IRC-Galleria

DisgustingSemla

DisgustingSemla

Dinkku dau skäy bä räyy

Sokeat johtavat sokeitaKeskiviikko 04.11.2009 14:42

Oli pakko laittaa tää tänne. En ole mikään superduper ekspertti, enkä yritä vaikuttaa paremmalta ihmiseltä näin, syy postaukseen on että kompastuin loistavaan esimerkkiin miksi ei aina kannata luottaa nettifoorumeitten ym. tietoihin.

Suuri osa on täyttä skeidaa, "kelasin ihan itse omassa himassani" filosofiaa ilman minkäänlaisia perusteluja tai perustuu todettuun faktaan, perättömiä huhuja, ihmiset ei ota muitten (ja/tai omaa) tilannetta huomioon (antaa lihapiirakan valmistusreseptin kun kysytään lasagnen valmistusohjetta :P) tai sitten vaan tappelee periaatekysymyksistä.

Täs on mun mielestä hyvä esimerkki huonoista vastauksisat.

Kysymys oli tekninen ero Shure SM58 ja SM57 välillä:

"The 58 is for vocals due to a proximity effect having to do with bass response, although I am not exactly sure about what that means. I really don't like the 58. The 57 is indeed identical, only without the proximity effect."

sitten joku korjaa;

"First of all, the "proximity effect" is a natural phenomenon that occurs with all microphones."

...nonniin! melkein oikein! Omni-mikeissä ei ole sitä proximity effectiä mut...

The SM58 compensates for the proximity effect such that you can get right up into it and sing really loudly without it "booming". Sing "buh buh buh" really loudly into both an SM57 and an SM58 and you should hear the difference. Especially with the Beta 58."

Eh... jaah. Jotenkin saan sen fiiliksen että hän viittaa siihen mikrofonin grilliin, ja miten se demppaa äänenpainetta. Eli pop-filtteri ehkäisee proximity effektin? :)

ja kolmas henkilö vei potin kotiin:

"when you get right up on a 57 and youre singing into it the proximity effect almost cancells itself out in a way. Everything is being exxagerated, not just the P's and B's, so (It might just be me and how I sing) you don't seam to hear those annoying pops. On a 58, I'm popin and buh buhin all over the place put on the 57 I can't tell. It all sounds loud- and you get less feedback from a57 too."



Eihän kukaan voi olla ekspertti, tietää kaiken kaikesta, mutta jos tiedot ei perustuu mihinkään muuhun kun mitä olet ite funtsinut, niin on aika väärin esittää niitä faktana :D
Hyvän soundin tekninen perusta:
-Hanki mielummin noin 20 erilaista alle 100€ T.Bone mikkiä kun pari kalliimpaa ja "hyvää" SM57;aa. T.Bonenin vastaava SM57 on ihan samannäköinen mutta 30€! Come on! Shure yrittää huijata!
-Analoginen soundi on aina parempi joka ikisessä tapauksessa, piste. Pätee joka ikiseen musatyyliin. Sentakia kannattaa aina nauhoittaa vaikka neliraiturilla ja miksata esim jollain behringerin pikkumikserillä.
-Ei se mitään jos mikserin raidat menee vähän punaselle, se on sitä hyvää analogisäröä. Mikseri on analoginen koska se mikseri ei ole tietokoneessa.
-Nauhoita mielummin DAT nauhalle että saa semmosen lämmin analoginen nauhasoundi.
-Jos laitteessa on putki, niin siitä tietää että saa sitä hyvää putkisoundia. Eteenkin jos se 12AX7 pikkuputki on korostettu näkyvässä paikassa laitteessa, niin sit tietää että se on TOSI tärkeä!
-Jos laittaa basson tonepotikka ihan nollille niin saa tosi ison ja bassomaisen bassosoundin.
-Ibanezin tubescreamer pedaali on pakko olla päällä jokaisen kitaristin signaaliketjussa että sais hyvän soundin. Jos ei pedaalia löydy, niin pistä vaikka jälkeenpäin amplitubesta screamer mallinnus nauhotetun kitaran päälle.
-Putkivahvistima ei kannata hankkia. Osta samantien line6;in ja siitä saat kaikki styrkkarit mallintavana.
-Sitä enemmän säröä ja kompuraa sitä rankempi soundi.
-Kompuraa tarttee aina. Se on vähän kun ketsuppi. Sitä on aina hyvä laittaa jokaiseen juttun ihan vitusti. Eikä tartte miettiä mitä ne eri potikat tekee, laittaa kaiken silleen, ihan vitusti. Nupit kaakkoon ja menoks.


Asenne on tärkein!:
-"Korjataan se sit miksauksessa/masteroinnissa"-asenteella pärjää vaikka kuinka pitkään ja helpottaa nauhoitusta huomattavasti.
-Paras tapa korjata huonoa soittoa on peittää soittovirheet tunkkasilla soundeilla. Luuserit tekee uusia ottoja.
-Lähtösoundit on vaan lähtösoundeja, niistä voi sitten miksata ja muuttaa sitten tietokoneella ihan mihin soundeihin tosta vaan, eli älä haaskaa aikaa mikitykseen, ota joku mikki vaan ja jos mikkiin tulee ääntä niin eiku recci päälle ja menoks.
-Ei ihmiset huomaa jos on jotain soittovirheitä, anna mennä vaan. Siistimpi kehua kavereille että tää biisi on vedetty yhdessä otossa purkkiin. Kun kaveri sanoo että "sen huomaa" niin mitä hän tarkoittaa on sitä että vitsi että on siistii sä oot kova jätkä.
-Levyn on pakko tehdä studiossa. Ihan mikä vaan studio kelpaa. Vaikka se olisi halpa studio, niin on kuitenkin studio, mistä saa sen ison hyvän studiosoundin.
-Mikitä noin sinneppäin, kato vaan että sieltä tulee jotain ääntä, soundit kuitenkin muuttuu kun miksaa jälkeenpäin kato.
-Jos joku sanoo että sun laulu on epävireinen ja soitto huojuu niin ne on väärässä ja ilkeitä kakkapyllyjä ja oikeesti tosi kateellisia sun bändistä.
-Diskantti on sinun vihollinen. Ota se pois. Se on ruma.
-Älä ikinä kysenalaista mitään mitä ne sanoo muusikoiden.net, gearslutz.com tai ultimate metal foorumeilla. Ne kyllä tietää. Jos Kivi sanoo että basaria ei pidä kuunnella, sitä pitää vaan tuntea musiikissa, ja parhaat rumpusoundit saa jos käyttää vaan huonemikkiä, lähimikitys on kauheen kuullosta, niin muista se kun miksaat seuraavaa death metal projektiä.
-Ei se mitään jos biisi ei ole valmis, tai ylipäätänsä tehty tai mietitty läpi kun mennään studioon, siinähän sitten oppii.
-Älä ikinä mieti että "Miksi?" kun suunnittelet äänitystä. Mieti enemmän että miten siistejä kuvia sais studiosessioista kun on paljon mikkejä silleen siististi pistetty ylös.
-Kun voi vaihtaa rumpusoundit tietokoneella, niin ei edes kannata yrittää saada järkeviä soundeja irti itse setistä.
-Rumpalin ei tartte soittaa klikin mukaan. Useimmiten rumpali soittaa ihan väärin kun soittaa klikin mukaan, joten ei kannata edes koittaa mitään semmosia hömpötyksiä.
-Kaikki mikit on ihan samanlaisia, ei niitä tartte miettiä mihin käyttäis mitäkin mikkiä.
-Periaatekysymykset on aina tärkeämmät! Älä taivu! Jos haluat soittaa sun ekalla kitaralla levyllä nostalgian takia niin soita, vaikka siitä puuttuu suurin osa sitä mitä tekee sähkökitarasta sähkökitaran.
-Jos laulaja kuullostaa epävireiseltä ja soitto huojuu kun mummo karusellissa niin syyttäkää miksaajaa, kun se lurjus ei osaa miksata niin että kuullostais hyvältä.
-Ympäröi itseäsi matti meikäläisillä, junteilla, joitten mielestä se on ihan yliluonnollista että joku voi miksata ja soittaa ihan oikeassa bändissä ja tehdä musiikkia mitä tulee CD levylle mitä voi soittaa missä vaan missä on cd soitin ihan kun oikea bändi. Tälleen musiikillesi ja soundillesi löytyy aina faneja ja kehut ei lopu, vaikka et edes yritä.
-Bassoa/kitaraa voi sitten virittää jälkeenpäin

Referenssilevyt:
-Referenssilevy on se miltä levyn pitää kuullostaa. Ei se mitään jos lähtösoundit ja biisit on ihan erilaiset.
-Refenssilevyjen ominaisuudet voi yhdistää. Esim. Mötley Crüen virveli, Lamb of Godin basari, Radioheadin bassosoundi, Bay City Rollersin kitarasoundi ja Janet Jacksonin laulusoundi. Koko levyn yhteissoundi ja fiilis pitäis olla luokkaa metallican musta albumi, hidas ja painava, mutta tunnelma ja meno pitää olla kun Slade soittais sen levyn. Bändillä itellä on line6 vahvistimet, squier kitarat, basistia ei ole, musatyyli on ultra-nopeeta grind metallia.
-Jos referenssilevyissä on selkeesti rummuissa triggerit ja masteroitu niin kovalle kun pystyy niin ei se tarkoita sitä että bändi haluaa triggerisoundit rumpuihin tai masteroitu ihan ruvelle. Se referenssilevy nyt on vaan levysositus, jos haluat kuunnella jotain hyvää uutta musaa.


Miksaus:
-Levymiksauksessa kannatta aina vaan leikata pois EQ;lla, eikä boostata. Boostaus VAAN jos on todella pakko!
-Luota silmiin enemmin kun korvaasi miksauksen laadun suhteen. Laita aina kaikki miksaukset RNDigital Labsin Inspector (tai vastaavan) ohjelman läpi, niin ohjelma kertoo onko hyvä miksaus. Siinä NÄKEE että onko soundit jees!! Ihme ettei muut oo hiffannut tän??!?
-Pro Tools on pirun työkalu. Vaan huonot muusikot käyttävät sitä. PT korjaa kaikki soitot ja laulut, ja se ei oo yhtään analoginen, toisin kun cubase, reaper ja sonar.
-Lainaa kaverilta kalliin kitaran nauhotuksia varten, että tulis paremmat soundi.
-Voi aina laittaa eequuta päälle jälkeenpäin jos soundi kuullostaa hirveältä
-Pidä aina subwooferi päällä ihan vitusti kun miksaat, tulee heti paljon jytkymmät soundit.
-Kysy aina muilta neuvoja miten voi miksata silleen että kuulostaa hyvältä. Jos ne sanoo jotain että lähtösoundit pitää olla kunnossa tai että bändin pitää itestään kuullostaa hyvältä, niin älä kuuntele, sä kaipaat miksausneuvoja miten saadaan kuullostamaan hyvältä, eikä vahvistinostosneuvoja, klikkisuosituksia tai reenikehoituksia!!
-Jos on hyvät, high end kuullokkeet (eli noin 20€ kuullokkeet) niin ne pelkästään riittää miksaukseen. Ei tartte siis mitään monitorointia sun muuta hömpötystä.
-Kun ostat kuullokkeita miksaustarkoitukseen, varmista että niissä on sisäänrakennettu bass boost tai loudness asetukset.
-Kun annat ekoja miksauksia bändille, muistuta niitä että niitä kannattaa kuunnella esim. läppäri-, kännykän kaiuttimelta, ja volat mahd kovalla. Turhaa soittaa niitä miksauksia stereoista kun ei ne ole valmiita vielä.
-Käytä EQ taulukkoa, presettejä ja nyrkkisääntöjä kun miksaat, älä muuta niitä, turha korjaa jotain mitä jonkunmielestä toimii. Muut tietää kuitenkin aina paremmin.
-Kun kuuntelet miksausta niin pyri kuuntelemaan tarkkaan yksityiskohtia. Esim. 3 millisekunnin pieni "Tht" soundi kohdassa 0:34 vasemmassa kanavassa, mitä kuulee vaan jos on kuullokkeet kovalla, ja osaa hakea sitä kun tietää missä se on, niin on tärkeämpi vika kun esim. kokonaiskuva.


Tasojen säätö ja masterointi:
-Ole aina samaa mieltä miksaajan kanssa kun hän kyselee mitä mieltä olet eri ratkaisusta. Miksaajat pystyvät lukea ajatuksia, ja ne korjaa aina niin että loppujen lopuksi kaikki tasot ym. soundit on just niinkuin haluisit kun se miksaa.
-Levyn pitää soida paljon kovemmalla kun muut mutta pitää olla vähän ilmaa kokonaissoundissa kuitenkin, ei saa missään nimessä pumpata.
-Kun tasoja säädetään, niin pistä bändinjäsenet kuuntelemaan miksauksia erikseen, ja kannusta jokaista nostamaan yksitellen omaa soitinta pikkasen muitten yli. Tälleen miksaus kestää paljon kauemmin eika levynteon hauskuus lopu niin äkkiä!
-Ota aina kaikkien mielipiteet huomioon miksauksessa, ja muista kysyä mielipitettä sukulaisilta, bändikavereilta, random ihmisiä jokaisesta ikäryhmästä. Varsinkin ne ketkä ei kuuntele ollenkaan bändin musatyyliä, niin ne osaa antaa palautetta parhaiten, koska ne ovat puolueettomat!
-Riittää että kuuntelee omaa miksausta yhdessä paikassa. Jos se kuullostaa kotona hyvältä, niin kuullostaa muuallakin hyvältä.
-Hyvä kokonaiskuva on se että oma soitin kuuluu parhaiten kaikista.
-Beach Boysin "Pet sounds" on niin kehuttu soundeistaa, joten sentakia minäkin masteroin mun death metal jutut aina monossa ja analogisesti (esim. pikkubehringer mikserillä) että saa sitä lämmintä analogista soundia.
-Kun arvioit ekaa miksausta, niin muista ottaa pois kaikki bass boost loudness preset eq;t mp3 soittimesta. Ja laita ne tottakai takaisin päälle kun kuuntelet refenressilevyä.
-Huomauta aina että bassoa ei kuulu, sano miksaajalle että kuuluu vaan semmonen matalasti soiva kitara missä on paljon alapäätä, ja pistäis sen hiljemmalle.


Instrumenttien huolto:
-On hyvä aina tuulettaa kitaraa parvekkeella ennen, ja ottojen välissä. Lähtee se tunkkaisuus kitaran soundeista.
-Putkivahvistimet ei tartte lämmetä. Senkun laittaa päälle ja standby pois ja menoks.
-Putkivahvistimet ovat tosi epäluotettavia, koska kun tulee pakkasesta sisään studioon ja laittaa styrkkarin päälle, niin soundi muuttuu koko ajan. Ihan paska.
-Kieliä ei tartte vaihtaa, jos kitarat kuullostaa tunkkasilta niin on miksaajan vika kun kitarat/bassot puuroutuu.
-Rumpuja ei tartte virittää ennen nauhoituksia. Vanhoista kalvoista saa just sen kivan DIuUuYNMps soundin. Virvelin napsu on just se TIUUUUUNNGH soundi joka soi pari minuuttia lyönnin jälkeen.


Käytännön asiat ja yleisiä nyrkkisääntöjä:
-Kun nauhoittaa täyspitkää albumia, kannattaa varata ainakin 2x8h päivää studioaikaa. Sit on kato tunti aikaa per biisi nauhottaa 12 biisiä, ja jäljelle jää vielä 4h miksausaikaa! Eli voi ottaa jopa aika lunkisti.
-Muista jättää pois miksaajan nimi levynkansista, ei ketään kiinnosta kuka sen miksasi kuitenkaan ku ei se oo mikään iso nimi tuottaja.
-Aloittelevan miksaajan kannattaa aina nauhoittaa aloittelevia bändejä
-Sitä halvempi, sitä parempi.
-Yritä aina että jokainen levy olisi tehty samalla tavalla ja samoilla soundeilla, näin muodostuu SUN trademark-soundi. Tämä periaate kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin miksaaja-uralla että soundisi saa mahdollisimman nopeasti levitettyä
-Kännissä soittaa aina paremmin kun on rento. Enkä ole ikinä niin kännissä kun muut sanoo, ne liiottelevat ja valehtelevat, saatanan konnat. Hakkaan ne. Ihan vitusti.
-Hyvä kitaratatsi on se että soittaa mahdollisimman tasaisesti, sitä voi edesauttaa laittamalla ihan vitusti kompuraa päälle.
Kymppi.

Oon miksailemassa ton oman bändin eli LP;n tulevan pitkäsoiton esituontantodemoa. Kyllä. Nauhotettiin tos viime viikolla 7 biisiä. Tarkoitus ois nauhottaa/reenaa yhteensä noin 15, ja siitä valkata sitten 12 parhaimmat/yhteensopivat siihen levyyn.

Biisejä on varastossa kertynyt parin vuoden aikana reippaasti yli 30. Emme suinkaan nauhoita/käytä kaikkia, ellei oltais niin vammasia rokkikukkoja että julkaisi täyspitkän täynnä samaa paskaa joka vuosi ja tituleerattais itteemme mukamas tuotteliaampana kun muut. Ei saatan ei sellasta kikkelinheiluttamis-poseeraamista nevör evör. Eiei lapset ja aikuist, vaan biisiarkistosta valkataan parhaat/sopivat päältä ja työstään niitä loppuun niinkuin monet muutkin bändit tekee.

Jees mut takaisin demoihin....

Esituotantodemo on käytännössä demo koko levystä, minkä pohjalta ruvetaan työstää sitä "real deal";ia. Iteppä kuulette sitten joskus kun saadaan se valmiiksi, mutta sen voin sanoa että huhhuhuhuh, tulee tas olemaan 90° suunta tyyli-wise ja paljon paljon kehitystä. Jopa, hui kauheeta kun inhoan sitä sanaa, progeilua ja muuta yllätyksiä. Kaikki uusia biisejä tottakai. Sanat "kummitus", "painajaiset" ja "psyykkiset ongelmat" kuvastaa hyvin meininkiä tähän asti XD

No need to worry, siinä missä edellinen levy rapsutteli vittua, niin tää taas haistattelee vittua! WRAAH!

Hohhohohohohoohooooooooo 8S

Ikäviä pieniä asoitaTorstai 10.09.2009 23:58

Sama teema kun edellinen viesti mutta tällä kertaa ikäviä pieniä juttuja mitä aina sattuu ja tapahtuu.

Eli paskoja juttuja

-Joudut ylitöihin viimeisenä työpäivänä
-Kone jumittuu pornosaitille just kun sukulaiset tulee kylään
-Kännykässä akku loppu kun on eksynyt matkalla tapaamiseen
-Asettaa herätyskellon soimaan kl 19 illalla eikä kl 7 aamulla ja nukkuu pommiin
-Ois aikaa nukkua kunnolla, mutta on niin väsynyt ettei saa unta
-Oksennustauti ja kauhea nälkä
-Maksat laskuja ja rahat menee vahingossa väärälle tilille
-Autoa varastetaan just sinä aamuna kun oot menossa matkoille
-Reenikämppä syttyy tulee just sinä päivänä kun olet nauhottamassa ja päivää ennen tuonut kaikki kitarasi ja musavehkeet kämpille
-Löydät 20€ setelin maasta, innostuneena ajat ruokakauppaan (vihdoinkin saa ostettua ruokaa!) kun polisi pysäyttää sut ja antaa 120€ nopeussakot
-Keski-iän kriisi painaa päälle, päräytät lasten opintosäästörahat uuteen mersuun mitä osoittautui olevan varastettu auto, auto viedään pois, saat syytteet varkaudesta (kun et voit todistaa ettet tiennyt) ja vaimo ottaa avioeron ja lapsen hylkää sut koska törsäsit lasten säästötiliä paskaan.
-Kävit dokaamassa, rahaa meni helvetisti ja tili meni miinukselle, viina ei noussut päähän, kaikki vittuili, ja seuraavana päivänä on aivan karsee krapula
-Olet ainut kaveriporukasta joka ei pääse baariin sisään koska unohdit henkkarit kotiin
-Ryntäät kiirellä kouluun/töihin, ja kun tuut perille huomaat että on sunnuntai ja oisit voinut nukkua pitkään

en jaksa enempää, meen kattomaan telkkari. Tehkää ite vaikka jos ei kelpaa

Erittäin hyviä paskoja ideoitaTorstai 10.09.2009 23:09

Lista turhuuksia, tyhmiä ideoita/ajatuksia ja paradoksia mitä on nähnyt tai mitä ajatellut, fantasioinut tai tullut mieleen kun ajattelee nopealla tempolla pienen aikavälin sisällä.

-Äijä myy maksansa että sais rahaa viinaan.
-Kuuro ostaa kuullokkeet (itselleen)
-Katuspurgu haukkuu maahanmuuttajia kela/sossi-loisiksi. (olen itse nähnyt tämän tapahtuvan)
-Mikrofoniteline vasenkätisille
-Tankkaa auton täyteen ennenkuin vie autoa lunastukseen
-Lähtee baariin dokaa koska vituttaa ettei oo rahaa
-Kleptomaani hakee töitä vähittäiskauppaan
-Varastaa kirjastosta CD-levyjä ja kirjoja
-Dyslektinen palkanlaskija joka oikeastaan vaan arpoo numeroja koska ei tiedä mitä siinä lukee. Itseasiassa, täähän vois olla aika hyvä juttu myös.
-Luun näköinen erikoismikrofoni koirille, jos haluaa nauhottaa koiran ääntä.
-Loputtomia kirjoja, eli jokaisesta kirjasta puuttuu viimeinen luku, ettei tartte surra että kirja loppui, kun itse loppu jäi vähän roikkumaan kun ei tiedä mitä siin sitten kävi.
-Rahankeräys rahankeräystä varten. Että voi ostaa keräyskukkaron ja plakaatin millä sitten varsinaisesti kerää rahaa.
-Mainostilaa missä mainostetaan että voi ostaa mainostilaa juuri tästä paikasta. Mihin ne sitten mainostaa että voi ostaa mainostilaa kun mainostila on käytetty?
-Käytettyä ruokaa. Esim. kylmä bigmac ateria. Lämmintä ja väljähtynyttä kokista. Ilmaantunutta kinkkumakkaravoileipää.
-Nuottikuurojen musiikkifestari
-Eko-myymälä ugandassa, myytäis kalliita vapaan kanan kananmunia ja eettisesti hankittuja banaaneja.
-Punainen Risti -Surplus lifestyle vaatekauppa. Eli ylimääräisiä "Hockey 97" paitoja ja muuta mitä afrikkalaiset ei ole huolinut.
-Laatikko mihin voi dumpata ilmaiseksi vanhat ja kauheet vaatetusmöröt 80-luvulta, ja joku myy ne sitten kalliilla erikoiskaupassa mukamas maailmanparantajana. Ainiin, UFF on keksinyt tän konseptin jo. Kuka maksaa 50€ väljähtyneestä nahkatakista? Djeesus...
-Krapula-huvipuisto. Huvipuisto missä saa vaan halpaa rasvasta ruokaa ja laitteet kestää krapulaista, eli ei mitään vuoristoratoja tai muuta missä liikutaa eestaas hurjaa vauhtia. On erikseen "SohvaMaa"-alue missä voi maata puolsammuneena ja kattoa telkkarista huonoja teinisarjoja tai luontodokkareita. Lippuun kuuluu korjausbisse.
-Kikkelinlämmitin. Jos haluaa piehtaroida talvella ulkona.
-Sensuroiva digikamera. Kamera joka automaattisesti poistaa kuvia mitä on otettu kl 2 jälkeen yöllä viikonloppuina, sekä NASA;n kehittämä optinen "paskan kuvan" tunnistaja. Kameraan voi lataa hyvän kuvan itestään, ja jos sensorit ei täsmää hyvää kuvaan (on esim. tyhmä virne kuvassa) niin kamera ottaa pois kuvan.
-Aivoja harjotteleva auto. Auto joka menee vaan vasempaan suuntaan ja eteenpäin. Harjoittaa aivoja duuni/koulumatkalla kun joutuu keksiä uusia tapoja päästä paikasta A paikkaan B.
-Bulimialisäaine ruokiin. Aine mitä lisätään ruokaan, joka syötyeenä 10 min päästä reagoi vatsahappoihin niin vahvasti että oksentaa ruuat pois automaattisesti. Ei tartte tökkiä hammasharjalla kurkkua enää ja pelätä haavoja kun oksennut tulee itestään.
-Maskuliininen Puuhamaa missä leikkiteemoina olis aseitten ampuminen, nyrkkitappelut, dokaaminen, nussiminen ja nopeitten autojen ajo. Catch olis että vakuutusyhtye ei korva mitään.
-Elämysmatka Humppila-paikkakunnalle.
-Kovista talousrikoksista tuomittu rikollinen suorittaa lakitieteen ja/tai businesskoulun tutkinnon
-Tee-Se-Itse leikkauksia
-Psykoterapeutti jolla on tourettes-syndrooma
-"Make A Wish" foundation kuoleville aikuisille. Jokainen toive liittyis seksiin ja pornostaroihin.

Saa olla nyt siin.

Fast times at the Twilight ZoneKeskiviikko 08.04.2009 14:15

They're everywhere - they say this house is theirs. The only thing that moves here is the light, but it changes everything. The intruders are leaving, but others will come. Sometimes we'll sense them. Other times, we won't.

Mun Kitarakamat 1998-2009Perjantai 20.03.2009 02:53

(^kuva otettu 2006)

Ajattelin ihan piruttain, rentoutua ja niistää/huuhdella aivot ja listata kaikki kitara & bassokamat mitä mulla on ollut, ja pari kommenttia jokaisesta.

Moni teistä ei varmaan kiinnosta vittuakaan, mutta ei se haittaa. Kivaa mulle muistella menneitä.

* tarkoittaa että en ole myynyt/vaihtanut/hävittänyt, eli edelleen mun omistuksessa oleva vekotin.


KITARAT & BASSOT

*Marina Bass
-Kiva basso, kaula kiero, huonosti tehty, mutta silti tanakka ja söpö soundi. Tällä alotin soittamisen. Broidin vanha.

*Yamaha BBG5 bass
-Aika löysä soundi, halpa kuvafilmi-kansi. Hardware kultaus haihtui käytössä... Aika outoa.

*Stratocaster kopio
-Eka kitara. Kaula aika kiero, "temmikin mahtuis kielen alla tos 12-nauhan kohalla", niinkuin A. Imponen aina sanoi :)

*Epiphone Les Paul Special II
-Eka "hyvä" kitara. Ei ikinä mennyt rikki tai reistaillut, vaikka halpa kitara olikin. Siin on jopa sama kielisetti ollut koko ajan. Rottenin varhaisia juttuja on nauhotettu tällä. Soittelen vieläkin C vireessä tällä.

*Maya SG
-Meni tosi nopsaa rikki. Muistaakseni sillä oli tanakka soundi (olin tosin 14v silloin.)

Williams Superstrato
-Todella paska. Hirveä. Syötin sen broidin rottweilerille.

Squier Affinity Stratocaster
-Oikeastaan tosi hyvä kitara. Halpa, mutta mukavan tuntoinen ja hintansa nähden hyvä. Helppo soittaa.

Jackson Randy Rhoads Performer
-Melkein yhtä paska ku se anttila-postimyyntikitara. Mikkisoundi ohut, huonot puut, huono kaula, hardwaret pehmeää metallia, kopiofloikka jäykkä ja yleisesti paska kitara. Huono.

*Washburn N2 (90-luvun alkua)
-Loistava kitara. Edelleenkin mun top-5 listalla. Aika naseva rokkisoundi. Tosi kasaritiukat mikit mutta silti tanakka ja tukeva. Mut ei murinamusaan. Kopiofloikka pysyy vireessa todella hyvin. Valmistusvuosi on tärkeä mainita, oon meinaan testannut niitä viimeisempiä N2, ja ne oli aika perseestä ja hepposesti valmistettu. Hinnasta sen huomaa, jos joku pyytää noin parisataa niin on tod näk vanha, >500-600€ niin sit sen on näitä uudempia, huonompia. Ite maksoin 2500 mummonmarkkaa omasta.

Washburn CS-780
-Ihan kiva kitara. Ei oikeen sovinnut mulle loppupelissä. Varmaan toimis tosi hyvin ibanez miehille.

Tokai Les Paul Custom /w EMG 81 + 60
-Ihan jees kitara. Pysyi mulla suht kauan käytössä. Kaikki rottenit on nauhotettu tällä (paitsi eka ja viimeinen), ja cleansoundit nocturnalin demossa. Käytin tätä myös Nocturnalin (ja mun) ekalla keikalla. En tykkää EMG mikeistä. Vaihodin tähän mikit ja vaihdoin sen telecasteriin Brandfilt nimisen bändin kitaristin kaa.

*Gibson Les Paul Custom
-Loistava työhevonen. Mikit ovat vähän pöhnäsempää vintagempaa sorttia, mutta toimii hyvin kuitenkin, ei haittaa muuta kun että keikalla tää on herkempi kiertämään. Täs on niin hyvät ja eteenkin lujat koneistot ja hardwaret että riittää ku virittää sen kerran vuodessa, siin se sit on ja pysyy. Painaa suht paljon, pakko pitää bassokitaralle tehtyä remmiä. Mut on kyl helvetin nätti kitara. Kytkimet toimii niin että keskimmäinen mikki on päällä kaulamikin kaa, ku kytkin on keskivaiheessa. 60-luvun kaulaprofiili. Lunar Pathin "Calling" oli nauhotettu tällä ja Line6 podilla. Broken World biisin soolo on myös nauhotettu tällä. Käytän tätä Lunar Pathin "Tell Me" videossa.

*Squier Tom Delonge Stratocaster
-Omani on tuunattu, riekaleinen ja raiskattu finish. Todella kevyt soittaa, ja mukavantuntuinen. Yks mikki + vola on aika simppeli ratkaisu, et ei oo kauheen moni soundimahdollisuutta. Tuntuu että jotain on vikana tekniikassa muuten, kitisee välillä tosi pahasti.

BC Rich Warlock ("L.A. California" aasiassa tehty)
-Paska. Myin sen Szen;ille, sanoin että "anna jotain rahaa >0€, saat ite päättää. 1€ ei haittaa ollenkaa kunhan viet sen pois.", tais antaa 20€ loppupelissä. Aika sama ku toi Jackson Performer RR, paskat mikit, puut, lukkotalla. Jäykkä ja sitä soittaessa miettii koko ajan milloin se hajoaa käsiin.

Harley Benton Superstrato
-Aika huono. Viimeistelemätön, terävät nauhanpäät. Halpaa tekoa kaikinpuolin. Ok telkkarirämpytys-/ekakitara jos siin ei ois floidikopiota

Gibson Les Paul Standard
-Hieno komistus, desert sunburst ja kaikki. Mahtava peli. Mikeistä en välittänyt, aika tunkkaset, pöhnäsoundiset. Oli pakko myydä pois ku en silloin tottunut ollenkaan tohon paksuun gibsonin 50 luvun kaulaprofiiliin, peukaloon sattui ja koko käsi kramppas niin saatanasti tunnin soitin jälkeen. Mut oli helvetin hyvä kitara, kevyt ja nätti ku sika pienenä.

PRS Custom 24
-Varmaan paras kitara ikinä. Istui tosi ergonoomisesti, helvetin hyvät ja monipuoliset mikkit ja elektroniikkasysteemit. Liian hieno, sentakia en kehdannut käyttää sitä ikinä ja oli pakko myydä se pois.

Fender DG-5
-Aika halpis, ok leirikitara

BC Rich Kerry King V
-Tosi supertanakat mikit. Vaikka oli passiiviset mikit, niin ne kuullosti siltä että olis EMG;t, hurja loudness-kurva ja "vitusti kompuraa päälle". Muuten halpaa tekoa, pehmeetä puuta. Värjäsin tän mattamustaks ja laitoin toisen kaulan kiinni ja möin sen 40€ arille.

*Gibson Flying V Faded
-Hyvä kitara, huonot hardwaret. Hullua on että monet on ihan hulluna Gibsonin hardwaresta. Tän kitaran mikit ovat mutaiset, tunkkaset, täysin ilman järkevää atakkia ja botnea, tai edes middleä, mutta porukat maksaa näistä käytetyistä yhtä paljon kun uusista Seymour Duncan mikeistä! Aika hurjaa. Tästä kitarasta oon vaihtanut melkein kaikki paitsi puut ja pleksit, ja nyt rupee olee ok. Aika sikarilaatikkomainen purkkisoundi, kroppa resonoin huonolla tavalla jotenkin. Niinkuin Faded sarja muutenkin, ihan ok livekitara, jos vaihtaa elektroniikat ja hardwaret.

MusicMan SUB
-Todella hyvä basso. Tanakka soundi, perus stringray. Muistan että kun olin ostamassa tätä, niin testasin myös yhtä viininpunaista stingrayta, mutta päädyin tähän soundin takia. Komea, heavy ulkonäkö. Loistava tatsi, ja elektroniikka. Mun veli osti sen multa ensin, sitten Ari ostin sen häneltä. Tää soi mm. rottenin "fall of mankind", "kill all in sight", ja Lunar Pathin "Calling" ja "Broken World" promoilla. Näitä ei tehä enää muistaakseni, harmi, koska se on halpa ja oikeesti hyvä MusicMan.

DiPinto Mach IV
-Tosi erikoinen kitara. TODELLA tanakka soundi, vaikka surffimenoon on tehty. Ainutlaatuinen, mutta visuaalisesti aika omaan tyyliin sidottu (surffi/fiftarmeiniki), harmi sinänsä.

Broadway Superstrato
-Kunnon punainen kasaristrato. Sain halvalla. Kaula huonossa hapessa. Annoin tän Elmerille, se laittoi jonku uuden kaulan ja mikit siihen, ja toimii nytten vissiin sen ykköskeppinä. Broadway on kuullemma entinen ESP, tai samat tekiät tai jotain, en sitten tiiä onko siinä huhussa perää.

Tokai Les Paul Custom
-Toinen samanlainen, myöskin EMG mikeillä. Tällä kertaa oli alunperin aika huonossa hapessa, ja EMG 85+81 mikit, eli perus Zakk Wylde/Metallica setuppi. Muuten aika samanlainen. Ihan jees. Painava. Tän hiosin lehmän näköiseksi, tuli ihan hauska. Normina en saanut sitä myytyä, mutta lehmäkitarana täs oli yhtäkkiä kolme neljä hysteeristä ostajaa.

*Godin Detour
-Todella hyvä ja ruma kitara. Kevyt soittaa. Vähän ehkä tunkkaset mikit. Ei naarmuunnu helposti ja kestää. Muutenkin tukevan oloinen, aika työhevonen. D kaulaprofiili.

Simon & Patric Cedar
-Ihan hyvä kitara. Preamppi ei ollut hirveen edukseen, mutta toimi.

*Epiphone ES-295
-Tosi kiva kitara. Näin tän ekaa kertaa ku entinen omistaja esitteli sitä, kokeilin sitä ja ajattelin "vittu että on hyvä kitara, harmi ettei se myy sitä." Vuos myöhemmin sama tyyppi tuli käymään ja toi sen myyntiin, minä nappasin sen heti. Pehmeä, ja sopivan purkkinen soundi. Kun ottais kaikki les paulin, akustisen kitaran ja stratocasterin hyvät puolet ja niittais ne yhteen.

Fender Stratocaster (80-luku japani)
-Ihan hauska, paitsi jotekin jäykän oloinen. Peruskauraa muuten. Polttomaalasin tän, tuli aika hieno. Viimeks mitä oon kuullut tästä on että se on lapinjärven sivarikeskuksen musahuoneessa nykyisin.

*Epiphone Les Paul Classic 7-kielinen
-Hyvä kitara, hieno finish. Loiva D kaulaprofiili. Mikit vähän kehnot. Vaihdoin DiMarzio Blaze custom mikkiin tallaan, mutta sekään ei oikein napannut. Vaihdoin mikkivalitsimen myös ku alkup. oli aika hutera.

*Tokai Telecaster
-Tosi kiva kitara. Twangia löytyy melkein enemmän ku Fenderistä. C kaulaprofiili. Aika meat & potatoes kitara. Tän entinen omistaja on Niclas Brandfilt bändistä, joten tää näkyy ja kuuluu monissa porvoon entisen rokkiskenen livekuvissa ja demoissa :) Tää kitara on itseasiassa brandfiltin ekan demon sisäkanneissa ;) ou jee.

BC Rich Junior V
-Ihan jees kitara, tyypillinen V, eli sikarilaatikkosoundi. Selkeä D kaulaprofiili. Kopiofloikka resonoi vähän ilkeesti välillä.

Hagström Swede
-Ok kitara. Jännä mikkivalitsinsysteemi, mutta loppupelissä aika turha. Hauskannäköinen. Virittimet aika halvan tuntoisia, pysyi kuitenkin aika hyvin vireessä. Hieno headstock.

*Schecter C-1 A/E
-Luotettavin kitara mitä mulla on. Tää on samalla niin meat & potatoes kitara, mutta samalla siitä saa tosi paljon eri soundeja ja kytkintämahdollisuuksia. Erillisellä piezo ulostulolla, ja mikki/pietzoblenderillä normiulostulolla voi tehä mitä vaan jänniä tuplavahvistintrikkejä. Alkup mikit vaan todella perus ja mitäänsanomattomia. Eka Lunar Path demo oli nauhotettu tällä kitaralla. Keikalla loistava, ei kierrä helposti (vaikka on puoliakustinen), kevyt, helppo soittaa, tarpeeksi sisäänajettu (ei tartte pelätä naarmuja muttei myöskään tartte murhetia että hajoaa käsiin), ja luotettava. Pysyy vireessä ja meiningissä mukana. Tää kitara hengas paikallisen musakaupan seinällä pari vuotta, eikä kukaan ikinä edes kokeillut sitä. Sitten joskus 2007 keväällä niin näin todella vahvan unen, että mun piti ostaa tää kitara. Päätin aamulla että perkele, mul on jotain säästössä, ja ostin sen. Siitä tuli sitten yks parhaimpia, ja kaikista luotettavin kitara mitä mulla on. Käytän tätä Lunar Pathin destination unknown videossa.

*Ibanez- EW akustinen
-Todella hyvä akustinen. Halpa, mutta todella tyylikäs ja hyvännäköinen kitara. Se sanoo jo paljon että myin mun yli tonnin arvoinen käsintehty kanadassa, Simon & Patrik kitaraa, koska tää kuullosti ihan samalta, paitsi vähän paremmalta, vaikka tää oli noin 1/3 hinnasta.

*BC Rich Mockingbird ST
-Helvetin hyvä kitara, varsinkin studiokitarana. Sopii mun mesaan ku nyrkki silmään. Livenä ei toimi, floikka saa hepulin mun tatsilla ja kitara menee helposti epävireeseen, vaikka on original floyd. Soundimahdollisuudet ovat varmaan parhaimmat mitä ikinä oon nähnyt. Saa straton, lespaulin, ja eri mikkivoimakkuuksilla vielä. Necktrough tuo paljon sustainia. Tällä Lunar Pathin Broken World promo on nauhotettu.



VAHVISTIMET

Crate 15w
-Tosi tunkkanen, ohut ja paska. Tyypillinen 90 luvun lopun kotireenivahvistin.

*FAL
-Hirveä PA/jotain olevinaan. Kaappi oli hyvä 2x12, nuppi ihan kauhee paska. Käytin tän kaa Zoomin pedaalia joten eipä tullut paljon paremmakskaan.

Trace Elliot
-Ihan ok. Yks 12ax7. Ohitin esivahvistimen Boss GT-6 kaa, joten sen tehtävä oli enemmän että vahvistaa ääntä, mitä se teki hyvin.

*Marshall Miniamp
-Pieni miniatyyri half-stack. Meni rikki tosi nopeesti, kauhee soundi, leikkikalu :P

Peavey joku?
-Sain halvalla, sama tehtävä ku Trace, oli hirveä.

Laney joku?
-Sain halvalla, sama tehtävä ku Trace ja Peavey. Erikoinen siinä mielessä että trankkuetunen, mutta päättärissä oli kaks EL34, jotka jälkeenpäin huomasin olevan Sylvanian vanhoja putkia, jotka ovat yhteensä melkein tuplasti arvokkaampia ku mitä maksoin koko paskasta.

Kustom 5w
-Hauska pikkuvahvari. Suosittu modausvahvari.

*Behringer BX4500
-Ihan jees hinnakseen. Ari kovasti tykkää siitä, hänhän on ainut joka on käyttänyt sitä, ja on nyt täs kaks vuotta käyttänyt sitä päävahvistimena, eikä vieläkään suostu maksaa enemmän ku 60€ siitä. ehhhhhhh pöh...

Line6 Bass Pod Pro
-Ihan ok mallinnushärpäkkä. Vähän hankala käytää, ku siin on toi vanha POD 2 interface, eikä saa koneeseen kytketty millään järkevällä tavalla (kuten USB + guitarport mitä XT sarjalla on). Muuten ihan jees, aika meat & potatoes line6 kamaa.

*Line6 Pod Pro XT
-Ihan jees. Tää on aina ollut pelkästään studiokäytössä. Tällä on nauhotettu rottenin fall of mankind, calling, razorblackin osittain julkaisematon eka demo, ja +40 muuta demodemobiisejä ja miniprojektia. Kätsy ku kotona ei viitti luukkuttaa jotain >100w mesaa.

Rocktron Velocity
-Ihan jees trankkupäättäri. Tuukka (Xenir) käytti tätä PALJON enemmän ku mä :)

(*)Alligator (joku)
-Hauska, vihreä, Syna/kitara/bassokombo 80luvulta. Sain halvalla jostain. Toimi tosi hyvin, perusselkeä ja tavistrankkusoundi. Toimi siis hyvin ennenkuin ari käytti sitä hätäbassovahvistimena, ja elementit repähti paskaks, ja elmeri laittoi tän vitsinä mun auton taakse ku olin peruuttaamassa pihalta pois. Kuului TOKS - THUD ja kauhee räkäinen nauru. Sitten broidin lainas sen. Viimeistä mitä kuulin tästä, kauttarannoin, oli että joku oli unohtanut sen liiteriin ja se oli lumen peitossa. Mutta se henkilö ensin nauroi ja hekotti "ai se styrkkari joo..." ja ku sanoin että se on mun styrkkari, niin kielsi koko asian, ja meinas että joouuujjjooo... on se varmaan kunnossa... jossain. En vieläkään tiedä minne se hävis. Oli muuten ainut trankkuvahvistin mitä mä on nähnyt jolla oli standby switchi. Aika outo vekotin.

*Mesa Boogie Recto Preamp
-Loistava, kuin tehty mulle. Tarpeeks monimutkainen että saa vähän sitä sun tätä helposti, mutta silti helppokäyttöinen ja toimiva. Toi "analoginen simuulaatio" record out juttu ei kyl oikeen skulaa hirveen hyvin, aika näkkileipäsoundi on kyl. Siin pitää säätää tota soundia ihan uusiks, direct out kuunnellessa että sais jotain edes lähellä käyttökelpoista soundia, joka taas ei toimi powerampin ja kaapin kaa..

*Mesa Boogie 2:100
-Ihan jees, toimii etusen kaa loistavasti, kappas vaan kun ne on tehty toisilleen. Liian vahva kyl tosin, volat on aina tosi hiljalla, ja silti tää huutaa kovaa ku saatana. Sit baarikeikoilla sen on pakko olla max pari milliä auki, millä se ei taas pääse lämpenemään kunnolla. Tää johtuu eniten siitä että siinä on stereoblokki, ja on aina pakko käyttää molemmat kanavat, eli puskee 200w aina. Ei esim. miten tuukan päättäri, Marshall 2100, missä on kaks erillistä 100w kanavaa, siinä voi käyttää vaikka vaan B kanavaa, ja on vaan puol tehoa käytössä, joka riittää hyvin pienimmille keikoille..

Spetel
-Legenda. Täysputki ryssäkopio Marshallin JMP mallista. Kovaa tekoa, on roudattu kännissä sateessa kotiin, ja saanut hittiä mutta meno senkun jatkuu. Elektroniikka on niin simppeliä että sisuskalut näyttää ihan duplopalikoilta. On toiminut kitaravahvistimena, stereovahvistimena, bassovahvistimena, lauluvahvistimena.

Marshall Mode Four
-Aika kehno. Näyttää kivalta, kuullostaa kivalta, mutta bändin kanssa hukkuu täysin vaikka kuinka ruuvais volaa lisää. Lähempänä syynäyksessä soundit on mitä on, mallinnuksia. Se on vähän "sinneppäin" soundimaailmaa, varsinkin rectifier tyylinen 4 kanava. Puurohelvetti ja kahen markan mallinnukset. Kaappi oli ok (ilmiselvä mesan OS rectokaapin kopio, marshallin laatikkosoundeilla) ja hieno paksusta metallista leikattu marshall logo. Footswitchi oli myös jees, ja sisäänrakennettu kaiku oli hyvä ja hauska hätävarakaiku.

*Mesa Mark III combo
-Tää vahvistin vaatii totuttelua. Todella dynaaminen vahvistin. Laita Lead settingsit päälle, ja sun oma soittotatsi määrittää kuinka paljon säröä tulee. Soita fyysisesti kovaa niin tulee tanakka särö, soita ihan hiirenhiljaa niin yhtäkkiä soundi muuttuu miltei cleaniks. Tää vaatii tosin soittotatsia ja dynamiikkaa, ja jokaiset virheet kuuluu aika selkeesti, tää styrkkari ei anna anteeksi missään. Jos on tottunut soittaa ylikompressoidulla line6/cube/mikävaan, ja tyypät tätä, niin takuvarmasti kuullostaa ihan paskalta. Tällä ku soittaa niin mulla menee aina vähän aikaa ennenkuin "tottuu" ja rupee toimii. Mut sit kun se toimii, niin toimii hyvin :). Soundi on aika klassinen high gain, sitä kasari-high gainia. Kuivahko, samalla selkeä ja cleani mutta fuzzmainen botne. Enemmän marshallia ku rectifier soundimaailmaa. Jos runttaa heviä niin kompuraspedu varmaan tois vähän lisää jytkyä. Ainut huono puoli on se että clean kanava on vaan kanava ilman boostia, eli samat EQ säädöt clean, rythm ja lead kanavalle. Se tekee sen että jokotai paskat molemmat kanavat, tai sitten hyvä lead kanava, paska clean kanava, tai päinvastoin.

*Mesa Oversized 4x12 Rectifier kaappi
-Helvetin hyvä kaappi. Paras. Soundi projesoituu ympäri huonetta, eikä oo tommonen yksulotteinen hamsterilaatikko, mistä soundi tosiaan kuullostaa siltä että se tulee tosta pienestä lootasta. Tää täyttää huoneen, selkeä, mutta puskee botnea ihan niin paljon kun tarttee ja haluaa. Laadukasta tekoa myös, ruuvit ei hölsky eikä helistelee. Suosittelen erittäin lämpimästi kaikille rock ja heavy kitaristeille, huolimatta mikä nuppi sulla on.

*Tupakkastyrkkari
-Pieni Pall Mall röökiaskiin asennettu 1w styrkkari. Sain lahjaks, loistava superräkäinen fuzzkone.


EFEKTIT

Boss Hyper Metal
-Eka säröpedaali. Ihan hirveä, ainut mitä voisin selittää soundia on, "karvanen näkkileipä". Tällä Catenatam Lucemin kitarasoundit on vedetty. Suoraan Ibanez GRX kitara -> Hyper Metal -> äänikorttiin sisään :P

Ibanez WH10
-Ihan jees wahi. Kuulemma kulttipedaali. Oli aika suppeaskaalainen vahi mun mielestä. Virheää muovia.

*Zoom GFX707 multiefekti
-Tää palveli kauan. Paska oli ku mikä mutta jees tommoselle nassukalle joka ei edes tiedä että säröjä on monta erilaista, ja mikä ero on reverbin ja delayn välissä, ja mikä chorus on. Tällä pystyi leikkiä preseteillä ja kokeilla sitäsuntätä. Tän soundi + rumpukone soi mm. Nahkasohvan "Pulkkarock" kappaleessa.

Boss Metal Zone MT-2
-Hirveä sihinäkakka. Oli silloin hehkutettu foorumeilla sun muilla, nyt enemmän naurunalainen spedu.

Boss Octaver
-Varmaan turhin spedu mitä mulla ikinä on ollut. Myin sen aika nopeesti, uus omistaja osti sen bassoon, ja kuullemma toimi hyvin.

Boss GT-6 multiefekti
-Tää toimi tosi kauan mulla. Nocturnalin demo (+trace elliot ja mikitetty), rottenin Ultraviolent (suoraan) ja monet muun senaikaiset tuotokset on nauhotettu tällä. Näin jälkeenpäin, niin todella kuiva, yksiulotteinen, digitaalinen, ei-dynaaminen, tylsä ja suoraan sanottuna kauhea soundi. Vaikea käyttää, niinkuin monissa multiefekteissä, paljon turhaa paskaa.

*Electro Harmonix Holy Grail
-Käytin tätä n.15 min kaupassa, helvetin hyvä kaiku. Sit se oli kaapissa pari viikkoa ennenkuin tuukka (xenir) testas sitä pari kuukautta (ostoaikeissa), loppujen lopuks ei ostanut koska piiri oli kärähtänyt ja koko loota vaan köhis.

*Pignose Envelope Filtteri
-Toiseks turhin pedaali ikinä. Hyvä ja monipuolinen spedu, mutta täysin turha mun käytössä.

Morley Wah/Volume PW10?
-Muuten jees, mutta kun laittoi wahin pois päältä, niin siitä tuli volapedaali. Sekin on ihan hyvä 2-in-1, mutta se aiheuttaa paljon volasäätöongelmia, varsinkin jos on keikkahässlingissä ja isot buutsin jalassa. Riipaisevan wahisoolon jälkeen polkee wahin pois, ja sit volat tippuu vahingossa puoleenväliin ja sit siin säätää ja vääntää.

*Boss Volyme
-Passiivinen. Vanha ku saapas. Veikkaisin että noin 70-luvulta. Narisi ja paukkui aina välillä. On jossain viel reenikämpän sohvan alla.

Boss Tremolo
-Ihan ok, myin rahapulassa ja vähäsen käytön takia. Olin testannut Carr;ia mis oli gibson tyylinen vintage tremolo, niin oli pakko hankkia jotain vaan tremoloa koska se oli niin siistin kuuloinen clean soundeilla (ajattele twin peaks tunnari).

*Tech 21 Wah
-Ostin Heinältä, se sessiokitaristijätkä joka soittaa jokaisessa TV2;sen gaaloissa, puku päällä ja flying finn kädessä. Noh kuitenkin. Hyvä wahi, just semmonen ku haluan, laaja taajuusspektrumi ja modernisoundinen. Harmi vaan että tällä ei oo onoffvaloa ja hankala switchi, joten mahoton tietää jäikö se perkele päälle ellei testaa koko ajan. Neuroottinen kun olen (käyn tarkistamassa menikö kahvinkeitin pois päällä ainakin 3 kertaa autosta keittiöön eessuntaas jos lähen jonnekkin), niin tää on jäänyt vähäiseen käyttöön. Levylläkin oon tähän asti käyttänyt käsin ohjelmoitua mallinnuswahia, reampattu line6 ja tietsahiiri tai amplitubea ja automatisotu...

*Boss Digital Delay & Reverb
-Ostin tän tuukalta. En tiedä miksi. Oli kait pakko saada joku pehmennys sooloihin. En jaksa ikinä laittaa sitä kiinni. Kauhee digitaalibosspläähreverbi muutenkin.

*Boss Chromatic Tuner TU-2
-Tää on ainut pedaali mitä mä oikeesti käytän. Todella jämäkkä, tarpeeks tarkka ja luotettava vehje. Mul on tää mukana myös kitaratekniikkokeikoilla.


- - - - - - - -

Yhteenveto:

Oon Lunar Pathin kaa jäänyt aika pitkälti samaan setuppiin. Nauhotuksissa, BC Rich + Räkkimesat + mesa kaappi, livenä schecter + räkkimesat + mesakaappi.

Kotona, kaikissä näissä paskaprojekteissa ja demodemoissa, line6 + mikä kitara sopiikaan siihen musatyyliin. Useimmiten Washburn N2, Gibson Customi, Telecasteri clean juttuihin ja OnKiva kirahvi-juttuihin.

Paljon on kokeiltu (varsinkin ku olin töissä musiikkikaupassa), paljon myytyä, paljon ostettua, mutta omasta mielestä olen siinä vaiheessa että olen karsinut kaikki löysät kohdat pois, ja nykyinen setti toimii mulle erinomaisesti.

Multa on kerran joku joutilas naurutupakalta haiseva hippi-henkilö kysellyt että miksi sulla on noin paljon kitaroita, et voit kuitenkaan soittaa niillä samaan aikaan. Tavallinen tallaaja ei ehkä välttämätt ymmärrä, tai kuule eroa, mutta jokaisella kitaralla on oma soundi ja käyttötarkotus, ja käytän niitä eri juttuihin. Telecasterin luonne sopii helvetin hyvin cleanjuttuihin, kun taas mesan kaa kuullostaa hirveeltä. Les paulin clean soundi ei oo taas yhtä selkeä ja helmeilevä, mutta särö sentään on ku 100 kiloo sikaa kaatuis niskaan. Puoliakustisella on taas ihan eri soundiluonne ku neck-trough mockingbird. Mahonkikitaralla on eri soundi ku leppäkitaralla. Kitarat ovat työkaluja, ja pomo koko hommassa on biisi, jos biisi tarttee tietyn soundin, niin se auttaa jos on vaihtoehtoja.

Ei kirurgikaan leikkaa aina sillä ainoalla samalla skalpellilla mitä sinooperistakin saa. Ei kokki tee kaikki ruuat samassa pannussa. Ei timpuri rakenna taloa pelkästään yhdellä sahalla ja vasaralla. Tottakai kaikki nää asiat VOI tehdä näin, VOI myös asua pahvilaatikossa ja VOI myös syödä ulostetta ja VOI myös ajaa töihin tai vaikka katurallia lasten turtles go go action sähköautolla, mutta jos välittää siitä mitä tekee, ja tekee sen tosissaan, niin se helpompi saada kaiken irti biisistä, soittimista ja soundeista jos on oikeat työvälineet oikeeseen asiaan.

Jopa luovalla tasolla, vaihtelu tekee terää. On eri fiilis, ja tulee soitettua eri juttuja kun normaalisti. Esim. jos soittaa telecasterilla ja vaikka joku fenderin bassman, niin fiilistelee eri tavalla, ja keksii eri juttuja kun normaalisti. Tai jos virittää C;hen ja revittelee mesalla niin tulee taatusti monta döödisriffejä. Saa uutta perspektiiviä soittoon, ja tulee väkisin kokeiltua vähän itelleen "out of the box" juttuja sillä tavalla.

Aijaij, nyt sain niistää aivot oikeen kunnolla.

uutta lättyäTiistai 27.01.2009 02:34

nyt laulut on nauhotettu ja jumalauta että tulee kovaa matskua

huhhuh.

oej oej oooej.
Hmm. 15 päivä nähdään että onko lunar pathilla reenikämppää enää. Bändijäseneitten keskimärääikä on 25,5, ja vaikka me luokitellaan aina Lunar Pathin olevan Porvoolainen bändi, niin fakta on että vaan kaks meistä asuu porvoossa enää. Sentakia meidän tilanne on aika heikoilla jäillä, koska "Bändien harjoittelutiloja vuokrataan porvoolaisille 15 – 25 -vuotiaille soittajille.". Ei siin mitään mutta vituttaa jos bändin toiminta joutuis pistää jäähylle sentakia että ei oo paikkaa missä vois soittaa enää, kun on nyt jo tehnyt niin paljon työtä bändin eteen.

Mutta ymmärrän täysin että nuorisotoimella on omat säännöt, apinatarhahan siitä tulee jos ei ole minkäänlaisia sääntöjä. Sitä mitä en ymmärrä on että Porvoon kaupunki on päättänyt että bänditoiminta kuuluu nuorisotoimelle? Miksei kulttuuritoimelle? Eikö reenikämpät, paikka missä harjotetaan musiikki- ja bänditoiminta, on varsinainen kulttuuritehdas? Sanoo jo itessään mitä Porvoon kaupunki on mieltä bänditouhuista, mitä on aika ihmeellistä, ottaen huomion että Porvoo luokittelee itteensä kulttuurikaupunkina. Vai onko se kulttuuri-osa hieno nimike sentakia että kaupugilla on Avanti ja pitkä historia? Avantihan koostuu ulkopaikkakuntalaisista ammattisoittajista jotka soittaa ulkopaikkakuntalaisille, ainut Porvoolaista siinä on että se on Porvoossa.

Luin myös lehdestä että Tampereellakin on ollut pulaa treenikämpistä, jopa isommatkin bändit ovat olleet pulassa. Mitä ihmettä? Miten voi olla että on satoja bändejä ympäri suomea, ilman treenikämppää? Jopa Porvoon vesilaitoksen harjottelutiloihin on aivan järkyttävä jonotuslista, mm. me jonoteltiin kaksi vuotta ennenkuin saimme harjottelutilan. Ei näin!

Vaihtoehdotkin on todella huonot. Isoimmat treenikämppämesta on helsingissä, ja siin saa olla onnellinen jos löytyy vapaita paikkoja ylipäätänsä. Sitten nää "musiikkihotellit" tyyliset ratkaisut, esim joku soundmind.fi on kuin insinöörin keksimä juttu, Teoriassa hyvä, mutta käytännössä ei. Kämppät maksaa 19€/tunti ja ne on "valmiiksi varusteltu", eli nurkassa on joku nuhjunen voxin mallintava digitaaliritsa. Jos tois omat kamat mukaan joka kerta niin siin menis jo se tunti pelkästään kamojen kasaamiseen. Mutta, aloitteleville bändeille täähän ois mahtavaa, ei tartte hankkia kun soittimen ja bändi kasaan, ja voi tulla vaikka fillarilla kämpille kun ei tartte roudaa mitään. Mutta, 19€/h on aika tyyristä alottelevalle bändille, jos puol tuntia tosta ajasta menee siihen "miten tää toimii? ei kuulu ääntä?" soosaamiseen.

Sekin sanoo jo paljon, että olisi halvempi vuokrata oikea studio reenikämpäkseen. Lock-out hinta Noise Campissä maksaa 200€, ja sit saa 24h ja kaikki mikit ja Pro Toolsit ovat käytettävissä. Samalla rahalla sais noin 10h pienemässä huoneessa soundmind;ista. Itseasiassa, Suomen isoin ja tunnetuin studio, Finnvoxin A-studio maksaa neljä euroa enemmän tunnissa ku pienin huone soundmindissa (siis lock out 24h/530€=23€/h, ilman äänittäjää).

NELJÄ EUROA HALVEMPI KUN FINNVOXIN A-STUDIO. HALOO.

Noh, eihän se on tyhmä joka pyytää, ja pitäähän ne pystyy pyörittää bisnestä ettei firma kaadu, eihän mikään firma pyöri hyvällä mielellä ja pyhällä hengellä, mutta jotenkin tuntuu siltä että ne käyttää hyväkseen tätä treenikämppä-lama-aikaa.

Noh, "valivalivali", "if you don't like it you can get out!". Ainahan on yksityiset vuokranantajat, mutta suht kovan melutason takia vuokrakohteet rajottuu aika lailla, mm. enimmäkseen teollisuusalueihin, kellareihin sun muuhun syrjäsiin paikkoihin. Mutta mutta, vuokrat ovat senverran korkeita, ja kun useimmat bändit eivät ole kaupallisesti kannattavia, keikkamaksut (jos edes saa mitään) niin menee aikapitkälti bensakuluihin, ja monilla ei oo varaa laittaa pari sataa per perse kuukaudessa, kun on jo oman kämpän vuokra, ruoka, laskut jne. Jos joku meinaa että "älä tee jos ei oo varaa sitten", niin onko se parempi sitten että varakkaimilla on oikeus tehdä musiikkia ja taidetta? Hmm. Tulee mieleen erinäiset diktaatuurit siitä ajatuksesta...

Mutta miten voi olla että ei-kaupallinen kulttuuritoiminta on jätetty näin puille paljaille? Luulis että kunta kannattaisi luovaa kulttuuritoimintaa? Tai eikö pop/rock/heavy musiikki ole kulttuuria? Onko kulttuuria sitä että palvotaan vanhoja dogmia, soitetaan musiikkia nuoteista, jonka tekiä on kuollut jo sata vuotta sitten? Ei siinä mikään, mutta tommonen kapeakatseisuus on kuin väittäis että kuulantyöntö on ainut urheilulaji mikä on olemassa. Mitä jos suurin osa urheilioista joutuisi itse improvisoimaan niitten urheilukentät, pelaa futista parkkipaikoilla/pellolla? Urheilumaailma ei kehittyis mihinkään koska kukaan resurssien puute halvannuttaisi kehitystä, ei kaikilla futiksesta innostuneilla ole resursseja rankennuttaa futiskenttä,mm. sentakia maksetaan veroja että kaupunki voisi auttaa ihmisiä rakentamalla futiskenttiä sunmuita että kansalaiset voi harrastaa jotain.

Musiikkiryhmät ovat useimmiten niin pienet ja erilaisia dynamiikaltaan kuten esim urheiluseurat, joten talkoohenki on vaikea soveltaa treenikämppätilanteisiin. Muutenhan muusikot harrastaa talkoohenkiä, esim. syksyllä järjestetty Heavy Metal Weekend oli loistava tapahtuma ja näyte siltä että Porvoossa on hyviä bändejä ja osaamista löytyy. Rahallisesti kannattavaa touhuahan tää ei oo, mutta sensian henkisesti rikastuttavaa.

Yleinen asennenmuutos pitäis tapahtua. Musiikki ja bänditoiminta EI pitäis luokitella nuorisotoimintaan, vaan sinne minne se kuuluukin, kulttuuritoimintaan! On monet bändit jotka ovat hyvin noria, mutta se ei tarkota että olisi oikein rajaa toimintaa tiettyyn ikähaarukkaan. Ja musiikkikulttuuri on niin paljon enemmän kun musiikkiopiston tuotokset.

Tulee mieleen mitä kuulin pari vuotta sitten kapakassa hyvin äänekkään porvoolaisen kunnanvaltutetun sanoen, "vittu pistetään pari pötköö dynamiittia tohon taidetehtaalle ja räjytetään koko paska helvettiin, saa ne taidehomot ihan ite keksiä oma homoilumesta". Ei ihme että on niin vaikeeta tehdä kulttuuria kun joutuu kahlaamaan korvia myöten paskassa jo niin kauan pelkästään paikallisten päättäjien asenteiden takia.

Että tämmöstä. Valitettavasti Porvoo ei ole on ainut kaupunki missä on tämmösiä ongelmia. Helsingissäkin ollaan laukauttamassa nuorisotaloja ja mm. Munkkiniemen MD studio mistä mm. HIM, Don Huonot ja monet muut bändit ovat saaneet alkuunsa. Päättäjät yrittävät ilmeisesti oikeuttaa tätä lupaamalla "keskittämällä toimontoa". Mun mielestä on parempi että on 300 kpl 10m2 nuorisotilaa siellä missä nuoret asuvat ja hengailevat, kun yksi 3000 m2 supernuorisotalo keskellä helsinkiä. Hei, lakautetaan kaikki pienimmät ravintolat, ja "keskitetään toimintaa" perustamalla jonkun helvetinmoisen vilkkuvälkky pari biljoonaa euroa maksava ravintolakompleksin keskelle Helsinkiä. Kutsutaan sitä vaikka... ööö... "ravintolatalo", ja sieltä saa vaan tietynlaista ruokaa. Jos ei kelpaa niin syököön himassa sitten saatana. Noh, nyt meni vähän aiheen ohi mutta kuitenkin...

Käykää hyvät ihmiset keikoilla tukemaan bändejä, eteenkin alottelevat ja paikalliset bändit, jotka tarttee eniten sitä tukea. Ja päättäjät, tutustukaa paikallisiin kulttuurintekiöihin, eli myöskin mitä bändejä kaupungissa on, mitä ne puuhailee ja mitä ne on saanut aikaseksi, takuvarmasti yllätytte.

Ps. Anteeksi kauheesti jos tää teksti on täynnä kirjotusvirheitä. Äidinkieli on ruotsi, ja tää on irc gallerian päiväkirja plää plöö

Mä meen nyt syömään, mul on hirvee nälkä.

[Ei aihetta]Sunnuntai 06.05.2007 02:05

P E R - K E - L E