Eihän siinä montaa tuntia mennyt, ja vastausta alkoi sadella. Testiajojen välissä raapustelin jälleen omasta mielestäni ihan kelvollisen vastauksen uusiin päättömiin ajatuksiin metallimusiikista.
Niille jotka vasta ensimmäistä kertaa lukevat, tässä on siis kolmas osa yhteenotostani eräällä foorumilla toisen nimimerkin kanssa, josta käytän nimeä X. Ensimmäinen osa käsitteli tanssimista, onko se syntiä. Tämä ja edeltävä osa ovat olleet metallimusiikin syntisyydestä.
(Lainaus X)
Rock -musiikki ilmentää kapinan henkeä. Aivan kuten saatana kapinoi Jumalaa vastaan, kapinoivat nuoret vanhempiaan vastaan.
(Lainaus loppuu)
Tästä johtuen Kristillisessä rokissa sanoituksilla eritoten myös kapinoidaan saatanaa valtaa vastaan. Kapinointia ei voi poikkeuksetta laittaa vain pahan asiaksi. Olisitko itse tyytyväinen ellei kansa olisi koskaan alkanut kapinoida luokkayhteiskuntaa tai orjuutta vastaan? Rikkaat omistaisivat maat ja enemmistö kansasta eläisi kurjuudessa, pahimmillaan orjuudessa. Saatanan rinnastaminen nuoriin ja jumalan rinnastus vanhempiin kapinoinnissa on ehkä hieman yliampuvaa.
(Lainaus X)
Enää ei nuorille kelpaa kauniit kitarakuorot tai puhallinorkesterit, pitää olla sähköisiä vahvistimia, savukoneita ja kovaa meteliä.
(Lainaus loppuu)
Orkestereista lähtee useammin enemmän meteliä kuin hevistä, laulajat ovat aina käyttäneet vahvistimia, samoin myös akustiset 'kitarakuorot'. Minkä tahansa soittimen voi kytkeä vahvistimeen, ja täytyykin, mikäli esiintymistila on laaja ja yleisöä paljon. Kuulostaako vahvistimen läpi saarnakin meteliltä? Kirkossa veisaavat kymmenet henkilöt vailla nuottikorvaa kuulostaa sivusta katseltuna aikamoiselta meteliltä sekin, oli tarkoitusperä mikä tahansa. Tämä on vain mielipidekysymys, eikä sillä ole mitään tekemistä uskon kanssa. Saati sitten metallimusiikin syntisyyden kanssa.
(Lainaus X)
Tämä kaikki luo epäharmoniaa muuten niin rauhalliseen seurakunnalliseen elämään.
(Lainaus loppuu)
Kristillisiä metallifestareita kiertäneenä voin taata, että kun nuoret tulevat konsertista, missä tätä sanojesi mukaan 'epäharmoniaa' julistetaan savukoneet ja valoshowt tunnelmaa luoden energisellä musiikilla, on olo raukea ja harras. Usein samanlainen massahypnoosin tunne tulee konsertissa saarnan kuuntelusta kuin missä tahansa konservatiivisemmassa hartaudessa. Kun bändi/puhuja aloittaa puheensa, nuoret kuuntelevat hiljaa ja hartaudella. Sen jälkeen lauletaan Jumalaa ylistäen niin lujaa, että se varmasti kuullaan ulos maailmaankin. Seurakuntayhteys tulee väkevästi esiin.
(Lainaus X)
Rock-musiikki mullistaa myös yhteiskuntia. Esim. vuoden 1968 levottomuudet ovat johdettavissa beatlesien ja rolling stones -yhtyeiden vaikutukseen.
(Lainaus loppuu)
Vuoden 68 levottomuudet johtavat juonensa paljon pidemmälle kuin vain muutamaan bändiin, vaikkakin bändien vaikutuksesta. Muutama vuosikymmen oli kulunut toisen maailmansodan loppumisesta ja sosiaalinen kulttuuri oli murroksessa. Amerikassa ihmisoikeusliikkeet olivat tällöin aktiivisimmillaan. Sodista oltiin saatu tarpeekseen ja Vietnamin sota närkästytti kansaa. Se, että rock muusikot uskalsivat ääneen uhmata hallitsijoiden järjettömän typerää mielipidettä sodista antoi vain kansalle keulamiehiä, jotka saattoivat sitten yhdistää massat protesteihin ja mellakoihin sodan lopettamisen vuoksi.
(Lainaus X)Nuoret alkoivat kasvattamaan pitkiä tukkia ja kapinoimaan auktoriteetteja vastaan. Rock lietsoi nuoret tähän.
(Lainaus loppuu)
Mikä oli yksi suurimmista syistä Vietnamin sodan(Kenties Kylmänkin sodan) lopettamiseen. Joten jälleen kerran, rokilla pelastettiin henkiä. Hiukset liittyivät lähinnä kapinaan yhteiskunnan sosiaalisia rajoitteita vastaan.
(Lainaus X)
Erityisen suuri vaikutus oli suomessa kapinallishenkisellä rockabilly musiikilla. Kaduille syljeskelevät lättähatut olivat alkupiste sille kehitykselle...
(Lainaus loppuu)
Anteeksi että leikkaan kesken, mutta tuo on hyvin helppo vain kumota jo ennenkuin alkaakaan, nimittäin Föribeat-niminen sivusto on erikoistunut juuri lättähattukulttuurin tutkimiseen, ja heidän sivuiltaan voidaan tiivistää näin:
Myöhempiin verrattuna nämä omaleimaisen näköiset nuoret olivat hyvin kilttejä; asu ja käytös - eritoten räikeä julkinen tupakointi - olivat pääasiassa murrosikäisten uhittelua. Pahantekoon ei juurikaan syyllistytty. Päätarkoitus oli "poroporvarillisten" aikuisten ärsyttäminen - mutta siinä noudatettiin varsin tarkkaa kunniakoodia. Juopottelu oli poikkeuksellista.
Eli lättähatut olivat jopa verraten kilttejä aikansa ikäryhmässä. Mutta jatkaakseni tuota lausetta, minkä katkaisin:
(Lainaus X)
.. joka on huipentunut ameebamaisen velttoihin, housut puolitangossa laahustaviin hiphoppareihin.
(Lainaus loppuu)
Rockabilly ei mitenkään erityisesti liity hiphop kulttuuriin, räpin juuret kun ovat, kuten monen muunkin nykyisen musiikkityylin, bluesissa, eritoten puhuttu blues voidaan pitää räppäämisen esi-isänä. Hiphoppiin omintakeinen vaatetyyli taas ei mitenkään vähennä heidän mielipiteensä arvoa, ja 'ameebamainen velttoilu' taas johtuu useimmiten luonteesta, jota hiphopissa on osana. Rentous, 'cooli' olemus on osa hiphopin mukanaan tuomaa kulttuuria.
(Lainaus X)
Liimaa haistellaan ja mummoja potkitaan, siinä on rock-musiikin hedelmä!
(Lainaus loppuu)
Kuten jo aiemmin esitin, huumeiden käyttö oli ehkä osa rock kulttuurin 60- ja 70-lukua. Sillä ei ole mitään tekemistä nykyisen huumeidenkäytön kanssa. Narkkareita löytyy niin papistosta ja ministereistä kuin duunareista ja farmareista, musiikkimausta, sosiaalisesta- tai geneettisestä taustasta riippumatta.
Mummojen potkimisen syynä taas voi olla sekä saatananpalvonnan että huumeiden käyttö, mutta kummastakaan ei ole mitään todisteita, että nämä liittyisivät metallimusiikkiin.
(Lainaus X)
Saatana on kaikeen valheen ja epärehellisyyden isä. Se käy ilmi tuostakin, cobain kun varasti tuon lauseen Neil Youngilta.
(Lainaus loppuu)
Lausetta ei varastettu. Kuten kaikki 70-luvun rock, Nirvana otti vahvasti vaikutteitaan mm. Led Zeppeliniltä, Black Sabbathilta ja Neil Youngilta. Se, että Cobain käytti Youngin lainausta jäähyväisviestissään, kosketti Neiliä niin syvästi, että tämä teki Cobainin muistoksi levyn, Sleeps With Angels. Lause vain tunnetaan nykyään luultavasti paremmin Cobainin viestistä kuin Youngin sanoituksista. Varastamisesta voidaan puhua vain kokonaisten kappaleiden tai edes säkeiden räikeissä plagiointitapauksissa, eikä tähän syyllistytty missään vaiheessa. Tekstiin tehdyt lainaukset ovat sallittuja.
(Lainaus X)
Kuvauksesi dream theater -yhtyeen musiikista kertoo hyvin rock-musiikin narsistisesta lähtökohdasta. Soittajat ovat idoleita, joita nuoremme palvovat ja ihailevat.
(Lainaus loppuu)
Samanlaiseen narsistiseen itserakkauteen olen törmännyt myös useiden uskovien kanssa puhuessa. He ovat niin vakuuttuneita oman mielipiteensä paremmuudesta, etteivät esimerkiksi suostu edes kuulemaan eriäviä mielipiteitä. Musiikkityylillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, tätä löytyy kaikilta esiintyjiltä jotka vain riittävän suosion saavuttavat. Samalla tavalla tietyt yhteisöt nostavat jalustalle puhujia, joista tulee yhtäkkiä 'jumalan lähettiläitä' tai sanansaattajia. Idolisointia sekin.
(Lainaus X)
Ihmisten huomio kiintyy tuollaisiin epäolennaisuuksiin, kuten soittotaitoon, eikä elämän tärkeimpiin asioihin.
(Lainaus loppuu)
Onneksi puhallinsoitinorkesteria kuunnellessa voidaan keskittyä elämän tärkeisiin asioihin musiikin sijaan.
(Lainaus X)
Mitä se ihmistä hyödyttää, vaikka kuinka osaisi soittaa, jos ei kuitenkaan ole käynyt uskovien kasteella ja liittynyt helluntaiseurakuntaan?
(Lainaus loppuu)
Puhe olikin alunperin metalliMUSIIKIN syntisyydestä, ei soittajien kasteesta.
Jaa-ah, siinä taas tuli kyllä hituc vapaasti tulkittua joitain lähteitä, saas nähdä ilmeneekö sieltä jotain virheellistä infoa.. Tai vaivautuuko Herra X tekemään tutkimustyötä lähteisiin. Melkoisen huvittavaa räpellystähän tämä on. Niinkuin yrittäisi vakuuttaa kalliolle, että se on nestettä. Näyttää typerältä ja vie vain aikaa. Mutta lopputulokset ovat huvittavan näköisiä ^^