Hyvän soundin tekninen perusta:
-Hanki mielummin noin 20 erilaista alle 100€ T.Bone mikkiä kun pari kalliimpaa ja "hyvää" SM57;aa. T.Bonenin vastaava SM57 on ihan samannäköinen mutta 30€! Come on! Shure yrittää huijata!
-Analoginen soundi on aina parempi joka ikisessä tapauksessa, piste. Pätee joka ikiseen musatyyliin. Sentakia kannattaa aina nauhoittaa vaikka neliraiturilla ja miksata esim jollain behringerin pikkumikserillä.
-Ei se mitään jos mikserin raidat menee vähän punaselle, se on sitä hyvää analogisäröä. Mikseri on analoginen koska se mikseri ei ole tietokoneessa.
-Nauhoita mielummin DAT nauhalle että saa semmosen lämmin analoginen nauhasoundi.
-Jos laitteessa on putki, niin siitä tietää että saa sitä hyvää putkisoundia. Eteenkin jos se 12AX7 pikkuputki on korostettu näkyvässä paikassa laitteessa, niin sit tietää että se on TOSI tärkeä!
-Jos laittaa basson tonepotikka ihan nollille niin saa tosi ison ja bassomaisen bassosoundin.
-Ibanezin tubescreamer pedaali on pakko olla päällä jokaisen kitaristin signaaliketjussa että sais hyvän soundin. Jos ei pedaalia löydy, niin pistä vaikka jälkeenpäin amplitubesta screamer mallinnus nauhotetun kitaran päälle.
-Putkivahvistima ei kannata hankkia. Osta samantien line6;in ja siitä saat kaikki styrkkarit mallintavana.
-Sitä enemmän säröä ja kompuraa sitä rankempi soundi.
-Kompuraa tarttee aina. Se on vähän kun ketsuppi. Sitä on aina hyvä laittaa jokaiseen juttun ihan vitusti. Eikä tartte miettiä mitä ne eri potikat tekee, laittaa kaiken silleen, ihan vitusti. Nupit kaakkoon ja menoks.
Asenne on tärkein!:
-"Korjataan se sit miksauksessa/masteroinnissa"-asenteella pärjää vaikka kuinka pitkään ja helpottaa nauhoitusta huomattavasti.
-Paras tapa korjata huonoa soittoa on peittää soittovirheet tunkkasilla soundeilla. Luuserit tekee uusia ottoja.
-Lähtösoundit on vaan lähtösoundeja, niistä voi sitten miksata ja muuttaa sitten tietokoneella ihan mihin soundeihin tosta vaan, eli älä haaskaa aikaa mikitykseen, ota joku mikki vaan ja jos mikkiin tulee ääntä niin eiku recci päälle ja menoks.
-Ei ihmiset huomaa jos on jotain soittovirheitä, anna mennä vaan. Siistimpi kehua kavereille että tää biisi on vedetty yhdessä otossa purkkiin. Kun kaveri sanoo että "sen huomaa" niin mitä hän tarkoittaa on sitä että vitsi että on siistii sä oot kova jätkä.
-Levyn on pakko tehdä studiossa. Ihan mikä vaan studio kelpaa. Vaikka se olisi halpa studio, niin on kuitenkin studio, mistä saa sen ison hyvän studiosoundin.
-Mikitä noin sinneppäin, kato vaan että sieltä tulee jotain ääntä, soundit kuitenkin muuttuu kun miksaa jälkeenpäin kato.
-Jos joku sanoo että sun laulu on epävireinen ja soitto huojuu niin ne on väärässä ja ilkeitä kakkapyllyjä ja oikeesti tosi kateellisia sun bändistä.
-Diskantti on sinun vihollinen. Ota se pois. Se on ruma.
-Älä ikinä kysenalaista mitään mitä ne sanoo
muusikoiden.net,
gearslutz.com tai ultimate metal foorumeilla. Ne kyllä tietää. Jos Kivi sanoo että basaria ei pidä kuunnella, sitä pitää vaan tuntea musiikissa, ja parhaat rumpusoundit saa jos käyttää vaan huonemikkiä, lähimikitys on kauheen kuullosta, niin muista se kun miksaat seuraavaa death metal projektiä.
-Ei se mitään jos biisi ei ole valmis, tai ylipäätänsä tehty tai mietitty läpi kun mennään studioon, siinähän sitten oppii.
-Älä ikinä mieti että "Miksi?" kun suunnittelet äänitystä. Mieti enemmän että miten siistejä kuvia sais studiosessioista kun on paljon mikkejä silleen siististi pistetty ylös.
-Kun voi vaihtaa rumpusoundit tietokoneella, niin ei edes kannata yrittää saada järkeviä soundeja irti itse setistä.
-Rumpalin ei tartte soittaa klikin mukaan. Useimmiten rumpali soittaa ihan väärin kun soittaa klikin mukaan, joten ei kannata edes koittaa mitään semmosia hömpötyksiä.
-Kaikki mikit on ihan samanlaisia, ei niitä tartte miettiä mihin käyttäis mitäkin mikkiä.
-Periaatekysymykset on aina tärkeämmät! Älä taivu! Jos haluat soittaa sun ekalla kitaralla levyllä nostalgian takia niin soita, vaikka siitä puuttuu suurin osa sitä mitä tekee sähkökitarasta sähkökitaran.
-Jos laulaja kuullostaa epävireiseltä ja soitto huojuu kun mummo karusellissa niin syyttäkää miksaajaa, kun se lurjus ei osaa miksata niin että kuullostais hyvältä.
-Ympäröi itseäsi matti meikäläisillä, junteilla, joitten mielestä se on ihan yliluonnollista että joku voi miksata ja soittaa ihan oikeassa bändissä ja tehdä musiikkia mitä tulee CD levylle mitä voi soittaa missä vaan missä on cd soitin ihan kun oikea bändi. Tälleen musiikillesi ja soundillesi löytyy aina faneja ja kehut ei lopu, vaikka et edes yritä.
-Bassoa/kitaraa voi sitten virittää jälkeenpäin
Referenssilevyt:
-Referenssilevy on se miltä levyn pitää kuullostaa. Ei se mitään jos lähtösoundit ja biisit on ihan erilaiset.
-Refenssilevyjen ominaisuudet voi yhdistää. Esim. Mötley Crüen virveli, Lamb of Godin basari, Radioheadin bassosoundi, Bay City Rollersin kitarasoundi ja Janet Jacksonin laulusoundi. Koko levyn yhteissoundi ja fiilis pitäis olla luokkaa metallican musta albumi, hidas ja painava, mutta tunnelma ja meno pitää olla kun Slade soittais sen levyn. Bändillä itellä on line6 vahvistimet, squier kitarat, basistia ei ole, musatyyli on ultra-nopeeta grind metallia.
-Jos referenssilevyissä on selkeesti rummuissa triggerit ja masteroitu niin kovalle kun pystyy niin ei se tarkoita sitä että bändi haluaa triggerisoundit rumpuihin tai masteroitu ihan ruvelle. Se referenssilevy nyt on vaan levysositus, jos haluat kuunnella jotain hyvää uutta musaa.
Miksaus:
-Levymiksauksessa kannatta aina vaan leikata pois EQ;lla, eikä boostata. Boostaus VAAN jos on todella pakko!
-Luota silmiin enemmin kun korvaasi miksauksen laadun suhteen. Laita aina kaikki miksaukset RNDigital Labsin Inspector (tai vastaavan) ohjelman läpi, niin ohjelma kertoo onko hyvä miksaus. Siinä NÄKEE että onko soundit jees!! Ihme ettei muut oo hiffannut tän??!?
-Pro Tools on pirun työkalu. Vaan huonot muusikot käyttävät sitä. PT korjaa kaikki soitot ja laulut, ja se ei oo yhtään analoginen, toisin kun cubase, reaper ja sonar.
-Lainaa kaverilta kalliin kitaran nauhotuksia varten, että tulis paremmat soundi.
-Voi aina laittaa eequuta päälle jälkeenpäin jos soundi kuullostaa hirveältä
-Pidä aina subwooferi päällä ihan vitusti kun miksaat, tulee heti paljon jytkymmät soundit.
-Kysy aina muilta neuvoja miten voi miksata silleen että kuulostaa hyvältä. Jos ne sanoo jotain että lähtösoundit pitää olla kunnossa tai että bändin pitää itestään kuullostaa hyvältä, niin älä kuuntele, sä kaipaat miksausneuvoja miten saadaan kuullostamaan hyvältä, eikä vahvistinostosneuvoja, klikkisuosituksia tai reenikehoituksia!!
-Jos on hyvät, high end kuullokkeet (eli noin 20€ kuullokkeet) niin ne pelkästään riittää miksaukseen. Ei tartte siis mitään monitorointia sun muuta hömpötystä.
-Kun ostat kuullokkeita miksaustarkoitukseen, varmista että niissä on sisäänrakennettu bass boost tai loudness asetukset.
-Kun annat ekoja miksauksia bändille, muistuta niitä että niitä kannattaa kuunnella esim. läppäri-, kännykän kaiuttimelta, ja volat mahd kovalla. Turhaa soittaa niitä miksauksia stereoista kun ei ne ole valmiita vielä.
-Käytä EQ taulukkoa, presettejä ja nyrkkisääntöjä kun miksaat, älä muuta niitä, turha korjaa jotain mitä jonkunmielestä toimii. Muut tietää kuitenkin aina paremmin.
-Kun kuuntelet miksausta niin pyri kuuntelemaan tarkkaan yksityiskohtia. Esim. 3 millisekunnin pieni "Tht" soundi kohdassa 0:34 vasemmassa kanavassa, mitä kuulee vaan jos on kuullokkeet kovalla, ja osaa hakea sitä kun tietää missä se on, niin on tärkeämpi vika kun esim. kokonaiskuva.
Tasojen säätö ja masterointi:
-Ole aina samaa mieltä miksaajan kanssa kun hän kyselee mitä mieltä olet eri ratkaisusta. Miksaajat pystyvät lukea ajatuksia, ja ne korjaa aina niin että loppujen lopuksi kaikki tasot ym. soundit on just niinkuin haluisit kun se miksaa.
-Levyn pitää soida paljon kovemmalla kun muut mutta pitää olla vähän ilmaa kokonaissoundissa kuitenkin, ei saa missään nimessä pumpata.
-Kun tasoja säädetään, niin pistä bändinjäsenet kuuntelemaan miksauksia erikseen, ja kannusta jokaista nostamaan yksitellen omaa soitinta pikkasen muitten yli. Tälleen miksaus kestää paljon kauemmin eika levynteon hauskuus lopu niin äkkiä!
-Ota aina kaikkien mielipiteet huomioon miksauksessa, ja muista kysyä mielipitettä sukulaisilta, bändikavereilta, random ihmisiä jokaisesta ikäryhmästä. Varsinkin ne ketkä ei kuuntele ollenkaan bändin musatyyliä, niin ne osaa antaa palautetta parhaiten, koska ne ovat puolueettomat!
-Riittää että kuuntelee omaa miksausta yhdessä paikassa. Jos se kuullostaa kotona hyvältä, niin kuullostaa muuallakin hyvältä.
-Hyvä kokonaiskuva on se että oma soitin kuuluu parhaiten kaikista.
-Beach Boysin "Pet sounds" on niin kehuttu soundeistaa, joten sentakia minäkin masteroin mun death metal jutut aina monossa ja analogisesti (esim. pikkubehringer mikserillä) että saa sitä lämmintä analogista soundia.
-Kun arvioit ekaa miksausta, niin muista ottaa pois kaikki bass boost loudness preset eq;t mp3 soittimesta. Ja laita ne tottakai takaisin päälle kun kuuntelet refenressilevyä.
-Huomauta aina että bassoa ei kuulu, sano miksaajalle että kuuluu vaan semmonen matalasti soiva kitara missä on paljon alapäätä, ja pistäis sen hiljemmalle.
Instrumenttien huolto:
-On hyvä aina tuulettaa kitaraa parvekkeella ennen, ja ottojen välissä. Lähtee se tunkkaisuus kitaran soundeista.
-Putkivahvistimet ei tartte lämmetä. Senkun laittaa päälle ja standby pois ja menoks.
-Putkivahvistimet ovat tosi epäluotettavia, koska kun tulee pakkasesta sisään studioon ja laittaa styrkkarin päälle, niin soundi muuttuu koko ajan. Ihan paska.
-Kieliä ei tartte vaihtaa, jos kitarat kuullostaa tunkkasilta niin on miksaajan vika kun kitarat/bassot puuroutuu.
-Rumpuja ei tartte virittää ennen nauhoituksia. Vanhoista kalvoista saa just sen kivan DIuUuYNMps soundin. Virvelin napsu on just se TIUUUUUNNGH soundi joka soi pari minuuttia lyönnin jälkeen.
Käytännön asiat ja yleisiä nyrkkisääntöjä:
-Kun nauhoittaa täyspitkää albumia, kannattaa varata ainakin 2x8h päivää studioaikaa. Sit on kato tunti aikaa per biisi nauhottaa 12 biisiä, ja jäljelle jää vielä 4h miksausaikaa! Eli voi ottaa jopa aika lunkisti.
-Muista jättää pois miksaajan nimi levynkansista, ei ketään kiinnosta kuka sen miksasi kuitenkaan ku ei se oo mikään iso nimi tuottaja.
-Aloittelevan miksaajan kannattaa aina nauhoittaa aloittelevia bändejä
-Sitä halvempi, sitä parempi.
-Yritä aina että jokainen levy olisi tehty samalla tavalla ja samoilla soundeilla, näin muodostuu SUN trademark-soundi. Tämä periaate kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin miksaaja-uralla että soundisi saa mahdollisimman nopeasti levitettyä
-Kännissä soittaa aina paremmin kun on rento. Enkä ole ikinä niin kännissä kun muut sanoo, ne liiottelevat ja valehtelevat, saatanan konnat. Hakkaan ne. Ihan vitusti.
-Hyvä kitaratatsi on se että soittaa mahdollisimman tasaisesti, sitä voi edesauttaa laittamalla ihan vitusti kompuraa päälle.