IRC-Galleria

Kesaminkki

Kesaminkki

I used to want you, now I don't want to

Crash Boom BangPerjantai 02.02.2007 16:07

Joskus vuosia sitten, aikana, jolloin vielä olin maamme suurimman elokuvatalon palveluksessa ja sain siis katsella leffoja verkkokalvojeni kyllyydestä, olin kerrankin TP 1:ssä odottamassa jonkun pätkän alkua. Trailerina pyöri taas joku silloin niin muodissa olleista avaruusleffoista, ehkä Pitch Black tai Red Planet tai The Core tai joku: joka tapauksessa traileri kertoi tyypillisesti, miten ensin kaikki on silkkaa shampanjaa ja hymyä, uraauurtavaa tekniikkaa ja pelottomia avaruuspioneereja. Kunnes homma menee hirveällä tavalla pieleen ja tuloksena on vain epäuskottava tapahtuma toisensa perään ja lopulta iso läjä ruumiita ja katkeria eloonjääneitä. Tässä kohden mun vieressä istuva, täysin tuntematon kundi huokaisi seuralaiselleen sydämensä pohjasta silmät edelleen tiiviisti valkokankaaseen suunnattuna: "Miks IKINÄ mikään ei onnistu!".
Tuo fraasi kiteyttää myös mun tuntemukset, kun katson jotain sarjaa. Eilen keksin, että tässähän se syy on, miksen enää voi katsoa 24:sta. Väitin pitkään kaikille korskeana, että joo, katoin mäkin sitä ekat kaks tuotantokautta mutta sitten mun mielestä homman juju on jo selvillä enkä mä enää oikein jaksa innostua. Kukkua. Oikeasti syy on siinä, ettei mun hermot kestä sitä. Vähän samaa oon havainnut ton Prison Breakin kanssa: mä olen niin kovasti niitten poikien puolella ja toivoisin että ne onnistuis, että sitten kun käsikirjoittaja on taas heittänyt yhden ikävän kapulan ja jarrun matkaan, mä huokaan pettyneempänä kuin ne hahmot että miks IKINÄ mikään ei onnistu. Ei mulla kestä pää sitä, että yhtä (24) tai useampaa (PB) hahmoa tolleen kiusataan ja piinataan, loputtomasti. Etenkin jos välillä annetaan kuitenkin toivoa paremmasta, näytetään sitä onnistumisen hedelmää joka siellä jossain horisontissa helottelee kuin vain odottaen, että joku ojentaa kätensä ja poimii sen sieltä. Mulle on täysin yhdentekevää että tiedän päähenkilöiden selviävän, ihan jo tuotannollisista syistä; mulle on aivan sama, montako koukkua käsikirjoituskoulussa opetetaan hyvässä tarinassa olevan; mua ei harmittais yhtään, jos mattoa ei vedettäis katsojan -ja päähenkilö(ide)n- alta yhtään kertaa. Mun psyykelle sopiva sarja vois siis olla jännittäväkin, mutta sen pitäis olla reilu ja siks se vois kestää enintään ehkä viis jaksoa. Sitten mä olisin tyytyväinen ja verenpainekin pysyis toivotulla tasolla.

Emotional dyslexiaPerjantai 02.02.2007 01:43

Miten se onkin niin, että tietyt tyypit saavat ihmisessä esiin kummallisia piirteitä? Oon kai muistaakseni joskus jo kirjoittanutkin siitä, miten joissain seurueissa sitä aina tuntee itsensä liian kookkaaksi ja epäsopivaksi, jotenkin karkeatekoiseksi ja kömpelöksi? Ettei osaa kontrolloida naurunpurskahduksia, puhuu liian lujaan ääneen ja vääristä aiheista tai roiskuttaa vahingossa sylkeä innostuessaan?
Sitten on ihmisiä, jotka kaivaa ainakin musta esiin ihan silkkaa pahansuopuutta, pisteliäisyyttä ja kitkeriä piikkejä. Kyseisenkaltaisia ihmisiä on toistaiseksi havaittu vain muutama: yhteistä näille kaikille on melkoinen älylllinen kapasiteetti, kerkeä kieli ja jonkinlainen kilpailuasetelma. Ainakin aluksi pihvinä on siis vain verbaalinen nokittelu ja hyväntahtoinen mittely, mutta jossain vaiheessa peliä panokset kovenevat ja solvaukset syvenevät: tuon jälkeen seuraukset harvemmin ovat mitään lapsille sopivaa. Oon itsekin ihmetellyt näiden tiettyjen tyyppien valtaa mun ärsytyskeskukseen nähden, sillä harvoin mikään saa mua niin tolaltaan ja ilkeäksi kuin nämä henkilöt. Eikä sitä kykene myöskään järjellä selittämään saati laukaisemaan.
Sitten on ihmisiä, joiden seurassa haluaa aina käyttäytyä vain mahdollisimman hyvin, jotenkin antaa itsestään edullisimman mahdollisen vaikutelman olematta falski. Se toimii kyllä vähän niinkin, että jos joku on mulle kiltti, mäkin haluan olla sille mukava. Ja toisin päin.
Pointtina mulla tässä nyt onkin, että miten on: onko niin, että ihminen ei ole muuttumaton luonteeltaan, vain yksi ja samanlainen aina ja kaikille? Vai onko niin, että mulla on jokin merkillinen kameleonttisyndrooma (jonka kanssa en luojan kiitos tiettävästi ole yksin tässä maailmassa), jokin patologinen miellyttämisentarve, jonka johdosta en enää edes itse tiedä, minkäluonteinen mä oikeasti olen? Vai voiko olla molemmat yhtaikaa?
Huumorin suhteen tämä erilaisuus on vielä helpommin eriteltävissä. Tiedättehän, kun on niitä jotain haastatteluita, joissa kysytään että mikä sun mielestä on hauskaa ja minkälainen huumori uppoaa ja sitten ihmiset vastaa että tilannekomiikka tai olen äärimmäisen vahingoniloinen ihminen tai erityisesti pieruhuumorin ystävä tai jotain? No. Mulla on ystävä, jonka mielestä ehkä hauskinta ikinä on sanoilla kikkailu: väärinkuuleminen, sanojen merkityksen venyttäminen, totunnaisuuksien kyseenalaistaminen. Mulla on ystävä, joka rakastaa kääntää typerien ysäripoppibiisien lyriikoita suoraan suomeksi tyyliin "mitä kerrot isälle, se on onnenpyörä". Mulla on ystävä, jonka mielestä Idolsin alkukarsinnat on suurinta hupia. Mulla on ystävä, joka edelleen harrastaa jotain kainalopieruja, hassuja ilmeitä ja tv-sarjaimitointeja. Vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Mä nauran kaikkien kanssa ja kaikille, aivan yhtä sydämellisesti kuin nekin, aivan yhtä innoissani (okei, en Idolsille. Myötähäpeä ja -ahdistus vie ilon siitä touhusta). Enkä siis osaa luokitella huumorintajuani.
Minä. Minäminäminä. Minä.


Mulla ei oo aikaa olla kuka vaan,
joku sun kuka vaan

-Tiktak
Katsoin äsken Shawshank Redemptionin ja sain taas Ajatuksia päähäni.

1) Erityisolosuhteissa unelmat ja päämäärät ovat ne, jotka pitävät ihmisen hengissä. Vankilan lisäksi luen tällaisiksi olosuhteiksi esimerkiksi jonkin vaikean ja pitkäaikaisen sairauden; muita tähän verrattavia juttuja en äkkiseltään keksinyt. Unelmat ja päämäärät auttavat fokusoimaan kenties hankalan nykyhetken ohi tulevaisuuteen; siinä vaiheessa kun lakkaa kiinnostumasta muusta kuin seuraavasta kahdesta minuutista, peli on pelattu. Tai siis näin mä kuvittelisin asioiden olevan. Nimimerkki kävin mä kiertokäynnillä Alcatrazissa kesällä 2004.

2) Olin ihan unohtanut, miten erityisiä asioita kätketyt aarteet ovat. Améliessakin tais olla joku löytö jossain seinän kolossa, tässä tämänpäiväisessä leffassahan on se eräs tietty musta kivi ja sen alta löytyvä yllätys. Mä luulen, että lapsuuden viehätys esimerkiksi pulloposteihin on tätä samaa perua: olisi aivan hillitöntä löytää jotain jonkun joskus kätkemää. Voisi koettaa hetken päästä jonkun toisen päähän ja elämään, koettaa tuntea sen tunteita ja ajatella sen ajatuksia. Pohdiskella, millainen maailma on sille ollut, mistä se on pitänyt, mitä pelännyt. Joku mummolan vintti saattaa synnyttää samanlaisia elämyksiä tai muut vastaavat tilanteet, joissa joutuu / pääsee penkomaan jonkun toisen henkilökohtaisia tavaroita.
Niin siitä pulloposteilusta. Jos kesämökki sattui sijaitsemaan saaressa, saattoi tuskin välttyä jokakesäiseltä viestienlähettelysessioilta. Mä en muista että oltais koskaan saatu vastausta yhteenkään postiin, vaikka laitettiin kaukonäköisesti mukaan myös nimemme ja puhelinnumero, josta sopisi tavoitella. Muistan vieläpä, mitä yhteenkin viestiin sommiteltiin: "Apua apua! Kissat syövät meidän varpaita!". Ihmeellistä, ettei kukaan katsonut aiheelliseksi vastata.

3) Intertekstuaalisuus on postmodernia jos mikä. Nykyään voi tuskin katsoa yhtään leffaa - tv-sarjoista nyt puhumattakaan - joutumatta pohtimaan lainaamisen, plagioimisen, intertekstuaalisuuden ja muiden kuvallisten tai tekstiin kätkettyjen alaviitteiden suhdetta. Parhaimmillaanhan se on hirveän palkitsevaa ja virikkeellistä: pääsee testaamaan knoppologin kykyjään, kenties avaamaan kokonaan uuden tason kyseiseen teokseen ja siten taas integroitumaan vahvemmin paitsi kyseiseen genreen myöskin koko 2000-lukuiseen maailmaan. Toisaalta taas erityisesti viihteen kentästä on tullut nykyään niin laaja ja mahdoton hallita, että moinen sisäsiittoisuus saattaa tuhota katselukokemuksen ainakin osittain: jos katsojalle jatkuvasti tulee häiritsevä tunne siitä, ettei kyseistä pätkää voi katsoa itsenäisenä kappaleena lainkaan, että siitä puuttuu jotain ja että tämäkin pikku insideri pitäisi tietää saadakseen tästä kaikki tehot irti, on se musta vähän huono merkki. Totta tietenkin on, että kaikki on jo keksitty eikä tänä päivänä ole olemassa muusta maailmasta irrallista, eristettyä mitään (ehkä Pentti Linkolaa lukuunottamatta): siitä huolimatta mun mielestä ylenmääräinen sinne tänne viittailu ja kulttuurisidonnaisten vitsien viljely on vähän köyhää ja kertoo kenties siitä, ettei sanottavaa oikeasti ollutkaan.

Näin. Nyt pitää enää keksiä otsikko.

Olen järkyttynytKeskiviikko 31.01.2007 13:17

Kirka on kuollut. Juice on kuollut. Mitä hittoa, kenelle tästä voi valittaa?

Myönteinen hyönteinenTiistai 30.01.2007 23:57

Ehkä sairaana onkin ihan jees olla. Jos saa huomiota ja hellää huolenpitoa. Jos saa nukkua päikkäreitä talviauringon paistaessa ikkunasta. Jos ehtii katsoa kaikki tallennetut ohjelmat, pestä pyykkiä ja datata sydämensä kyllyydestä. Jos saa syödä turkinpippureita ja After Eightejä ellotukseen saakka. Jos ei sittenkään ole kamalan ruma ja nukkavieru vaikka onkin nenä rohduksissa ja naama kalpeana.
Mitä mä enää huomenna teen?


Odotanko turhaan sua sittenkin?
Mitä jos vaan käy niin kuin muillekin?
Välimatka piinaa ja painaa mua,
kuka päättää ketkä saa onnistua?
Oo siellä jossain mun.

- PMMP

Se julkkismuija SeiskastaSunnuntai 28.01.2007 16:29

Eilen oli hienot kemut. Jorattiin sarongeissa, biksuissa ja sandaaleissa leit kaulassa keskellä hankia, juotiin Slippery Nipplejä ja Threesomeja, kunnioitettiin NKOTBtä ja piirreltiin punaisella kalvotussilla tisseihin.
Matka Otteeseen kului taksikuskin hihitellessä meidän mellastukselle, ja baarin läheisyyteen päästyämme suuntasimme määrätietoisesti suoraan jonon ohi ovelle Jarin hoiviin. Jonossa käytöksemme aiheutti luonnollisesti napinaa ja kommentointia, joista parhaan tulen muistamaan iäti. Eräs suivaantunut kissa rääkyi lähituntumasta että "VITTU JULKKIKSET MENEE JONON OHI! TOIKIN ON SE YKS MUIJA SEISKASTA!" ja osoitti mua etusormellaan. Hämmennyin sen verran, etten huomannut kysyä tarkennusta. Keneksihän se mua luuli? Taas ollaan melkein sukua julkkikselle.
Mitähän vielä. Niin, Rocksissa eräs kaverin eksä tuli kysymään multa, mihin mä olen vaimoni jättänyt. Vaimoni. Minä. Lähetänkö mä oikeasti jotain vähemmistösignaaleja ilmoille? Onko olemassa joku gaypilli, jonka taajuuden vain sateenkaarikansa hahmottaa, ja mä olen tietämättäni eksynyt käyttämään sitä? Olen ymmälläni.
Niin ja sen verran jopa mun pitäis tajuta, että jos joku on skarppausta vaativissa ja elintärkeissä töissä ympäri vuorokauden, niin sille ei kannata soittaa vartin yli neljä. Etenkään, jos asia on lähinnä hikata luuriin jotain epäselvää. Olen häpeissäni, vaikka mulle sanottiin ettei se haittaa. Mutta en usko, ja nolostelen.

Onni Monsuuni lähti tänään. Katsellessani sen riehakasta teutarointia emäntänsä nähdessään tulin ajatelleeksi, että koirien hoitotätinä on oikeastaan aika surullista olla. Ne on silleen että ihan jees, toi täti antaa mulle muonaa ja rapsuttaa ja kävelyttää, eipä tässä hittojakaan. Mutta TOI on mun oikee mutsi ja boy, olenpa mä onnellinen nähdessäni sen! Nastaa! Parasta! Mä olin jo varma että se jätti mun tänne iäksi! Mutta eipä jättänyt ja nyt mä pääsen KOTIIN! Wuhuu! Ja mä oon siinä vaan että no niin, kiva kun kävit ja tuokaa toki toistekin ja niistän salaa hihaani. Että tack och hej och leverpastej.

Vapaapäivä, mahtavaaPerjantai 26.01.2007 11:43

Eka yö Onnimonni Monsterin kanssa on takana. Kaikki sujui muuten mainiosti, mitä nyt kerran yllätin sen mutustamasta mun käytettyä nenäliinaa, mutta koisaamisen jatkuessa neljättätoista tuntia Onni päätti että nyt riittää ja tuli viskomaan amputaatioapinaansa mun sänkyyn. Otin vihjeestä vaarin ja lähdin viemään sitä pihalle. Opin viimeistään tällä lenkillä, että mun asunnon ympäristössä lojuu yllättävän paljon suuhunpantavuuksia pitkin poikin maastossa: puoliksisyötyjä grilliasioita, kuivunut ranskanleivänkäntty, tomaatti, puolen litran kevytmaitotölkki sekä jokin vaalea ällöttävä asia, joka katosi kitaan ennen kuin ehdin sitä identifioida. Kovan jätkän aamiainen.

Näin juuri ennen heräämistäni unta, että jostain syystä tutkiskelin eri maalaisten alkoholijuomapullojen etikettejä. Niissä oli sellaisia nykyaikaisia varoitus- ja ohjeistustekstejä, suomalaisissa pulloissa esim. Älä aja autoa humalassa ja Älä mene töihin viinaa nautittuasi. Kreikkalaisessa ouzopullossa luki sen sijaan Älä röhki. Kauhean hyvä ja käytännöllinen neuvo mun mielestä.

Oli ennen Onni ManninenTorstai 25.01.2007 21:50

Mannisen Onni tuli viikonloppuvieraaksi. Onni on iso. Onni on karvainen. Onni syö niin että koiranraksut vinkuvat hädissään ja räjäyttelevät itsensä paniikissa ennen kitaan joutumistaan. Heti ovesta saavuttuaan Onni silpoi leluapinaltaan toisenkin käsivarren irti. Onnin kakkapusseina käytetään Alepan muovikasseja.
Onneksi Onni ei nuku sängyssä, koska muuten mä joutuisin makuupussissa eteisen lattialle.
Ulkona Onni saa lasittuneita katseita ohikulkijoilta, jotka kiipeilevät Brakun puihin ja aidoille välttääkseen lähikontaktin.
Onni taitaa kuitenkin olla ihan sävyisä kaveri, ja mä olen päättänyt että me ystävystytään.

Mä olen viime päivinä oppinut taas kamalasti uusia asioita. Sunnuntaina mulle selvisi, että raivotarjonta on ihan oikea sana ja myös sen merkitys. Tänään opin, että liukuovissa on kaksi asentoa: kesä- ja talvimode. Kannatti herätä tänäkin aamuna.

Olen myös muuttanut mun blogia osittain julkiseksi. Saa nähdä, onko tällä toimenpiteellä seuraamuksia ja jos, minkälaisia. Uskon, että maanlaajuisia ja vähintäänkin järisyttäviä. Grrreat success! Niiiiice!

Minä olen karhu talvellaKeskiviikko 24.01.2007 22:33

Talviaamut lumimyrskyn jälkeen ovat tunnelmaltaan jotenkin taianomaisia. Lumisade on värjännyt taivaan persikanväriseksi, äänet tuntuvat tulevan vaniljavanukkaan läpi. Pakkanen avaa muutkin aistit: se, joka väitti että hanki on hajuton, ei olisi voinut olla enempää väärässä. Sen tuoksu muistuttaa ulkona kuivunutta pyykkiä. Koskematon nietos näyttää huurteisina aamuina samalle kuin posken iho: sellaista vähän nukkaista ja koskettamaan kutsuvaa.

Mä olen ihminen, joka arvostaa pieniä mukavia eleitä. Eräänä aikaisena aamuna valmistauduin töihinlähtöön. Hesari oli vähän myöhässä, ja olin jo sopeutunut ajatukseen aamukahvista ilman sitä. Juuri silloin hissi kuitenkin pysähtyi mun kerrokseen, ja hetken kuluttua luukku kolahti. Koska oli vielä varsin varhainen hetki, posteljooni raotti luukkua äärimmäisen varovasti ja tipautti lehden mun eteisen puolelle ihan hiljaa. Mä tulin hirveän hyvälle mielelle tuntemattoman ihmisen yrityksestä helpottaa mun aamuhetkeä.
Radio Helsingin kanavajinglet on muutenkin mainioita, mutta yksi niistä on ehdottomasti ylitse muiden: se, missä Martti Servo sanoo iltasatuäänellään että "Olet yssstävien seurrassa.". Siitä tulee lämmin ja turvallinen olo, vähän kuin joku sanoisi että mä pidän susta huolta, ole rauhassa vaan.
Eräänä marraskuisena päivänä Reino Repolainen ilmestyi töihin mukanaan salmiakkijoulukalenteri. Se oli ostanut sen vain mulle, vain siksi, että tiesi mun jumaloivan salmiakkia ja siksi että välittää musta. Tulin onnelliseksi.
Mä myös pyrin painamaan mieleen asioita, joista toiset ihmiset pitävät. Pikkuisilla jutuilla on oikeasti helppo parantaa läheisten mieltä, ja väitän hyveellisesti saavani siitä kicksit itsellenikin. Siksipä muhun tekee valtavan vaikutuksen, jos joku muistaa mun mieltymykset. Muistaa pienet asiat, joista on joskus keskusteltu, joita oon tullut maininneeksi: jotka on ehkä isossa mittakaavassa sivuseikkoja mutta mulle tärkeitä. Se on mulle osoitus siitä, että tämä ihminen ihan oikeasti kuuntelee ja että sillä, mitä mä sanon, on sille oikeasti merkitystä.


Minä suojelen sinua kaikelta
mitä ikinä keksitkin pelätä
Ei ole sellaista pimeää,
jota minun hento käteni ei torjuisi.

- Ultra Bra: Minä suojelen sinua kaikelta

You and me baby ain't nothing but mammalsMaanantai 22.01.2007 18:51

Mua ei lakkaa hämmästyttämästä se laajamittainen vastuunpakoilu, joka tähän maailmaan on kai tullut jäädäkseen. Mun mielestä on merkillistä, miten aikuiset ihmiset tänä päivänä elelevät elämäänsä kuin jonkin näkymättömän käden ohjailemana: lykkäävät päätösten tekemistä, ajautuvat tilanteisiin sattumalta ja vailla omaa panosta, vierittävät syyn tapahtuneesta muiden niskoille ja levittelevät käsiään ymmällään ja osattomina. Missä vaiheessa terveen järjen tuntia ne on nukahtaneet, kun niiltä on jäänyt havaitsematta vapauden, valintojen ja vastuun yhteys? Samat ihmiset ovat omien havaintojeni mukaan yleensä niitä, jotka ovat kyllin valistuneita kuitenkin kieltämään pontevasti kaikenlaiset jumalat, kohtalon ja muut vastaavat elämänohjailijat - he uskovat itseensä, ihmiseen ylipäänsä, kenties kehitykseen tai rahaan. Taas yksi todiste ihmisen sisäisestä linjattomuudesta ja henkisestä mukavuudenhalusta.
Täysikasvuisen ihmisen elämässä on loppujen lopuksi ehkä yhden käden sormilla laskettavissa oleva määrä tapahtumia, joihin ei kerta kaikkiaan oikeasti todella vakavissaan pysty vaikuttamaan. Kaikki muu on valinnan tulosta.
Tämä on myös ainoa oikeasti merkkaava asia, joka erottaa ihmisen eläimestä: ihminen osaa ajatella aikaa jatkumona, mikä mahdollistaa suunnittelun. Tämän puolestaan pitäisi kantaa sisäänrakennettuna ideaa siitä, että tehdyt valinnat ja ratkaisut muokkaavat tuota tulevaisuutta. Ihminen voi siis esimerkiksi päättää pitäytyvänsä yksiavioisena, harrastavansa seksiä vain yhden kumppanin kanssa, ummistavansa silmänsä kaula-aukoilta, saumasukilta, uniformuilta - you name it. Ihmisen ei tarvitse juosta viettiensä orjana pesältä tai peitseltä toiselle. Koska vastoin muodissaolevaa käsitystä seksin harrastaminen EI ole syömiseen tai nukkumiseen verrattavissa oleva perustarve, joka on pakko tyydyttää. Ihminen ei kuole, vaikkei pääsisikään bylsimään vuosikausiin; samaa ei tietenkään voi sanoa vaikkapa veden tai lämmön saannista. En tietenkään kiellä seksin saannin vaikutusta elämänlaatuun, mutta se ei silti ole elintärkeää: niinpä sen käyttäminen perusteluna on silkkaa häränpaskaa. Oikeat sairaudet on tietysti sitten asia erikseen enkä ota niihin tässä yhteydessä kantaa.
Vanhan viisauden mukaan rakkauden vastakohta ei suinkaan ole viha, vaan välinpitämättömyys. Ei maailma ole kylmä, vaan ihmiset jotka sitä asuttaa.