IRC-Galleria

BabaBom

BabaBom

^ ElektroMagneettiVäinämöinen ^ ...☺☺☻´ { www.halfSatori.com | www.atMatrix.com }

Kathmandun taikaa *Tiistai 22.04.2008 09:33

Nyt on taitettu noin 400 kilometria jalan Sarnathista Kusinagaran kautta Lumbiniin, ja sielta eteenpain vuoristoteita bussilla Kathmanduun. Olisin kavellyt senkin taipaleen, mutta matkakumppanien kunto ja aikataulut eivat antaneet myoten.

Kulunut yo vietettiin Kopanin vuoristoluostarissa Kathmandun laitamilla, iltapaivalla kavelen ystavani Dhammasaron kanssa halki Kathmandun kohti tamanhetkiseen paamajaamme, Sakyasimha Vihara -luostariin vanhan kaupungin sydamessa. Kathmandu on kaunis, rauhallinen ja muinainen kaupunki.

Tarkoitus oli vaeltaa myos pyhalle Kailash-vuorelle, mutta raja on talla hetkella suljettu Olympialaisten johdosta... Soihtu kuulema kulkee kolmasti vuoren ympari matkalla kohti Pekingia. Naemma palaan sitten Nepaliin omalla ajallani hieman myohemmin paikkaamaan puuttuvat palaset.

Viela viikon verran Nepalissa, sen jalkeen paluu Kusinagaraan, josta jatketaan matkaa taas jalan kohti Bodh Gayaa -- oletettavasti toiset noin 400 kilometria edessa, kautta kylien ja raittien joita Buddha oppilaineen taivalsivat kaksi ja puoli vuosituhatta sitten. Bodh Gayasta jatkan yksin Sarnathiin ja taydennan oman kiertueeni.

Netissa en tulle paivystamaan lahitulevaisuudessa kun satunnaisesti, oletettavasti vasta Bodh Gayaan Sarnathista palattuani olen taas hetken aikaa maailman kartalla. Burman ja Thaimaan suunnitelmat ovat nailla nakymin jaissa, budjetti ei anna myoten. Mutta on taalla Intiassakin ohjelmaa ihan riittamiin, ja kenties parempi nain!

Paul Carus: Buddhan sanoma *Maanantai 24.03.2008 15:20

Paul Carus: Buddhan sanoma ("Buddha, The Gospel")
Chicago, The Open Court Publishing Company, 1894
Suomennos: Ananda Loponen, 2008


"Buddhan sanoma" -teoksen 99 kappaletta tullaan julkaisemaan jaksokertomuksena tällä palstalla. Tulen kääntämään alustavasti muutaman kappaleen viikossa, aikatauluni tien päällä ovat tällä hetkellä hieman arvaamattomat. Tarkkasilmäiset kirjoitus- tai kielioppivirheitä huomaavat lukijat ovat tervetulleita niistä raportoimaan, kaikki apu teoksen työstämisessä otetaan kiitoksella vastaan.


-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


``Kääntäjältä´´

Paul Caruksen 1894 julkaistun ”Buddha, The Gospel” teoksen suomenkielinen käännös tuo tekstin kieliasua sekä joidenkin sanojen ja nimien transliterointia lähemmäs nykypäivän konventioita. Olen myös koonnut käännöksen liitteksi sanaston, joka kattaa valtaosan teoksessa ilmenevistä sanskritin- ja palinkielisistä sanoista sekä tärkeimmistä henkilöistä.

Teoksesta tekee merkittävän siinä yhdistyvä alustavalle teokselle ominainen selkeys ja helppolukuisuus sekä sen pitäytyminen niin alkuperäistekstien sisällössä kuin monin paikoin muodossakin, tarjoten lukijalle autenttisen näkymän vuosituhansien päähän aina buddhalaisuuden synnyinjuurille asti. ”Buddhan sanoma” tulee epäilemättä olemaan tervetullut lisä suomenkieliseen buddhalaisen kirjallisuuden kirjoon.

Dharma ReloadedPerjantai 14.03.2008 22:51

Toistaiseksi riittäköön englanniksi -- käännän suomeksi mikäli tarvetta ilmenee.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Many readers of my journal have been wondering about the evolutions in my slant on things and my spiritual direction in general. Time has come to address matters in definite terms.

http://www.vrajajournal.com/blog/Dharma_Reloaded

Tutkimusta johtavalle virkamiehelleLauantai 08.03.2008 11:08

Arvoisat viranomaiset: Loviisan poliisi!

En ole vielä saanut vastausta teille 14.2. lähettämääni kirjeeseen, jossa kuulutan siviilipalvelusrikkomukseni tutkimusta jatkettavan yhteistyön merkeissä.

Pyydän teitä välittämään tutkimusta johtavalle virkamiehelle tiedoitteen siitä, etten ole tavoitettavissa kotiosoitteestani ennen elokuun alkua. Sitä ennen tavoitatte minut tarvittaessa akseleilta Dharamshala-Kanyakumari sekä Kolkata-Mumbai.

Liitteenä tähän kirjeeseen löydätte allekirjoittaneen tuottaman kuvatiedoston (AnandaL), jonka oletan soveltuvan todistusaineistoksi syyllisyyteni toteamisessa sekä valavan lisäintoa tapaustani tutkivaan työryhmään. Siitä ilmennee siviilipalvelusrikkomukseni häikäilemättömyys sekä katumuksen puute.

Lämpimin terveisin keväisestä Intiasta!

--

Ystävällisin terveisin
Oskari Loponen

Lyhyesti historiaani *Lauantai 01.03.2008 21:01

Naputtelin eräälle 1993 viimeeksi tapaamalleni tuttavalle lyhyesti historiikkiani.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Tässä on tosiaan vettä virrannut sillan ali jokunen litra sitten 3A:n päivien... Intiassa asustelen tällä hetkellä. Historiasta pitäisi oletettavasti jossain vaiheessa kirjoittaa laajemminkin, kun uteliaisuutta riittää ja varmaan ihan ymmärrettävistä syistä. Mutta yritetään tässä nivoa asioita pähkinänkuoreen.

1993-1996 suoritettiin oppivelvollisuus kunnialla loppuun, ja siinä viimeisen parin vuoden kuluessa tutkin olemassaolon syntyjä syviä, näitä kiperiä eksistentiaalisia ongelmia elämän tarkoituksesta sun muusta. Muutosta oppimotivaatiossa kummastelleelle luokanvalvojalle kerroin, että nämä oppiaineiden teemat pitää ensin kontekstualisoida laajempaan ymmärrykseen elämän tarkoituksesta, jotta pysyisivät merkityksellisinä.

1996-2000 asustelin Helsingin Hare Krishna -luostarissa munkkina; sieltä näytti löytyvän niin ideologisia yhtäläisyyksiä kuin vastauksia moniin kysymyksiinkin. 2000 menin naimisiin, ja jatkettiin vaimon kanssa yksissä toimin tutkimusta hiukka lähemmäs hindulaisuuden juuria muutaman eri vaiheen kautta. 2002-2006 reissattiin täällä Intiassa useamman kerran aina jokunen kuukausi kerrallaan, syksyllä 2006 päätettiin asettua tänne kokonaan kun kerran viihdyttiin. Käärittiin Suomessa maailman meno kasaan, pakattiin laukut ja rakennettiin tänne pieni tupa.

Kaikki ei kuitenkaan elämässä mene aina suunnitelmien mukaan, ja sitä myöten myös me päätimme 2007 kuluessa jatkaa omia polkujamme etiäpäin. Hän siellä tuvassaan, ja minä ristiin rastiin. Samalla alueella kuitenkin asustelin aina viime kuun loppuun asti. Itse asiassa juuri tänä aamuna saavuin Varanasiin. Täältä matka jatkuu kohti Orissaa, sieltä Bodh Gayan kautta ja Nepalissa piipahtaen oletettavasti kohti Himalayaa keskikesän kuumuutta pakoon. Pyhiinvaellusta ja arkikuvioista irroittautumista tiedossa siis.

Elokuussa Thaimaan kautta Burmaan erääseen buddhalaiseen metsäluostariin kolmeksi kuukaudeksi meditoimaan, ja sen jälkeen takaisin Suomeen. On näes asevelvollisuus vielä rästissä, ja tänä vuonna ropsahtaa 28 mittariin. Kun ei tämä maailmankatsomus ja elämäntapa oikein ole yhteneväinen moisen kanssa, ja kun sivarikaan ei vaihtoehtona useasta syystä houkuta, totaalikieltäytymisen merkeissä. Sen jälkeen pitää paiskia jonkun aikaa työtä että saadaan taas budjetit plussan puolelle.

Matkan varrella on tutustuttu laajalti hindulaisuuden eri traditioihin, opittu bengalia, hindiä ja sanskritia, sekä rakenneltu erinäisiä asiaan liittyviä resursseja -- käännöksiä, nettisivuja, multimediaa sun muuta pitkälti omaehtoisen vapaaehtoistyön merkeissä.

Siinä lyhyttä historiikkia!

Pyhiinvaellus 2008 - Base Varanasi*Lauantai 01.03.2008 20:23

Saavuin tänä aamuna Varanasiin pitkän ja vaiherikkaan matkan päätteeksi.

Matkalla tapasin mm. 36 tunnin sisään buddhalaisia munkkeja jokaisesta tradition kolmesta eri suuntauksesta, eli Theravadasta, Mahayanasta ja Vajrayanasta. Mahayana-munkit tapasin Delhin lentokentällä, jonne olin mennyt erästä ystävääni vastaan tälle taksin järjestäen. Theravada-munkin tapasin New Delhin juna-asemalla. Vajrayana-munkin tapasin Varanasissa Gangesin rannalla.

Kuvia matkan varrelta tulen lisäämään Pyhiinvaellus 2008 (http://irc-galleria.net/archive.php?album_id=2147474) albumiin taipaleen edetessä.

Varanasi, Shivan kaupunki, on ensivaikutelmana kokolailla monia kaupunkeja seesteisempi vanhan kaupungin alueella. Gangesin rantaa reunaavat pitkät Ghatat eli kivilaatoilla päällystetyt kylpypaikat, tarjoavat päästä päähän käveltynä toista tuntia taivalta. Matkalla kohtaa niin elämän kuin kuolemankin -- polttohautauksia ja eri näköisiä ruumiita voi halutessaan katsella elämän lopputuloksesta kiinnostunut tutkija. "Kuolinsyy syntymä", totesi viisas. "Loput ovat yksityiskohtia."

Viides päivä maaliskuuta on Shiva Ratri, Shivan yö, jota viettääkseen kaupunki täyttyy tulevien päivien kuluessa pyhiinvaeltajien virralla. Shiva Ratrin jälkeen suuntana Sarnath, 10 kilometrin päässä oleva pyhiinvaelluspaikka, jossa Buddha aloitti sanomansa opetuksen. Paikan kerrotaan olevan viihtyisä ja rauhallinen; jos näin on, saattaa olla että viihdyn siellä jokusen hetken ennen lähtöäni kohti Orissaa.

Tulen kirjoittamaan suomeksi lyhykäisemmin -- matkaa voi seurata laajemmin englanniksi osoitteessa http://www.vrajajournal.com.
``Kalama Sutta - Ohjeet Kalamoille´´

Kalama Sutta on eräs tunnetuimpia buddhalaisia tekstejä. Teos kannutaa henkisen opetuksen laadun arviointiin ja omakohtaiseen toimivaksi toteamiseen hyläten sekä dogmaattisen omaksumisen että muut vajavaiset perusteet.

Buddha esittelee Kalamoille suuret hyödyt jotka seuraavat maailmankatsomuksesta riippumatta ahneudesta, vihasta ja hämmennyksestä luopumista sekä hyvällä tahdolla, myötätunnolla, empaattisella ilolla ja tasavertaisuudella täyttymistä.

http://www.valaistuminen.com/buddha_kalama_sutta.html

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Kaksi aiemmin julkaistua Suttaa ovat rikastuneet alkuperäisestä käännöksestä puuttuneilla mutta lukemista helpottavilla väliotsikoilla.

Dhammachakkappavattana Sutta - Dharman pyörän liikkeellelaittaminen
http://www.valaistuminen.com/buddha_dhammachakkappavattana_sutta.html

Saccavibhanga Sutta - Totuuksien analyysi
http://www.valaistuminen.com/buddha_saccavibhanga_sutta.html

Valikoima vanhoja valokuviaTiistai 26.02.2008 12:11

Vraja Journalissa on nyt uusi Downloads-alue, jonne tullaan lisäämään runsain mitoin valokuvia, kunhan ehdin niitä lajitella.

Avataan projekti seuraavalla valikoimalla:

http://www.vrajajournal.com/area/downloads#old_raganuga_gallery

Mikä johtaa fundamentalismiin? *Maanantai 25.02.2008 14:48

Aiemman oikeaa uskoa käsittelevän tekstin lukenut saattaa kysyä, "Mistä uskonnollinen fundamentalismi syntyy?" Vastauksia on varmasti lukuisia. Tarkastellaan niistä muutamaa.

Eräs päällimmäisistä itse havaitsemistani syistä on sen älyllinen helppous. Tässä kontekstissa kahdenlaisia ihmisiä:

1. Jotka eivät lähtökohtaisesti syystä tai toisesta kykene hienosyiseen ajatteluun.
2. Jotka monia pohdintojensa tuloksena ovat kohdanneet negatiivisia tuloksia.

Tämä kyvyttömyys tai väsymys asioiden tutkintaan ja puntarointiin johtaa helposti "oikeaan uskoon" tasolla tai toisella. Ratkaisun tuoma sisäinen helpotus johtaa ratkaisun varjelemiseen; mitä suurempi tarve, mitä suurempi löytöä edeltänyt ahdistuksen ja epäselvyyden tila, sitä voimakkaammin sitä varjellaan.

Eräs ylläolevasta osittain jatkettukin syy on fundamentalismin antama vastuuvapaus. Tässä taas vastaavat kaksi ihmisluokkaa:

1. Jotka ovat lähtökohtaisesti kyvyttömiä tekojensa eettisen oikeellisuuden arviointiin.
2. Jotka ovat turhautuneet tai vakavasti erehtyneet itseensä luottaen.

Heille oikea usko tarjoaa yksinkertaiset ohjenuorat elämään, vakiot joita ei tarvitse kyseenalaistaa, ja joiden mukaan toimimalla tuntee vapautuvansa itse eettisestä vastuusta. Tämä asetelma, siinä missä se on suhteellisen harmiton sen toimiessa laajemman yhteiskunnan viitekehyksessä, saattaa johtaa arveluttaviin ja jopa vaarallisiin käytösmalleihin tiiviissä uskonnollisissa yhteisöissä.

Oikein uskovien keskuudesta löydämme myös suosta pelastetut, nämä elämänsä kurakuopasta uskon voimin nousseet ihmiset joille usko on antanut elämään suuremman tarkoituksen ja sitä myöten positiivisemman asennoitumisen elämään.

Fundamentalistinen usko, sen pysyessä omalla pihamaallaan eli puuttumatta agressiivisesti muiden oikeuteen uskoa omalla tavallaan tai olla uskomatta millään tavalla, voi tuoda muassaan positiivisia tuulia vaikeisiin elämäntilanteisiin eikä sitä siksi tule pitää yksinomaan negatiivisena ilmiönä, jos vaikka en sitä lopullisena elämänratkaisuna pidäkään.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Jatkokeskustelua löytyy mm. Näkokulmasta: http://nakokulma.net/index.php?topic=173
Lapset ovat aina uteliaita ja haluavat tietää kaikenlaisia asioita. Tänään julkaisemme uskontonurkassa erään nuoren ja innokkaan lukijan professorille esittämän kiperän kysymyksen.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Kysymys: "Mikä on se oikea usko?"

Vastaus: Oikea usko voidaan tunnistaa sen lukuisista eri tunnusmerkeistä. Oikeaa uskoa tavataan monien eri uskontojen parissa. Eri uskontojen oikean uskon omaavia ei kuitenkaan kannata sulkea yhtäaikaa samaan huoneeseen.

Oikea usko on sunnattoman vakuuttuneisuuden mielentila, joka saa ihmisen kieltämään kaikki oikeasta uskosta eroavat näkemykset lähtökohtaisesti väärinä ja harhaanjohtavina. Oikea usko on absoluuttinen, objektiivinen totuus; uskonasioissa ei oikean uskon mukaan ole sijaa subjektiivisuudelle tai relativismille, näille uuden ajan ympäripyöreille harhaopeille.

Oikea usko aikaansaa fundamentalistisen ihmiskunnan kahtiajaon hyvään (oikeauskoisiin) ja pahaan (muihin). Oikea usko on ymmärrys, joka kirvottaa oikeauskovaisen raivon vimmalla evankelioimaan ja käännyttämään niin eksyneitä kuin vääräuskoisiakin, pyhään hengen taistoon saatanan tai illuusion voimia vastaan. Uskossaan heikko oikeinuskova lujittaa uskoaan moittimalla tai päihittämällä vääräuskoisia.

Oikeassa uskossa tarkoitus pyhittää keinot, sillä lopulta ainoa todellinen hyvä on oikean uskon ajama tarkoitusperä. Valheet, varkaudet ja väkivalta voidaan tarpeen vaatiessa valjastaa oikean uskon palvelukseen. Monet oikean uskon tunnustajat hyökkivät nyrkein tai asein havaitessaan pyhäänsä häväistyn. Oikean uskon asialla kohdattua marttyyrikuolemaa, myös itseaiheutettua sellaista, pidetään varmana menolippuna taivaaseen. Tupenrapinoita välttääkseen ei siis kannata vitsailla uskonasioista oikeauskoisten kanssa.

Oikea usko korostaa kirjoitusten kirjaimellista tulkintaa. Oikeiden uskovien keskuudessa usein vieroksutaan pirulaisen harhautuksiksi miellettyjä sanahirviöitä, kuten kontekstisidonnaista eksegeesiä. Tämä johtuu siitä, että oikea usko on vihakas ja kateellinen usko, joka ei suvaitse rinnalleen järkeisoppeja, ei alistu ymmärtämisen tarpeelle.

Oikea usko synnyttää erilaisia hurmostiloja, joita saatetaan erehtyä pitämään itsesuggestion tuloksina tai huumaavien aineiden alaisuuteen rinnastettavina. Eri uskontojen oikeinuskovien keskuudessa ilmenee varsin samankaltaisia muuntuneita tajunnantiloja. Oikein uskovat ymmärtävät oman tilansa olevan jumalaisen hengen suomaa; vääräuskoisten hurmostilat ovat puolestaan vihulaisen tekoja.

Oikeinuskova ymmärtää vihulaisen tekosiksi myös oikean uskon ja muiden uskontojen väliset samankaltaisuudet; vihulainen on aikaansaanut nämä yhtäläisyydet harhaanjohtaakseen todellista uskoa etsivää ihmiskuntaa. Sekä ajatus uskontojen ihmissyntyisyydestä että ajatus monien eri uskontojen jakamista yhteisistä totuuksista ovat oikean uskon vastaisia.

Siinä missä monet oikeinuskovat ovat sopeutuneet sietämään demokraattista ja monikulttuurista yhteiskuntamallia, oikeinuskovien hallintoideaalina pidetään teokraattista diktatuuria. Teokraattinen diktatuuri tarkoittaa hallintoa, jossa jumalan valtuuttamaksi uskottu yksilö tai veljeskunta hallitsee yhteiskuntaa teräshansikkaalla uskon vanhoihin kirjoituksiin lakinsa pohjaten.

Kanssakäymistä oikeaa uskoa vaalivien kanssa verrataan usein miinakentällä tallustamiseen. Mikäli miinakentän halki on pakko kulkea, kannattaa liikkua todella varovaisesti välttääkseen aiheettomia räjähdyksiä ja niistä seuraavaa rumaa jälkeä. Oikeauskoiset voivat kuitenkin oikeiden olosuhteiden vallitessa olla ihan mukavia, mikäli oikeauskoisen kohtaava ymmärtää heidän uskonsa asettamat normitajunnan rajoitteet.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Jatkokeskustelua löytyy mm. Näkokulmasta: http://nakokulma.net/index.php?topic=173