Katsoin äsken Shawshank Redemptionin ja sain taas Ajatuksia päähäni.
1) Erityisolosuhteissa unelmat ja päämäärät ovat ne, jotka pitävät ihmisen hengissä. Vankilan lisäksi luen tällaisiksi olosuhteiksi esimerkiksi jonkin vaikean ja pitkäaikaisen sairauden; muita tähän verrattavia juttuja en äkkiseltään keksinyt. Unelmat ja päämäärät auttavat fokusoimaan kenties hankalan nykyhetken ohi tulevaisuuteen; siinä vaiheessa kun lakkaa kiinnostumasta muusta kuin seuraavasta kahdesta minuutista, peli on pelattu. Tai siis näin mä kuvittelisin asioiden olevan. Nimimerkki kävin mä kiertokäynnillä Alcatrazissa kesällä 2004.
2) Olin ihan unohtanut, miten erityisiä asioita kätketyt aarteet ovat. Améliessakin tais olla joku löytö jossain seinän kolossa, tässä tämänpäiväisessä leffassahan on se eräs tietty musta kivi ja sen alta löytyvä yllätys. Mä luulen, että lapsuuden viehätys esimerkiksi pulloposteihin on tätä samaa perua: olisi aivan hillitöntä löytää jotain jonkun joskus kätkemää. Voisi koettaa hetken päästä jonkun toisen päähän ja elämään, koettaa tuntea sen tunteita ja ajatella sen ajatuksia. Pohdiskella, millainen maailma on sille ollut, mistä se on pitänyt, mitä pelännyt. Joku mummolan vintti saattaa synnyttää samanlaisia elämyksiä tai muut vastaavat tilanteet, joissa joutuu / pääsee penkomaan jonkun toisen henkilökohtaisia tavaroita.
Niin siitä pulloposteilusta. Jos kesämökki sattui sijaitsemaan saaressa, saattoi tuskin välttyä jokakesäiseltä viestienlähettelysessioilta. Mä en muista että oltais koskaan saatu vastausta yhteenkään postiin, vaikka laitettiin kaukonäköisesti mukaan myös nimemme ja puhelinnumero, josta sopisi tavoitella. Muistan vieläpä, mitä yhteenkin viestiin sommiteltiin: "Apua apua! Kissat syövät meidän varpaita!". Ihmeellistä, ettei kukaan katsonut aiheelliseksi vastata.
3) Intertekstuaalisuus on postmodernia jos mikä. Nykyään voi tuskin katsoa yhtään leffaa - tv-sarjoista nyt puhumattakaan - joutumatta pohtimaan lainaamisen, plagioimisen, intertekstuaalisuuden ja muiden kuvallisten tai tekstiin kätkettyjen alaviitteiden suhdetta. Parhaimmillaanhan se on hirveän palkitsevaa ja virikkeellistä: pääsee testaamaan knoppologin kykyjään, kenties avaamaan kokonaan uuden tason kyseiseen teokseen ja siten taas integroitumaan vahvemmin paitsi kyseiseen genreen myöskin koko 2000-lukuiseen maailmaan. Toisaalta taas erityisesti viihteen kentästä on tullut nykyään niin laaja ja mahdoton hallita, että moinen sisäsiittoisuus saattaa tuhota katselukokemuksen ainakin osittain: jos katsojalle jatkuvasti tulee häiritsevä tunne siitä, ettei kyseistä pätkää voi katsoa itsenäisenä kappaleena lainkaan, että siitä puuttuu jotain ja että tämäkin pikku insideri pitäisi tietää saadakseen tästä kaikki tehot irti, on se musta vähän huono merkki. Totta tietenkin on, että kaikki on jo keksitty eikä tänä päivänä ole olemassa muusta maailmasta irrallista, eristettyä mitään (ehkä Pentti Linkolaa lukuunottamatta): siitä huolimatta mun mielestä ylenmääräinen sinne tänne viittailu ja kulttuurisidonnaisten vitsien viljely on vähän köyhää ja kertoo kenties siitä, ettei sanottavaa oikeasti ollutkaan.
Näin. Nyt pitää enää keksiä otsikko.