin, kun olin kopioinut yhden kuvan Witchistä... hurjan ylevää, tiedän. :)
Elikkäs mie lähettelen siullekkii saman viestin ku kolmelle muullekkii, ku oot sen verra uus ja vielä toistaseks aika kokematon. Tässä viimesen reilun vuoden aikana oon oppinu kokeilemalla yhtä ja toista Shi-Painterista, mutta siihen totisesti meni aikaa, enkä vieläkään ole kovin hyvä. _ _"
Toivottavasti teistä ei tule näiden ohjeiden avulla niin hyviä piirtäjiä, että piirustustaitoni alkavat muistuttaa kivikautisen lihansyöjäbanaanikärpäsen sukellustaitoja - eli olemattomia. Silloin lopetan tai ainakin vähennän Kupolissa oleilua, ja siitäkös Eino ja Moulquist (oikea ja vasen käteni) riemastuvat.
Alkuperäinen versio oli puoli vuotta kupoloitumiseni jälkeen kirjoitettu pikaviesti, niin että tämän tekemisestä ei nyt niin hirveästi vaivaa ollut. Lähetin sisällöltään saman viestin ainakin neljälle henkilölle vanhan Kupolin puolella. :D
Mutta muista kokeilla jotain omaa ja uutta myös, eihän ole ollenkaan hyvä, jos kaikki tekevät samalla tavalla samanlaisia kuvia. Jotkut toiset tekevät mm. varjostukset ja valotukset ylemmälle layerille kuin ns. perusvärityksen eli sen esineen oikean värin, toiset tykkäävät enemmän airbrush- tai pelkästä watercolor-värityksestä/varjostuksista. Luovat ihmiset voivat keksiä itse jotain uusia, hienoja käyttötarkoituksia ShiPainterin eri ominaisuuksille.
(Alkuvuosi 2006?)
elikkäs päätin lähettää siullekkii saman viestin ku kahelle muullekkii, ku oot sen verra uus ja vielä toistaseks kokematon. tässä viimesen reilun puolen vuoden aikana oon oppinu kokeilemalla monia asioita Shi-Painterista, mutta siihen totisesti meni aikaa, enkä vieläkään ole kovin hyvä. _ _"
Parannusehdotuksia saa antaa.
YLEISEN OEKAKITUTORIAALIN RAAKAVERSIO, OLKAA HYVÄT! <3
Oekakit (yleisnimitys kaikille laudoille)
Foorumilla on parempi kysyä toisilta itseä mietityttävistä asioista. Siellä useammat huomaavat kysymyksesi, jolloin saat varmemmin vastauksen. Oekakikeskustelu-alue on vapaa alue, eli siellä voi aloittaa aiheita ja vastata muiden aloittamiin aiheisiin. Sama käyttäjätunnus käy sielläkin. Keskusteluaiheet eivät myöskään kuvien tavoin tipu foorumilta, joten niihin vastataan melkein aina - jos ei heti, niin ainakin viiveellä.
Älä epäröi tallentaa työtäsi, jos kone alkaa vaikuttaa vähänkin epävakaalta. On helpompaa jatkaa keskeneräistä työtä kuin aloittaa kokonaan alusta.
Pelkkiä kokeiluja ei tarvitse lähettää. Ne vievät usein turhaan kuvapaikkoja kunnollisilta töiltä, joihin on oikeasti panostettu.
Jos käytät mallia, voisit mainita siitä. Ei sillä, että mallista piirtäminen pahasta on: mainitsematta jättäminen vain antaa aika vilpillisen kuvan.
Ylläpitäjää ja oekakivalvojia voi nykäistä hihasta (=lähettää yksityisviestin), jos tahtoo jonkun kuvistaan toiselle laudalle kuin mille on alun perin sen piirtänyt. Myös kopiot Oekaalle/Oekakille onnistunevat, kun puhutaan Oeoesta ja Oeoe jr:sta. Siirtämään pystyvät ihmiset arvostavat sitä, jos muistat liittää linkin kuvaasi.
Jos kuvan valmiiksi tekeminen on kestänyt vielä esiin laittamisen jälkeen pitkäänkin, voit pyytää ylläpitäjää/valvojaa tekemään sille bumpin eli nostamaan kuvan laudan ensimmäiseksi. Muista tällöinkin linkittää kuvasi yksityisviestiin!
Kannattaa tallentaa kaikki lähettämäsi kuvat omalle koneelle, vaikket pitäisikään lopputuloksesta. Nyt minua kaduttaa, kun en heti alun pitäen niin tehnyt, enkä siis voi kenenkään kanssa niille naureskella. Piirtelin jotain typerää, eikä kukaan kommentoinut niitä.
Oekakisteille
Jos satut vahingossa tekemään Oekakiin
a) parantele ja viimeistele kuva oekakitasoiseksi, jos mahdollista
b) poista kuva, jos se ei ole kovin tasokas
c) pyydä valvojaa siirtämään kuva toiselle laudalle, jos et raaski luopua siitä
Ensimmäinen oekakin puolelle piirretty kuva on aina jännä paikka, eikä kannata masentua, mikäli se poistetaan sieltä. Lisää harjoittelua ja uutta yritystä peliin, eikä siinä mitään sen kummempaa.
Oekaa sisältää:
- pikaisia ja liian pitkälle aamuun venyneitä yötöitä
- myös onnistuneita ja joskus jopa mestarillisesti piirrettyjä kuvia
- ensimmäisiä oekaki-töitä, mutta ottakaa huomioon, että ne ovat pakostikin parempia, jos piirtäjä on hyvä myös paperilla tai muilla piirto-ohjelmilla
Oeoe (jr.)
"Lisäosia" voi piirtää eri layereille, jos niiden suosio epäilyttää. Silloin värittäjä voi halutessaan poistaa ne kätevästi.
Alemmille layereille selvennysvärejä, jos on olemassa vaara, että potentiaaliset värittäjät eivät erottaisi esim. hiuksia huivista.
Toisen lineä saa yleensä muokata, kunhan se ei loukkaa linen piirtäjää (esim. kuolleeksi muutettu hahmo saattaa saada paljonkin kritiikkiä).
Linen tekijää voi kiittää, jos line tuntui värittämisen arvoiselta.
Kommentointi
Voisit vähentää oman työsi ja itsesi haukkumista, koska se ei lisää kehuvien kommenttien määrää. Jos mielestäsi piirroksesi on ruma, pyydä mieluummin rakentavaa kommenttia tai alkuvinkkejä. Niin pääsee paremmin piirtämisen alkuun.
Kommentteja voi muokata ja poistaa halutessaan.
"Näin yksityiskohtaista kommenttia en kirjoittaisi, jos kuvassa ei olisi potentiaalia."
Mieti, osaisitko parannella kuvaasi tämän kommentin avulla:
"Tykkään varjostuksista. Nenukistä en tyksi. :l Veri ei näytä aidolta. Hiukset näyttää hiukkasen langoilta. Silmä on nätti, samoin huulet. :)"
"Tuo näyttää ihan karseelta! Miks sä ees tuut tänne, ku et osaa piirtää yhtään??!! Ei oo tasoo!!!1"
Kritiikki eli perusteltu arvostelu (koskee lähinnä Oedoojoota)
Taitavan taiteilijan asiallinen kritiikki jostain tietyn kohdan anatomiasta on sata kertaa painavampaa kuin aloittelevan taiteilijan kitinä toisen "tasosta".
Älä kirjoita uutta kommenttia, mikäli sinulla ei ole mitään uutta annettavaa keskusteluun. Eiköhän piirtäjä tajua jo yhdestä huomautuksesta. Tietenkin voi sanoa olevansa edellisten kanssa samaa mieltä, mutta kommentti on aika turha, jos siinä ei sanota mitään muuta. Jos osaat, voit selittää (edellistä selkeämmin), kuinka kyseisen kohdan voisi korjata.
Kuten joku viisas henkilö joskus sanoi: "taiteenkin kohdalla säännöt pitää ensin osata, jotta niitä voi rikkoa." Se tiivistää mielestäni tämän kuvan kohdalla monen mielestä esiintyneen ongelman aika hyvin. Yleensä kyllä huomaa, milloin on kysymys taitelijan omasta tyylittelystä ja milloin pieleen menneestä anatomiasta.
Jos ei kestä ihmisten antamaa kritiikkiä oekakissa/oedoojoossa, voi mennä suoraan piirtämään oekaahan harjoittelemaan lisää, ja sitten kun kestät kommentteja ja huomautuksia niin voi tulla takaisin oekakiin. /Anteeksi jos sanoin loukkaavasti.
Ihmiset vain yrittävät auttaa taiteilijaa parantamaan kuvaa hienommaksi, paremmaksi ja oekaki tasoiseksi ja haluavat vain, että opit tekemään töitäsi kunnolla, eikä hutaisulla tavalla. ^___^ Joten kannattaa olla suuttumatta.
Vältä riitoja, jos kuvan tekijä ei ole vielä sanonut mitään.
"Mielenkiintoista tulla kotiin, ja todeta täällä kehittyneen aikamoinen sanasota. En minä noin vähästä loukkaannu, kunhan vain ihmettelin noin kärkevää kommenttia."
Kuvalleen tulee usein sokeaksi, varsinkin kun piirtää koneella.
Koska omien kuvieni anatomia ei ole korrektia, en voi huomauttaa muiden kuvien virheistä. Käsitinkö nyt oikein? :D Miksi minusta tuntuu että tuo ei nyt oikein toimi?
^ Oikeassa olet: se ei toimi!
PaintBBS:n käyttö:
Solid = Pencil
WaterC ~ Pen/Airbrush, pehmeäreunaista jälkeä
Text = Text
Shade O.. = Blur/Soft
Highlight = Dodge
Dark = Burn
Tone = tekstuuri (nähdäkseni vain yhdenlaista)
Rect = täyetty suorakulmio ; LineRect = suorakulmion ääriviivat
Oval = täytetty soikio ; LineOval = soikion ääriviivat
Lie = Rotate, pyörittää valittua aluetta 90 astetta myötäpäivään.
Copy = Copy
Lay Unif = yhdistä layerit
AntiAlias = pyyhi kohdat, joiden opcity on vähemmän kuin 255, tai jotain sellaista. Saisi olla ShiPainterissakin tällainen.
ReverSel = Flip vertically (käännä poikittaissuunnassa)
White = Eraser, pyyhekumi
White Rectangular = EraSect (tjsp), pyyhkii suorakaiteittain
Clear tyhjentää koko kuvan.
FreeLine = vapaa käsi
Straight = Line, suora
Bezie = käyrä, ja aika tyylikäs onkin. Paljon MS Paintin käyrää kivempi käyttää. (Näkee jo etukäteen, millainen käyrä on tulossa.)
Normal
Mask
ReMask
And
Div
ShiPainterin käyttö:
ShiPainterin voi muuttaa koko ikkunan kokoiseksi klikkaamalla java-sovelluksen alta "Muuta ShiPainter ikkunan kokoiseksi". Näin saa enemmän työskentelytilaa, mistä on hyötyä suuria kuvia tehdessä ja ShiPainter Pro:n työkaluvalikkoja käyttäessä.
Float-painike tekee ShiPainterille oman ikkunansa, jonka ylälaidassa ei ole selaimen tavallisia valikkoja (Tiedosto, Muokkaa, Näytä jne.)
Pro:n työntekovälineet saa näkyviin, kun klikkaa vasemman yläkulman valikon eri kohtia.
Kannattaa kokeilla eri työkaluja, mistään ei tapahdu mitään kamalaa niin pitkään ku et tee mitään järkyttävän hienoa työtä, ja ainahan on olemassa Undo-nappula siellä vasemmalla ylhäällä.
Tässä on valikkojen suomennokset:
Brushes = siveltimet
Palette = paletti (värivalikko, työkalun koon muunnin ja opacity)
Color & Mask on sellane juttu, että sillä voi valita värin klikkaamalla sitä. siitä löytyy kaikenlaisia värejä, ja ne värit muuttuvat, kun muuttaa valittua väriä paletista tai kuvasta valikoimalla.
Layers = layer-valikko.
Retouch-ominaisuudessa on mm. kopiointi (Copy) ja poikittain ja pystypäin kääntäminen (Vertical ja Horizontal - nimet tulevat peilausakselin suunnasta) ja pyörittäminen (Rotate. Ne toimivat suorakulmioittain.
Tools = työkalut. täältä löytyy erilaiset säännnölliset, terävät tai muuten melkein valmiit muodot (viiva, ympyrä, täytetty ympyrä, suorakulmio, täytetty suorakulmio, käyrä). Toimivat kaikilla työkaluilla. Ei kannata käyttää muuten kuin hahmotteluun ja sellaiseen, joka häviää tai peittyy.
Textures = kuvioinnit. Erilaisia kuvioita, jotka eivät riipu zoomauksesta eikä kohdasta, josta värittäminen aloitetaan, vaan ainoastaan siitä, missä kohdassa aluetta sitä käytetään.
Suosittelen kokeilemaan vähän kaikkia työkaluja vähän kaikkeen. Silloin ei kannata ruveta tekemään mitään kunnolla, kokeiluja vain. Tällöin ei synny mitään vahinkoa, vaikka jokin kuvio muuttuisikin aivan vääränlaiseksi. Eri työkaluja eri väreille ja eri kokoisina. Myös värien valitsemista muualtakin kuin valmiista paleteista suosittelen.
Dodge, burn, blur ja retouch-valikon työkalut ovat jo valmiina olevien värien muuttamista/muokkaamista eivätkä näin ollen siis jätä mitään väriä, jos sitä ei jo kyseisessä kohdassa ole.
Kaikkien työkalujen kokoa voi muuttaa paletin alla olevasta valitun värin värisestä vetopalkista (ylhäältä alas tai alhaalta ylös). Jos penin laittaa ykkösleveydelle, se tekee heikkoa jälkeä.
Piirtämisen lopuksi ei ole pakko lähettää kuvaa; voit painaa myös edellistä. Jos tahdot aloittaa ihan alusta piirtämisen, voit joko painaa edellistä, mennä uudestaan piirtämään ja valita "no", kun ohjelma kysyy "Would you like to restore the temporary image?". Voit myös valita täydellä opacitylla (tämä toteutuu, kun se harmaa palkki paletin alapuolella on harmaa ihan oikealle asti) olevan Eraserin eli pyyhekumin, ja työkaluista valita täytetyn suorakaiteen (oletuksena freehand eli vapaa käsi). Valikot tulevat näkyviin ei-pro-ShiPainterissa, kun "vedät" hiiren vasemmalla painikkeella haluamaasi ominaisuutta vähän alaspäin.
ShiPainterissa voi siis yhdistää brusheja eli siveltimiä (pencil, pen, watercolor, airbrush...) ja toolseja eli työkaluja (rectangular eli suorakaide, line eli suora, curve eli käyrä...) toisiinsa. Eri brusheilla on oletuksena erisuuruisia opacityja eli peittokykyjä. Niitä kannattaa siis myös seurata ja halutessaan muuttaa.
Layerit eli piirtotasot tai kerrokset
Layereita voi verrata piirtoheitinkalvoihin. Alempi layer näkyy vain, jos sen päällä ei ole millään muulla layerilla mitään.
Mitä kaikkea voi tehdä, jos käyttää niitä?
* piirtää niin, että muu osa kuvasta ei kärsi
* vertailla eri väritystapoja ja valita mieluisin
* vaihtaa niiden paikkaa
* yhdistää
* muuttaa jokin kuvan osa-alue (esim. väritys) läpinäkyväksi
* tehdä variaatioita samasta kuvasta kopioimalla
* kopioida kuvan osia layerilta toiselle
Kuinka tiedän, mitä milläkin layerilla on?
- Laita hiiri haluamasi layerin nimen päälle. Kuva näkyy kutistettuna layer-valikossa.
Huomasin, että jollain layerilla on valkoista, mutta en tiedä, millä.
- Se layer olisi kannattnut nimetä uudelleen. Kun vahinko kuitenkin pääsi käymään, voit tehdä uuden layerin, pistää sen alimmaksi, värittää fill-toiminnolla kokonaan mustaksi ja muuttaa vuorotellen eri layereita läpinäkyviksi. (tai jättää yksitellen kukin layer näkyväksi.)
Layerilla olevat kuviot näkee laittamalla layer-valikossa hiiren kyseisen layerin päälle. Näin ei tule sellaista "millä layerilla tämä punainen tai muu väri on" -tilannetta. Tyhjennykset kannattaa tehdä joko undo:lla tai pyyhekumilla (Eraser) eikä valkoisella, koska silloin ei tule sellaista "millä layerilla tämä turha valkoinen on" -tilannetta. Jos on pakko käyttää valkoista, suosittelen nimeämään kyseisen layerin siihen viittaavasti (esim. "peitto").
Layereiden hyödyntäminen värittäessä
Linen yli menevän värityksen voi pyyhkiä helposti, mutta sen sijaan kuva näyttää aika viimeistelemättömältä, jos väritys ei yllä lineen saakka. Linenkään tai esim. silmien värityksen peittymistä ei tarvitse pelätä, jos ne ovat ylemmällä layerilla.
Pistetäänpä siis tähän ensin linkki Elinan layer-tutoriaaliin (joka kylläkin on tehty vanhalle ShiPainterille, mutta eivätpä layerit kai paljoa ole muuttuneet):
http://esuna.befuu.net/layerit.php
Suosittelen tutustumaan siihen, sillä layer-ominaisuus on suunnilleen elintärkeä ShiPainteria ja kai mitä tahansa muutakin kehittyneempää piirto-ohjelmaa käytettäessä.
Jos vielä tutoriaalisivun alalaidassa olevan linkin huomaat, niin sitä parempi.
Layer-valikon saa näkyviin ShiPainterissa, kun klikkaa paletin alla olevaa tekstiä "layer 0" ja sitten kaksoisklikkaa luultavasti vasempaan ylälaitaan tulleen ikkunan yläpalkkia, jossa lukee "layer". Sen jälkeen ikkunan voi pienentää kaksoisklikkaamalla sitä uudestaan.
Layer numero 0 on ykkösen alla, kakkonen on ykkösen päällä, kolmonen on kakkosen päällä jne.
Eli siis jos ylemmälle layerille ei laita mitään, alemmalla layerilla siinä kohdassa olevat jutut näkyvät ylemmän läpi.
Layereiden paikkaa voi vaihtaa vetämällä layer toisten layereiden väliin ja valitsemalla sitten "shift".
Layereita voi yhdistää vetämällä ja valitsemalla sitten "merge". Toinen layer siis vedetään toisen päälle (järjestyksellä ei ole väliä, ainoastaan sillä, kumpi on sillä hetkellä päällimmäisenä. Nämä kaksi layeria tulevat nimittäin näyttämään juuri siltä kuin ovat yhdistämishetkellä yhdessä näyttäneet).
Jos sattuu vahingosta tai tottumuksesta piirtämään linen alemmalle layerille, tai jos joku suttu onnistuu niin hyvin, että tahtookin käyttää sitä linenä, sen layerin paikkaa voi vaihtaa vetämällä kyseinen layer ylemmäs layervalikossa ja valitsemalla "shift".
Merge puolestaan yhdistää kaksi layeria toisiinsa. (Sillä tavalla voi vaikkapa tehdä erilaisia hiuksia eri layereille ja liittää lopuksi ne, joista pitää eniten.)
Layereita voi lisätä laittamalla ensin "menu" layer-valikosta ja sitten "add layer".
Tarpeettomia layereita voi tuhota laittamalla ensin "menu" layer-valikosta ja sitten "delete layer". Se deletoi sen layerin, joka on sillä hetkellä valittuna. TAI vaihtoehtoisesti klikata ko. layeria hiiren oikealla painikkeella ja valita Delete layer.
Layereita voi muuttaa itselle läpinäkyväksi tai läpinäkyvämmäksi layer-valikosta.
Läpinäkyväksi: Klikkaa palloa layerin nimen ja palkin vieressä.
Läpinäkyvämmäksi: Klikkaa/vedä palkkia, joka on layerin nimen vieressä. Kun asia tehdään takaperin, saadaan layer kunnolla näkyviin. Työn layerit näkyvät muille yhtä suurella peittävyydellä kuin mihin ne jätät, kun tallennat kuvan. Näin voit siis myöhemminkin yrittää jatkaa jonkun epäonnistuneen lisäyksen parantelemista.
layer 0: Luonnostelut, ei mitään väliä, minkä näköiset. tosin jos onnistuu superhyvin yksinkertaisella viivalla, siirrän sen layerille 4.
layer 4: Tälle laitan lopullisen linen. näin voin värittää ilman, että väriä menee linen päälle.
layer 3: Tälle laitan useimmiten silmät ja hiukset, jos niitä kuvassa on. Jos ei ole, laitan jotain muuta, minkä en tahdo peittyvän.
layer 2: Tälle laitan useimmiten vaatteet.
layer 1: Tälle laitan joskus osan vaatteista, joskus taustalla olevia esineitä (tai puita tai muita luonnonmaisemia), mutta yleensä ihon tai osan taustasta. (Jotkut toiset tekevät ihon vaatteiden yläpuolelle.)
layer 0: Tältä pyyhin luonnostelut ja laitan taustan sille. joskus laitan tälle layerille taivaan ja ykköselle maan, silloin ne eivät sekoitu keskenään ja voin muokata niitä aivan kuten haluan.
Line eli ääriviivat
Lisää työkalun peittokykyä tai piirrä line samaan kohtaan (ettei tule moninkertaista suttulineä) useampaan kertaan, ettei se jäisi himmeäksi ja epätasaiseksi. Muista, että aina on pyyhekumi ja undo, jos teet pahan virheen.
Kohtuullinen määrä yksityiskohtia näyttää kivalta.
Linen rosoisuuden voi korjata parillakin tavalla.
1) Käy soft eraserin (Pro:ssa Eraser2) kanssa linen läpi ja pyyhin tarpeen mukaan rosoisten ja liian paksujen kohtien reunoja. Tee reuna uudestaan kapealla penillä (opacity 210:n ja 180 välillä, paksuus 0 - 2), jos satut pyyhkimään vähän liikaa. Zoomia kannattaa käyttää.
2) Käytä soft-työkalua koko lineen ja burnaa se. Varo, ettet käytä näitä työkaluja liikaa!
Opacity eli peittokyky
Opacity on se harmaa palkki siellä väripaletin alla. Sitä pienentämällä ja suurentamalla voi säädellä värin tai pyyhekumin peittävyyttä, dodgen - eh - dodgettavuutta jne. Mitä suurempi se on, sitä voimakkaampaa jälkeä kyseinen työkalu tekee. Ja ainahan voi piirtää pienemmällä opacitylla samaan kohtaan monta kertaa.
Varjostus ja valotus eli shading
Dodge ja burn eivät ole "niitä varjostamisjuttuja". Varjot kannattaa tehdä mieluummin muilla työkaluilla, koska em. tulee aika epätasaista ja sotkuista jälkeä. Jos varjostus on tarpeeksi sotkuista, sitä ei välttämättä enää edes tunnista varjostukseksi, koska valon tulosuunnasta ei saa selvää. Silmän alla tuo yksi kohta näyttää hiukan tulehtuneelta, kun siinä on dodgea ja burnia sekaisin (tai siltä se ainakin erehdyttävästi näyttää).
Jos satut löytämään kivan varjostusvärin sekoittamalla värejä esim. waterin, airbrushin tai pienen opacityn avulla, voit klikata sen värin kohdalta hiiren oikealla painikkeella ja tadaa - sinulla on se väri valittuna! (Silloin voi vaikkapa penillä tai waterilla lähteä varjostamaan sillä värillä.)
Jos watercolorilla tekee jotain, kannattaa vetää useampia samansuuntaisia viivoja, jos ei nimen omaan tahdo epäselvän näköistä jälkeä.
Varjostukset kannattaa tehdä joko penillä tai waterilla, mielellään pienellä opacitylla, jos ei tahdo tehdä solid-väritystä (eli väritystä, jossa näkyy selvästi värien ja varjostusten rajat). Vaikka siinä meneekin aikaa, on se kannattavaa.
Varjostukset kannattaa tehdä tummemmalla värillä, ei burnilla.
Silmävalkuaisen varjostukseen kannattaa käyttää ainakin hentoa sinistä.
Varjot kannattaa tehdä tarpeeksi laajoiksi ja selkeiksi, ettei jää sellaista tunnetta, että värialueen reunoille on jäänyt tummempaa/vaaleampaa väriä jonkun randomin kokeilun jäljiltä.
Pehmeiden varjojen avulla hahmottuu olennon/esineen muoto. Etsi vaikkapa kädestäsi varjoja. Tietenkin kämmeneen lankeaa tumma varjo, jos laittaa sormet tielle, mutta myös valonlähteestä katsottuna takapuolella on pehmeästi tummuva alue (ainakin silloin, jos valonlähteitä on vain yksi). Varjon sävy vaihtelee valaistuksen ja ympäröivien esineiden mukaan. Varjoja ja varjostuksia ei opi tekemään muuten kuin tarkkailemalla ympäristöä ja kokeilemalla.
Varjoja voi hyvin häivyttää kohteen oikean värin ja valotus-/varjostusvärin sekoituksella (klikkaa hiiren oikeaa näppäintä valitaksesi värin siitä kohdasta kuvaa) tai ehkä mieluummin pienentämällä opacitya, koska tällöin se alkuperäinen sävy säilyy varmasti tallessa. Mitä jyrkempi muoto, sitä nopeammin sävy vaihtuu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pyöreisiin kohteisiin tulee liukuvarjostus, teräviin tai jonkun muun esineen varjostamiin kohtiin vastaavasti terävä.
Kovien varjojen avulla hahmottuu syvyys. Näitä varjoja syntyy, kun valonlähteen ja esineen välissä on jotain. Aina kun teet muita kuin esineen muodosta johtuvia varjoja, mieti, mikä kohta jää valon ja kyseisen kohdan väliin ja minkä muotoinen varjon aiheuttama esine on.
Jos et varjostamisen jälkeen näe, mistä valo tulee, päätä uudestaan, mistä valo tulee tai mistä kohdasta ainakin tahdot tehdä valoisan ja läiski sitten samaan suuntaan osoittaviin kohtiin vaaleinta sävyä.
Varjojen tummentaminen saa muut kohdat näyttämään valoisammilta, ja asioiden oikeasta väristä saa paremman ja kauniimman kuvan. Tummemmat ja selkeämmät varjot ovat toivottavia, jos valoa ei tule kaikkialta ympäriltä. Jos tulee, niin värityksen pitäisi olla suunnilleen yhtä valoisa kuin taustakin. Varjostukset ovat silloin pehmeitä.
Waterilla saattaa olla alussa vähän vaikeaa saada nättiä jälkeä. Sama pätee (lievemmin) myös airbrushiin ja peniin, mutta toisin kuin water, ne eivät sekoita läpinäkyvää minkään värin kanssa, joten värityksen reunoille jää harvemmin harmahtavaa sävyä.
Suosittelisin lisäämään varjot samalla työkalulla kuin millä värität. Itse ainakin sanon varjostamista aivan värittämiseksi aivan yhtä mielelläni kuin värien lisäämistäkin. Hameosassa voisi olla vähän useampaa sävyä (sävyä, ei väriä) tai ainakin hiukan tummempia varjoja. Samoin kasvojen ja hiusten varjot voisivat olla oikeammissa paikoissa. Katso ketä tahansa (kirkkaammassa valossa) nähdäksesi oikeat paikat. (Tässä tapauksessa ne ovat leuan ja nenän alla, poskien reunojen luona sekä hiuksissa että kasvoissa ja vielä otsahiuksien alla vähän. Mainitsen vielä, että varjoja on kahdenlaisia: pehmeitä, joita muodostuu esineen itsensä muodosta (paitsi tietysti, jos esine on kulmikas), ja teräviä, joita muodostuu toisen esineen ollessa edessä.)
Kuten muut ovatkin jo sanoneet, alkuperäisessä kuvassa on syvemmät varjot. Huomaa myös kiharoiden ja hiusten tekemät varjot ja se, että mallista piirrettäessä kannattaa katsoa sävyvaihtelujen lisäksi myös esim. kasvojen ihon tummimman ja vaaleimman kohdan ero.
Katso valokuvaa tai vastaavaa ja katso, miten varjot ja valot menevät. Näin kirjallisesti sitä on vaikea selittää kattavasti, mutta yritän: nenän sivuilla on tällä hetkellä liian voimakkaat varjot verrattuna muuhun varjostukseen. Jos valo tulee edestä, nenän alapuoli jää suht tummaksi. Alahuulen alla on pieni kuoppa, minkä jälkeen leuka jälleen kohoaa, jolloin kohouma on vaaleampi kuin alahuulen alla. Kasvojen reunat kuuluisi varjostaa tummemmiksi, jos valo tulee edestä. Kulmakarvojen tasolla monella (etenkin miehillä) on "syvänne", jolloin kohoavan otsan ja nenänvarren välissä oleva alue jää varjoon, eli kulmakarvojen ja silmien välinen alue kannattaa yleensä varjostaa.
Yleinen väritys
Hyvä peruskäytäntö on se, että ennen tarkempaa väritystä tehdään kaikkiin väritettäviin kohtiin pohjaväri, jolloin lopulliseen kuvaan ei jää niin helposti huonosti väritettyjä kohtia. Näin välttyy useimmiten myös läpi näkyviltä kohdilta.
Väritys näyttää siltä kuin olisit käyttänyt vain tummia värejä, joita sitten dodgella olet vaalentanut. Varjojen tekemisessä olisi kivaa, jos ottaisit asioiden oikean muodon huomioon.
Jos on onnistunut hävittämään jonkun värin, jota on käyttänyt kuvassa ja tarvitsee yhä, voi klikata ko. värin kohtaa (kuvassa) hiiren oikealla painikkeella saadakseen sen vielä käyttöönsä. Näin voi myös käyttää hyväkseen värien sekoittamista vesivärillä.
Kaikkien työkalujen kokoa voi muuttaa siitä paletin alla olevasta vetohommelista (ylhäältä alas tai alhaalta ylös.) Jos penin laittaa ykkösleveydelle, se tekee aina heikompaa jälkeä.
Väritys näyttää paikoin ohuelta (esim. kaula) ja tausta paistaa siitä läpi. Ajan ja lopputuloksen perusteella voisin sanoa, ettet tiedä opacityn olemassaolosta mitään.
Taustaan ja väritykseen kannattaa panostaa. Työtä ei kannata lähettää, jos ei ole siihen edes jotenkin tyytyväinen.
Väritä lineen asti mutta älä sen yli.
Yli menneet värit kannattaa pyyhkiä tarkasti. Jos Eraserin kanssa pelleily tuntuu liian rasittavalta/mahdottomalta, käytä pientä Soft Eraser -työkalua (tjsp). Kannattaa kumittaa myös hennompia yli menneitä värejä etenkin silloin, jos teet vaalean taustan.
Sävyeroja ei kannata kuitenkaan häivyttää liikaa, koska muuten kuvasta tulee sumea. Myös blurin ja softin käyttöä kannattaa hillitä.
Värejä kannattaa käyttää rohkeasti. Paljon erilaisia sävyjä. Esim. sinisen sekaan voi hieman laittaa vihreää yms. Oikein käytettynä se saa kuvan elävämmän näköiseksi.
Minua ihon hieman epätasainen väritys ei häiritse, oma tyylinsa kullakin. Omakin väritykseni on yleensä epätasaista, ja mielestäni se tekee pinnasta elävämmän kuin 100% tasainen blurraus.
Harmaasävykuvatkin ovat ihania.
Juu todella kaunis alku, mutta loppu menikin ihan plöö. jos jaksaisit panostaa alaruumiin turkkiin yhtä paljon kuin kasvojen turkkiin? Ja tosiaan näyttää kyllä tuo harjas ihan hapsusysteemiltä :P
sillä ensinnäään jellonan harja näyttää enemmän coctailtikuilta, sillä ne ovat suorat. Jos tekisit ne hulmuaiksi ja eläväisiksi (eikä sojottamaan tikkuina sivuille) ja tekisit harjasta PALJON tummemman, (oranssinruskea) niin peto alkaisi näyttää jo kuin valokuvalta :)
Tässä kyllä kaipaisin jotain pehmeyttä. Olet kai käyttänyt softia, mikä ei ole hyvä idea. Watercolor jollain 70-90 opacityn tasolla olisi hieman parempi. Kärsivällisyys tuo kunniaa!
No se näyttää, kuin että olisit halunut tehdä siitä realistisen. Tyylin pitäis miun mielestä poiketa selvästi realistisesta, niin että siitä näkyy taiteilijan ajatus saada kuvasta vähän erilainen, ei niin että se näyttää hutaistulta 'koittaa olla realistiselta, mutta ei ole'
Yksityiskohdat ovat kohtuullisessa määrin kivoja.
Valitse värit niin, että ne sopivat hyvin yhteen. (Yleissääntö, tästä sopii silloin tällöin poiketa.)
Line on vähän liian luonnosmainen (liian paljon viivoja) mutta ok harjotuskuva...ja tiedän että syytät hiirtä xD toisaalta hyvähän tässä on jäkättää, pitäis ite kokeilla piirtää pallohiirellä...
Kannattaa kokeilla eri työkaluja, mistään ei tapahdu mitään kamalaa niin pitkään ku et tee mitään järkyttävän hienoa työtä, ja ainahan on olemassa Undo-nappula siellä vasemmalla ylhäällä.
TYÖKALUT
Pencil eli lyijykynä
Tekee karkeaa (pikselistä) jälkeä, oletuksena täysi opacity.
Todellisuudessa pencil on peniä ja penciliä vertailtaessa se vaikeampi työkalu. Penillä on helpompi piirtää kauniimpaa jälkeä, kun vain laittaa opacityn eli peittävyyden (se harmaa palkki työkalun koonmuuntimen yläpuolella) tarpeeksi suureksi.
Solid-väritys tarkoittaa sellaista väritystä, jota ei ole tehty häivyttämällä, vaan suoraan niillä väreillä täydellä opacitylla. Usein sävy-/värierot näkyvät selvästi.
Muut työkalut tahtovat temppuilla fillin kanssa (eivät tee tarpeeksi suurella opacitylla), joten tällä kannattaa tehdä täysin peittävät taustan täyttämiset.
- valitse pencil ja haluamasi väri
- klikkaa vasemmalta ylhäältä "fill"
- klikkaa piirtoaluetta
Voit muuttaa väriä ja klikata uudestaan, jos tarpeen.
* solidväritykseen
* (väliaikaisen) taustan täyttäminen
* pohjavärit muuhun väritykseen
* pienemmällä opacitylla myös muuhun käyttöön
Eraser eli pyyhekumi
Tämä pyyhkii värit kyseiseltä layerilta.
Pelkkä eraser pyyhkii pikseleittäin (opacityn mukaan). ESmooth on pehmeämpi, jos sitä käyttää suurempana. ShiPainter Pro:ssa vastaavat ovat Eraser 1 ja Eraser 2.
Lisäksi tavan ShiPainterissa on Ersaker, joka pyyhkii neliöittäin. Pro:ssa näin voi tehdä valitsemalla freehandin tilalle squaren.
Tyhjennykset kannattaa tehdä joko undo:lla tai kumilla eikä valkoisella, koska silloin ei saatta tulla "millä layerilla tämä valkoinen on?" -tilanne.
Pen eli kuulakärkikynä
Tekee pehmeämpää jälkeä kuin pencil, oletuksena puolet opacitysta (kannattaa laittaa ainakin melkein täysille, jos tekee lineä). Opacitysta riippuen melko siistiä, tasaista jälkeä.
(kökköä pen-väritystä) Kun tätä tuijottaa, alkaa kuva näyttää vähän littanalta selän/kyljen, eturaajojen ja pään alueelta. Valo- ja varjoalueita voisi suurentaa ja muotoilla niin, että ne paljastaisivat vielä paremmin itse olennon muodon (tiedän sen olevan vaikeaa, ja siksi aina mieluummin pehmennän väritystä).
* linet, täydellä tai melkein täydellä opacitylla
* väritykset suurimmalta osin
* terävät varjot saa aikaan tämän työkalun pienemmällä muodolla.
Watercolor eli vesiväri
Laittaa opacityn mukaisen määrän väriä, mutta sekoittaa sen työkalun käyttöalueella olevien muiden värien kanssa. Jos ei ole vielä muita värejä, se tekee käytetyn ja nollan välisellä opacitylla eli sekoittaa värittömän ja värin, mutta jos alemmalla layerilla on väriä, sekoittunut osuus näkyy sitä vasten harmahtavana. Siksi suosittelen käyttämään watercoloria vain jo väritetyillä alueilla.
Jos käytät ShiPainter Pro:ta, niin watercolor 1 on työkalu, jolla tehdään pehmeäreunaista jälkeä, watercolor 2 on sellainen, jolla tehdään suht teräväreunaista muttei kuitenkaan pikselimäistä jälkeä.
* watercolor (tunnetaan Pro:ssa water 1:nä): suuriin, epätasaisen värisiin pintoihin
* watercolor 2 (vain Pro:ssa): vesivärimäisiin taustoihin
* värien sekoittamiseen
Airbrush eli puhallustussi
Tämä tekee erittäin pehmeää jälkeä eikä peitä täysin täydelläkään opacitylla. Tasaista jälkeä tällä saa aikaan vain vakaalla kädellä.
* laajoihin yksivärisiin pintoihin värisävyjä
* suurella koolla tasapaksuja väriliukuja
* sävyjen hakemiseen / värien sekoittamiseen
Blur eli sekoita
Blur eroaa watercolorista siten, että se ei itsessään lisää mitään väriä. Sillä voi kyllä kasvattaa jonkun jo valmiiksi piirtoalueella olevan värin alaa, jos vetää samasta pisteestä lähteviä viivoja, mutta loppujen lopuksi se vain sekoittaa.
Soft
Nimensä mukaisesti soft pehmentää värien välistä rajaa. Softia ei kannata käyttää liian rohkeasti, koska silloin kuvan laatu ei ole sen kokoon sopiva.
* kameramaisen tarkennuksen aikaansaamiseen (Liian lähellä/kaukana olevat esineet ovat sumeita.)
Dodge
Dodge ja burn voivat näyttää hyvältä, jos piirtäjä osaa käyttää niitä oikein ja hillitysti.
Dodge kirkastaa värit ensin kirkkaiksi, sitten vaaleiksi, lopulta valkoisiksi. Sinne asti ei kuitenkaan kannata välttämättä kokeilla. Se tekee epätasaista jälkeä, joten sitä ei kannata käyttää kovin suurella opacitylla.
Dodgella on kyllä omituinen tapa jättää jotkut tietyt värit sellaisiksi kuin ne ovat, toiset taas se suostuu dodgettamaan. Valkoiselle, mustalle ja puhtaille, kirkkaille väreille sitä on melkeinpä turha kokeilla.
Tällä tulee epätasaista jälkeä, jos ei saa kerralla oikeanlaista.
Jos satut löytämään kivan varjostusvärin sekoittamalla värejä esim. waterin, airbrushin tai pienen opacityn avulla, voit klikata sen värin kohdalta hiiren oikealla painikkeella ja tadaa - sinulla on se väri valittuna! (Silloin voi vaikkapa penillä tai waterilla lähteä varjostamaan sillä värillä.)
* erilaisiin kiiltoihin
* värien hakemiseen
Burn eli polta
Burn ei käy pahasti silmään, jos väri on kovin tumma.
Tämä kyllästää ensin vaaleat värit kirkkaiksi ja sen jälkeen tummentaa niitä. Ei kannata käyttää kovin suurella opacitylla, koska tekee erittäin epätasaista jälkeä kuten dodgekin. Dodgen kaveri, muttei kumoa sen vaikutusta.
Burn ei ole "se varjostamisjuttu". Varjot kannattaa tehdä mieluummin muilla työkaluilla, koska tällä tulee aika epätasaista ja sotkuista jälkeä.
* silmiin varjoja (ei mielellään laajoja pintoja)
* värien hakemiseen
Copy eli kopioiminen
Valitse haluamasi kohta (varmista, että olet oikealla layerilla) suorakaiteen sisään ja siirrä toiseen kohtaan.
Myös layerilta toiselle voi kopioida. Valitse kopiointityökalu ja haluamasi alue vaikkapa layerilta 4. Klikkaa sitten itsesi kohdelayerille (vaikkapa 2-layer) ja klikkaa valittua kohtaa. Näin neloslayerin kuvan osa kopioituu kakkoselle.
* taustan itse suunnitellun tekstuurin toteuttamiseen ("sydämiä, yay!")
* epävarmaan linen korjaamiseen ("en ole aivan varma, osaanko tehdä tuota / kannattaako tuo, mutta...")
* hankalasti uudelleenpiirrettävien kohtien siirtämiseen
Textures eli tekstuurit eli valmiit muodot eli rasterit
Tekstuurit ovat erilaisia kuvioita, jotka eivät riipu kohdasta, josta värittäminen aloitetaan, vaan ainoastaan siitä, missä kohdassa aluetta sitä käytetään.
Nämä tahtovat pistää silmään, jos taide on muuten kovin pehmeää. Sellaisissa töissä kannattaa miettiä, kuinka suuri opcaity on tarpeen.
Text eli valmisteksti
Tällä työkalulla voi kirjoittaa haluamiaan sanoja/merkkejä kuvaan. Fonttia, tekstin kokoa ja tyyliä voi jollain tapaa muuttaa, kun klikkaa oletuksena Freehand-kohdassa olevaa kohtaa.
Kirjoita jotain valkoiseen kenttään, jonka saa näkyviin valitsemalla ensin tekstityökalun ja painamalla sitten jotain kohtaa piirtoalueesta. Paina sitten enteriä. Enteriä painaessa viivan pitää vilkkua kentässä tai muuten mitään ei tapahdu. Sen jälkeen kenttä häviää siitä ja tulee takaisin, jos klikkaat uudestaan.
Teksti tulee aina jonkun verran alemmas kuin mihin klikkaat, joten kannattaa tehdä se mieluummin liian ylös kuin alas ja vasemmalle kuin oikealle. Oikeaan reunaan ei kannata edes kokeilla. Se ei kuitenkaan tule näkyviin.
TYYLIT eli muodot
Freehand
Juuri kuten piirrät.
Line
Suoria viivoja. Jälki tulee näkyviin, kun vapautat hiiren painikkeen.
Curve
Käsittääkseni tämä tasoittaa pyöreitä muotoja vähän.
B---ier
Käyrä. Vedä ensin viiva. Klikkaa sitten jostain muualta (polttopiste 1) ja sitten vielä jostain muualta (polttopiste 2). Viivan vetosuunnalla ja polttopisteiden klikkausjärjestyksellä on väliä.
Square
Suorakaide eli kuvio, jossa on suorat kulmat ja neljä kulmaa. "Laatikko".
Ellipse
Ellipsi on ympyrä tai soikio, riippuu piirrettävän suorakaiteen sivujen suhteista. Kulmia ei ole.
SEKALAISET
Ajankäyttö
Kuvia voi jatkaa myöhemminkin, eli käytä juuri niin paljon aikaa kuin tarvitset.
Älä epäröi tallentaa työtäsi, jos kone alkaa vaikuttaa vähänkin epävakaalta. On helpompaa jatkaa keskeneräistä työtä kuin aloittaa kokonaan alusta.
Taitavammat piirtäjät saattavat saada aikaan hienoja kuvia lyhemmässäkin ajassa. Vähemmän piirtämistä harrastaneiden ei kannata hätiköidä ajan takia, koska kokeneemmatkaan eivät niin tee.
Ajankäyttöön liittyviä puheenvuoroja:
* Kun itse piirrän, teen yleensä sellaisia 200 - 600-minuuttisia töitä (ennätys on 1200 ja risat). Minulla se aika menee siihen, että tuijotan työtä ja yritän löytää virheet. Etenkin mallista tehdessäni minulla menee puolet tai ehkä 2/3 ajasta virheiden etsimiseen ja alkuperäiseen vertaamiseen. Loppuajasta suurin osa kuluu yli menneiden väritysten kumittelussa. Piirtämiseen itseensä kuluu hyvin vähän aikaa.
* Minä taasen kulutan suurimman osan ajastani lineä viilatessa: piirrän ensin ylimalkaiset ääriviivat ja alkan sitten kumitella niitä ja piirtää uusiksi, kumittaa ja piirtää ja kumittaa ja piirtää... Idea tuli varmaan selväksi.
Viivan käyttö (ei vielä mitään)
Tausta
Taustalle toivoisin jotain, mikä vahvistaisi itse hahmon tunnelmaa.
"En keksi taustaa. tuo tausta on tylsä!!!! En ikinä keksi mtn. mielikuvitukseton tausta."
"tausta ei ole tylsä, se on vain vähän liian vaalea tuon tytön pukuun. Kuitenkin; Nuo kehykset ovat hienot."
Taustastakin tykkään jotenkin hirmuisesti. Ehkä se sopii jotenkin, kun etualan tyyppi on melko lailla realistinen/kolmiulotteinen ja sitten tuo tausta tuommoinen kaksiulotteinen.
Päätinpä sitten änkeä vielä yhden hahmon tuonne, kun rupesin taustaa miettimään...
Linetön työ
Jos tahdot piirtää realistisemman silmän, suosittelen peilin/kameran hankkimista ja tarkempaa tuijottelua.
Etenkin nyt, kun ääriviivat eivät ole näyttämässä hahmon rajoja, on tärkeää, että värityksen reunat ja väritys muutenkin olisi selkeärajaista/selkeää eikä ylimääräisiä ihonväri- tai muita suttuja ole paikoissa, joissa ei pitäisi. Linettömyys aiheuttaa myös sen, että kontrastia ei synny mukavasti, jollei laita tummia varjostuksia (kuitenkin hyvän maun rajoissa).
Jos tahdot piirtää realistisesti, etsi tai ota ensin itsellesi mallikuva. Ainakaan aluksi ilman mallia ei kannata yrittääkään piirtää realistista, sillä silloin siitä tulee harvoin realistinen. Tietenkin voit vaihtoehtoisesti katsoa mallia peilistä tai lähelle sattuvasta ihmisestä, mutta silloin pitää olla tarkkana, että sinulla on jatkuvasti sama asento ja että valo tulee samalla tavalla samasta suunnasta. Muuten kuvasta tulee vain outo.
Aihe
Kun perusasiat ovat hallussa, kuvan sisältöön voi alkaa panostaa kunnolla. Suoraan edestä päin kuvattu tyhjäilmeinen hahmo on aika tylsää katsottavaa ja jättää katsojan kovin kylmäksi. Eivätkä siinä kyllä taidotkaan pahemmin kehity: kaikkein parhaiten nimittäin oppii, kun katsoo paljon erilaisia mallikuvia ja piirtää haastavia aiheita, tarkoitti se sitten hankalaa asentoa, vaativaa perspektiiviä tai esimerkiksi kokonaan uutta aluevaltausta (esimerkiksi piirtää ensimmäistä kertaa maisemaa tai jotain eläintä).
Piirtopöytä
Piirtopöytä on tietokoneeseen liitettävä laite, jota voi käyttää hiiren sijasta. Siihen kuuluu ohuehko levy ja vapaasti liikutettava kynä. Yleensä piirtopöytä tunnistaa, kuinka kovaa painat.
Piirtopöytä ei ole oikeastaan kamalan hyödyllinen. Se säälii vain vähän moniviivaista tyyliä käyttävän kättä, mahdollistaa luontevan viivan piirtämisen nopeammin ja sallii paineentunnistuksen.
Jos sinulla on piirtopöytä, voit aivan huoletta piirtää linenkin useampaan kertaan ja korjailla sitä niin paljon kuin huvittaa, ettei se jäisi himmeäksi ja epätasaiseksi. Muista, että aina on pyyhekumi, josta ei jää jälkiä.
Piirtopöydän käyttö parantaa kuvien laatua yleensä alkuharjoittelujen jälkeenkin vain heillä, jotka osaavat piirtää paperilla paljon paremmin kuin hiirellä ja osaavat jo hyödyntää (oikein) piirto-ohjelman useimpia ominaisuuksia.
Kupolin piirtopöytäketju:
http://keskustelu.kupoli.net/index.php?topic=169.0
Paineentunnistus
Jos tahdot hyödyntää piirtopöytäsi paineentunnistusta oekakeilla, asenna ensin koneellesi JTablet osoitteesta
http://cellosoft.com/sketchstudio (klikkaa "Download now!" vai mitä siellä nyt lukikaan. En muista, koska tänään latasin sekä tuon että uudemman javan).
Kun olet ladannut JTablet, mene piirto-ohjelmaan ja paina P:tä.
Työskentelytavoista:
Luonnostelu
Voit ottaa mallia esim. valokuvasta tai sarjakuvasta. Jos et tahdo kopioida koko kuvaa, voit katsoa mallia vaikkapa vain valoihin ja varjoihin tai asentoon. (Tällöin käyttämääsi kuvaa kutsutaan referenssikuvaksi.) Kannattaa mainita, jos käytät mallia tai referenssiä.
line! todella siisti. syynäämään lähietäisyydeltä
testata oliko tuo line värittämisen arvoista mun kaverin nickillä. Menen sittenkin vielä oekaahan...
Pikainen yötyö.
(vanhoja) esimerkkejä:
Flarona 1
Layereiden käyttöni:
layer 0: Tälle luonnostelen. Ei ole mitään väliä, minkä näköinen kuvasta tulee. Tosin jos se onnistuu superhyvin yksinkertaisella viivalla, siirrän sen layerille 4.
layer 4: Tälle teen/laitan lopullisen linen. Näin voin värittää ilman, että väriä menee linen päälle.
layer 3: Tälle laitan useimmiten silmät ja hiukset, jos niitä kuvassa on. Jos ei ole, laitan jotain, minkä en tahdo peittyvän.
layer 2: Tälle laitan useimmiten vaatteet.
layer 1: Tälle laitan joskus osan vaatteista, joskus taustalla olevia esineitä.
layer 0: Tältä pyyhin luonnostelut ja laitan taustan tilalle. Joskus laitan tälle layerille taivaan ja ykköselle maan, jolloin ne eivät sekoitu keskenään ja voin muokata niitä aivan kuten haluan.
flarona 2:
Linetön ihmishahmo
Värjää ensin alin layer kokonaan jollain värillä, jota et ajatellut lainkaan käyttää työhösi ja joka ei ole kamalan kirkas (käy muuten silmiin), mutta älä kuitenkaan valkoisella, sillä sille sitten piirrät layerille 2 (vai oliko se layer 1? toiseksi alimmalle kuitenkin) hahmon ääriviivat valkoisella. Layerille 3 ja ja myöhemmin 4 alat sitten värittää. Kun ihminen alkaa hahmottua sinulle mieleiseen muotoon eikä eroa enää huomaa, kun laitat layerin 2 pois näkyvistä, voit tuhota ko. layerin. Jos ääriviivoja layerilta 2 ei enää erotu, mutta hahmon piirteet eivät ole sinulle mieluisat, vähennä väliaikaisesti layerin 3 opacitya layer-valikosta. Kun hahmon väritys on valmis, pyyhi alin layer ja viimeistään nyt hahmotelma alimmilta layereilta ja tee tausta niille.
vinkki: Kun teet silmiä ja hiuksia layerille 4 (suosittelen ylintä), voit laittaa iholayerin kokonaan pois näkyvistä.
Seuraavaan liittyy kuva: Lady Unknown by RoyalMoral
Käsitykseni mukaan hän noudatti em. linettömän ihmishahmon piirto-ohjetta piirtäessään kuvan, joka on koneellani nimellä "realismiyritysesimerkikki".
Hiusten ja paidan osalta ihan kiva alku, mutta:
1) Ihmisen silmä ei luonnossa ole noin suuri ja sen kuuluu olla muutenkin matalampi kuin mitä sen leveys on.
2) Nenää piirtäessä älä unohda sieraimia. Noin pienestä ja tuon muotoisesta nenästä tuossa asennossa ne kyllä näkyvät. Muutenkin nenänpää voisi olla vähän leveämpi ja alempana. Tuo piirtämäsi silmän sisäkulman viiva on samalla nenänvarren ulko"viiva".
3) Leuan kärki on ainakin tähän mennessä näkemilläni ihmisillä ollut ulkonevampi. Jos sinulla ei satu olemaan peiliä, tunnustele vaikka. Lihavammillakin ihmisillä se erottuu selvästi.
4) Leuan alle kuuluisi varmaan tässäkin kuvassa laittaa varjoa.
5) Kahdessa kohtaa hiukset näyttävät tässä muodostavan varjoja, mutta ainakin toisen silmän päällitse menevät otsahiukset taitavat läpäistä valon täysin. ;)
6) Jos nyt tarkkoja ollaan, täysin realistiseen työhön pitäisi jaksaa tehdä myös hiukset yksitellen. Hiirellä tämä tietää lähinnä melkein aidon näköistä lopputulosta ja tottuneisuudesta riippuen eriasteisesti kipeytynyttä hiirikättä.
7) Ylähuulen ja nenän välissä olevassa ihossa on pieni syvennys keskellä. Se lähtee amorinkaaren keskeltä ja heikentyy sierainten väliin päin.
8) Jännästä kohtaa olet tämänpuoleiseen poskeen valotuksen laittanut. :) Nenän valoa katsoen sen paikka näyttäisi olevan oikeasti jonkin verran silmän alapuolella, vähän nenästä vasemmalle päin.
Luulen, että sopivan valokuvan löydettyäsi sinulta voi tulla vaikka kuinka hienoja aidon näköisiä töitä.
Lopussa kannattaa aina syynätä koko kuva unohdettujen tai karkeiden kohtien varalta.
VAIKEA PIIRTÄÄ:
silmät
Varmista, että silmät katsovat samaan suuntaan. Se ei tarkoita aina sitä, että silmän mustuaiset ovat samassa kohdassa silmää.
Normaalissa valossa silmän värikalvon yläosa näyttää tummemmalta kuin alaosa.
Jos teet silmiin valokohdat, tee ne suunnilleen samaan kohtaan molempiin silmiin (ei peilikuvana!).
nenä
Vaaleinta sävyä yleensä nenänpäähän ja -varteen, jonka jälkeen sitä väriä häivytetään vähän laittamalla pienemmällä opacitylla samaa sävyä (mahd. waterilla) vielä sen molemmin puolin. Varjosta ainakin nenänvarren toista puolta silmien kohdalta.
iho
Varmista, että ihon sävystä ei tule ei-toivottuja mielikuvia.
Yleensä esineen muodoista johtuvat varjot ovat pehmeitä, kun taas esineen ja valon välissä olevista esineistä (esim. hiuksista) tulee teräväreunaisia varjoja. 3/4-asennossa nenään tuo uskottavuutta, jos nenänpään tekee vaalealla ja tekee nenän ja kauempana olevan posken välisen sävyeron vähän suuremmaksi.
Kulmakarvojen alapuolelle lankeaa usein varjo.
Huomaa myös kiharoiden ja hiusten tekemät varjot ja se, että mallista piirrettäessä kannattaa katsoa sävyvaihtelujen lisäksi myös esim. kasvojen ihon tummimman ja vaaleimman kohdan ero.
Anatomia
Tarvitseeko niiden ihmisten aina olla niin anatomisesti korrekteja? Kyse ei kuitenkaan ole mistään anatomiatutkielmasta, jonka pitäisi olla millilleen oikeanlainen, vaan taiteilija saa käyttää vapauttaan.
Minusta on mukavampi katsella anatomisesti oikein piirrettyjä ihmisiä. Anantomia vain sattuu olemaan sellainen asia joka hyppää ensimmäisenä silmille kun kuvaa katsoo. Tietenkin asia erikseen, mikäli kuvaa on rankalla kädellä tyylitelty.
Yleensä kyllä huomaa, milloin on kysymys taitelijan omasta tyylittelystä ja milloin pieleen menneestä anatomiasta. Ja kuten joku viisas henkilö joskus sanoi: taiteenkin kohdalla säännöt pitää ensin osata, jotta niitä voi rikkoa. Tiivistää mielestäni tämän kuvan kohdalla monen mielestä esiintyneen ongelman aika hyvin.
Yleisiä anatomiavirheitä:
* liian pienet/suuret kädet/jalat/jalkaterät
* liian ohuet/paksut raajat
* ruumiiseen nähden liian iso/pieni pää
* kulmakarvat puuttuvat
mangasta otettu kuva.. ainakin asentomalli.
Hahmoni näyttää liian harteikkaalta.
- Kavenna hartioita.
- Lyhennä kaulan ja rintojen väliä. (= siirrä hartiat copy-työkalulla alemmas)
- Syy voi olla myös pään koossa tai olkavarsien paksuudessa.
Kaula näyttää pitkältä.
- Pidennä leukaa, jos se on nyt kovin pyöreä.
- Suurenna päätä, jos se on muuhunkin vartaloon nähden pieni.
- Lyhennä kaulaa.
Jos asento näyttää (vähänkin) luonnottomalta, kokeile sitä itse. (luonnottomuus, luonnoton asento)
Jos hahmo pitelee kädessään jotain, mitä sinulla ei ole, ota käteesi sitä eniten kooltaan muistuttava esine. Jos kädessä on esimerkiksi leveä miekka, kokeile sopivan kokoista kirjanmerkkiä tai kännykkää. Peili tai digikamera on hyvä apuväline luonnollisia asentoja etsittäessä.
Mahaviiva (lanseerasin anatomiatermin) on jännä, mielenkiintonen mutta jollain oudolla tavalla se häiritsee. Mitenkäs sen nyt sanoisi, lihasjuttu?
Huomaan nyt että värit auttavat aika paljon, tykkään edessä olevan ihmisen hiuksista ja värityksestä. Mmmm. Mutta edelleen anatomiavirheet pomppivat silmille, en voi sille mitään (:
- Pään anatomia
Parhaiten pään virheet näkee peittämällä yhden tai pari kasvon osaa kerrallaan ja ajattelemalla, minkä muotoinen ja missä kohdassa piilotettujen osien tulisi olla. Jos leukaa peitettäessä sen oikea paikka on vaikea keksiä, muualla kasvoissa on jotain vikaa.
Nenän, suun ja leuan keskikohta pitäisi olla aika tasaisesti kaarevalla linjalla. Päätä käännettäessä huulia lyhennetään kauemmas jäävästä kohdasta.
Jos valo tulee edestä, nenän alapuoli jää suht tummaksi. Alahuulen alla on pieni kuoppa, minkä jälkeen leuka jälleen kohoaa, jolloin kohouma on vaaleampi kuin alahuulen alla. Kasvojen reunat kuuluisi varjostaa tummemmiksi, jos valo tulee edestä. Kulmakarvojen tasolla monella (etenkin miehillä) on "syvänne", joka jatkuu yleensä voimakkaampana kulmakarvojen ja silmien välissä.
Leuan pituus on edestä katsottuna suunnilleen sama kuin nenänpään ja alahuulen alareunan väli.
Hahmo katsoo olkansa yli kuvaajaan päin:
Leuka ei mene päätä käännettäessä olkapäätä taaemmas vaikka kuinka yrittäisi. Tuo iso varjo kaulassa saa aikaan sen, että hahmon pää näyttää kääntyneen enemmänkin tähän suuntaan. Lisäksi tänimmäisen/pidemmän hartian tulisi olla kauempaa korkeammalla.
tunnelma
Taustalle toivoisin jotain, mikä vahvistaisi itse hahmon tunnelmaa.
ilmeet
Kulmakarvat ovat tärkeät ilmeitä piirrettäessä.
Jos tahdot siitä rakastuneen näköisen, laita se ihan vähän hymyilemään.
silkin kiilto (ei vielä mitään)
ruoho (ei vielä mitään)
lumi (ei vielä mitään)
veri
Verta piirtäessä on hyvä käyttää siihen muitakin kuin eri punaisen sävyjä -- hiukan esim vihreää tai sinistä sekaan pienellä peittävyydellä, niin se näyttää aidommalta. Ei siis kuitenkaan niin että siinä näkyy vihreää tai sinistä, vaan niin että piirretyssä veressä on hiukan enemmän sävyä.
Enemmän oranssiin menevä veri näyttää usein karmivammalta.
vesi
Heijastukset kohdalleen.
sade (ei vielä mitään)
hiukset
Olet käyttänyt aika paksua työkalua hiusten tekemiseen. Pieni reunojen ja ehkä muidenkin kohtien viimeistely ohuella työkalulla saisi ne vähän tuuheamman ja puhtaamman näköisiksi. (Katso, että uudet hiukset menevät jo paikalleen laitettujen suuntaan.) Latvat ovat ihan kivat, mutta kannattaa tarkistaa, ettei jää vahinkoviivan pätkiä, jotka eivät ole kiinni muissa hiuksissa (otsahiusten luona on kaksi).
Tee otsalle laskeutuvien hiusten suhteen samalla tavalla kuin muillekin: mieti, mistä kohtaa päätä ja mihin suuntaan ne lähtevät, ja piirrä muiden taakse jäävät hiukset ensin. Nyt osa niistä näyttää lähtevän muiden hiusten seasta. Niiden välissä on myös häiritsevän muotoisia aukkoja.
Hiusten laidoilla kannattaa olla tarkka, koska ne saattavat unohtua, vaikka niihin kiinnitetään aika usein paljon huomiota.
huulet
Kokeile värittää huulet penillä pystyviivoilla (opacity 10 - 30, paksuus n. 10). Sillä saa kivan pinnan aikaan.
Päätä käännettäessä huulia lyhennetään kauemmas jäävästä kohdasta
pakkasen puremat posket (ei vielä mitään)
savu
Jos savu on päällimmäisellä layerilla, mitä myös suosittelen, sitä voisi vähän muotoilla pienempikokoisella, täydellä opacitylla olevalla pehmeällä kumilla. Toisi ehkä vähän luonnollisuutta.
tuli
Tulipalon keskellä tulee valoa kaikkialta, missä on tulta. Silloin väritys voisi olla vaaleampaa (dodge, dodge, dodge! <3) ja ylimmällä layerilla (siirrä tyhjä layer linenkin päälle) voisi olla pienellä opacitylla jotain oranssia tms, mikä toisi kuumuuden vaikutelman.
Ei kuulu tutoriaaliin:
Narutoa katsoin 30.9. lähtien 64 jaksoa, melkein viikko meni. <33
MangaFanitNro1
Kakashi: Missä Naruto on?
Sasuke: Varmaanki syömäs ramenia ku son idiootti ( ei ole :) )
Kakashi ottaa taskustaan ramen-purkin.
Kakashi: Here narutonarutonaruto
Kakashi heiluttaa ramenia, muttei mitään tapahdu. Niinpä Kakashi jättää ramen-purkin viereen ja alkaa lukea kirjaa. Ohi tulee Hinata ja kysyy, missä Naruto on. Sitten kaikki sanoo "varmaan syömäs ramenia" ( kaikki eli Sasuke ja Kakashi), niin Hinata juoksee jonnekin pois. (XD) Sitten tulee Neji ja sillä tulee Sasuken kanssa riitaa. XD Sasuke käyttää katon: ryuka no jutsun (varmanki kirjoitin väärin). Ei osunu Nejiin. Sitten Neji tekee sen hakke juttuja XD ja voittaa Sasuken, ja Kakashi siel sivummal lukee kirjaa eikä huomaa mitään. Sasuke huutaa siin apua, mut Kakashi on niin keskittyny lukemiseen, ettei tajua. Se vain kannustaa "hyvä, Sasuke, hyvä hyvä".
Sitten ku Kakashi sai luettua kirjaansa...
Kakashi: Mit hel. Ja tekee jonkun jutsun Nejiä päin, mutta se menee ohi. Sitten Neji kysyy, että mitä on maskin alla.
Kakashi: Vai maskin alla... Maskin alla piilee... TOINEN MASKII. Ja Neji kaatu maaha sen jälkee juoksee Hinata nauraen ja sen jälkeen kaikki menee riviin ja alkaa tanssimaan. :D okei okei.. Katsoin liikaa Naruto cosplayer -videoita. XD Ehkä vähän muunsin tuon, koska siin oli myös Sakura alus, joka sano siin "Saske-kun... Saske-kun" ja niin pois päin. XD Ai niin, sitten ku Kakashi tulee, niin Sakura sanoo että se on myöhäs... ja Kakashi sanoo jotain mustast kissast. XD Mutta joka tapauksessa hieno kuva. :D