En ole mikään ekspertti kirjottamaan biograafeja, tai kirjottamaan suomeksi. Olen kirjottanut paljon huonoja biograafeja, ja olen myös lukenut paljon huonoja biograafeja. Tämä kirjotus on aika pitkälti vaan ylianalysoinnin tulos, sekotettuna omiin kokemuksiin. Olen yrittänyt aina tiedostaa omia vikoja, ja myös analysoida muitten tekemät viat, ettei ite tarttis joka asiaa oppia oman kantapään kautta. Iron Kakkareikän bio on komposiitti kaikista huonoimmat mokat mitä voi tehdä kun kirjottaa bändilleen saatekirjettä tai biograafia.
Kirjotan suoraan aivoista sormiin, ja en ikinä lue edes läpi omia tekstejä ennenkuin postaan ne, joten antakaa anteeksi kielivirheet tai jaarittelut.
Tässä on mun oma analyysi Iron Kakkareikän biograafista ja miksi tämmöinen biografia ei tee ainakaa mitään hyvää bändille jos etsii levyyhtiötä, keikkaa, jakelia etc.:
-Artistinimet:
Hyvässä bändissä on yleensä se piirre että kaikki soittajat näyttävät ja kuullostavat siltä että ne on samasta yhtyeestä. Jos muille välittyy semmonen kuva ettei kaikki bändissä ole ihan samalla aaltopituudella, niin vaikutus voi olla pahimmassa tapauksessa etova, amatöörimäinen kuva bändistä.
Artistinimistä, tai niitten puutteesta, huomaa helpoiten epämääräisen bändispirittin. Yks esiintyy omalla nimellä (Jarno Höök & Stefan Lagerlöf), toisella on tekotaiteellinen artistinimi (Phantom of Darkness), kolmannella on se mitä sitä on kutsuttu lapsuudesta (Jysky), ja yhdellä on sitten vaan tosi höntti artistinimi (Frädö the Destrüktor).
Sama voi vertaa demobändien promokuviin. Yhdellä on kajaalit ja goottivermeet, toisella harmaa villapaita, jollain on pikkutakki ja koppalakki, rumpalilla lyhyt hyppyritukka ja sininen college paita. Bändin sisäisesatä kemiasta puuttuu punainen lanka. Ei olla oikeen mitään, koska samalla ei olla niin rohkeesti erilaisia, että tämä imago on taiteellinen statement. Jos ryhtyy taiteelliseksi, niin parempi överit kun vajarit.
Sekin, ettei ole minkäänlaista yhteistä päätöstä tehty artistinimeistä, viestittää myöskin huonosta sisäisestä kommunikaatiosta. Se tarkoittaa että musiikissakin saattaa olla viiden amatöörimuusikon kakofoniaa, eikä yhtenäistä bändiä. Aloittelevassa bändissä kaikki hakee omaa paikkaa, ja useimmiten kaikki haluavat sen paremman paikan että saa päättää. Sentakia voi olla 5 hankalia persoonia jotka kaikki haluavat toteuttaa niitten omaa visiota.
Sinänsä, jos matsku on sittenkin ihan hyvää, niin voi olla isompi positiivinen yllätys. Mutta harvemmin on näin.
-Turhaa nippelitietoa
Ne jotka tietävät mikä bändi Pilluparaati oli, ja missä Frädö soitti ennen, niin niitten ei tarvitse lukea biografiaa, ne on todennäköisesti ollut paikalla ja tuntee soittajat henkilökohtaisesti. Ne jotka lukevat biografiaa, ei tiedä mitä kellariprojekteja jäsenillä on ollut ennen.
Ihmiset lukevat biografian sentakia että saisi tietää jotain taustoja bändistä. Chances are, jos ne ei tiedä mikä Iron Kakkareikä on, niin ne ei todellakaan tiedä että bändin kitaristilla oli jossain demobändissä vuosia sitten. Eri asia jos on kyseessä tunnetun bändin jäsenen sooloprojekti, mutta vanhat demobändit mistä ei tullut mitään on turha mainostaa, varsinkin jos ne ei edes liity tähän bändiin mitenkään.
-Levy myytiin loppuun kuukaudessa ja demo nauhoitettiin jossain paskastudiossa
Tottahan se on varmaan. Mutta jos demobändi joka ei keikkaile hirveen usein, myy 50-100 kpl noin nopeasti, niin todennäköisesti suurin osa levyistä kerää pölyä sukulaisten, kavereitten, bändin reenikämpällä etc.
Eli ei kannata ainakin mainita että kyseessä oli noin pieni määrä jos hehkuttaa että levy myytiin loppuun heti. Kannattaa miettiä miten sanoo asiat, pari väärin valittuja sanoja tai liikaa tietoa voi pilata bändin ja musiikin "taikaa".
Mutta mitä se sanoo bändin omasta panostuksensa, jos painottaa vaan 50-100 kpl? Ei haluta satsaa ja promotoinnilla ei ole hirveesti väliä. Miksi levy-yhtiö haluais satsata sun bändiin jos ite et edes usko tarpeeksi että jaksaisi tehdä jotain asialle. Se suoraan sanottuna huutaa että kyseissä on laiska bändi, varsinkin nykystandardeissa.
Sama juttu, jos bändi nauhoittaa 8-9 biisiä levylle ja painottaa kannet pahvitaskuna, niin ei se ole kaupallinen täyspitkä. Korkeintaan promo.
-"Vanhat konkarit"
Miksi mainitaan että bändi on perustettu kymmenen vuotta sitten, jos bändi ryhtyi aktiiviseksi vasta viisi vuotta sitten? Mielummin jättäis pois perustamishetken. Se että bändi on jo kymmenen vuotta vanha ja vieläkin tässä amatöörivaiheessa mitä biosta tulee ilmi, niin antaa aika huonon kuvan bändistä. Ei siitä saa mitään automaattisia skene-pisteitä kun ollaan mukamas kotikaupungin skeneveteraaneja.
Ennemmin herää kysymys että miten vitussa niille on kestänyt näin kauan, ja vieläkään ei ole tapahtunut mitään? Dokailua, jotain satunnaista jammailua? Sama jos CV;ssä on parin vuoden "reikä". Työnantaja varmaan ihmettelee että mitä helvettiä oot oikein puuhannut siinä pari vuotta.
Jotkut taas tekee tän päinvastoin, eli käyttää ikää "get out of jail"-free card;ina. Bändi on niin paska ja amatöörimäinen koska bändi on niin nuori, "vaan" pari, kolme, viis vuotta vanha. Niinniin :D
-Epämääräiset tiedot
Basistin ja lead kitaristin nimet on unohdettu, ja jostain on tullut kosketinsoittaja nimeltä Paavo joka lähti samantien bändistä. Wtf?
-Idea ei ole meriitti
Miksi mainita asoita mistä ei ikinä tullut mitään? Europankiertue 2008, ja seuraavassa lauseessa mainitaan että se peruttiin. Sehän on sama kuin CV;ssä mainitsisi jokainen firma missä työhaastattelussa on käyty, ja pikkutekstinä sivun takana mainitaan että niistä en saanut mitään duunia.
Samalla tämä peruutusmaininta tahraa managerin roolia bändissä. Bändi saa managerin, isot henkselit paukkuu ja kiertue buukataan ja levyä tehdään. Kiertue perutaan ja levystä tulee paska. Eli "manageri" on joku sukulainen tai kaveri joka haluaa leikkiä rock n roll fantasy camp.
Managerin tulo ei ole mainnan arvoinen jos kyseinen heppu ei ole saavuttanut mitään sen pestissä. Jos ei saavuta mitään maininnan arvoista vuodessa, niin se kertoo jo heti että on aika huono manageri.
-Selittely
Jos bändi selittää hirveesti miksi äänite on paska tai jos bändin pitää mainita että kannattaa ottaa huomioon bändin nuori ikä, studio (huono miksaaja, huono studio), nauhoitushetki (kiireessä, kännissä) tai muuta vastaavaa, niin miksi sitten kirjottaa biografian? Miksi lähettää sitä paskaa levyä ympäriinsä? Miksi ylipäätänsä laittaa musiikkinsa jonnekkin ihmisten ilmoille, jos selkeesti ei ole valmis siihen vielä?
Pahimmassa tapauksessa kuset omiin muroihin. Huono ja amatöörimäinen demo, niin kaikki muistaa sun bändin joo, "se tosi paska bändi". Pelkkä paska jättää ikävän ruskean tahran ja väkevän hajun, joten älä nyt levittele sitä jälkeä ympäri maailmaa.
Ja kaikenmaailman selittely on turhaa. Sukulaiset ja kaverit ehkä komppaa, mutta muut huomaa kyllä eron jos bändi on paska tai onko vaan miksattu huonosti.
Se että "miksaaja miksasi sen huonoksi" on useimmiten vaan reaktio siitä, että bändi ei tiedä miltä kuullostaa oikeasti. Ei ole ikinä nauhoittanut itseään, ja jos on, niin ei ole ollut minkäänlaista itsekritiikkiä mukana kuuntelussa. Sekin vielä että tunkkaset treenikämppänauhoitukset ja kasettilivetaltioinnit peittää suurin osa virheistä.
Sehän on tottakai sokki kun kuulee itseään ekaa kertaa niin että soittimet erottuu toisistaan, ja virheet paistaa läpi. Miksaajan vikahan se on pakko olla, miksei miksaa niin että kuullostaa hyvältä? 0€ budgetin studiot harvemmin jaksaa editoida ja korjailla hirveesti mitään pikkubändejä, ja kaikkea ei pystykkään korjaa ilman että kuullostaa hassulta.
Jos nauhoittaa ja miksaa viikonlopussa ilman tuottajaa, niin todennäköisesti lopputulos on aika raaka näyte miltä bändi kuullostaa oikeasti. Jos kuullostaa paskalta niin sitten todennäköisesti bändi on aika paska.
-"On meil se mikseri.net tili, kyl se pitäis riittää"
Pitää ottaa semmonen lähtökohta ihmisiin, että ei niitä kiinnosta sun bändi, koska ei ne tiedä mitä se on. Sitten pitää miettiä miten saatais bändin esille, niin että joku voi löytää sen? Yksi web-sivu ei riitä siiheen. Monet käyttää pelkästään jotain tiettyä foorumia, ja jos sulla on vaan yksi profiilisivu jossain, niin monet potentiaalit fanit missaavat sun bändiä. Ihmiset ovat laiskoja, ja kun on olemassa miljoona muita pyrkyreitä demoskenessä, niin et varmana pääse minnekkään jos et ite panosta.
Jurvinta on myös se, että eihän rekisteröiminen eri sivustoille maksa paljon mitään kun vähän vaivaa. Lopputulos on se että bändisi matereiaali on helposti saatavilla = enemmän faneja jotka löytää bändin sattumalta.
-Halutan levydiili
Ok, Iron Kakkareikä oli suunnitellut jo että tarttee levydiilin että voi tehdä täyspitkän. Mutta, seuraavat tekstit korostavat taas sen ettei olla oikeen maan pinnalla levynteon ja diilien suhteen. "Sitten kun" lausetta on sitä selittelyä vaan. Nykystandardeissa, demo- tai, hienompi sana omakustannebändin, pitää olla jo valmis paketti kun saa levydiilin. Nykyisin on niin paljon yrittäjiä, että ei voi olettaa että levy-yhtiö tekis jotain taikaa sun puolesta niin että bändi rupeis toimimaan.
Ei kukaa satsais rahaa sun projektiin jos se on vähän puolivalmis ja takkuileva kokonaisuus. Ostaisitko ite auton minkä ilmoituksessa lukee "hyvä pienen rempan jälkeen"? Ainakin heräis pieni epäily.
Monet bändit sanovat että ne hakee levydiiliä, muttei minkä takia. Duh, voisi ajatella, mutta jos ajattelet asiaa näin, hakisitko johonkin firmaan "yleisesti" töihin, ja hakemus on ympäripyöreä ja perustelet sen niin että "antakaa jotain duunia".
Tämmönen viestittää vaan että bändi itekkään ei oikeen tiedä mitä ne hakee, koska levydiilejä on monenlaisia ja -tasoisia. Jos ei tiedä miksi haluais levydiilin (muu syy kun että sais naisia ja rahaa), niin ei ehkä ole kypsä mihinkään diiliin? Kuuluu vaan asiaan bändinä saada se levydiili, olipa mikä tahansa riistodiili.
-Helvetin pitkä ja tylsä bio
Sivu täynnä paskaa. Joku, joka ei tunne bändiä, tietää vaan että "tää nyt on joku demobändi", niin ei jaksa kiinnostaa lukea koko juttua läpi. Varsinkin jos on näin pitkä, ja loppupelissä niin eihän Iron Kakkareiän historiassa ole tapahtunutkaan kun se että bändi perustettiin ja kaks demoa on tehty, nyt pitäis tehdä pitkäsoitto. Kato, sain sen koko biograafin oleelliset asiat mahtumaan yhteen lauseeseen!
-Ekan kappaleen tärkeys
Hyvä biograafi on kirjotettu niin, että ihminen, joka ei kiinnosta vittuakaan mitä sä ja sun kahden markan bändi on saavuttanut, jaksaisi lukea sen alusta loppuun. Noh, sitä harvemmin tapahtuu, sentakia on tärkeetä panostaa ekaan kappaleeseen, koska todennäköisesti se on ainut mitä ihmiset jaksaa lukee. Eli työnnä kaikki olennaiset pinnalliset faktat sinne, minkä kuulloista musiikkia soitatte, mistä on kysymys, ja sitten joku raflaava mainoslause loppuun.
Eli:
-Sopikaa yhteinen linja bändin sisällä, vaikka imago ois että ei ole imagoa, tai taiteellisen hullu vapaus, niin sitä suuremmalla syyllä kaikkien kuuluu olla messissä samassa meiningissä.
-Kirjota lyhyt ja ytimekäs bio, jätä kaikki turhat faktat pois. Mieti ulkopuolisin silmin, kiinnostaisko mua tätä faktaa jostain tuntemattomasta demobändistä?
-Näytä saatekirjetta muille ja kysy rehellisiä mielipiteitä. Älä kysele kritiikkiä isomummolta tai puolisolta, kysele jostain mistä voisi saada rehellistä palautetta
-Ole avoin kritiikille. Jos monet ihmiset huomauttaa samaa asiaa, niin todennäköisesti jotain on vialla.
-Älä selitä ikinä, perustele mahdollisimman tarkasti mielummin jos on pakko puolustaa jotain
-Tee musiikkisi helposti saatavana, myspace, mikseri, reverbnation etc etc liittyminen ei maksa eikä velvoita mitään, mutta auttaa mahdollisuudet siihen että joku kompastuu sun bändiin ja löytää uuden suosikin.