Asiaan, eli musiikkiin.
Levyjen pyörittelystä on tullut viime aikoina varsin eriskummallista tekemistä. Eriskummallista, joka on syvempää kuin mitä voit lukea uutisista, koskaan.
Tuntuu että levyjen kuuntelemisesta on tullut jotain synteettistä kokemista. Tuntuu että levyt eivät enää ole pelkästään musiikkia vaan ravintoa. Levyt eivät ole enää levyjä, vaan tiloja.
Olenko tulossa vanhaksi?
Vai onko ihmiskunta vasta lapsenkengissään?
On nykyaikaa pyöritellä musiikkiaa maha hyvin täynnä, hissin kolistessa, jääkaapin huristessa, kaiutinten vuodattaessa hurinaa, jotain outoa ääntä, edestakaisin, ylösalas, tyhjään huoneeseen joka on pään sisällä.
Odottaa junaa, korviin soiden jokin etäinen ääni, ehkä melodia, tiukasti puserrettujen keskiääniä vahvistavien nuppien läpi, tiukasti puristettujen aivoaaltojen väliin.
Rakastan Jotain!
Mutta, Kuunteletko Mitään?
Minä yritän hiljentyä Sen Äärelle.
En useinkaan onnistu.
Olen nykyajan lapsi.
Olen yksi virtapiiri teknologian aiheuttamissa ADHD-sfääreissä. Mutta yritän silti.
Musiikkia tapahtuu kun Joku sielu joka ei ole aivan täysin turhautunut elämään (tai on yltäkylläisen tyytyväinen sen turhuuteen), saa kehonsa virtapiirit ja ääriulokkeet yhteistoimintaan ja heittäytyy Rummun tai Kohinan vietäväksi.
Kuunteletko?
Kun kaupungit tuntuvat kasvavan isommiksi ja ihmisten liikkeet alkavat yhä enemmän muistuttaa spastisia leikkauksia (hyvän tähden, joita on jo lastenohjelmissa), voinee pitää jonkinlaisena Tapahtumana sitä että jotain saadaan todella aikaiseksi pelkän liikkeen ja kiivaan ihmettelyn sijasta.
Tajuntamme tuntuu olevan vielä lapsenkengissä, samalla kun kehomme viskoutuu metrotunneliin jo miljoonasosalla siitä nopeudesta jolla komeetat harhailevat avaruudessa. (Pahinta on ehkä että tiedämme omasta mielestämme vähemmän kuin komeettojen ajatuksista. JA ME KUVITTELEMME TIETÄVÄMME JOTAIN.)
Siispä, Kuunteletko?
Musiikki on merkittävää hiljaisuutta silloin kun korvasi ovat virittyneet seuraamaan ajan hypernopeudella etenevää tyhjää luotijunaa.
Musiikkia on pehmeä elämän tamburan helke siinä huoneessa jossa odotat kuolemaa päivinä kertyvien vuosien ajan, tyhjien pitsakoteloiden ja huomisen sanomalehden kanssa. Musiikki ei voi olla verovirasto tai byrokratia, vaikka sitä imisikin moinen vampyyri.
Musiikkia on sekin humina jonka Graham Lambkin tallensi huoneessaan New Yorkissa kasettinauhurille, jotta joku voisi ehkä kuulla sen. Musiikkia on se kun hiljennyt kuuntelemaan.
Vessan vetäminen on musiikkia sydämelle jonka sisällä on tilaa yhdelle tyhjennykselle.
Kuunteletko?
Musiikki on toivo siitä että ehkä me haluamme kuunnella,
ja jättää hetkeksi ajan jälkeemme. Tämän kirotun, pitkän ajan jossa odotamme Jotain. Musiikki antaa mahdollisuuden olla Se, Sinulle, Juuri Silloin.
Musiikki on sininen syvä huone pääsi salaisimmassa kammiossa, herkässä kohtaa, sydän ikkunan alla.
(En häpeile myöntää olevani romantikko, koska samalla voin häpeilemättä myöntää rakastavani musiikkia.)
Ja niin edelleen.
Älkää kuunnelko minua.
En tiedä mistä puhun.
Kysymys on silti kommunikaatiosta.
Virittäkää vastaanotin, heittäkää se helvettiin
ja astukaa ulos korvienne kautta.
Paljain jaloin, pääsette ehkä koskettamaan taivasta.