IRC-Galleria

Armand

Armand

uusi vuosi on tuloillaan.

Selaa blogimerkintöjä

Stubbs The Zombie: Rebel Without A PulseMaanantai 09.01.2012 02:48

Peli: Stubbs The Zombie: Rebel Without A Pulse.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Miksiköhön minä muka jotain tällaisia laitevaatimuksia ja testikoneita muka kirjoittelen. Eikö periaatteessa Peli, genre, alusta ja vuosiluku kerro enemmän.

Testikone: Josko jättäisin kokonaan nämä pois?

Hulluuden lähteestä nauttinut tekijätiimi on väsännyt hiukan erillaisen rymistelyn. Tyylipisteet kyllä kerätään kympin arvosta kotiin. 50-luvulle sijoittuva rinnakkaistodellisuus ja rakeiselta vanhalta elokuvalta näyttävä grafiikka luovat mukavan tuoretta tunnelmaa. Puhumattakaan aikakauden kevytrokin klassikoista joita pyörii ajoittain taustamusiikkina. Pelin zombiteema on perin iloinen tapaus verrattuna Romeron elokuviin ja muihin kuuluisiin kuolleiden nousuihin. Pelihahmo itsessään on rujo taideteos jota ei herkkävatsainen välttämättä siedä. kalmoystävämme nimittäin osaa irrottaa itseltään pään ja vaikka käden erikoisiskuja varten. Kaveri pystyyy myös heittelemään vatsansa sisältöä kuten kranaatteja ihmisten päälle. Varaosia saadaan sitten järsimällä viattomia.

Stubbs The Zombie - Rebel Without A Pulse ei ala parhaalla mahdollisella tavalla. Alkututoriaali jotenkin holahtaa ohi korvien ja juoni ikäänkuin käynnistyy myöhemmin. Eikä se loppujenlopuksi ole hullumpi näin pähkähulluun peliin. Tosin juonta kuljetetaan huumorin voimalla eikä ne vitsit oikein kolahtaneet, lukuunottamatta yleisen häiriintynyttä virettä joka sai väliin virnistelemään. Sanottakoon vielä että kyseessä on perin omituinen rakkaustarina joka olisi hämmentävä myös romaanina tai elokuvana.

Tällä kertaa pelaajan ei tarvitse pelätä nurkan takaa esiin rynnistävää kalmoa. Sensijaan pelaaja itse on kalmo, hiukan tavallista rivizompia viisaampi aivoimuri. Pelissä hyökätään kaupunkilaisten kimppuun ja silmittömän tappamisen ja aivojen syönnin jälkeen he heräävät lajitovereinasi uudelleen henkiin. Heränneet kalmot käyvät sitten yhdessätuumin auttamaan kylmää sankariamme. Nämä myös tottelevat yksinkartaisia käskyjä eli vihellyksellä ne tulevat luoksesi ja tuuppaamalla liikkuvat haluttuun suuntaan.

Suurin osa peliajasta kuluu kaupungin kaduilla ja rakennuksissa mutta välissä piipahdetaan joksikin aikaa maaseudulle. Suoraviivaiselle menolle ei ole isompia esteitä ja muutaman kerran kuoleman korjatessa sai huomata vain itse olevansa typerys. Jos vain malttaa niin kyllä kaikesta selviää ja pelin pelaa varmasti yhdessä illassa. Itse pelaaminen on suoraviivaista hakkaa päälle etenemistä ja väliin tuntuikin että miksi on näin hieno idea pilattu liian yksinkertaisella toteutuksella. Väliin kaavaa rikotaan täysin irrationaalisella tanssiosuudella kääpiökokoisen poliisipäällikön kanssa. Sen ilmeisesti pitäisi naurattaa mutta taisipa olla koko pelin huonoin osuus ja lähinnä vitutti kun oli niin perkeleen vaikeaselkoinen napinrämpytysreaktiotesti.

Yhteenvetona voisi sanoa että peli on mielenkiintoinen ja antaa jonkinlaisen käsityksen kalmona pyörimisestä huumorin keinoin ja väkivaltaa säästelemättä. Mutta aiheesta olisi voitu saada enemmän irti. Nuoret vihaiset miehet kuten galleriasta tuttu Sove, voisivat kokeilla peliä terapiana ja yhteiskunnan rakenteita uudistavana kokemuksena.

Hyvää:
Hieno peliympäristö ja 50 luku toimivat.
Musiikit.
Kalmona pyöriminen on hauska uus perspektiivi asioiden kulkuun.
Pyrkii tuhoamaan vallitsevan yhteiskunnan.

Huonoa:
Tanssikohtaus.
Hukattu potentiaali.
Liian lyhkäinen, mutta vähän sisältönsä vuoksi en olisi sinua pitempään jaksanu.

Yleisarvosana:
8 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Hieno kuvaus Zombien silmin, eli pure lyö ja herätä lajisi henkiin taistelussa ihmisyyttä vastaan.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

GhostbustersMaanantai 02.01.2012 02:37

Peli: Ghostbusters.

Alusta: PC

Laitevaatimus: Heikohkolla nykykoneella pärjää.

Testikone: Ihmetteli pitkiä lataustaukoja.

Jokainen ikäluokkani ihminen on taatusti jossakin lapsuutensa/nuoruutensa vaiheilla tutustunut legendaariseen Ghostbusters elokuvasarjaan. Lähes kulttimaineen saavuttanut ensimmäinen osa ja kelvollinen toinen osa kuuluvat lähtemättömästi omaan elokuvakatseluhistoriaani ja tietynlaiseen käsitykseen onnistuneesta kauhukomediasta. Kehotan nykypilttejäkin tarkastamaan nuo kyseiset elokuvat, mutta uskon ettei ne anna samaa säväriä uudelle sukupolvelle, olivathan ne vakaasti oman aikakautensa tuotoksia kuten niin monet muutkin noiden parempien elokuvavuosikymmenten tuotteet. Mutta ei hätää olen lukenut netistä että Ghostbustersista ja monista muistakin 80-90 lukujen elokuvasarjoista olisi tekeillä uuteen aikakauteen päivittyviä seuraavia osia. Joten nuoret pääsevät nauttimaan "samoista" elokuvista joita katsoimme ollessamme nuoria ja me vanhukset puolestaan pääsemme vartailemaan uusia virityksiä vanhoihin ja selittelemään joka foorumilla perusteluja sille miksi uudet ovat huonompia kuin ne vanhat hyvän ajan alkuperäiset teokset.

Minun täytyy lainata pelit lehden erästä arvostelijaa ja sanoa samat sanat tähän varsinaiseen peliarvosteluun. Eli kyseessä on tosiaankin epävirallinen Ghostbusters 3. Tämä peli nimittäin on enemmän interaktiivinen elokuva kuin varsinainen peli. Jopa siinä määrin että ne lyhyet juoksu ja kummitusräiskintäputket tahtoi mahdollisimman nopeaa juosta läpi vain ja ainuastaan sen vuoksi että pääsee näkemään seuraavan loistavan välivideon. Ne välivideot eivät sitten loista teknisellä osaamisella, mutta luovat mukavan elokuvamaisen fiiliksen. Tyyppien läpänheitto ja muutamat pöljäilyt saivat yllättäen hymynkareen suupieleen. Heikoin lenkki vain noissa välividoissa on pelin oma sankari. Keltanokka joka saa armon vuonna 1991 pestin uutena jäsenenä haamujengissä. Tyyppi ei muuten osaa puhua laisinkaan ja kysyttäessä jotakin näyttää lähinnä mielenvikaiselta. Ehkä se on ollut tekijätiimin mielestä eräänlaista huumoria, mutta jotenkin se ei aniakaan minuun iskeny. Lisäksi haamujengin tasoa olevassa läpäheittojengissä tuskin kukaan tuppisuu viihtyisi muutamaa työvuoroa pitempään.

Haamujengi ei ole huonoin näkemäni lisenssipeli, ja varsinkin kohtaaminen vaahtokarkkimiehen kanssa oli hyvinkin mielenkiintoinen kokemus pelimaailmassa. Valitettavasti loppupuoli pelistä ei anna kovinkaan syviä säväreitä ja toimintaosuudet muuttuvat liiankin vaikeiksi. Yhtä asiaa eniten ihmettelen, miksi tehdä peli näin vanhasta ja ehkä hiukan marginaalisestakin elokuvasarjasta nykyvalossa. En kyllä usko tämän olleen mikään älytön kassamagneetti vaikka onkin ihan mukiinmenevä rämistely ja juonikin on vähintään samaa tasoa kuin kuin kahdessa elokuvassa. Loppupeleissä mieleeni jää hiukan ristiriitainen ja omituinen maku tästä haamujengin kolmannesta tulemisesta.

Peli ei kaatuillut tai jumitellut kertaakaan, mutta vuoden 2009 tekeleeksi se on hiukan aikaansa jäljessä ja ei ole yhtä loistava silmäkarkituksen puolelsta kuin monet muut 09:läiset. Äääninäyttely ja muukin äänimaailma puolestaan seisoo vakaasti omilla jaloillaan enkä löydä siitä mitään erityistä huomautettavaa. Lähes minuutin lataustaukoilut näinkin yksinkertaisilla meganiikoilla toimivaan peliin olivat aivan käsittämättömiä, ja koneeni ei tosiaankaan ole tässä tapauksessa se pullonkaula. Itse pelaaminen on mielestäni liian yksinkertaista, juostaan muutama metri ammutaan ja napataan haamuja muutama minuutti, juostaan taas vähän, poimitaan matkalla skannerin avulla muutama kirottu esine ja taas kurmootetaan muutamaa kummitusta. Eli en ainakaan itse keksi pienintäkään syytä pelata peliä uudelleen, kyllä ensimmäisellä kerralla näkee jo kaiken oleellisen. No yksinkertaisen tekemisen tosin unohtaa aijoittan kun kuuntelee kavereiden naaman soittoa. Peli on myös kohtuu lyhyt, korkeintaan kymmenen tuntia menee läpäisyyn ja sinä aikana on noin kiikun kaakun iskeekö kyllästyminen vai ei.

Elokuvana tämä olisi kelpo viihdettä, mutta pelinä jäädään riman alle. Lähinnä vanhahtavan toteutuksen ja liian yksinkertaisen puuhastelun takia. Muuten kyllä voin suositella tätä ainakin ghostbusterselokuvien faneille ja miksei muutkin löydä hetkeksi aivot narikkaan puuhastelua.

Hyvää:
Vihdoinkin elokuva Ghosbusters 3.
Tyyppien suunsoitto.
Juonen seuraa mielellään loppuun.
Ääninäyttely ja äänet toimivat hyvin.

Huonoa:
Onko tämä muka peli?
liian yksinkertainen pelattava.
Vanhahtava tekninen toteutus.
En ehkä päässyt ihan tunnelmaan mukaan, vaikka tämänkaltaiset pelit yleensä pyritään tekemään elämysjuniksi.

Arvosana (1-10): Niukka 8

Yhteenveto:
Ghostpusters 3, epävirallinen elokuva varustettuna yksinkertaisella pelillä.

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Transformers the gameMaanantai 26.12.2011 16:21

Peli: Transformers the game.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: kaksi rautaputkea joiden välille liitetään pari piuhaa, verkkovirtaa tarvitaan ja näyttö.

Transformers the game on näitä vähemmän hyviä lisenssipelejä ihan kelvollisista ja viihdyttävistä kassamangeettielokuvista. Täysin typerästä robottirymistelystä puuttuu täysin juoni ja tarkoitusperä. En millään jaksa vain hakata paikkoja paskaksi ja taistella toisia peltiheikkejä vastaan ilman kunnollista viitekehystä tai muutakaan koukkua joka saa pelaamaan peliä. Ehkä tämä on tarkoitettu alle kymmenenvuotiaille pelaajille joille ei ole vielä kehittynyt kunnollista arvostelukykyä. Riittä vain se että on liikettä, räminää ja räiskettä. Niitä pelistä ei sitten puutukkaan.

Nimittäin suurin osa peliajasta kuluu ampuen ja hakaten desebtikoneja/autobotteja taikka toisinpäin. Sillä pelissä pääsee myös rymistelemään pahiksina. Pahaksi onnekseen kumpikaan kamppaina ei eroa mitenkään toisesta. Ai niin pääsee tässä väliin myös kaahaamaan ympäriinsä automuodossa ja kentistä voi kerätä erinnäköisiä bonuksia ja lisätehtäviäkin suorittaa, en vain oikein saanut päähäni mitä iloa noista lisistä oikein mahataa olla.

Robottimuodossa ohjattavuus on ihan kohillaan, mutta kun siirrytään automuotoon on ohjelmoija vähintäänkin pidellyt toisessa kädessä kahvikuppia studion sihteerin antaessa poskihoitoa pöydän alla. Vasemmalla kädellä ja muut mielessä ei nimittäin saa kovinkaan kummoista jälkeä. Graafinen anti on näinkin uudeksi peliksi lähinnä sitä tasoa kun katsotaan ponttöön krapulakakan jälkeen. Äänet menettelevät vaikka eivät mitään ihmeellistä annakkaan.

En vain kertakaikkiaan ymmärrä kuka tahtoo tätä tosissaan pelata, transformersfaneille se on kirosana ja muut pelaajat eivät saa tästä mitään irti. Täysin kelvoton teos jolla voit korkeintaan tuhlata omasta elämästä muutaman kallisarvoisen tunnin. Onneksi näin arvostelumielssä koko pökäleen pelaamiseen ei montaa tuntia mene jos pitää kiirettä.

Hyvää:
Robottimuodossa taistelu.

Huonoa:
Lähestulkoon kaikki muu.

Yleisarvosana:
1 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Kauheimpia näkemiäni lisenssipelejä, ei arvosta ollenkaan alkuperäistä elokuvaa.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Fallout 3 + kaiki viisi lisäosaaMaanantai 19.12.2011 11:32

Peli: : Fallout 3 + kaiki viisi lisäosaa.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Hyvä vanha kone kelpaa.

Testikone: Peli taisi väliin hylkiä konettani ajoittaisella työpöytänäkymällä.

Fanhat Falloutut ovat sitä kirottua taktista peliä lukuunottamatta jokaisen partasuuikään päässeen nörtin ikuisia runkkauksen kohteita. Nämä kyseiset klassikot vetävät pitemmän korren jopa Tiltin X-juontaja Jaana Pelkosen kuvien parissa itseään hinkkaavien miesten/naisten piireissä. Siis tarkoitan että Jaana häviää kirkkaasti pelipornossa näille kahdelle ensimmäiselle Falloutille vanhemman nörttiväestön keskuudessa. Siitä syystä olenkin kuullut joidenkin vanhan koulukunnan pelaajien olleen hyvinkin närkästyneitä näistä uusista joutomaan näkemyksistä. Puolestaan nuorempi pelaajakunta ei välttämättä edes tunne noita kahta klassikkoa ja enpä usko että niiden Graafinen ilme edes houkuttelee moniakaan uuden koulukunnan pelaajia kokeilemaan historiallista joutomaata. Itse pelasin noi kyseiset pelit taannoin läpi, mutta en silti ollut niihin erityisen ihastunut. Ok nyt joku lyö minua halolla päähän jollakin sivukujalla. No ehkä ei sittenkään sillä en ole erityisen ihastunut tähän uuteenkaan tulkintaan. Kaikista peleissä esiintyneistä hienouksistaan huolimatta minua ei ole ikinä kiehtonut postapocalyptinen maailma vaikka tiedänkin sen olevan luultavasti ainoa ratkaisu tämän hetkiseen väestön liikakasvuun.

Huolimatta siitä että koen hiukan luotaantyöntäväksi tällaisen rähjätodellisuuden pelin ympäristöt ovat tutkimiseen houkuttelevia ja jopa omituisella tavalla hienoja. Eli ei paha saavutus saada inhoaja ainakin kiinnostuneeksi. Toki peli loistaa muillakin osa-alueilla ja muutamia heikkouksiakin löytyy. Mutta eiköhän ole parasta aloittaa alusta.

Alku alkaa syntymästäsi, jatkuen aina aikuisuuteen asti. Alun kasvypyrähdysepisodien aikana kätevästi luodaan oma hahmo. Sitten äkkiarvaamatta juoni käynnistyy ja huomaat pakenevasi isäsi jalanjäljissä tutusta ja turvallisesta ympäristöstäsi pelottavaan ulkomaailmaan. Samasen firman tekemä Oblifion aiheutti luolasta päivänvaloon tultaessa melkoisen wauuu kiljahduksen suustani. Saman tekee myös tämä peli, mutta hiukan erillä tavalla. Sillä maailma on todella likainen, harmaa ja jopa nihilistisimmän balckmetallistinkin mielstä kuollut paikka. Toki ympäristön alkututkimusten jälkeen elämääkin löytyy, mutta enimmäkseen vihamielistä sellaista. Eläimet käyvät päälle, supermutantit vainoavat kaupungin kadulla ja jopa lajitovereista osa on päätynyt murhanhimoisiksi ihmissyöjiksi. Toki ystävällistäkin väkeä löytyy lähinnä pienistä kylistä ja kaupungeista. Suurin osa sivutehtävistä myös irtoaa näiden ystävällismielisten asukkaiden keskuudesta.

Pääjuonta seuraamalla peli-ilo on kovin lyhkäinen, mutta kaikki sivujuonteet ja lisäosat koluamalla sain itse kulumaan yli viisikymmentä tuntia joutomaan tallaajana. Toki peliä voisi pelata pitempäänkin jos tahtoo kaikki kivet ja kannot kääntää nurin löytääkseen jokaisen yksityiskohdan mutta oma mielenkiintoni ei riittänyt ihan näin perusteelliseen matkailuun joutomaan keskellä. Yksi syy monien paikkojen tutkimatta jättämiselle on hahmonkehitys. Nimittäin kesken yhden lisäosan huomasin että hahmo ei enää nouse tasoan 20 yläpuolelle. Tämä on minusta huonoutta roolipelissä, sillä pidän nimenomaan hahmon kehittymistä koko pelin ajan yhtenä tärkeimpänä seikkana tämäntyyppisessä ropessa. Toki yksi lisäosa nostaa tasokattoa yli 30, mutta huomasin sen vasta sen asentamisen jälkeen ja hurautin hieman puolihuolimattomasti koko jatkotarinan läpi, siitäkin syystä että pääpelin lopussa tein valinnan josta ei olisi pitänyt olla paluuta. Lisäosoista ehdottomasti parhaimmat olivat The Pitt uusine kaupunkiympäristöineen ja Point Lookout junttihuumorineen, lisäksi kumpikin näistä edellä maintuista lisäosista tuntui jotenkin sinne kuuluvilta. Puolestaan se ufosieppaus, räiskintäpaonotteinen alaskan talviseikkailu ja tarinaa jatkava lisäri tuntuivat vähintäänkin päälleliimatuilta.

Lisäsisällöstä puheenollen täytyy mainita sellainen hauska pikkuseikka että ostin tämän kyseisen pelin jo sen ilmestyessä muttta joku noista kyseisistä lisäosista korruptoi tallennukseni ja siitä v*ttuuntuneena annoin tämän teoksen maata siirrettävällä kovalevylläni kaikki nämä vuodet. Uudelleenalottamiseen tuli halu lähinnä sen takia että ostin jokunen aika sitten sen uusimman joutomaan seikkailun ja on jokseenkin luonnollista ensin pelata pois edellien osa. Vaikka tarinaltaan nämä poikkeavatkin aikatavalla toisistaan.

Pelissä on paljon taistelua ja sen voi hoitaa kahdella eri tavalla joko suoraviivaiseen fps-tyyliin taikka käyttämällä taktiikkapistetä, Itse päätyin kummankin yhistelemiseen joka tuntuikin tehoikkaimmalta ratkaisulta varsinkin isommissa rytinöissä. Tosin fps-rymistelyyn vaikuttavat kykypisteet rajoittavat osumatarkkuutta ja eri asetyyppien aiheuttamaa vahinkoa tuntuvasti. Tämän lisäksi pelissä on erillisiä perkkejä jotka vaikuttavat johonkin kykyyn tavallista pistesaldoa paremmin. Infentaarion kantovara on mielestäni riittävä ja korjauskyvyn maksimoinnilla pystyi nätisti kantamaan useata kymmentä tuliuikkua ja panssaria mukana. Myös tavaroiden jaottelu on oivallinen, mutta silti makuuni liian hidas ja tavaraa ollessa paljon vieläkin hitaampi käytettävä. Ihmetystä aiheutti myös pikanäppäinten puute, olisi ollut jokseenkin miellyttävämpää vaihtaa lennosta kiikarikiväri lähitaisteluaseeseen ja toisinpäin. Nyt piti kaikki hoitaa valikon kautta. Ei kovinkaan fiksu tapa tehdä yksinkertainen asia.

Joutomaassa selviytyminen tuntui väliin todellakin taistelulta elämästä ja kuolemasta. Kun oli viimeinen kuti piipussa ja ruoka loppu ja energiapalkki kolmannekselle meinasi tulla hätä. Tilanne helpottui huomattavasti sen jälkeen kun löysin iki-ihanan virtuaalikoiran joka taivalsi siitä lähtien loppuun saakka rinnallani. Luultavasti hän oli ainoa todellinen ystävä pelihahmolle, tietenkään hahmon isää unohtamatta.

Kohtuu suuresta hiekkalaatikkokoostaan ja karulla tavalla hienosta ympäristöstä, viisikymmentälukulaisista teemoista, toimivasta taistelusta ja kohtuullisesta juonesta huolimatta minulle ei tule ikävä takaisin joutomaa kolmosen pariin. Olen tunnelmapelaaja ja tämä peli antaa minulle joka käänteessä paskan fiiliksen, toki onnistuu siinä loistavasti. Ainut asia jota ikävöin jo nyt tätä kirjoittaessani on se hieno koira joka auttoi minua selviamään tämän pelin loppuun saakka. Lepää rauhassa pittiavaruudessa pitti-isäntäsi vierellä rakas hauveli.


Hyvää:
Karulla tavalla hieno.
Liian kova paukku tunnelmoitsijalle, En oikein tiedä onko tämä hyvä vai huono juttu.
Rakas koiraystävä.
Kykypuu toimii loistavasti.
Ammuskeluropeksi harvinaisen onnistunut taistelusysteemi.

Huonoa:
Lyhyt pääjuoni, läpijuoksureikäpää taatusti pelaa muutamassa illassa läpi.
Piakanäppäinten puute.
Valikon hitaus.
Runsaanpuoleinen kaatuilu, joka hieman korjaantui päivityksillä.
Liian kova paukku tunnelmoitsijalle, En oikein tiedä onko tämä hyvä vai huono juttu.

Yleisarvosana:
Lievästä ympäristökammoisuudesta huolimatta 9 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Hieno peli ei niin hienosta aihepiiristä. Inhorealistisimpia ikinä palaamiani roolipelejä josta tulee tunnelman puolelta ristiriitainen vihaan rakastan tuntemus.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Vampire HuntersMaanantai 12.12.2011 04:27

Peli: Vampire Hunters.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Eipä noita kovin mahda olla.

Testikone: Nämä pitkähampaat eivät pelottaneet.

Vampyyripelejä ei ole kovinkaan viljavasti tietokonemaailmassa, verrattuna esimerkiksi sotaräiskyttelyihin, valitettavasti tämä vampirölläys olisi saanut jäädä näkemättä siitäkin huolimatta. Eli edelleenkin pelipuolen pitkähampailuiden kuninkuus puuseeympäristössä on ehdottomasti jo hyvään ikään ehtineen Vampire the masquarade bloodlinesin harteilla. Eikä kuninkaan pallia ole vielä toistaiseksi kukaan edes vakavastiottean keinutellut.

Tältä peliltä ei pidä liikoja tietenkään edes odotella. Sillä kyseessä on pienen pudjetin indiejulkaisu. Tosin kyllä niitä hyviäkin indiepelejä löytyy, valitettavasti tämä ei kuulu niiden joukkoon. Ideana ei ole hullumpikaan ajatus yhdistellä perinteistä seikkailupeliä ja roolipeliä toisiinsa. Toteutus vain ontuu. Ensinnäkin on suoraansanottuna ihmeellistä miksi ohajauksesta on pitänyt tehdä niin kummallinen väkerrys että pelkkien perustoimintojen kanssa meinaa mennä sormi suuhun, lisäksi tätä muutenkin hämmentävää kokonnaisuutta vaivaa tottelemattomuus. Hidastempoisessa pelissä ei ole niin suurta vaivaa vaikka ensimmäisellä painalluksella ei tapahtuisikaan mitään, mutta useamman napautuksen jälkeen herää kysymys siitä onko tätä ylipäänsä testannut kukaan. Peli on myös suhteellisen ruma niinkin uudeksi kuin 09-vuoden tuotokseski, sitä voisi luulla jopa 2000-luvun alun lapseksi.

Itse pelaaminen aloitetaan lyhyella alkuvideolla ja seuraavassa hetkessä huomaat olevasi sataman yhdessä nurkkauksessa kaljukallen vampyyrihuntterin saappaissa, ja näin seikkailu voi alkaa. Pelissä tutkitaan ympäristöjä, kerätään seikkailupelimäisesti rompetta mukaan ja roolipelimäisesti hiukan parempia kamoja puetaan hahmon niskaan. Väliin ratkotaan pieniä apinapähkinöitä ja silloin tälöin vastaan astelee muutamia vihaisia verenjyrsijöitä joiden kanssa vuoropohjaisesti mitellään voimia. Peliympäristönä toimii lähinnä satamaalue ja väliin käydään kiinalaistyylisessä baarissa jutustelemassa moottoripyöräjengiläisen näköisen kaverin kanssa ja baarimikolle myydään ylimääräinen romu ja tilalle ostetaan mm steroideja, amfetamiinia ja muita mömmöjä jotka parantavat vampyyrinmetsästäjän ominaisuuksia hetkeksi. Itseasiassa tämä kaveri on koko seikkailun ajan senverta pöllyissä etten voi olla varma tappeliko hän itsensä vai todellisten vihollisten kanssa.

No huumekoukustaan huolimatta kaveri vetää pitkähampaita lättyyn minkä kerkiää ja selvittää siinä sivussa "suuren" juonikuvion. Toivottavasti en enää törmää yhtä toimimattomaan peliin tämän aiheen piiristä, sillä tunnen sielussani piston aina kun vampyyrejä raiskataan tällä tavalla. Tätä peliä ei nimittäin pelasta edes hienon näköinen kuutamo meren yllä, eikä tunnelmalliset musiikit. Muita ääniä pelissä onkin sitten aika niukanlaisesti ja kaikki dialogit ovat kirjoitettua tekstiä.

En suosittele oikein kenellekkään, seikkailupelaajat tuskin pitävät tästä, roolipelaajille tämä on lähinnä vitsi ja vampyyrifanille itsemurhan paikka. Hy hy mikä lehmänläjä...

Hyvää:
Musiikit.
Kuu meren yllä.

Huonoa:
Käyttöliittymän ja ohjattavuuden epäloogisuudet.
Vampyyreiden epäinhimillinen raiskaus.
No lähes kaikki mitä voit kuvitella ja vähän enemmän.

Yleisarvosana:
2 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Täysin epäonnistunut roolipeliä ja seikkailupeliä yhdistelevä vampyröllien metsästys.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Neighbours From Hell 2Perjantai 09.12.2011 01:19

Peli: : Neighbours From Hell 2.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Korkeintaan uusi miniläppäri.

Testikone: Kaksi tälläista kevyen sisällön peliä peräkkäin puuduttui konetta.

Pelasin kaksi peliä täysin läpi yhden illan aikana, se on todella harvinaista herkkua jopa tällaiselta pelinörtiltä. Neighbours From Hell ja sen jatkoosa eivät olleet mitenkään pituudella pilattuja, myös sisältö oli melko pitkälle samaa kauraa tässä naapurinkiusaus kakkosessa. Ainoa merkittävä ero on erillaiset ympäristöt, kun ykkösessä seikkailtiin vain naapurin asunnossa, kakkosessa ympäristönä ovat peräti Kiina, Intia, Eteläamerikka ja välietapit seikkaillaan laivalla. Suurenkuuloisista kulisseistaan huolimatta pelin ympäristöt ovat hyvin pieniä. Toki maisemanvaihdokset tuovat jonkinasteista kyllästymisenkarkotetta mukaan, mutta kun muu peli on ykkösen kaltainen ääniä ja jekkuja myöten ei pelin viimeiset huumorit enää naurattaneet.

Tällä kaudella on tarkoitus pilata naapurin lomamatka kaikin puolin. Verrattuna ensimmäiseen osaan en oikein ymmärrä tämän "tositvsarjan" tarkoitusta. Miksi vaivautua ulkomaille kiusaamaan sitä ilkeää naapuria kun voi olla kotonaan rauhassa ilman hänen painostavaa läsnäoloa seinän takana?

Kuten jo ehdin tuossa todeta tämänkään pelin pelaamiseen ei kovinkaan montaa tuntia tarvitse uhrata. Enpä usko että sarjan seuraavissakaan osissa on kovinkaan suurta eroa näihin ensimmäisiin verrattuna. Tietääkseni tähän sarjaan kuuluu viisi peliä. Itse taidan nostaa kytkintä ja jatkaa muihin seikkailuihin. Mutta jota kiinnostaa enemmän tämän kevyt ja rentouttava naapirin härnääminen niin kipinkapin tilaamaan koko sarja itselle.

Eipä minulla ole juuri muuta kerrottavaa tästä potilaasta, riittää kun luette ykkösosan arvostelun ja poimitte tästä ne "eroavaisuuskohdat" niin ymmärrätte varmasti sairauden laadun.

Hyvää:
Kevyttä ja rentouttavaa.
Sopii kaikenikäisille, kokoisille ja näköisille.
Helppo oppia, mutta loppupuolen tehtävissä hallinta ja maltti on valttia.

Huonoa:
Vähän sisältöä kuten edellisessäkin.
Täysihintaisena myydyksi tuotteeksi ihan liian lyhyt kuten edellinenkin.
Tehtävät toistavat itseään jo parin episodin jälkeen kuten edellisessäkin.
Musiikki ja äänipuoli aika köyhää.
Olisin toivonut hiukan enemmän tältä toiselta osalta.

Yleisarvosana:
7 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Muutaman tunnin naapurinkiusaus lommatkailun merkeissä.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

War of the RingMaanantai 28.11.2011 10:50

Peli: : War of the Ring.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Ensimmäisen sormustenherraelukavan ilmestymisen aikainen masiina.

Testikone: Kumma kyllä tökki muutamassa kohdassa, vaikka tuskin tehoraja kyseessä.

Näin uutta kahden elokuvan mittaista The Hobbit filmatisointia odotellessa on hyvä vähän palautella mieliin, mitä siinä sormusten herrassa tapahtui. No itse taidan odottaa ensin ne Hobitit ja sen jälkeen katson uusiksi sen sormustrilogian. Paitsi että omistan Hobittiseikkailun painettuna sanana ja ajattelin sen lukea tänä talvena läpi jotta voin sitten Gandalfinhattu päässä katsoa elokuvat ja merkata muistiin jokaisen elokuvassa näkemäni pienimmänkin virheen. No ei nyt sentään, vaikka äsken kuvaamieni ihmisten kaltaisia henkilöitä löytyy pilvin pimein.

War of the ring ilmestyi kutakuinkin samoihin aikoihin ko tuo joitakin ihastuttanut ja toisia vihastuttanut sormustrilogia. Lisenssistä huolimatta pelissä ei hyödynnetä orjallisesti elokuvien/kirjojen tapahtumia. Toki Helmin syvännettä ja muutamaa peruskäännettä löytyy, mutta tapahtumista osa sijoittuu noin tuhat vuotta ennen sormussotaa. Eli jos olet lukenut/katsonut vain sormusteokset osa tapahtumista voi jäädä hiemän hämärän peittoon. Näin laajemmin herra Tolkienin teoksia tuntevalle ei tule yhtä suurta ongelmaa.

Kyseessä on tosiaikanaksu niin hyvässä kuin pahassa. Entuudestaan peliskeneen tutustuneille ei tule pupu pöksyyn, sillä tämä tapaus on melkoista läpihuutoa. Ei edes vaikein taso anna kovinkaan pätevää vastusta. Siksi suosittelenkin veteraanien siirtyvän joko suoraan moninpeliin ja jättävän yksinpelin untuvikkojen tahkottavaksi. Jokainen vähänkään fantsupelejä pelannut varmasti tietää Warcraft 3. Joten kyseessä on eräänlainen kopio, tosin yksinkertaisempi ja tyhmempi sellainen. Warcraft kolmosesta poiketen pelissä ei ole valittavana kuin kaksi puolta joko hyvikset tai pahikset omina kampanjoina. Jostakin syystä tässä pelissä pahiksina pelaaminen oli jotenkin maukkaampaa kuin hyviksinä tahkoaminen. Pelasitpa sitten kummalla puolella tahansa sankarin rooleihin valitut Sarumanit, Gandalfit, Aragornit ja muut kumppanit jäävät jotenkin sivuosiin. He ovat vain tavallista tehokkaampia taisteluyksiköitä. Toisaalta eikö se ole totuus strategiakartalla?

Pelattavuudessa ja graafisessa annissa ei ole mitään valittamista. Ihmettelin vain uudella koneella näin vanhan pelin ajoittaista tökkimistä, eipä ainakaan pitäisi tehot tulla vastaan. Äänet olivat melkoisen hienot selostajista musiikkiin ja alun messuava mieslaulaja kertoi että teoksessa on panostettu enemmänkin kuin lisenssipeleissä monesti on. Erityismainin saavata pahispuolen hahmojen murinat, kuiskaukset ja muut haudantakaiset äänähdykset. Haltiat puolestaan kuulostivat Ruotsalaisilta piipunrassaajilta.

Ongelmina koin juonen hypähtelyn ja tylsän saman kaavan toistamisen muutamia vähän poikkeuksellisempia tehtäviä lukuunottamatta. Paras niistä oli Uruk-haisoturin luominen. Valitettavasti useimmissa tehtävissä ei ollut edellämainitun kaltaista koukkua vaan homma toimi simppelisti. Ensin tehdään leiri, kerätään kahta resurssia (örkit miehekkäästi lihaa ja kiveä, haltiat sipsutellen hedelmiä ja kiviä). Tämän jälkeen tehdään mahdollisimman suuri armeija rajoitus 100 yksikköön ja jyrätään kenttä päästä päähän. Siinä se, ei mitään kummallisempaa. Väkisinkin sellaisen kyllästyy pelin noin 10-12 tunnin kestoaikana. Kyllästymismittarin saa asteen verran heilahtamaan vieläkin alemmas se tosiseikka että suurin osa peliajasta koostuu odottelusta ja tulipa muutaman kerran ihmeteltyä miksi teokseen ei ole laitettu nopeutustoimintoa kuten monissa muissa tämänkaltaisissa peleissä on.

Ei paras mahdollinen tosiaikanaksu markkinoilta, mutta jos warcraftit ja muut fantsunaksut on käyty läpi voi tätäkin pelata. Eli pienellä varauksella voin suositella skenen ystäville. Minä jatkan tästä eteenpäin Lords of the rings onlinen parissa. Paras tähän mennessä näkemäni mörppi ja yksi parhaimpia keskimaatulkintoja ylipäänsä... Ehkä joku päivä kirjoitan siitäkin jutun, mutta laajuutensa vuoksi siihen voi mennä aikaa.

Hyvää:
Pahikset.
Äänimaailma kokonnaisuutenaan.
Helppo oppimiskynnys.
Kelvollisesti hyödynnetty lisenssi.
Ei takerru vain elokuvien maailmaan.

Huonoa:
Pitemmän päälle tylsä.
Mitä minä seuraavaksi puuhailen odotellessafiilis.
Hyvikset hiukan mitäänsanomattomia, vaikka tutut vahvat hahmot mukana.
Ajoittain tuntui liikaa Warcraft kolmosen tyhmennetyltä kopiolta.

Yleisarvosana:
7 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Paremman puutteessa oivallinen fantaisianaksuttelu. Älä kumminkaan odota liikoja.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Neighbours From HellMaanantai 21.11.2011 02:57

Peli: : Neighbours From Hell.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Korkeintaan uusi miniläppäri.

Testikone: Rentoutui helposta meiningistä.

Jokaiselle sellaiselle joka on asunut joko opiskelija-asunnossa, taikka tuikitavallisessa kerrostalolähiössä on tuttua erillaiset naapurit. On hyviä naapureita ja sitten niitä huonoja. Monesti nämä huonot naapurit ovat jompaa kumpaa ääripäätä kuten itselle on aina sattunut. Viimeksi kun asuin perheineni kerrostalossa sattuivat nämä kumpikin joukkio asustelemaan samassa rapussa. Nimittäin äärimmäisellä hiljaisuudella häiritsevät kyylät ja sitten ne jotka juhlii joka perkeleen kissanristiäiset meluten ja juoden.

Kyylät pistivät kerran uhkauslapun postiluukusta siitä syystä kun katsoimme elokuvaa hiljaisuuden jälkeen, eli kymmenen jälkeen. Niillä äänenvoimakkuuksilla kyseinen henkilö/henkilöiden on ollut pakko kytätä käytävällä jokaista pihahdusta. Ikijuhlijoilta paras kommellus tapahtui jouluaaton aattona, Pariskunnan uros oli ottanut muutaman ryypyn liikaa ja päätti heitellä apinamaisen mölinän säestyksellä asuntonsa jokaisen huonekalun ja vaimonsa samaan nurkkaan. Eli hauskaa oli väliin...

Neighbours From Hell on uusi televisoisarja jonka avulla pääsemme purkamaan patoutumiamme naapurustoa kohtaan. Sen harjoitustehtävien lisäksi voimme seurata jäynämestarin edesottamuksia 3 tuottarin eli 14 jakson ajan. Jokaisessa jaksossa on tarkoitus tehdä jäyniä ja niistä komboja joilla saatetaan naapuri paskahalvauksen partaalle. Alkuepisodit ovat lasten leikkiä mutta loppua kohti peli muuttuu jopa haastavaksi. Ei sen puoleen minä kyllä pelasin koko teoksen noin neljässä tunnissa ja en usko että muillakaan normaalipelaajilla menee tähän kauemmin aikaa. Eli täysihintaisena myydyksi peliksi surkean lyhyt. Tosin pienellä nettimaksulla tai alelaarista hankittuna tämä on ihan kelpo puuhastelua joka jotenkin kummasti rentouttaa.

Pelialueena toimi saman naapurin sivulta kuvattu asunto jota pitkin herra kelvoton vaeltaa samaa ennaltamäärättyä reittiä pitkin. Kun tuon reitin oppii ja tietää suurinpiirtein mihin mikäkin esine toimii saadaan katkeamaton jäynäketju joka takaa 100 prosentin onnistumisen. Peli on helppo ja toistaa pian itseään, mutta lyhyytensä ansiosta sen pelaa kyllästymättä läpi. Ai niin pitääpä muistuttaa että pelissä ei sitten pidä jäädä kiinni asunnon omistajalle. Sillä kaveri on todellinen herra örmy ja sankarimme saa oikein isän kädestä turpaan jos örmy huomaa hiippailusi. Samoin on myös varottava isännän lemmikkieläimiä jotka antavat hälytyksen ja turpasauna alkaa jälleen. Entä sitten pelin moraali, no ehkä se jätetään jokaisen pelaajan omaksi ongelmaksi. Onhan kiva olla ainakin pelissä ilkeä, ellei se omassa elämässä onnistu.

Kokonnaisuutena aika mukava pikkupeli, vaikka olisin toivonut hiukan enemmän sisältö, musiikkia jä ääniä olisi myös voitu viljellä enemmän ja jäynätkin olisivat voineet olla hiukan monimuotoisempia. Ei tämä kyllä parhaasta tahdostakaan huolimatta ole mikään ihan kärkipeli, vaan ei kyllä mikään huonokaan. Suosittelen kaikkia tutustumaan tapaukseen, ja uskoisin että tämä sopii myös tytöille vaikka pelattava hahmo onkin ukko (ainakin vaimoa kiinnosti, vaikka hän ei ole mikään pelaaja).

Hyvää:
Idea tuntuu tuoreelta.
Saa purettua naapurivihan paineita.
Sopii kaikenlaisille pelaajille jotka tahtovat vain ajanvietettä.
Tätä voisi kuvailla jopa rentouttavaksi.

Huonoa:
Vähän sisältöä.
Täysihintaisena myydyksi tuotteeksi ihan liian lyhyt.
Tehtävät toistavat itseään jo parin episodin jälkeen.
Musiikki ja äänipuoli aika köyhää.

Yleisarvosana:
7 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Muutaman tunnin naapurinkiusaus sivulta kuvattuna.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

The HobbitMaanantai 14.11.2011 05:20

Peli: : The Hobbit.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Tehty sormuselokuvien huumassa joten kohtuu uusi jaksaa varmasti.

Testikone: Hämmästeli ajoittain hienoa maisemaa.

Pienet paljaat jalata tallustavat tasohyppelytaivaltaan kohti pahan lohikäärmeen luolaa. Eli kyseessä on sormusten herran esinöytös, Hobbit. Jännää huomata että mihin kaikkeen se vanha tarina taipuukaan. Olen nähnyt roolipeliä, mörppiä, naksutusta, mättöseikkailua ja nyt tasohyppelyä samasta aiheesta. Olisiko itse Tolkien ikipäivänä voinut kuvitella oman teoksensa taipuvan näin moneen muotoon. No ei varmaan, mutta yhdestä asiasta voimme olla varmoja. herra Tolkien oli hyvin pikkutarkka mies omasta teoksestaan ja hän olisi myös peliversiot tehnyt samalla pikkutarkkuudella välittämättä aikatauluista. Pelintekijät eivät samaan pysty, siitä eniten kiitosta voi antaa rahanahneille salkkumiehille jotka Barlogin tulipiiskat kädessä ohjastavat ohjelmoijia ja muita tiimiläisiä nopeampaan tahtiin. Näin on myös valitettavasti käynyt The Hobbitin kohdalla. Sauron voittaa aina peliteollisuudessa.

Peli on lähinnä ällösöpöilyyn taipuivanen jokapojan tasohyppely. Ei sen puoleen, pelin alkupuolella se näytti jopa hienolta. Seuraava ajatus sitten olikin että onko kyseessä lasten peli. No ehkä näin, mutta muutaman löysän alkukentän jälkeen huomasin että väliin tulee sen verta pulmallisia tilanteita että meinasi aikuisellakin mennä sormi suuhun. Onkin jännää sinänsä ettei näihin lastenpelitiimeihin palkata muutamaa lasta ja heidän vanhempiaan jotta saataisiin oikeisti lastenpeli aikaiseksi.

Tarina mukailee jokseenkin kirjaa, ainakin pääpiirteiltään. Vaikka en kyllä muista herra avojalan harrastaneen näin monimutkaisia hyppysarjoja. Graafinen puoli on ajoittain kaunis, tosin joissakin kohdissa notkahdetaan rumaan kulmaan. Ohjattavuus toimii hyvin perustilanteissa mutta kun kuvakulmalla leikkineet tekijät alkavat temppuilemaan ohjattavuus muuttuu hmm aika omituiseksi. Äänimaisema on perushyvää ja musiikit luovat keskimaan tunnelmaa kiitettävällä tasolla. Ääninäyttelijät osaavat hommansa ja pelissä ei ole yhtään äänittämätöntä puheosuutta. Mutta miksi tähänkin on pitänyt tunkea se perhanan tallennuspistejärjestelmä.

Kuten jo varmaan olette huomanneet kyseessä on hobittimario eli tasohyppely keskimaassa. Tasoloikinnan lisäksi pelissä on myös aimo annos taistelua, ripaus hiivintää joka mahtisormuksen löytymisen jlkeen sujuu aika kevein tunnelmin. Lievää tasonnousua on myös havaittavissa alati suurenevan energiapalkin muodossa. Joissakin osuuksissa on myös syytä vähän hieroskella aivonystyröitä, vaikka kyseessä onkin melko helpot ongelmat. Paitsi ehkä perheen pienille joille peli on ehkä suunnattu.

Tästä pelistä jäi hieman ristiriitainen ja sekava kuva. En oikein osaa sanoa onko teos hyvä vai huono.

Hyvää:
Kaikkeen se keskimaa taupuu.
Alkuperäista tarinaa pääpiirteiltään noudatettu.
Ihan kaunis, sillä ällösöpöilytyylillä.

Huonoa:
En tiedä onko peli lapsille vai aiukuisille.
Toisinaan aika hankalat loikintakohdat.
Tallennuspisteet.
Eipä pahemmin houkuttele uudelleen yrittämään.

Yleisarvosana:
6 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Epätasainen tasoloikka keskimaassa.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen

Armand

Rayman 2: The Great EscapeMaanantai 07.11.2011 05:48

Peli: : Rayman 2: The Great Escape.

Alusta: PC.

Laitevaatimus: Tosi vanha pc, mutta ehdottomasti erillinen "pleikkariohjain".

Testikone: Näppis ei taivu, mutta voi hajota itkupotkukohtaukseen.

Kyseessä on toinen irtoraajaveijarin tasohyppely. Samalla se on myös ensimmäinen 3D-Rayman, tuttavallisemmin Reiska. Ensimmäinen Reiska oli perinteinen sivulta kuvattu perusloikinta. Pikkunäppärä ja voisi sanoa että joa taiteellisesti hieno. Toinen osa ei ole yhtä vakuuttava visuaalisesti vaikka perusilme onkin pysynyt samana. Osittain peliä voisi kuvata jopa rumaksi, no eipä 1999-vuoden 3D-loikinnalta voi ihan ihmeitä odottaa.

Tarinan alussa herra Reiska on vangittuna ilmalaivaan, josta hän pääsee vapaaksi sammakkoystävänsä avustuksella. Siitä eteenpäin juoni onkin aika yhdentekevää huttua. Pääasia on että päästään kenttä kentältä eteenpäin. Reiska on kieltämättä aika kyvykäs hyppyveikko ja häntä olisi ilo kuljettaa eteenpäin jos omistaisi peliohjaimen. Valitettavasti en omista ja näppäimistöllä sohiminen oli vähintäänkin onnetonta puurtamista. Kaiken lisäksi pelin oletusasetuksia ei pysty muuttamaan. En ole koskaan tottunut ajatukseen ohjata hahmoa oikealla kädellä ja vasemmalla hoitaa hypytykset ammuskelut ja muut erikoisliikkeet, menen siinä aina sekaisin, ja tietyissa kohdissa kuolema korjasi kymmeniä kertoja. Oli itkussa pitelemistä kun poikani haukkui vieressä tyhmäksi kun kuolin yhdessä kohtaaa peräkkäin kieltämättä sadatta kertaa.

En kertakaikkiaan kyennyt pelaamaan peliä loppuun näin huonoilla kontrolleilla, mutta jos omistat peliohjaimen luultavasti tämän pelaaminen sujuu mallikkaasti myös puuseellä.

Äänet olivat hiukan epätasalaatuisia, musiikit piipitit iloisesti ja niin edelleen. Vähän vaikea pisteyttää tätä peliä koska en omista ohjainta ja ohjausongelmista huolimatta kaikki oli ainakin keskitasoa tässä teoksessa.

Hyvää:
Lapsekas kelpomeininki.
Reiska on aika hieno hahmo, vai kuinka?
Musiikit olivat tyyliin sopivan pirteitä piipityksiä.

Huonoa:
Ilman ohjainta lähes pelikelvoton.
Epätasainen ääniympäristö.
Eipä tainnut tarjoilla silloin aikoinaan mitään uutta, eikä taatusti tarjoa sitä nykyaikana.

Yleisarvosana:
5 (asteikolla 1-10)

Yhteenveto:
Ihan kelvollinen satutasoloikka, mutta ethän yritä ilman ohjainta pelata tätä.

Kirjoittamani arvostelu perustuu omaan mielipiteeseeni, ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen

Armand