Ei millään pahalla, mutta ootsä vittu tosissas?!
Luulis ettei teistä rappionuorista, joita ei turhaan koululla tai selvinpäin missään näe, olisi varaa arvostella ja moralisoida mun koulunkäyntiä... 9 vuotta peruskoulua kieli vyön alla ja niska limassa, lukion ekavuos parhaani yrittäny ja nyt amiksessa tehny KAIKEN ja enemmänkin kun mitä ois pitäny; ylimääräsiä hommia, ylimääräsiä töitä, ylimääräsiä tunteja... . .
. . ...Ja sä vittu kehtaat napista, että oon pitäny omaa lomaa YHDENVITUNPÄIVÄNVERRAN! Siis oikeesti, nyt ois taas hyvä hetki vetää vittu päähän ja paeta vuorille, oisko mitään :)
Sosiologia: socius = toveri, matkakumppani; societas = yhteiskunta; logos = oppi, tieto
Ensimmäinen tiede oli filosofia. Sen rinnalle nousi tähtitiede, matematiikka, biologia, psykologia, teologia, taloustiede jne. Kaikkien tieteiden jälkeen tarvitaan vielä yksi tiede, joka tutkii niiden muodostamaa kokonaisuutta.
Vastatakseni ymmärrettävästi, mitä sosiologia tutkii, sanoisin yhteiskuntaa. Vastatakseni kattavasti, sanoisin sosiaalista. Sillä onhan sosiaalinen enemmän kuin pelkkä yhteiskunta.
Emile Durkheim (1858 - 1917) lähti ajatuksesta, että ansaitakseen olemassaolonsa, sosiologia tarvitsee tutkimuskohteen, joka on ainoastaan sen oma. Sosiaalinen täyttää tämän ehdon. Sosiaalinen puolestaan on jotain, jossa yksilöt yhdessä ollessaan tuottavat tietynlaisen oman sosiaalisen maailman, joka sisältää omat säännöt, oman moraalikoodiston jne. Olennaista tässä on, että tämä sosiaalinen maailma jatkaa olemassaoloaan, vaikka siinä vaikuttavat yksilöt vaihtuisivat. Esimerkiksi valtio jatkaa olemassaoloaan, vaikka siihen kuuluvat yksilöt vaihtuvat vuosien saatossa.
Durkheim lähti tarkastelemaan itsemurhia osoittaakseen, että itsermurhia ei voi selittää pelkästään biologisilla tai psykologisilla tekijöillä. Perintötekijät ja mielisairaudet tietenkin osaltaan voivat vaikuttaa itsemurhataipumukseen. Lisäksi valolla ja lämmöllä näytti olevan merkitystä, sillä itsemurhia tehdään enemmän kesällä kuin talvella. Kuitenkaan näillä ei voinut selittää maaseudun ja kaupunkien eroja tai Italian keskiosan suurta itsemurhakuolleisuutta verrattuna maan pohjois- ja eteläosiin. Ratkaisevaksi tekijäksi Durkheim havaitsi yhteisöllisyyden. Katolisissa valtioissa yhteisöllisyys oli vahvempaa, kuin protestanttisissa valtioissa, mikä suojeli yksilöä riistämästä omaa henkeään.
Durkheim nimitti heikosta yhteisöstä johtuvaa itsemurhaa egoistiseksi itsemurhaksi. Heikossa yhteisössä yksilö kokee itsensä niin irralliseksi, että kokee omien henkilökohtaisten ongelmiensa olevan yhteisön hyvinvointia tärkeämpää. Moderneissa länsimaissa itsemurhat ovat yleensä egoistisia. Kuitenkin myös liian voimakas yhteisö voi olla syynä itsermurhiin. Eräällä Tyynenmeren saarella tiettyyn ikään ehtineillä miehillä oli tapana viettää juhla, jonka lopuksi he joivat vapaaehtoisesti myrkkymaljan. Tämän he tekivät yhteisön paineen alla yhteisön hyväksi. Tätä Durkheim kutsui altruistiseksi itsemurhaksi. Myös kamikaze lentäjiä tai joitain islamistisia itsemurhapommittajia voidaan pitää altruistisen itsemurhan tekijöinä, sillä heidän tekonsa taustalla on tarkoitus riistää oma henkensä yhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Durkheimin mukaan siis kaikkein alhaisin itsemurha kuolleisuus on silloin, kun yhteisö ei ole liian heikko, eikä liian kiinteä.
Egoistisen itsemurhan lisäksi Durkheim nimesi myös toisen liian löyhästä yhteisöstä johtuvan itsermuhatyypin. Anominen itsemurha. Anomiseen tilaan joudutaan, jos yhteisön normit ja moraaliset käsitykset rapistuvat, eikä tarjolla ole uutta tilalle. Tämän voi aiheuttaa esimerkiksi suuri lama. Ihmiset ovat tottuneet siihen, että aina on edes jotain töitä tarjolla ja yhteisössä on jokin mahdollisuus pärjätä. Suuresta lamasta puolestaan seuraa paljon irtisanomisia ja paljon ihmisiä, jotka jäävät vaille työtä. Ihmiset jäävät tällöin tyhjänpäälle vaille yhteisönsä tukea. Vastaavasti on myös toinen liian kiinteästä yhteisöstä johtuva itsemurha tyyppi, fatalistinen itsemurha. Fatalistinen itsemurha on seurausta yhteisöstä, joka tukahduttaa yksilön täysin. Tästä esimerkkinä Durkheim käytti orjia ja kuolemaantuomittuja.
Mutta mitä mieltä Marx oli kapitalismista? Entä mitä Weber tarkoitti kapitalismin erityisellä rationaalisuudella? Näihin kysymyksiin, näihin tunnelmiin. *Koska sosiologia kuuluu kansalle*
Lähteet:
Sosiologia; Kimmo Saaristo, Kimmo Jokinen; WSOY, 2010
Huoh...
Nyt kun olen asiaa pitkään ja piinallisesti pohtinut, olen päätynyt edelleen melkoisen paskalla ja vittumaisella tavalla kahden vaiheille.
On selvä, etten haluaisi luopua sinusta, koska olet erilainen ja tärkeä ihminen (äläkä vedä tästä taas omia johtopäätöksiäsi, ihminen voi olla minulle tärkeä, ilman että haluaisin sen enempää PISTE).
Mutta jos luottamus on se mitä "vaadit", niin olen pahasti kusessa... Tavallaan tiedän, että luotan sinuun 110 prosenttisesti, koska olen kertonut asioita, joita moni muu ei tiedä ja joita ei kaikille kerrota. Kuitenkin, sinun näkemyksesi tästä luottamuksesta tuntuu (vain ja ainoastaan minun mielipiteeni - korjaa jos olen väärässä) oleva se, että minun pitäisi kertoa jokainen ajatukseni ja tunteeni, jotta oikeasti uskoisit mitä sanon. Valitettavasti tähän en kykene, en sinulle, en itselleni, enkä kellekään muullekaan.
Joo'o, ahdistaa ja vituttaa ihan sievoisella tavalla, mutta en koe mitenkään tärkeäksi infota siitä. Kuka helvetti siitä hyötyy että kerron kuinka paskaa kaikki on ja kuinka kaikki vaan vituttaa?! Todellisuus on, että KUKAAN ei jaksa kuunnella sellaista määrää valitusta ja paskaa, kuin mitä minulla olisi tarjota..
Ihan on oma päätöksesi onko tämä nyt sitten sitä luottamusta sinun mielestäsi, mutta itse tiedän, että luotan näköjään vähän turhankin paljon. Tiedän, koska ajatus toisen ihmisen puolesta kuolemiselle on näitä asioita läpikäydessä käynyt mielessä useammin - Sinun puolesta voisin uhrata elämäni ja puoli maailmaa. Ja päätit miten tahansa, niin olkoon sitten niin..
Luulin, ettet milloinkaan pois sä mee Luulin, että jotenkin jään sun sydämees Mut nyt kun oot pois huomaan sen Se kaikki kuvitelmaa vain Luulin, että tietäisin mitä teen Mut maailma kääntää selkänsä Jään yksin sateeseen jotenkin en vaan saa kii Ja maailma pyörii kuitenkiin Mutta sua kaipaan niin
Ei päivää etten miettis sua ja miks ei voitu onnistua Ei yötä ilman sua unissaan Ei mikään tunnu niin pahalta kuin se kun sä lähdit mun ovesta Mä tiedän etten sua unohda
Luulin, että miettisit ees pidempään Luulin, että merkitsin paljon enemmän Mut nyt tuntuu en muuta voi Kun vanha mennyt eilininen sitä ymmärrä en
Luulin, että oisin vahvempi kuin oon Mä nyt luulin, ettet koskaan viereltäs ois hyljännyt mua
Can't believe I had a guy like you and
I just let you walk right out of my life,
after all I put you through you still stuck
Around and stayed by my side,
what really hurt me is I broke your heart,
you were a good guy and I had no right, I
Really wanna make things right,
'cause without you in my life
I'm so lonely