Peli: Prince of Persia: Warrior Within
Alusta: PC
Muut alustat: GC, PS2, Xbox
Julkaistu: 2004
Toinen uudemmista lähiidän prinssipeleistä saattelee meidät synkkiin goottitunnelmiin ja metallimusiikin pariin. Tyyli on lähes totaalisesti uusittu edelliseen osaan verrattuna ja Persian taikaa on enää pieni ripaisu koko pelissä. Nimittäin pidän kyllä goottityylisistä jutuista ja kaiketi lukeudunkin tuon alakulttuurin edustajiin, mutta missä on se hyvä maku? Tämä ei ole coolisti Goottilainen teos vaan lähinnä äidille kiukutteleva teinityttö joka pukeutuu mustaan vaikka tahtoisi olla uhkea vaaleanpunaiseen pukeutuva blondi. Tyylirikkoa lisää naishahmot joista toinen tärkeimmistä eli pahis pukeutuu lähinnä nahkapervojen suunnittelemaan mustaan narukudelmaan joka hädintuskin peittää pimpin ja nännit. Hyvällä tytöllä puolestaan on tulipunainen erittäin paljastava mekko joita voi nähdä lähinnä reiveissä ja ilotaloissa, tähän vielä päälle niin kovin siveettömän oloisella neidolla on vähintäänkin vesimelonin kokoiset tekotissit. Eli jo muinaiset Persialaiset harrastivat kauneusleikkauksia. Kaiken tämän tyylittömyyden päälle on lätkäisty jonkin sortin kitaravetoista metallia josta en oikein tiedä mitä se on. Yrittääkö tämä äänihirvitys luoda tunnelmaa vai lytistää sen lopunkin mitä on jäljellä.
Hyvää pelissä on entuudestaan tutut ja toimivat kontrollit joiden avulla on ilo pomppia niiden sadististenkin esterataosuuksien läpi. Esteratojen pirullisimmat osuudet olivat mielestäni ne missä piti henkensä kaupalla paeta sitä perhanan mustaa sarvimörköä. Näin nopeissa tilanteissa myös kamerakontrollit tappelivat pelaajaa vastaan ja monta kertaa tuli kuoltua vain ja ainoastaan väärän kuvakulman takia. Taistelu puolestaan ei ole edelliseen osaan nähden kehittynyt juurikaan paljon paremmaksi. Se on perusluonteeltaan sitä samaa tylsää junnaamista. No ainakin siihen saakka kunnes oppii muutaman combon ja käyttää niitä ajan hidastuksen kanssa. Siinä vaiheessa miekkailuosuudet muuttuvat lähinnä läpihuutojutuiksi.
Kuten aina ennenkin on prinssin tarinassa ja pelillisenä elementtinäkin aika ja ajan muokkaaminen vahvasti läsnä. Tällä kertaa prinssi pomppii nykyisyyden ja menneisyyden välillä ilmeisesti kova yritys on muuttaa omaa kohtaloa jonka viimeisessä käänteesssä seisoo kuolema. Tarina elää omaa elämäänsä mikä ei ole hassumpi kokonnaisuus vaikka edellisen pelin tarina maistuikin maukkaammalta. Itse pelissä puolestaan aikaa voi hidastaa, kelata taaksepäin ja väliin pompitaan aikaporteista nykyisyyteen ja menneisyyteen. Ajalla leikkiminen ja mukiinmenevät tasohyppelyosuudet ovatkin pelin parasta antia.
Vaikka tämän uudistettu goottilainen tyyli ei oikein sopinutkaan aihepiirin peliin, on visuaalisesta puolesta pakko sanoa jotain erittäin positiivistakin. Nimittäin näin vanhaksi tapaukseksi tämä on suorastaan hämmästyttävän kaunis. Olkoon vaan että nykyinen 11 rajapinta tykittää maailmalla Crysis 3:nen etunenässä sitä komeinta kärkeä. Ei prinssin tarvitse silti vanhoja vaatteitaan hävetä.
En mene kyllä oikein kehumaan tätä peliä ainakaan sarjan parhaimmaksi osaksi, jotenkin koko touhu tuntui alusta lähtien turhauttavalta ja paikoitellen epäreilulta puurtamiselta. Vaikeustaso oli ainakin keskitasolla jo sen verta kova että hikeä pukkas, epäreilun oloisia kuolemia sateli joka nurkan takaa. Harvoin näkee tällaista tapausta joka on lähtokohdiltaan ja juoneltaankin ihan mukiinmenevää kamaa mutta se tikarin terävin kärki puuttuu lähes kokonaan. Tuntuu että nyt ollaan yritetty liikaa uudistaa sarjaa, mutta se itse pelaamiseen keskittyvä elemäntti on jätetty puolitiehen. Ei voi kuin toivoa että seuraava osa parantaa prinssin tavat ja palauttaa sen entiseen loistoonsa.
Arvosana:
ristiriitainen 5 tai 7 katsontakannasta riippuen... (asteikolla 1-10)
Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.
Armand